Abstract: pronikněte do světa designérů (dokument)

15.2.2021, Milan Šurkala, recenze
Netflix produkuje vedle seriálů a filmů i obrovské množství dokumentů. Abstract: The Art of Design je jedním z nich a pojednává o designérech z nejrůznějších oblastí. Stojí za to se na tuto dokumentární sérii podívat?
V dnešní recenzi se budeme věnovat obsahu na streamovací službě Netflix. Ta se těší celosvětové popularitě a zdaleka neprodukuje jen "masovou" zábavu. Na službě totiž najdete značné množství dokumentárních filmů a seriálů z nejrůznějších oblastí světa. Jednou z nich je i design, kterému se věnuje seriál Abstract: The Art of Design. Jaký ale vlastně tento seriál je? Stojí se za to na něj podívat?

Abstract (Netflix)

Abstract má k dnešnímu datu dvě série, přičemž první je z roku 2017, druhá z roku 2019. Celkem má 14 dílů (8 v první sérii, 6 ve druhé) a takřka každý díl se zabývá výrazně jiným "produktem". Jednou je to design auta, podruhé písmo, potřetí oblečení, počtvrté návrh scén,... Zajímá-li vás jen jedno téma, klidně můžete zhlédnout jen jeden díl, ale asi by to byla škoda.

Tinker Hatfield
Tinker Hatfield (boty)

Každý díl má zajímavou vypravěčskou strukturu, která vypráví nejen životní příběh daného designéra, ale současně také sleduje jeden z jeho aktuálních projektů. Celé je to ve většině dílů zajímavě prostříhané, takže vedle pohledů do minulosti a běžného života autora tu máme i děj, kdy můžete napjatě sledovat, "jak to vlastně dopadne". Zároveň se každý díl trochu řídí i samotným hostem, takže zdaleka nejsou všechny díly úplně stejné.

Bjarke Ingels (architekt)
Bjarke Ingels (architekt)

Divák zároveň vidí, jaké detaily se vlastně při projektech řeší, a že to zdaleka nemusí být tak jednoduché, jak vše na první pohled vypadá (takové to známé "to bych zvládl taky"). Zajímavé je to zejména u tak běžně používaných věcí, jako je písmo. Člověk by neřekl, jaké malé detaily je potřeba brát v úvahu, aby písmena vypadala rozumně a ladila k sobě.

Ian Spalter
Ian Spalter (digitální produktový design - Instagram)

Do první série se dostal ilustrátor Christoph Niemann, který vytvořil několik působivých obálek časopisu New Yorker. Tinker Hatfield nás zase zavede do zákulisí tvorby legendárních bot Air Jordan, které vyvíjel pro basketbalistu Michaela Jordana, a které posléze uchvátily svět. Es Devlin nám ukáže kouzlo scénografie, Bjarke Ingels pak severskou architekturu. Tento díl mě z první série zaujal asi nejvíce jeho minulými kreacemi, naopak dílo, jehož tvorbu díl sledoval, bylo takové... divné. I když... sledována byla v podstatě díla dvě a jeho sjezdovka na střeše byla rozhodně zajímavější.

Jonathan Hoefler
Jonathan Hoefler (písmo)

Jako automobilový nadšenec jsem se těšil na Ralpha Gillese (tvůrce Chrysleru 300C), nicméně tato epizoda byla poněkud bez "drivu" a více mě spíše zaujal grafický design od Pauly Scher nebo fotograf Platon. V jeho případě byla zajímavá především komunikace s fotografovanými osobami a člověk by nevěřil, jak jeden člověk může fotografovat tolik nejrůznějších osobností celého světa od amerických politiků přes Putina až po diktátory. První sérii pak uzavírá interiérová návrhářka Ilse Crawford.

Neri Orxman
Neri Orxman (bioarchitektura)

Druhou sérii otevírá Olafur Eliasson, jehož kusy arktického ledovce v Kodani jsem viděl i na vlastní oči a toto je jeden z dílů, kde budete fascinováni výslednými designérskými výtvory. Hodně zajímavá byla i Neri Orxman se svým bionickým designem a bioarchitekturou. Vede také MIT Media Lab a se svým týmem vyvíjí progresivní konstrukční materiály, takže jde o vědu a umění najednou. Zde je také vidět, že se druhá série více zamířila i na sociální, rasové a ekologické problémy včetně osobních problémů samotných protagonistů. První série byla přeci jen trochu více o designu.

Ruth Carter
Ruth Carter (kostýmní design)

To ukazuje i díl s černošskou kostýmní designérkou Ruth Carter, která je zodpovědná za kostýmy k filmu Black Panther. Dokument o Cas Holman se možná až moc věnuje její sexuální orientaci, což nemusí vyhovovat každému, koho zajímá především design. Hračky ale vytváří zajímavé, velmi netradiční. Ian Spalter vás naopak provede vývojem uživatelského rozhraní Instagramu i prvních wearables na trhu od společnosti Nike. Nakonec tu máme Jonathana Hoeflera, s nímž se podíváme na vývoj nového písma inspirovaného historickými ciferníky hodinek. Prsty má i v produktech Applu a díl zabrousí i do politických témat. Věřili byste, že i písmo může mít politickou sílu?

Jak sami vidíte, design se může týkat obrovského množství věcí a seriál je téměř povinností pro každého milovníka umění nebo studenta tohoto oboru. I když se některé díly zejména v druhé sérii přiklání možná až moc k různým sociálním tématům a odbíhají od designu jako takového, rozhodně jde o velmi dobře natočenou dokumentární sérii. Pokud vás ale design nezajímá, asi to nebude pro vás to pravé. Poněvadž mě vedle psaní a mnoha jiných věcí zajímá právě i fotografie, ilustrace a další umělecké disciplíny, byl tohle dokumentární seriál přesně pro mě. V podstatě přispěl i k tomu, že jsem si konečně splnil dlouholetý sen v podobě tabletu na kreslení. A mimochodem, seriál najdete i na oficiálním YouTube kanálu Netflixu, takže nepotřebujete ani registraci (je tam první série).

Hodnocení: 85 %

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.