Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Matrox Parhelia

17.12.2002, Radek Jahoda, recenze
Naplní nová grafická karta od Matroxe očekávání? Podívejme se, jak je na tom ve skutečnosti.
1. Úvod

O kartě Matrox Parhelia byla uveřejněna již spousta recenzí a testů, téměř všechny se ale zaměřují především na herní testy a srovnání s nejrychlejšími kartami. Může si za to sám i Matrox, který ze začátku prohlašoval, že karta bude "proklatě rychlá". Parametry karty by tomu i nasvědčovaly, realita je ale jiná, ve hrách dosahoje asi tří čtvrtin výkonu nejrychlejších GeForce 4. Ovšem tato karta nabízí daleko více a rozhodně ji nelze označit za pouhou herní kartu, což pochopil i Matrox, a změnil její umístění do segmentu workstation.




Podívejme se na stručnou charakteristiku karty:
    • první 512-bitový GPU
    • 80 milionů tranzistorů v 0,15 µ technologii
    • 256-bit DDR paměťová sběrnice s propustností 17,6 GB/s
    • až 256 MB paměti
    • AGP 4x, kompatibilní i s 2x a 1x
    • kompatibilní s OpenGL 1.3 a DirectX8.1, částečně s DirectX 9
    • DualHead a TripleHead, dva DVI výstupy nebo jeden DVI a dva analogové výstupy (včetně TV out)
    • dva rovnocené a nezávislé 400 MHz RAMDAC s rozlišením 10 bitů na barvu
    • frekvence čipu 220MHz
    • analogový výstup do 2048x1536@32bit
    • dva digitální TMDS převodníky pro digital TFT až do rozlišení 1920x1200
    • integrovaný 10-bit high-fidelity TV/video encoder
    • TripleHead desktop: výstup na 3 monitory (max. rozlišení 3840x1024)
    • 10-tibitová gama korekce
    • HW akcelerovaný multi-display OpenGL a duální Overlay s gama korekcí
    • speciální drivery pro CAD aplikace typu AutoCAD
2. Instalace

Karta je dodávaná v pohledné krabici, která obsahuje jak samotnou kartu, tak i kabeláž, instalační CD a manuál. Kartu jsem instaloval do počítače se starším čipsetem VIA KT133 (deska Abit KT7) a po vložení do slotu a zapnutí se ozvalo pouze zapípání a počítač nenaběhl. Zkoušel jsem v BIUSU měnit různá nastavení, nic ale nepomáhalo, přestože starší karta G450 v něm běží bez problémů. Nakonec se mi v tomto počítači kartu rozchodit nepovedlo, čím je to způsobeno nevím, možná problém s AGP 4x sběrbicí tohoto čipsetu, o kterém se mluvilo, když byl uveden na trh. Úspěšnější jsme byl na počítači s téměř stejnou základní deskou - Abit KT7A s čipsetem KT133A. K rozchození ale bylo nutné nastavit v BIOSu AGP Waitstate na 1. Jestli je toto obecný problém nebo jen problém tohoto kusu karty nevím, každopádně to hned zpočátku vrhá na Parhelii stín. Hledal jsem i na internetu, ale nic jsem o tomto problému nenašel, takže to možná opravdu bude jen problém tohoto kusu.

Na zadní straně má karta dva DVI konektory, pomocí kterých lze připojit zobrazovací zařízení. Kombinací je opravdu mnoho, jednoduché schéma v manuálu vše srozumitelně vysvětluje:




Ke kartě lze připojit:
    • maximálně dva displeje přes digitální DVI konektor
    • jeden displej přes digitální DVI konektor a dva analogové monitory (místo jednoho lze připojit televizor přes kompositní nebo SVHS výstup)
    • tři analogové monitory (místo jednoho lze opět připojit televizor)
K různým kombinacím se lze dopracovat přes dva dodávané kabely a jednu redukci:



Instalace softwaru proběhla bez problému, použil jsem nejnovější driver verze 1.02.

3. Hardware

Co se týče hardwaru, karta je pořádně "nadupaná". Ovšem čip běží jen na 220MHz, což je oproti konkurenci na 300MHz a výše opravdu rozdíl a je to zřejmě příčinou, proč je karta pomalejší. Čip obsahuje celkem 80 miliónů tranzistorů, vyráběn je 0,15um technologií a je opravdu velký - to je také zřejmě důvod, proč běží na tak nízké frekvenci. Zpracuje čtyři pixely najednou, obsahuje čtyří texturovací jednotky, fillrate je 880 miliónů pixelů za vteřinu a 3520 miliónů textur. Architektura čipu je stavěná tak, že ji využijí až nově příchozí hry pro DirectX 9, což je pravděpodobně další důvod, proč současné hry běží pomaleji.

Paměti pak běží na 275MHz DDR, šířka sběrnice je 256 bitů, což dává přenosovou rychlost 17,6GB/s - v současnosti jedna z nejrychlejších.





Karta dále obsahuje několik novinek:
    • Displacement Mapping - funkce z DirectX 9, která zvrásňuje povrch podobně jako bump mapping, jde ale ještě dále a vše se děje se světlem, povrchem a hloubkou.
    • Vertex Shaders - Parhelia obsahuje celkem čtyři vertex shaders specifikace 2.0 z DirectX 9
    • Quad Texturing - celkem čtyři texturovací jednotky na každém ze čtyř proudů - celkem tedy 16 texturovacích jednotek
    • Pixel Shaders - kompatibilní s DirectX 8.1, celkem 36 ve čtyřech proudech.
    • 16x Fragment Antialiasing (FAA) - 16x antialiasing s ponecháním detailů - obraz je analyzován a antialiasing je prováděn jen tam, kde je to nutné - tedy hrany objektů
    • 10-bit GigaColor - veškeré zpracování včetně výstupu je prováděno v 10 bitech na barvu, tedy celkem 30bitů - celkem 1.073.741.824 barev
    • MPEG motion compensation - akcelerace MPEG dekódování probíhá v 10 bitech včetně výstupu, takže konečně máme stejně kvalitní dekódování jako na stolním přehrávači
    • Glyph antialiasing - hardwarové vyhlazení písma, aby nebylo kostrbaté
4. Software

Dodávaný software se nazývá PowerDesk-HF, kde HF značí High Fidelity. Možná si ještě vzpomenete, že High Fidelity označoval kdysi audio zařízení s nízkým zkreslením (dnes bylo nahrazeno High End), u Matroxe tímto označením chtějí odlišit tuto verzi od předchozí dodávanou ke kartám Gxxx. Veškeré nastavení není prováděno záložkami v nastavení dipleje, jak je tomu zvykem, ale v samostatném grafickém okně XP stylu.










Co mi v nastavení chybělo oproti předchozí verzi, je nemožnost povolit zapamatování pozic ikonek, takže při změně rozlišení se i přemístí ikonky, ale to je jen malá vada na kráse.

5. Video a DVD

Karta bez problémů podporuje přehrávání v overlay surface, lze duplikovat video okno na druhý monitor pomocí DVDMax nebo lze přehrávat na každém monitoru něco jiného - na každé ploše lze vytvořit jeden overlay surface. Vše samozřejmě funguje i s TV kartami - zkoušeno na ATV2000.

Přehrávání DVD jsem zkoušel s WinDVD 3.0 a PowerDVD XP 4.0. Oba podporují hardwarovou akceleraci a její zapnutí vřele doporučuji, protože pak dojde k dekódování v 10bitové barevné hloubce a obraz je znatelně kvalitnější. Nahrávka musí ovšem být v 10 bitech enkódována. Další výhodou je pokles zatížení procesoru, na Duronu 750MHz ze 60% na 35%, i když toto už dnes není problém.

Zde bych chtěl také pochválit TV výstup, který se drží standardu předchozích karet a nejsou s ním takové problémy jako u jiných značek.

Co chybělo na předchozích kartách je možnost nastavení jasu, kontrastu, barev a gamma v overlay.





Pokud střiháte video s video střižnami, bude pro Vás prostředí rájem - můžete použít všechny tři monitory, na jeden si dát přes celou obrazovku náhled, na ostatní dva rozmístit plochu editoru. To samé platí o grafických a animačních programech - AutoCADu, Photoshopu, After Effects, 3D Studiu MAX a dalších.

6. Games

I když kartu nelze označit za nejrychlejší, nabízí toho v oblasti hraní her opravdu hodně. Pro každou hru zvášť lze nastavit prostředí, povolit FAA, filtrování apod. Co nabízí tato karta oproti ostatním navíc je Surround Gaming.




Surround Gaming umožňuje při hraní her využít všechny tři výstupy a funguje to téměř se vším, co využívá DirectX nebo OpenGL. Zapnutí ale bývá někdy problém, v nabídce najdeme buď rošířená rozlišení, např. 2400x600 apod., nebo lze použít Apptimizer u her, kde nejsou dostupná. Karta je dostatečně rychlá, aby toto rozlišení stihla, ovšem nepočítejte s příliš vysokým frameratem. Někdy se ovšem stane, že informace a ikonky v některých hrách (např. Quake 3) jsou roztaženy přes všechny displeje, což není příliš praktické. Proto je v nové verzi ovladačů implementována funkce HUD, která tyto ikonky umístí na prostřední displej. Funguje to ovšem pouze s OpenGL.



7. Závěr

Chtěl bych napsat hodně pozitivní závěr, ale brání mi v tom jedna podstatná věc - cena. Ta se momentálně pohybuje kolem 15 tisíc korun, což je hodně vysoko a kartu si pořídí asi jen ten, pro koho nejsou peníze příliš velkou překážkou. Za tuto cenu by byla žádoucí ale i vyšší rychlost ve hrách a hlavně AGP 8x. Matrox již má k dispozici vzorky nové karty, které toto splňují, na trhu se má ale objevit podle marketingové strategie až v létě roku 2003.

Na druhou stranu je třeba říct, že se jedná o kartu pro opravdové profesionály - jako jediná disponuje 10bitovou barevnou hloubkou, nejkvalitnějším TV výstupem a nejlepší podporou pro video a náročné aplikace s podporou tří monitorů, což ale na druhou stranu opět kartu prodražuje - o cenu monitorů nebo displejů.

Za zapůjčení karty děkujeme firmě DXT Computers.