Projektor do kapsy: Sapphire Mini Projector 101

14.5.2010, Jiří Piškula, recenze
Je tomu přibližně rok, co jsme testovali jeden z prvních ultra přenosných (kapesních) projektorů od 3M. Dnes se podíváme na dalšího zástupce této kategorie, tentokrát z produkce společnosti Sapphire, která je u nás známa jako producent grafických karet.

Výkon

V propagačních materiálech nejen tohoto ultrakompaktního projektoru se vyskytují informace o tom, že ho lze úspěšně používat i za denního světla. Od světelného toku 14 lumenů a kontrastu 200:1 však nelze očekávat zázraky – klasické stolní projektory dnes dosahují stopadesátinásobku tohoto světelného toku a dvacetinásobného kontrastu. Použitelnost Sapphiru za nepříznivých světelných podmínek silně závisí na velikosti promítaného obrazu.

Obraz o menších úhlopříčkách je viditelný i za světla.

Přesvědčili jsme se, že pokud si vystačíte s úhlopříčkou do 30 cm, opravdu je možné rozeznat texty a grafiku i v místnosti osvětlené nepřímým slunečním svitem nebo umělým osvětlením. Tady je však kamenem úrazu spíš nízké nativní rozlišení LCoS čipu. Při tvorbě prezentací pro tento stroj zkrátka myslete na to, že grafické detaily a texty psané jiným, než obřím fontem, mohou snadno zaniknout, a to i za tmy. Na video a fotky je rozhodně lépe trochu zatemnit, ovšem dá se pohrát s nastavením obrazu tak, aby byl výsledek vcelku slušný.

Malé fonty jsou kvůli nativnímu rozlišení 640 × 480 px špatně čitelné.

Větší písmo je už čitelné bez potíží.

To nejlepší dokáže projektor předvést, když je úplná tma. Bez problémů jsme promítali obraz s úhlopříčkou 2,1 metru, který nevypadal nijak tragicky, s ohledem na omezené možnosti LED podsvětlení. Díky kompaktním rozměrům a hmotnosti lze projektor snadno zafixovat třeba v zásuvce u stolu nebo na podlaze a promítat obraz na strop (přibalená trojnožka také mnohé usnadní). Vyzkoušeli jsme rovněž přiložený adaptér pro iPod/iPhone – obraz i zvuk fungoval bez problémů.

Za tmy je obraz pro sledování filmů naprosto „v klidu“ i při úhlopříčce nad 1,5 metru.

Na webu výrobce je ke stažení speciální aplikace pro váš notebook nebo počítač s operačním systémem Windows, přičemž není nikde uvedeno, co by měla umět. Po přibližně 25 minut dlouhém instalačním procesu jsme zjistili, že tento program po spuštění pouze změní rozlišení obrazovky počítače na nativní rozlišení projektoru, tj. 640 × 480 px. Po jeho ukončení se rozlišení vrátí na původně nastavenou hodnotu.

Aplikace simulující nativní rozlišení projektoru zabírá na disku jen 824 kB.

Zpočátku nám nebylo jasné, k čemu je tato „sofistikovaná“ utilita dobrá, jelikož projektor umí v režimu PC-HV zpracovat i obraz v rozlišení 1024 × 768 px. Vysvětlení je pravděpodobně následující: aplikaci lze využít při tvorbě prezentací a dokumentů určených pro promítání projektorem, aby bylo zřejmé, jak vše bude ve výsledku vypadat. V dnes nejrozšířenějších Windows Vista a Windows 7 nelze totiž nastavovat nižší rozlišení monitoru než 800 × 600 px.

Shrnutí a závěr

Ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že kapesní projektory jsou spíše módní výstřelky, dobré tak akorát na hraní, musíme konstatovat, že u nich jednoznačně dochází k technologickému pokroku. Testovaný Sapphire Mini Projector 101 má bohaté příslušenství, díky kterému ho lze připojit snad skoro ke všem myslitelným zdrojům analogového signálu, včetně iPhonu, iPodu a některých mobilních telefonů. Může posloužit jak pro kratochvíle při prohlížení fotek či sledování videa, tak pro obchodní či jiné prezentace.

Největší slabinou projektoru je nízké nativní rozlišení (640 × 480 px) a omezené možnosti použití v osvětlených prostorech. Kladně hodnotíme poměrně bohaté možnosti nastavení parametrů promítaného obrazu. Výborný je posuvný kryt optiky projektoru, který ji chrání před poškozením/ušpiněním při transportu. I když si promítaný obraz vychutnáte nejlépe v úplné tmě, i na světle je projektor použitelný (do úhlopříčky kolem 30 cm).

Tento malinkatý Sapphire má rozhodně potenciál stát se vítaným společníkem nejen na služebních cestách. Světelný tok 14 lumenů je o 40 % vyšší, než byl u přístrojů této kategorie před rokem, dvouhodinová výdrž akumulátoru také není k zahození, a tak se s pokrokem ve vývoji LED technologií a výkonných kompaktních akumulátorů snad máme do budoucna na co těšit.

Kromě testovaného červeno-černého modelu existuje ještě zeleno-bílá barevná varianta. V USA se projektor začal prodávat za 300 dolarů, cena pro český trh by se měla pohybovat na úrovni 7290 Kč.

Výborná mobilita
Rozlišení obrazu jen 640 × 480 px