Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
1.11.2005, Radek Jahoda, článek
Prokládanému videu jsme se již několikrát věnovali (Video a prokládání, Interlace a deinterlace, Komerční formáty videa a TV). Protože se stále opakují dotazy ohledně prokládání, často ve spojení záznamu DV kodekem z TV karet, zkusíme se k tomu ještě vrátit.
kragl2 | 17.5.200923:41
Problematika prokladaneho obrazu u HD LCD a Plazmy

Dobry den,
zajimalo by mne, jak je u plazmovych a lcd televizi resena problematika odstaneni radkovani prokladaneho obrazu ­(jelikoz tyto panely zobrazuji progresivne­).

Zajimalo by mne jaka metoda jeho odstaneni se pouziva pro dosazeni zobrazovaci frekvence 50Hz progresivne.
Standarní metody ve zpracovani videa jsou wawe­(beze zmeny­), bob ­(rozlozi na dva snimky a dopocita rozliseni­), blend­(spoji pulsnimky­), anebo smart ­(detekce hran, kombinace bob+blend­). V uvahu prichazeji pouze bob anebo smart. V nejlepsim pripade ma televize zdrojova data pouze pro obraz 25HZ progresivne nebo 50HZ ale s polovicnim rozlisenim ­(zbytek se dopocita­).

Chtel bys si poridit plazmovy televizor, ale o problemech prokladaneho obrazu se zadna firma nezminuje. Pritom mi to prijde velice dulezite pro vyslednou kvalitu obrazu. Tim spis v dobe kdy maji televize 100 a vice HZ.

Dekuji za odpoved.

Petr Krepela
Odpovědět0  0
dub (2) | 1.1.20060:00
Zdravím.
Myslím si že informací o prokládání je na těchto stránkách v průběhu jejich existence víc než dost. Jedná se o jednoduchou záležitost a není mi jasné co je na tom nepochopitelného. Problém vidím v jiné záležitosti. V chování různých nástrojů pro zpracování videa ať už SW nebo HW. V tomto názoru mě utvrzuje i diskuse k problému.
Možná i krátké vysvětlení některých pojmů, které autor používá ( vím že existuje slovníček ) by snížilo počet dotazů.
Zpracováním videa se zabývám několik roků a vytvořil jsem si postup, který mi vyhovuje a dává solidní výsledky. Bohužel prokládání resp. jeho nastavení je stále záhadou.
Video zachytávám ATV 2000 jako *.avi komprimované Huffyuv 2.2. Načtením souboru ( po sestřiháni ve VirtualDub-přímé kopírování bez úprav) do Canpus ProCoder2 se objeví ve specifikaci zdroje Upper/Top Fiel First. Cílový soubor MPEG2 nastavím rovněž na Upper/Top Fiel First. Hotový soubor načtu do Ulead DVD Workshop, kde se ve specifikaci tohoto souboru objeví Lower/Bottom Field First ??. Zpětným načtením do Canopus Procoder je ale vše v pořádku t.j. Upper.
Asi je vše v pořádku protože pokusů bylo velké množství a DVD disky fungují bez "cukání a roztřepení " jak na stolním přehrávači(TV) tak na počitači.
Máte nějaké vysvětlení?
Dík za případnou odpověď a za velice solidní a přehledné informace ve vašich článcích i pro pouhé uživatele.
Dub
Odpovědět0  0
Jendele (1) | 15.11.20050:00
Dobry den,
vas clanek me zaujal, protoze s prokladanym rezimem neustale bojuji. Pouzivam Pinnacle DV500DVD kartu, Adobe Premiere a kameru Sony PC1000 (miniDV). Zpracovavane DV (tj. AVI) soubory jsou skutecne Bottom Field First. Avsak pri kodovani do MPEG2, (tj. pro DVD) vsechny (instalovane) MPEG2 enkodery, napr. CCE, Pinnacle DVD500... vyzaduji Top Field First. Proc? Pokud to zmenim, u nekterych kodeku se nic nestane, ale u jinych zacne obraz pekelne poskakovat.
Musim priznat, ze pres veskere usili se mi dosud nikdy nepodarilo (s Premiere) vytvorit DVD, ktere by pri rychlejsi zmene obrazu zustalo klidne a nemelo potize s prokladanim (napr. pri prejeti krajiny kolem dokola kamery nebo napr. pri najizdeni titulku). Z toho take plyne, ze dosud mam nejkvalitnejsi movie na analogovych SVHS paskach (coz je velka skoda). Pro kodovani pouzivam VBR 9500/6500/2000 kbits/sec. Nezna nekdo recept, jak tento problem vyresit? Tyto potize mam i pri prehravani s externim DVD prehravacem, tj. mimo PC.
Dalsi vec, ktere nerozumim, je proc filmovy 24frames/sec. dava hezky obraz a 25 progressive frames/sec z elektronickych kamer dava obraz trhany. Pry je to z duvodu jisteho rozostreni pohybujicich se objektu pri nataceni na klasicky filmovy pas, ke kteremu pri elektronickem snimani nedochazi. Presto je mi to trochu podivne.
Naprosto perfektni obraz mam jen pri prehravani AVI souboru z pocitaci pres PinacleSys DVD500 kartu, na kterou je primo pripojena televize. Obdobne kvalitni prehravani na TV jsem videl i pres Pinnacle Liquid, a to i pri prehravani MPEG2 souboru.
Predem dekuji za pripadnou odpoved.
Libor.
Odpovědět0  0
kiss (1) | 1.11.20050:00
Mike dik za článek, je zrozumitelny, ako všetky Tvoje prispevky.
Len tak mimochodom rozmýšlam ako by asi na TV vyzeral obraz keby sa nevysielal 50-polsnimkov/sek. ,ale 25-celych snimkov/sek. Bol by nekvalitný? alebo by to vyzeralo trhané ako stare nemé grotesky? :-))
A ešte jedna vec ma zaujima, toto ako si popisoval sa vsetko odohráva na starych klasických (50Hz) TV. Ako to riešia TV so 100Hz obrazovkou? Tie by mali zobrazovat 100-polsnimkov/sek. Jednoducho každý polsnimok "zaduplujú"???
půlsnímek 1 - čas t,půlsnímek 1 - čas t / půlsnímek 2 - čas t+1,půlsnímek 2 - čas t+1 / půlsnímek 3 - čas t+2,půlsnímek 3 - čas t+2 / půlsnímek 4 - čas t+3půlsnímek 4 - čas t+3 ........
No teoreticky by sa na 100Hz obrazovke mohlo zobrazovat 50-celych snimkov/sek bez prekladania v rovnakej kvalite ako teraz 50-polsnimkov u 50Hz obrazoviek. (samozrejme čisto teoreticky, za predpokladu, že všetky TV by boli 100Hz.)
Alebo sa mýlim a tie 100Hz obrazovky s tym nemaju Nič spoločne? :-))) čau.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 1.11.20050:00
100Hz TV prostě zdvojují půlsnímky - používá se buď zobrazení AABB, kdy je zduplikován půlsnímek - způsobuje mihotání obrazu, nebo ABAB, kdy se duplikuje snímek - způsobuje stejný efekt jako prokládaný záznam na monitoru - tedy zubatění, tato metoda je ale lepší pro zobrazení neprokládaného záznamu (např. z DVD), v poslední době se do TV nastěhovaly DSP procesory, které dělají deinterlace a zobrazují metodou ABAB

pokud by se zobrazovalo 25 celých snímků, tak bude obraz trhaný - jako je tomu u filmů, skenovaných z filmových políček
Odpovědět0  0
mmmartin (5) | 2.11.20050:00
pokud by se zobrazovalo 25 celých snímků, tak bude obraz trhaný - jako je tomu u filmů, skenovaných z filmových políček

Ó nikoliv, důvodem je, že obraz by blikal. Ze stejného důvodu se každé filmové okno v klasické promítačce 35 mm promítne dvakrát, takže vlastně "snímková frekvence" klasicky promítaného filmu je 48 snímků /vteřinu.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 2.11.20050:00
To taky, ale sice je snimkova frekvence 48sn/s, ale informacnich je jen 24, u TV je to pak 25 a je to trhany - jak v kine, tak v TV, je to krasne videt u panoramatickych zaberu
Odpovědět0  0
vlada (41) | 1.11.20050:00
Je trošku jinak. 25 celých snímků vidíš v televizi téměř každý večer. Všechny filmy určený pro kina jsou neprokládaný. Dva po sobě jdoucí půlsnímky tvoří jeden kompletní, bez časovýho posunutí. Pocházejí z jednoho snímku. Že to je přenesený na 2 kusy nemá v podstatě žádnej vliv. Vypadá to úplně normálně.
V podstatě jsou, pokud vím, dva typy 100 Hz obrazovek. Jedny dělají to, co píšeš ty. Zobrazují každý půlsnímek 2x. Druhý typ zobrazuje progresivně - půlsnímek dopočítá na dvojnásobnou výšku a zobrazí ho 2x po sobě přes celou obrazovku (všechny řádky). Tohle třeba dělají taky počítačový monitory. Pokud se pletu, tak mě prosím někdo opravte.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 1.11.20050:00
Pokud vím, tak žádná TV nezobrazuje 100 celých snímků, ale vždy jen půlsnímky, ale možná se pletu, všimni si, že na každý 100Hz TV se přece jen úzké vodorovné čáry mírně mihotají nahoru a dolu - důsledek prokládání
Odpovědět0  0
clee (90) | 1.11.20050:00
jj 100hz jen duplikujou pulsnimky a zobrazujou je na dvounasobny frekvenci, nativni progresivni format jde progresivne sledovat na plazme nebo lcd a prehravaci ktery podporujou prog. scan
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.