Matrox Millennium G450

14.11.2002, Radek Jahoda, recenze
Zkuste se zeptat lidí na nejlepší firmu v oblasti počítačové grafiky a můžete si být jisti, že najdete dva tábory. Jedni vyhrknou okamžitě NVidia, druzí po přemýšlení vysloví nejistě Matrox. Proč nejistě? Pojďme se podívat.
1. Úvod

Nejdříve ovšem trocha historie.

Před lety působilo na trhu grafiky docela dost firem, šlo by je snadno zaškatulkovat, tím se ale nebudeme zabývat. Jednou z nich byl Matrox, který se zaměřil především na profesionální grafiku. Byl také první, kdo použil 2D akceleraci (hardwarové vykreslování čar, ploch a různých objektů, přesuny dat apod.) a od té doby se ujal pojem grafické akcelerátory. Uplatnily se především v CAD grafice, kde rychlé vykreslování bylo potřeba. Matrox ovšem také patřil mezi nejdražší firmy, nabízel ale vždy to nejlepší - nejlepší obraz a nejrychlejší grafiku. Pak se ale objevila firma 3Dfx se svým přídavným akcelerátorem Voodoo a vše bylo jinak. Tyto přídavné karty měli ohromný úspěch a s další novinkou přišla nová firma NVidia - kombinovanou grafickou kartou 2D/3D. Od té doby chrlí jeden čip za druhým a je stále před konkurencí. Stálice na poli grafických karet se snažily zareagovat, většinou ale marně a zanikají nebo jsou pohlceny - viz např. S3, Tseng, Diamond. Dokonce i 3Dfx je koupena NVidií. Nakonec tu zbyli v podstatě jen tři hráči - ATI, NVidia a ... Matrox.

Matrox na nástup 3D grafických akcelerátorů zareagoval svým čipem G200, který sice rychlostně stačil svým konkurentům, byl ale bez OpenGL podpory a ve hrách tedy v podstatě nepoužitelný (Direct3D teprve přicházelo a nebylo pro něj tolik her). Dalším počinem byla G400, které kromě vyšší rychlosti (opět na úrovni konkurence - TNT2, Rage128 apod.) přinesla i hodně technických zlepšení. Jenže konkurence přišla s ještě rychlejšími čipy (GeForce, Radeon), ale očekávaný čip G800 od Matroxe je stále v nedohlednu. Uvedl pouze vylepšenou verzi G450, která ale výkonu oproti G400 nepřidá. Bude to stačit?

2. Hardware

Čip G450 vychází ze staršího G400. Proces výroby byl změněn ze 0.25 na 0.18 mikronů. Nabízí se otázka, že by měl čip běžet na vyšší frekvenci, ta byla ale ponechána a čip opatřen jen pasivním chladičem (125MHz), i tak ale běží velice chladný. Rozhraní k pamětem bylo změněno ze SDRAM/SGRAM na DDR SDRAM, což zvyšuje dvakrát přenosovou rychlost, (a proto) ale Matrox zúžil sběrnici ze 128 na 64 bitů, což výkonu opět dvakrát ubere, takže jsme na stejné rychlosti jako předchůdce (při 166MHz stále 2.7GB/s). Externí DAC převodník byl integrován do čipu a běží na 360MHz. Stejně tak TVO čip pro připojení televizoru a budič TMDS pro připojení plochých displejů.

Hlavní zbraní tak zůstává vybavení karty:
    • AGP 2x/4x
    • max rozlišení 2056x1536/32bit na primárním monitoru
    • 360MHz RAMDAC, antialias
    • DualHead - max. rozlišení 1600x1200 na sekundárním monitoru
    • Vibrant Color Quality 2 Rendering
    • bilineární, trilineární a anizotropické filtrování
    • 32 bitový Z-buffer
    • Environment Mapped Bump Mapping (EMBM)
    • Transparentní, nečtvercové textury
    • YUV overlay, trasparent
3. 2D + DualHead

Hned po prvním zapnutí zaujme vysoká kvalita obrazu, při srovnání s jinými kartami vyniká nejen ve vysokých, ale i v nižších rozlišeních. Přechody jsou neuvěřitelně ostré. Práce na takovém počítači je opravdu radost a ve spojení s větším monitorem dokonalost sama. Je to výsledek Vibrant Color Quality (VCQ2) technologie. Karta podporuje samozřejmě hardwarovou 2D akceleraci - GDI i DirectDraw a vícenásobný overlay (závisí pouze na velikosti paměti), můžete si tedy otevřít video oken kolik chcete ...

DualHead - ani téměř dva roky po uvedení této technologie na G400vce nedokázala žádná firma toto nabídnout, pouze velmi omezeně na Geforce MX Twin. V čem je tedy její jedinečnost?

Všechny typy karet G450 jsou vybaveny dvěma výstupy na dva monitory. Pokud je na druhém výstupu detekován druhý monitor nebo TV, ovladače se zeptají, zda chcete použít DualHead. Máte na výběr ze tří možností:

• Multi Display - máte k dispozici dvě pracovní plochy, mezi kterými můžete přejíždět myší
    • Clone - na druhém displeji máte kopii prvního
    • Zoom and DVDMax - na druhém displeji je zvětšený výřez prvního nebo se přehrává video přes celou obrazovku, zatímco je na prvním v okně.
Druhý displej může mít ve Windows 9x i 2000 (v nových ovladačích) libovolné rozlišení, ve Windows NT pouze stejné (je to omezení Windows, ne G450). Sada utilit, které vše řídí, se nazývá Matrox PowerDesk a umožňuje využít spoustu užitečných věcí. Přes horké klávesy lze přepínat mezi módy, výřezy obrazovky apod. Velmi užitečná je funkce Matrox Multi-Desktop, pomocí které si lze vytvořit více virtuálních obrazovek a přepínat mezi nimi. Lze zvlášť nastavit pracovní prostředí, ikony, pozadí, aplikace ... Připomíná to práci na více počítačích. Jak si na to zvyknete, těžko si budete odvykat.

4. Video + DVD

Video je silnou zbraní této karty. Jen pro přehled co píše výrobce:

• podpora různých druhů planar i packed YUV formátů
    • hardwarová podpora titulků
    • upscaling, downscaling a aspect ratio conversion
    • celoobrazovkový výstup videa na druhém monitoru nezávisle na prvním (DVDMax)
    • busmastering videodat
    • TV výstup do 1024x768
    • DirectShow a Broadcast PC kompatibilní
    • hardwarový deinterlace
Jinými slovy umí vše, co je jen možné. Ve spojení s přídavnou TV kartou funguje bez problémů jak ve Windows 9x, tak ve Windows 2000. Bohužel deinterlace je pouze bob nebo weave, nemá detekci pohybu a automatickou volbu deinterlace (jako např. ATI Radeon). Ovladače jsou stabilní a jsou dostupné i certifikované od Microsoftu (pokud nejnovějším nevěříte).

Co se týká přehrávání DVD, není implementováno hardwarově iDCT a motion compensation, v době silných procesorů to ale nevadí. Při přehrávání na Duronu 800MHz je zatížení asi 20%, takže můžete stále na počítači bez problému pracovat, zatímco vedle na TV beží přes celou obrazovku přehrávané video ...

Co bych vytknul (nevím jestli Matroxu nebo Microsoftu), je nemožnost přehrávání MPEG-4 filmů v overlay, pokud není velikost videa dělitelná 32. Pokud budete vytvářet vlastní video, je na to třeba pamatovat a problém v tom nevidím, pokud si ale přinesete něco od kamaráda a velikost obrazu je dělitelná pouze 16, overlay se nepoužije a jakékoli zvětšování a zmenšování má za následek trhání obrazu (řešil jsem to tak, že jsem si zapnul hardwarový zoom obrazovky a tím jsem zvětšil video na celou obrazovku, je to ale dost nepraktické ...). Tato vlastnost se projevuje jak u kodeků MPEG-4 V1, V2, V3, DivX i WMV7, u MJPEG, Indea a jiných není.

5. Gaming

Nechci se tu rozebírat kvalitou G450tky pro gamesení, jen si udělejme krátký přehled, jestli si s touto kartou nějakou tu hru zahrajete. Přesto, že již dávno nepatří k trhákům, můžu Vás potěšit, že si zahrajete každou hru jak ve Windows 9x, tak ve Windows 2000. Oba systémy jsou podporovány jak v DirectX 7 (podpora pro DX8 se připravuje), tak OpenGL ICD. Pravda, k některým hrám je potřeba stáhnout patch, který odstraňuje mírné nekompatibility, to je ale běžné u všech výrobců.

Podívejme se v krátkosti na výkon a kvalitu zobrazování. Rychlost zobrazování grafiky je na úrovni TNT2 nebo ATI Rage128, někdy vyšší, někdy nižší. V rozlišeních do 1024x768 si zahrajete opravdu vše bez znatelného trhání, samozřejmě ve 32 bitech. ve vyšších rozlišeních už klesá počet FPS pod 20, což je již dost málo. Kvalita vykreslování je srovnatelná s GeForce, lepší než na ATI nebo S3. Pokud hra podporuje Environment Mapped Bump Mapping, udíví Vás ještě realističtější prostředí. Počet her podporujících DulHead také roste jako houby po dešti, takže například v leteckých (a jiných) simulátorech můžete mít na druhém monitoru jiné pohledy z letadla nebo cokoliv jiného.

Zobrazení s podporou EMBM

Zobrazení bez EMBM

6. Závěr

Matrox již (po pravdě) tuto kartu neprodává pro jráčský segment, ale pro business účely, tedy do pracovních a grafických stanic. To je oblast, kde Matrox cítí svou šanci a musím mu dát zapravdu. Kvalita výstupu je bezkonkurenční, 2D akcelerace je výborná, podpora videa taktéž. Pokud jednou za čas dostanete chuť si zahrát nějakou tu hru, také Vás nezklame, i když nedosahuje rychlosti poslední generace 3D akcelerátorů. Pokud přihlédneme k vlastnostem "navíc" jako např. DualHead, TV výstup, Multi-desktop ... co víc dodat.

Je toho málo, co bych této kartě vytknul, přesto se něco najde. Nepodpora DVD dekódování může pro někoho se slabším procesorem (pod 400MHz) znamenat omezení, stejně tak nemožnost přehrát MPEG-4 filmy, které nemají velikost dělitelnou 32. Doufejme, že další generace karet (zřejmě s označením G800) odstraní tyto nesrovnalosti a přidá na výkonu v 3D oblasti.