Dva hybridy AVerMedia pro PCI-E

26.5.2010, Radek Jahoda, recenze
Z nabídky AVerMedia se podíváme na dva hybridní TV tunery pro rozhraní PCI-Express x1. Model AVerTV Hybrid Speedy PCI-E je jednovstupový a druhý AVerTV Duo Hybrid PCI-E je duální. Oba jinak mají v podstatě shodné vlastnosti, a tak se na ně podíváme společně.
Konečně se dostáváme k samotnému ovládání programu a jeho schopnostem. V horní části okna je řada ikon, kterými přepínáme jednotlivé funkce - TV, rádio, video, hudba, fotografie a nastavení. Po výběru se objeví další menu, pomocí kterého dále spustíme vše potřebné.

Po najetí myší na okno, vyjede v horní a spodní části ovládací panel. Nahoře je tlačítko pro přechod na úvodní obrazovku (obrázek výše), tlačítko "Zpět" a tlačítka pro minimalizování, maximalizování a zavření okna. Za horní panel můžeme také oknem pohybovat po obrazovce. Potažením za pravý spodní roh oknu změníme velikost. Spodní panel je pro ovládání TV - přepínání programů, změnu hlasitosti, nahrávání apod.

Po výběru funkce sledování TV se objeví menu a okénko s obrazem. Pokud na něj dvakrát klepneme nebo vybereme z menu "Živý záznam", zvětší se obraz na celou velikost okna. Další dvojklik zvětší okno přes celou obrazovku. Pomocí roletového menu nad obrazem vybereme zdroj signálu - analogovou TV, digitální, nebo externí vstupy.

Přepínat programy lze rychle pomocí ovladače nahoru/dolu nebo numerickou klávesnicí. Komfortnější, ale pomalejší volba je výběrem ze seznamu programů, do kterého se dostaneme z levého menu položkou "Seznam programů".

Aplikace podporuje zobrazení tří programů najednou. Buď pomocí duální karty, nebo u DVB-T více programů z jednoho multiplexu. Existují tři možnosti zobrazení. Jsou Picture-and-Picture (PaP), kdy jsou zobrazeny vedle sebe, Picture-in-Picture (PiP), kdy jsou přes jednu hlavní stanici zobrazeny až dvě další (viz obrázek). ovládá se pak vždy ten označený.

Třetí možností je zobrazení jen jednoho okna, přičemž jednu ze tří naladěných stanic přepínáme výběrem tlačítky 1-2-3 vpravo dole pod obrazem (viz následující obrázek).

Další funkcí programu je časový posun (timeshift). Po jeho spuštění lze obraz zastavit a posunovat se v nahrávce podobně jako při přehrávání nahraného videa. Během tohoto módu se zobrazuje ve spodní části obrazu posuvník, který lze pro tento účel použít. Jsou na něm označeny i časy posunu, tedy vpravo aktuální čas a zcela vlevo čas maximálního posunu v čase zpět.

Klasické nahrávání lze spustit buď ručně stiskem červeného tlačítka na ovladači nebo panelu, tak i časově. Nejjednodušší je výběr z elektronického průvodce pořadů EPG. Ten nám zobrazí stanice a časovou osu s přehledně zobrazenými pořady.

Po klepnutí na pořad se objeví podrobné informace. Ve spodní části je podrobný popis, který při větší délce rotuje nahoru a dolů. To je často používaný způsob zobrazení, i když mi připadne trochu nešťastný, když tyto popisky jsou relativně krátké a celý popis by se určitě vešel na obrazovku najednou. Místo toho skoro celý prostor zabírají informace jako název stanic, název programu, stav apod., kterým by jinak stačily 1-2 řádky. Jinak čeština v EPG funguje bezvadně, takže žádné připomínky.

Odtud je jen krůček k naplánování nahrávání. nahrávat se může na pozadí, se spuštěným náhledem, nebo jen spustit náhled bez nahrávání, abychom jen na zvolený pořad nezapomněli. Po skončení se pak počítač může vypnout, nebo uspat a být připraven pro další nahrávku. Zvolit lze i mnoho dalších parametrů (formát nahrávky apod) stejně jako u parametrů nahrávání v Nastavení.

AVer MediaCenter umí i teletext, funguje bezvadně v češtině včetně diakritiky velkých písmen. Teletext lze zobrazit i v klasickém průhledném módu a podporuje i skryté titulky, u nás na straně 888. Pro snadnější ovládání fungují i odkazy na stránky. Na validní třímístná čísla lze klepnout myší podobně jako na odkaz v HTML prohlížeči.

Celé ovládání je intuitivní a příjemné, návod ani není v normální instalaci přítomen, zřejmě proto, že vlastně není potřeba. Vytkl bych snad jen to, že mnoho nastavení je rozděleno do více stránek, ve kterých se pohybujeme piditlačítky ve spodní části okna - platí pro EPG, plánování nahrávky apod. Také hlavní nabídka funkcí v horní části (TV, rádio atd.) trošku nelogicky roluje pořád dokola a všechny položky se nevejdou do okna. Přesněji řečeno - nevejde se tam jen jedna, a je nutné se posunovat vlevo/vpravo opět malými šipkami po stranách.

Poslouchání rádia je v podstatě identické, samozřejmě není k dispozici obraz se všemi jeho vymoženostmi okolo. Z rádia lze nahrávat a i pořady plánovat, u rádia z DVB-T funguje samozřejmě i EPG.