Philips 58PFL9955H: standard budoucnosti?

21.7.2011, Jakub Doležal, recenze
Stojaté vody televizorů rozčeřil v minulosti Philips s modelem o poměru stran 21:9. Spíše vizionářský koncept se dočkal druhé generace. Připravte se na 3D zobrazení, plné LED podsvícení, Ambilight, funkce Smart TV a zatraceně širokoúhlý obraz.

Rychlost panelů se zlepšuje každým rokem a výrobci navíc neustále vymýšlí různé technologie, kterými popohání světlo skrze jednotlivé vrstvy televizoru. Pryč jsou tedy fotbalové týmy s 22 a více hráči. Nicméně máme k dispozici osciloskop, a tak si pojďme proklepnout, jak je na tom dnes testovaný Philips Cinema.

Rise nedopadl vůbec špatně a hodnota odezvy se pohybovala v rozmezí 7-10 ms. Na televizor s plasmovým panelem to sice ani náhodou nestačí, ale i tak to na plynulé zobrazení stačí.

Stejně si panel vedl i při zhasínání jednotlivých pixelů. Odezva se prakticky vždy rovnala, či blížila naměřeným hodnotám rise.

Součtový graf obou hodnot se tak zastavil někde na rozmezí 13-17 ms. K těmto hodnotám se často nedostanou i některé „herní“ monitory. Nicméně v příštích generacích by se slušelo více vyrovnat plasmovým konkurentům.

Hlavní trumf si schoval Philips do této kapitoly, neboť sledování videa na 58“ při poměru stran 21:9 je opravdová lahoda, kterou umocňuje Ambilight. Ostatně pozval jsem ke sledování hned několik lidí a jejich „remcání“ nad divným rozměrem případně cenou utichlo ve chvíli, kdy se spustil film. Potemnělý pokoj prozářila obří obrazovka a stěna za ní hrála takřka synchronně barvami, které se objevovaly ve snímku.

Ambilight mi opravdu učaroval, ostatně posuďte sami

Musím říci, že pokud jsem byl něčím uchvácen, tak to byl právě Ambilight. Po chvilce sledování filmu se totiž stane plynulou součástí dění a příjemně rozšíří obraz mimo televizor. Obraz podsvícený pomocí LED vytvořil více černou barvu než tu, jež známe z televizorů s klasickým podvcícením. Na plasmové panely to samozřejmě nestačí, ale i tak je konec šedivým okrajům.

Přes den (vlevo) není Ambilight prakticky vidět, své klady prokáže až večer (vpravo)

SD rozlišení

Vzhledem k hustotě pixelů není zrovna příjemné roztahovat přes celou obrazovku nekvalitní zdroj signálu, a ačkoliv pracuje přepočet velmi dobře, je to znát. Často se stává, že se nepříjemně rozmažou hrany, které měly být evidentně ostré jako břitva. Na druhou stranu musím pochválit výrobce, že v naprosté většině bylo možné obrazem pokrýt celou plochu panelu, ačkoliv funkce typu autozoom se velmi zřídka trefila do optimální polohy a často ukrajovala horní a spodní okraj.

SD obraz roztažený na celou šíři televizoru

HD rozlišení

Pokud však naplníte datové obvody videem s rozlišením 1080p a dostatečným datovým tokem, odvděčí se vám panel překrásným obrazem a při zcela zhasnutém světle máte opravdu pocit, že se díváte na plátno v kině. Tedy možná více, neboť teď je obraz také pěkně ostrý a nikde se neobjevují černé pruhy či tečky. Při sledování digitálního vysílání v HD (kanál Nova HD) rozlišení jsem však narazil na problém s úpravou rozměrů obrazu a televizor se zkrátka rozhodl, že je zobrazí maximálně 16:9, víc ani krok. Ostatní HD (například ČT4 HD) vysílání bylo v tomto směru paradoxně flexibilnější a je tedy záhadou, proč zde nebylo možné obraz upravit.

Ten samý film na HD kanálu se upravit nepodařilo.

3D filmy

K televizoru dorazilo několik videoukázek a také já jsem si obstaral několik testovacích videí. Toto odvětví je však zatím proklatě ospalé a samotné sehnání filmů vyžadovalo notnou dávku trpělivosti. Philips Cinema využívá pro 3D efekty aktivně spínané brýle, a to s sebou přináší jisté neduhy. Citlivější oči totiž tato technologie celkem brzy unaví a navíc vás může i nepříjemně rozbolet hlava. Nejvíce však záleží na filmu a kvalitě, v jaké bylo 3D natočeno. Zatím je totiž málo filmů, kde třetí rozměr nevypadá jako přilepený na poslední chvíli v post-produkci.

2D hraní her

Nemám každodenní nutkání trávit několik hodin před konzolí, či počítačem. V případě 58PFL9955H jsem se však sám nachytal, jak hraji v kuse již pátou hodinu. Širokoúhlý panel vás více obklopí a prohloubí tím zážitek z právě hrané hry. Tento efekt byl stejný u FPS titulu stejně jako u závodního simulátoru. Pro dvojici hráčů a známý vertikální splitscreen je Philips Cinema naprosto dokonalý.

3D hraní her

Jelikož vlastním konzoli Sony PlayStation 3, začal jsem se hned shánět po herních titulech s podporou třetího rozměru. Stejně jako u filmů jsem byl trochu zaskočen jejich nevalným počtem, respektive na spočtení vám stačí prsty jedné ruky.

Hraní ve 3D nebylo ono, vývojáře čeká ještě mnoho práce

No a jaké jsou dojmy po několika dohraných titulech? Vesměs spíše zklamání, které možná umocňuje přílišné očekávání. Těšil jsem se na prostorové efekty jako vybuchující granáty u obličeje či svodidla brousící kolena. Ničeho z toho jsem se nedočkal a více si povíme již brzy ve speciální recenzi o hraní ve 3D formátu, teď se vraťme zpět k televizoru Philips.