Nero Video Premium HD: v jednoduchosti je síla

21.3.2011, Radek Jahoda, recenze
Nero už není jen vypalovací program Nero Burning ROM, ale i spousta dalších programů pro přehrávání videa, multimédií, konverzi zvukových i video formátů a střih videa. A právě na balík, který je zaměřen na střih videa pro domácí uživatele, se podíváme.
Pracovní prostředí má klasické rozmístění, jak je zvykem u podobných programů. Ba co víc, je tak neuvěřitelně intuitivní, že jsem se ho naučil používat se vším všudy za 5 minut bez použití manuálu. A ještě více - ovládání je velice podobné složitějším střihovým programům, takže přechod klidně do profesionální sféry bude velice jednoduchý.

Samozřejmě začátečník, který nikdy v podobném programu nepracoval, se bude muset ovládání a hlavně způsob střihu naučit používat. Jde ale o princip práce v takových programech, ne o nějaké výstřelky v ovládání. Je to stejné jako např. s tabulkovým procesorem - kdo se naučí používat jeden, umí základní práci v každém. A zde je to ještě výraznější.

Samotné prostředí nejde nijak zvlášť nastavovat a upravovat. Rozmístění oken nelze změnit, ale možná je to tak dobře. Vyhneme se tak situacím, kdy nám něco zmizí nebo bude jinde a nebudeme to tak moci najít.

Pracovní prostředí Nero Vision Xtra
(klepněte pro zvětšení obrázku)

Jednoduchost se zde perfektně skloubí s možnostmi. Např. zde není vůbec žádné klasické (drop-down) menu, které může začátečníky jen mást, v nabídce se nebudou orientovat a nevědět, co k čemu slouží. Zde se naopak vše provádí jednoduše přetahováním všeho myší sem tam. Jednoduše intuitivně. Není zde ani obvyklá řada ikon v horní části nebo nad časovou osou. Těch ikonek je tam všude velice málo a je na první pohled jasné, k čemu slouží. Tyto ovládací prvky nahrazuje několik tlačítek zcela dole.

Časová osa je umístěna dole, těsně pod ní jsou tři tlačítka pro změnu výšky stop - buď všechny rozbalené, všechny minimalizované nebo jen s minimalizovaným zvukem. Velikost stop lze ale libovolně měnit potažením za okraj stopy v hlavičce. Nad časovou osou jsou pro změnu dvě záložky, které přepínají mezi náhledem jako časová osa (Timeline) nebo seznam klipů (Storyboard). Dole je ještě tlačítko pro vytvoření další stopy, posuvník pro změnu měřítka, vpravo pak 3 ikonky pro změnu práce v časové ose. Vpravo nahoře jsou nástroje, na které se podíváme později.

Stopy v časové ose mohou být tří typů. Buď samotná video stopa, samotný zvuk nebo kombinovaná stopa video + zvuk. Jejich pořadí může být libovolné, zvuková stopa nemusí být jen stereo, pokud vložíte video s 5.1 zvukem, zvuk se vloží do jediné stopy - to je snad jediný program, který to dotáhl do této podoby. V jiných programech se stopa rozdělí do 3 stereo stop. Vložení do jediné stopy je ale mnohem praktičtější. Jednak je práce s ním jednodušší a také začátečník nemusí přemýšlet nad tím, co je to za zvuk.

Stále narážíme na jednoduchost, ale programu nechybí ani možnosti z profesionálních střihových programů. Všechny efekty lze měnit v čase pomocí klíčových snímků, jak průhlednost videa a hlasitost zvuku, tak i všech efektů a barevných korekcí. Na obrázku výše jsou vidět klíčové snímky pro změnu hlasitosti zvukové stopy a pro změnu polohy obrazu (Position). Změna parametrů mezi klíčovými snímky může být lineární, aproximace pomocí Bézierových křivek nebo skoková (Hold).

Kompozice v časové ose je klasická - stopa, která je výše, překryje stopu pod ní. Vytvoření efektu obraz v obraze se provede jednoduše tím, že ořízneme/zmenšíme video v horní stopě, není zde na to žádný další nástroj, který by vše jen zesložiťoval. Ořez obrazu nebo změna jeho velikosti se provede jednoduše přímo v náhledovém okně. Nejprve vybereme klip v časové ose, poté prostě chňapneme obraz v náhledu a posuneme ho, kam potřebujeme - otočíme, ořízneme, zmenšíme nebo zvětšíme.

Veškeré parametry ořezu, polohy apod. se mění vpravo vedle náhledového okna. Tam najdeme hned tři okna pod sebou, která jdou sbalit/minimalizovat, což supluje obvyklejší rozdělení do záložek (což je asi praktičtější). Seznam klipů v projektu je v okně My Media, kam můžeme importovat klipy z různých obvyklých médií (optické disky, paměťové karty), zachytávat z páskových kamer nebo je vložit jen jako soubory. Druhé okno Effect Palette obsahuje seznam všech efektů, přechodů a titulků. Třetí okno Properties slouží právě pro nastavování parametrů klipů (a přechodů) vybraných v časové ose. Je zde například zmíněná poloha obrazu, ořez, průhlednost a všechny použité efekty.

Parametry textového titulku

Titulky se vkládají stejně jako jakýkoliv jiný klip. Ze seznamu ho prostě jen přetáhneme do časové osy, kde se chová právě jako video klip. Titulků je zde několik (tedy docela hodně) typů - jednořádkových a víceřádkových. Jsou animované, jak je známe z různých TV pořadů - od statických s různým typem náběhu až po závěrečné filmové titulky.

Seznam efektů

Efekty na klipy se aplikují jednoduše také přetažením na klip do časové osy. Jejich parametry pak nastavíme opět v okně Properties.

Přechod v časové ose

Podobné je to s přechody mezi klipy. Jednoduše daný typ přechodu přetáhneme mezi dva klipy, mezi nimi se pak objeví modrý obdélník. Potažením za jeho konec změníme jeho délku na jedné nebo druhé straně. Tak lze přechod "rozcentrovat" mezi oběma klipy. Pokud ale konec prvního klipu a začátek druhého klipu nezkrátíme, tak je přechod statický - použije se jen poslední snímek prvního resp. první snímek druhého klipu. Není zde možnost automatického překrytí obou klipů, což je docela škoda.