Philips 55POS9002/12: je OLED to nejlepší na trhu TV?

24.1.2018, Jakub Doležal, recenze
OLED není žádnou novinkou, ale pozvolna se začíná prodávat za rozumnější ceny. Do redakce jsme proto pozvali zástupce od společnosti Philips. Je barevné podání opravdu tak úchvatné, jak si všichni slibovali? Je OLED tím nejlepším na trhu?
Je na čase si zhodnotit, zda již nastal ten pravý čas pro přechod na OLED televizory, nebo se stále jedná spíše jen o vysněnou technologii, která v reálném světě zatím neumí obstát. Musím také poznamenat, že výsledek (ať už pozitivně či negativně) ovlivní sám výrobce vlastním nastavením televizoru. Pojďme se tedy podívat, jak se s tím vypořádal Philips.

První zastávku provedeme u designu, který je zepředu velmi elegantní, ale na zadní straně není úplně konzistentní. Výrobce vám v horní části ukáže, jak neuvěřitelně tenké jednou OLED televizory budou, ale zároveň do spodní části přilepí hrb s veškerou elektronikou. Proč ji více nekoncentrovat na střed, nebo proč nevyužít výměnné externí jednotky s čipsetem i konektory a snížit tak celkovou tloušťku?

Druhé zastavení bude u operačního systému Android TV, který nabízí nespočet možností a funkcí skrze aplikace. Nicméně i přes značnou unifikaci výrobci opět tak trochu nestíhají vydávat aktualizace. Není to něco, co by vás nutně omezovalo, ale když si kupujete nový model se špičkovým hardwarem, očekáváte asi i ten nejnovější software. Každopádně ve srovnání s minulými dobami je to pro Philips velký skok kupředu.

Jak je na tom samotná obrazovka? Po zapnutí televizoru vás přivítají poměrně mdlé barvy jak úvodní animace, tak prostředí Android TV a je škoda, že si s touto částí Philips více nevyhrál. Nicméně jakmile zapnete jakékoliv 4K video, ideálně v HDR, rozpoutá se na obrazovce nová dimenze. Pokud budou převládat pouze barevné odstíny bez černé, nebude OLED nijak zásadně vyčnívat a celou dobu jsem spíše vnímal přepálené barvy, což ostatně potvrdily i testy.

Černá je dechberoucí, současné LCD nemá šanci
(Video: The World in HDR in 4K)

Nicméně jakmile se ke slovu dostane i černá, nemá OLED konkurenci. Snadno se přistihnete, že čím více je černé na obrazu, tím větší máte radost. Zapomeňte na různé stupně šedi, prosvítání podsvícení a podobné neduhy LCD panelů. OLED si zkrátka dané pixely vypne a zobrazí dokonale černý obraz. Ten navíc ještě více podpoří ostatní barevné objekty. Žádné přechody, ale jasné a ostré hranice. V tomto směru jde o jednoznačný posun o třídu výše.

Za zmínku stojí také homogenita podsvícení, která je takřka všude stejná. OLED ukončuje přesvětlené okraje či všemožné tmavé "fleky" v obraze, o nichž není nouze ani u výrazně dražších televizorů. Je tedy OLED sám o sobě dokonalý a lepší než LCD? Troufám si říci, že to je technologie, která konečně přináší něco nového, ale není to jednoznačný vítěz.

Proti OLED televizorům prozatím mluví nejasná životnost, respektive musíme spoléhat na tvrzení výrobců. Dále zde máme nižší rozsah jasu než u LCD, což není dobré pro HDR. A v neposlední řadě záleží také na výrobci. Philips si mohl více pohrát s vyladěním barev a hlavně pro příště použít méně odrazivou plochu, jelikož testovaný model je přes den jako zrcadlo a není vůbec příjemné se neustále vidět v obraze.

Ambilight je značně nedoceněná technologie
(Video: The World in HDR in 4K)

Zmíněné nevýhody však vzápětí kompenzuje Philips svou specifickou technologií. Ambilight je na televizním trhu osamocený a přes den nebo v silně osvětlených místnostech jej nevyužijete. Zapněte si jej však v tmavším prostředí na bílé stěně a najednou máte pocit 2x tak velké televize. Osvětlení je příjemné, rozhodně neruší a přináší něco navíc, co zatím konkurence neumí.

Ambilight zapnutý versus vypnutý
(Video: The World in HDR, LG OLED demo)

Koupit tedy Philips 55POS9002/12, nebo počkat na další generaci? V současné chvíli si výrobce za tento model řekne 50 000 Kč s DPH, což není málo. Nekupujete si však běžné zboží, ale exkluzivní a novou technologii, která se dle mého názoru povedla a pokud rádi sledujete filmy či seriály, budete nadšeni.

Philips s OLED panelem je hračkou pro ty, kteří rádi experimentují s novými technologiemi. Zde ale nekupujete zajíce v pytli. Televizor prokázal v testu řadu výhod a pokud jej plánujete jako nový středobod domácího kina, pak budu velmi komplikovaně hledat argumenty pro zvolení podobně drahé LCD televize. Musím však opakovat, že pro běžné digitální vysílání a zejména sledování v dopoledních hodinách není OLED lepší než LCD, místy spíše naopak.

Televizor je vhodný:

1) Pro nadšence do nových technologií
2) Pokud stavíte domácí kino