Creative ZEN Vision W - Legenda jménem ZEN pokračuje

5.4.2007, Michal Učeň, recenze
Po oblíbeném multimediálním přehrávači Creative ZEN Vision přichází tento výrobce s nástupcem s označením ZEN Vision W, který nabízí větší displej, širokou podporu formátů a chytlavý design. Naváže na úspěch svého předchůdce, nebo je to jen oprášená stará verze v novém kabátku?
Přístroj je laděn do černé barvy se stříbrnými doplňky a co se týká dílenského zpracování, to je na vynikající úrovni, což lze od kategorie a ceny produktu očekávat. Hmotnost přístroje je 276 gramů, což je vzhledem k rozměrům a integrovanému pevnému disku odpovídající hodnota. Lze jej tak ještě celkem dobře přenášet i v kapse, ale rozměry 134 (šířka) x 75 (výška) x 22 (tloušťka) mm jsou už v tomto směru hraniční. Odolnost přístroje jsem nijak netestoval, ale samozřejmě při lehkých pádech by měl odolat, alespoň co se týká pevné vnější konstrukce. Když ale vezmeme v potaz integrovaný pevný disk a velký displej, který se může i přes svou odolnost poškrábat, je s přístrojem lepší zacházet opatrně. Výrobce však nabízí i další možnosti ochrany přístroje, kterými jsou pevnější obal a ochranná fólie na displej.

Na čelní straně dominuje širokoúhlý displej s úhlopříčkou 4,3", který je velmi kvalitní a má vynikající kontrast i jas barev. Jedinou výtku bych měl k zanechávání stop na displeji. Protože pokud se o něj jen omylem otřete trochu silněji prstem, na displeji zůstane stopa. To není nic neobvyklého, podobně se to stane u každého LCD displeje, ale u tohoto přehrávače je stopa viditelná po dost dlouhou dobu. Přehrávání videa to ale příliš neruší a při čelním pohledu není prakticky nic vidět.

Na pravé straně jsou umístěny hlavní ovládací prvky, infračervený port a malý reproduktor. K dispozici tak máme tlačítka s funkcemi zpět, nabídka, čtyři směrové šipky pro pohyb v menu s potvrzovacím tlačítkem OK uprostřed, přehrávání a přesun mezi skladbami nebo videosoubory. Stisk tlačítek je spolehlivý a díky jejich rozmístění a chytrému zvolení jejich funkcí je ovládání intuitivní. Při přehrávání za snížené viditelnosti vám výrazně pomůže modré podsvětlení, které má ideální intenzitu a nepůsobí nijak rušivě. Infračervený port bohužel zatím nevyužijete, protože k přístroji se dálkové ovládání nedodává a prozatím ani není na českém trhu. Na oficiálních stránkách výrobce jsem je už jako samostatný produkt viděl v katalogu, a tak se snad brzy dočkáme. Zabudovaný reproduktor oceníte zejména při sledování filmů ve více osobách nebo při přehrávání hudby, bohužel jeho hlasitost není nijak výrazná, a tak i při maximální úrovni je nutné tiché prostředí bez okolního hluku.

Na zadní straně najdeme jen výjimatelnou baterii s kapacitou 1650 mAh. Vzhledem k výdrži je vidět, že se výrobce zaměřil na redukci spotřeby energie, protože u dříve testovaného kapesního přehrávače Prestigio PMP-501 byla kapacita téměř dvojnásobných 3000 mAh a výdrž dokonce mírně nižší. Zajímavostí je název přehrávače ZEN lemovaný vlnovitými kruhy, které napomáhají jako kontaktní bod při vysouvání baterie. Na spodní straně mi chyběly podstavené nožky, takže přístroj leží přímo na podložce.

Na pravé straně je snadno přístupný port pro zapojení sluchátek nebo jiného zvukového výstupu, kousek pod ním je pak odklápěcí gumová krytka s porty pro nabíjení z elektrické sítě a AV výstup pro spojení s televizorem. Tohle řešení ukrytí méně potřebných portů pod kryt a naopak ponechání přístupu k často využívanému audio výstupu se mi zdá vyřešeno velmi dobře.

Na levé hraně je slot na paměťovou kartu Compact Flash, jak už jsem zmínil v úvodní kapitole, na ostatní typy karet potřebujete dokoupit redukci.

Horní hrana je opět trochu zajímavější. V pravé části je ukrytý zabudovaný mikrofon, který je využíván digitálním záznamníkem. Jeho citlivost je dostatečná pouze na kratší vzdálenosti, záznamy z přednášek nebo porad jsou víceméně špatně slyšitelné a navíc není k přístroji možné připojit externí mikrofon. Na horní straně je ještě umístěno ovládání hlasitosti a posuvné tlačítko, které slouží zároveň k zapnutí a vypnutí přístroje a také na uzamčení kláves (funkce Hold).

Spodní hrana ukrývá port USB 2.0 pro spojení s počítačem a zvláštní konektor pro postavení přehrávače na kolébku, kterou jsem zatím v prodeji neviděl, ale Creative je znám svou širokou podporou a vydáváním doplňků, takže se jistě využití bát nemusíme.

Díky oblým hranám působí přístroj skladně a to i přes svou tloušťku 2,2 cm. Bohužel do běžné kapsy se příliš nehodí, v příruční tašce však překážet rozhodně nebude.

Kvalita LCD displeje je na špičkové úrovni. Výrobce sice oproti staršímu modelu Creative ZEN Vision snížil rozlišení z 640 x 480 na 480 x 272, ale na kvalitě to není znát. Obraz je plynulý a prakticky bez chybičky, barvy jsou perfektně syté a přístroj je tak vynikající nejen na přehrávání videa, ale i na prohlížení fotografií. Hodnota jasu je v nastavení uváděna v procentech a musím říct, že nejlepší zobrazení vykazuje maximální hodnota. Čitelnost displeje si opět můžete prohlédnout na následujících fotografiích testovacího obrazce, které ovšem úplně neodpovídají skutečné kvalitě zobrazení, už kvůli zkreslení při snímání LCD displeje fotoaparátem.

Na fotografiích shora a ze spodní strany je displej bez větších problémů čitelný.

Pohled pod úhlem ze strany je důležitý při sledování filmů ve více divácích. Při sledování z velkého úhlu jsou barvy stále velmi dobré a displej dobře čitelný, omezením je pak zmenšená viditelná plocha, a tak je sledování displeje už podstatně méně příjemné.