Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Canon Legria HF200: optický kanón

9.7.2009, Jan Vítek, recenze
Dnes si představíme videokameru od Canonu, jenž patří na vrchol především v oblasti fotoaparátů. Setkáme se s 3,89megapixelovým senzorem, 15x optickým zoomem a optickou stabilizací. Tato kamera je i více než jiné zaměřená na fotografování.
Co se týče rozlišení a bitrate videa, natáčet můžeme v následujících kvalitách:
  • MXP: 1920x1080, 24Mbps
  • FXP: 1920x1080, 17Mbps
  • XP+: 1440x1080, 12Mbps
  • SP: 1440x1080, 7Mbps
  • LP: 1440x1080, 5Mbps

Kamera samotná zaznamenává videa do známého formátu AVCHD a samotné soubory mají příponu .mts. Původní videa byla natáčena v nejlepší dostupné kvalitě. V testech jsme vzhledem k tomu, abyste nestahovali desítky megabajtů dat, přikročili k nabídce videí v rozlišení 960 x 540 pixelů ve formátu Xvid.

Z pohotovostního režimu, jenž je oznámen oranžovým světlem diody On/Off, je kamera připravena k natáčení přibližně za dvě sekundy, takže než si nastavíte displej a zamíříte na cíl, kamera bude připravena. Zazoomována bude přitom na úroveň, na které jste ji nechali před uspáním. Délku stand-by režimu si lze nastavit v menu od 10 přes 20 po 30 minut a pak se kamera vypne zcela. Její start ale ani pak není o mnoho delší, cca 3 sekundy.

Se zoomem se jinak pracuje snadno a můžeme jej nastavovat v širokém rozsahu rychlosti. Jak je na tom samotné zachycené video, to uvidíme na přiložených ukázkách. Pojďme tedy rovnou na ně. Ukážeme si záběry z exteriéru, interiéru, testy zoomu a stabilizace, pohotovosti ostření a nesmí chybět rovněž testy s využitím integrované LED lampy. Pak kamera také nabízí speciální kino režim, jehož výstup by měl mít dle specifikací blízko k filmovým záběrům a režim x.v.Color.


Exteriér


Jako obvykle začneme exteriérem, kde se ukáží celkem čtyři videa. První bude při jasném denním světle s využitím příslušného scénického režimu a pak to jsou tři videa z přehrady, kde již slunce zapadalo. Využil se zde automatický režim, dále kino režim a nakonec x.v.Color pro rozšíření barevného prostoru.

exteriér 1 - stiskněte pro stažení -
automatický režim - stiskněte pro stažení -

První ukázka odhalí, jak si kamera poradí se změnou světlosti snímané scény. Při pomalejších pohybech jsou její schopnosti dobré, ale přesto je znát jisté zpoždění. Celkově se ale nastavení dobře přizpůsobuje tak, aby nebyly části obrazu přesvíceny. Následuje automatický režim v podvečer, kde je již obraz znatelné méně detailní a barvy také ustupují. Co však s tímto učiní dva speciální režimy?

kino režim - stiskněte pro stažení -
x.v.Color - stiskněte pro stažení -

Popravdě řečeno, téměř nic. Kino režim má v podstatě při tomto použití zanedbatelný přínos a x.v.Color scénu jen přisvětlil, takže na obloze nyní nevyniknou mraky. Na kinorežim se ale podíváme ještě později, protože ten má vyniknout hlavně v interiérech.


Interiér


V této části testu si předvedeme dvě videa - jedno s denním osvětlením a detailním záběrem údržby kožichu a druhé s umělým osvětlením pomocí žluté žárovky, kde bude mimo jiné vidět, jak si kamera poradí s rychlými pohyby.

denní světlo - stiskněte pro stažení -
umělé osvětlení - stiskněte pro stažení -

První video vyšlo dle mého názoru velmi pěkně. Obraz je velmi detailní a živý, což mělo za následek i to, že toto video zabírá po kompresi daleko více prostoru než ostatní, ač je jeho délka podobná. Kamera zde tedy odvedla výbornou práci.

Druhé video zabírané při umělém osvětlení tuto skutečnost na sobě nechává jasně znát. Přesto můžeme být s výsledkem také spokojeni, protože obraz je přiměřeně ostrý, pohyby dobře zachycené a stejně tak i barvy. V tomto případě tedy můžeme být s výkonem kamery spokojeni.


Zoom a stabilizace, pohotovost ostření


Další úskalí může skrývat funkce zoomu a následná stabilizace, nebo také ostření a přizpůsobení se změně jasu scény. To již bylo částečně předvedeno hned u prvního videa. Nejdříve tedy přijde na řadu zoom.

zoom a stabilizace - stiskněte pro stažení -
ostření - stiskněte pro stažení -

Kamera dokáže zoomovat v širokém rozmezí rychlostí, takže není problém si scénu přiblížit velmi pozvolna, jakož i okamžitě. Nevznikají přitom žádné nežádoucí efekty. Ty se projeví až později na maximální zoom, při kterém je i s optickou stabilizací již trošku těžké udržet obraz v klidu. Avšak i přitom si můžeme snadno všimnout vznikající aberace na kontrastních hranách, které přímo hrají nežádoucími odstíny. To již bylo kameře vytýkáno při fotografických testech.

Druhý test bych považoval za průměrně zvládnutý. Ostření se společně s přizpůsobením změně jasu pomocí změny clony odehrává postupně, takže kameře pár sekund trvá, než se správně nastaví. Vesměs ale neprovádí žádné náhlé skoky, což je dle mého názoru vhodnější.


LED lampa a kino režim


Jako poslední si ukážeme, jak lze točit díky LED lampě v téměř absolutní tmě a pak také slíbený kino režim v interiéru, jenž má dle výrobce smysl také pro natáčení v málo osvětleném prostředí.

LED lampa - stiskněte pro stažení -
kino režim - stiskněte pro stažení -

LED lampa je rozhodně využitelná, ale nečekejte, že díky ní získáte nějaké úžasné záběry. Je tu spíše kvůli tomu, aby v zachyceném videu bylo vůbec něco vidět a její "dostřel" činí něco kolem dvou metrů. Co se týče spotřeby, pak ta si dle kamery usurpuje asi pětinu až šestinu životnosti baterie. Záleží přitom samozřejmě i na dalších nastaveních.

Druhé video je složené ze dvou - nejdříve běží normální režim a poté kino režim. Ukazuje se, že v kino režimu jsou barvy měkčí, méně výrazné, ale také méně zašumělé. Zda se toto někomu bude zamlouvat, to je na každém z nás.

Poslední testy jsou tedy za námi a je na čase závěrečné zhodnocení kamery Legria HF200 od Canonu.