Philips Cinema 21:9 – formát pro milovníky kina

11.1.2010, Martin Kuchař, recenze
Společnost Philips se pouští do nových vod a přináší nadšencům nevídaný formát obrazovky s poměrem stran 21:9. Tento formát je používán především v kině, kde vám super-širokoúhlý zážitek přijde vhod, ale doma pak na svých obrazovkách musíte trpět černé pruhy.
Jak jsme si již řekli, tento televizor jsme nevybírali jen pro jeho netypický poměr stran, ale také proto, že je vybaven technologií Ambilight, kterou jsme chtěli podrobněji rozebrat. Philips Cinema je vybaven již třetí generací tohoto speciálního přisvicování, které slouží k rozšíření obrazového vjemu na základě nasvícení stěny za televizorem.

Díky sadě diod integrovaných za obrazovkou do tenkého proužku je televizor schopen svítit za obrazovku směrem na zeď ve velmi široké škále barevných odstínů, čímž především v noci simuluje podstatně větší úhlopříčku. Máte-li totiž v pokoji zhasnuto a sledujete svůj oblíbený film, bude zařízení svítit na zeď podle barev v aktuálním bodě obrazu. Na první pohled tak získáte dojem, že je obrazovka daleko větší a že vás jakoby vtahuje do děje. Více než popis ale napoví ilustrační obrázek.

Jak jsme již zmínili, dosáhla tato technologie již své třetí generace, která se v současnosti objevuje především na modelové řadě Aurea. Ostatně tato generace (Spectra 3) je i na dnes testovaném modelu, který tak na zadní straně skrývá celkem 126 RGB LED – ty dokáží plynule měnit barvu svitu, čili celkem věrně imitují barvy na obrazovce.

Jednotlivé verze se mezi sebou liší především počtem stran promítání. První verze Spetra promítala bodově pouze na bočních stranách. Verze Spectra 2 pokrývá boční strany více diodami po celé délce a poslední generace Spectra 3 přidává navíc i horní stranu – obraz je tak zcela obklopen. Posledním modelem jsou televize s aktivním rámem, kdy samotný rámeček televizoru díky své konstrukci jakoby září a vy tak mezi obrazovkou a svitem na zdi prakticky nevidíte přechod.

Ambilight - aktivní režim

V OSD menu zařízení můžete tuto funkci celkem slušně ovládat a hlavně můžete volit mezi barvami svitu. Můžete si totiž vybrat z přednastaveného seznamu, nebo zvolit funkci Aktivní režim, kdy přístroj sám sleduje, jaké barvy se vyskytují na jednotlivých okrajích obrazovky a následně se snaží stejný odstín promítnout i na zeď. Je tedy na vás, zda zvolíte statický režim, který slouží spíše k oživení interiéru, nebo zda sáhnete po aktivním režimu, který má znásobit dojem ze sledování televizoru.

Ambilight - statický režim

Jaký ale ale rozdíl mezi zapnutou a vypnutou technologií? To jsme se snažili simulovat vyfocením obrazovky se stejným nastavením fotoaparátu na stativu. Jedna fotka je focená bez a druhá s Ambilight a výsledek jsme pak jednoduše spojili do následující ilustrační fotografie.

Tak jako tak hodnotíme tuto technologii opravdu kladně a troufáme si říci, že se jedná o jeden z největších kroků v této oblasti, pokud bychom vynechali technologie LED nebo OLED. Díky této drobné specialitce bude pocit ze sledování filmu nebo i sportu daleko hlubší a bohatší. Oko uživatele se totiž zaměří na televizor samotný, kam ostří zrak a nasvícené plochy má již mimo hlavní zorný úhel – vnímá je tak spíše podvědomě, což ve výsledku přináší opravdu příjemný pocit. Měli jsme dojem, jako by byl zážitek více skutečný a ne jen promítaný na nějaké obrazovce.