Originál je originál: TechniSat DigiCorder HD S2X

13.8.2010, Jiří Piškula, recenze
Diváci satelitního vysílání se už dávno nespokojí s pouhým sledováním pořadů. Chtějí si je nahrávat, mnohdy za souběžného sledování jiných kanálů. Nejen to umí i satelitní přijímač TechniSat DigiCorder HD S2X s integrovaným 160GB diskem, USB a LAN portem.

Aktualizace firmwaru

Bezprostředně po zapnutí TechniSat požaduje nastavení jazyka menu, konfiguraci antény a vyhledání dostupných programů. Po připojení k LNB konvertoru a nastavení příjmu z družice Astra na pozici 19,2° E přijímač automaticky nabídl možnost aktualizace firmwaru (funkce OTA).

Nastavení přijímaných satelitů.

Stahování potřebných dat z příslušného transpondéru a následná instalace zabrala necelou půl hodinu. Ten, kdo by chtěl aktualizaci provést rychleji, může využít stažení ovladačů z webu výrobce a upgradovat firmware prostřednictvím USB portu, další možností je využít rozhraní RS-232C.

Hlavní nabídka.

Hlavní nabídka obsahuje osm položek, z kterých se menu větví do dalších úrovní. Některé důležité volby jsou ukryty až na vzdálených úrovních a může tak být zpočátku problém se v nich orientovat. V české lokalizaci menu zpočátku orientaci znesnadňuje také nepřesný překlad některých položek – „Kabelová televize“ slouží k nastavení IP adresy přístroje v síti, tlačítko „Vršek skříně“ slouží k přepnutí na psaní velkými písmeny (Upper Case). Nezvyklé je také označení „vzad“ pro krok zpět. Jsou to spíše úsměvné detaily, na které si lze zvyknout, anglické menu je bez chyb. Po delším používání naopak oceníte jednoduchost a přehlednost ovládání ve srovnání s jinými přístroji.

Některé nepřesnosti v českém překladu menu jsou úsměvné.

Vyhledávání a třídění programů

Kanálové vyhledávání je možné provést automaticky, kdy se prohledají všechny satelity nastavené v LNB konfiguraci, nebo lze prohledat jen konkrétní satelit či transpondér, případně můžete hledat konkrétní kanály manuálně se zadáním všech podrobností. U všech automatických voleb vyhledávání je možné zvolit prohledávání všech nebo pouze FTA kanálů. Nastavení technických parametrů LNB i DiSEqC je velmi jednoduché a intuitivní ve všech módech vyhledávání.

Vyhledávání programů na zvoleném transpondéru.

V průběhu hledání se zobrazují kmitočty a názvy nalezených rádiových i televizních programů. Kódované programy jsou označeny symbolem klíče, u FTA programů žádný symbol není a žádný jiný parametr není nijak zvlášť označen (např. vysílání ve vysokém rozlišení).

Filtrování nalezených kanálů nabízí mnoho možností.

Automatické hledání programů z družice Astra na pozici 19,2° E trvalo přístroji necelých 6 minut (nalezl 1012 televizních a 239 rozhlasových stanic), což je slušný výkon. Nalezené kanály lze třídit do seznamů, které mohou být celkem čtyři (jeden hlavní a tři favoritní). Během třídění je možné filtrovat seznam nalezených kanálů dle různých kritérií: všechny kanály, všechny volné, všechny nově nalezené (které doposud nebyly v kompletním seznamu), všechny HDTV, dále je možné přesněji třídit podle poskytovatele vysílání, satelitu nebo jazyka, ve kterém je program vysílán. Do favoritních seznamů je možné uložit až 5000 televizních a 5000 rádiových stanic (celkem max. 6000).

Nastavení obrazu a zvuku

V obrazových nastaveních lze volit mezi formátem obrazu 16:9 a 4:3, nastavovat měřítko obrazu (pět různých předvoleb), mód SCART rozhraní (RGB, S-Video, CVBS), rozlišení a barevnou hloubku obrazu přenášeného HDMI rozhraním (konverze na jeden ze čtyř pevných formátů, automatické nebo nativní).

Přijímač umí konvertovat obraz do čtyř formátů rozlišení.

V nastavení zvuku lze zvolit preferovanou zvukovou stopu (lze nastavovat i jednotlivě u každého programu, přijímač si nastavení pamatuje po vypnutí) a titulky (bohužel lze nastavovat jen globálně pro všechny programy, individuální nastavení u každého kanálu možné není, přijímač po přepnutí na daný kanál vždy vybere titulky, které jsou preferované). Zvukový doprovod lze po HDMI posílat jako PCM nebo bitstream. Výborná je možnost nastavit synchronizaci, resp. zpoždění mezi obrazem a zvukem v rozsahu +/– 500 ms (krok 5 ms). To ocení ti uživatelé, kteří např. přenášejí do dalšího zařízení obraz digitálně a zvuk prostřednictvím analogových výstupů (může docházet k opoždění obrazu za zvukem vlivem složitého zpracovávání digitálního obrazu).

Užitečná je funkce manuálního nastavení zpoždění mezi obrazem a zvukem.

Časovač

Tohoto užitečného pomocníka lze využít k pro záznam pořadů na integrovaný pevný disk s kapacitou 160 GB (TechniSat dodává i verzi přístroje s 500GB diskem), do videorekordéru (VCR) nebo nás může pouze upozornit na předvolený pořad. V jeden okamžik pojme časovač maximálně 30 záznamů.

Ukázka nastavených časovačů.