Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Prodej televizorů může růst i navzdory koronakrizi, ukazují data z Německa

26.6.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Analytici letos nevěští trhu s televizory dobré časy, ale naději, že by skutečná situace mohla být lepší než prognózy, dávají čísla z Německa. Podle nich se v uplynulých měsících prodalo o něco více televizí než vloni.
Trh s televizory měl letos zažít další úspěšný rok, ale analytici svůj původní odhad významně upravili po vypuknutí krize způsobené pandemií koronaviru. Důvodem byl pokles výroby v továrnách i nižší zájem zákazníků o novou elektroniku. Proto je letos očekáván pád počtu prodaných televizorů až o 10 % ve srovnání s rokem 2019. Průzkum trhu organizovaný německým sdružením Deutsche TV-Plattform ovšem dává výrobcům naději, že minimálně na některých trzích by situace nemusela dopadnout tak tragicky. Data z ledna až května 2020 totiž ukazují, že německý trh s televizory mírně rostl. V daném období se prodalo 2,7 milionu televizorů, zatímco o rok dříve to bylo 2,65 milionu.
 
 
Analýza ukázala také další data, která ovšem tolik nepřekvapí. Nadále roste podíl chytrých televizorů s připojením k internetu a podporou aplikací. Během prvních pěti měsíců letošního roku bylo 85 % prodaných televizí z kategorie Smart TV, což znamená meziroční nárůst o šest procentních bodů. Zvyšuje se také zájem o technologii HbbTV, tedy hybridní vysílání ukrývající se pod „červeným tlačítkem“ na dálkovém ovladači. Ze 40 milionů chytrých televizí prodaných v Německu od roku 2020 jich bylo 90 % připraveno na HbbTV. Zákazníci také čím dál častěji sáhnou po modelech s vyšší úhlopříčkou. Televizorů o velikosti 50 palců nebo více mělo být 58 % od ledna do května 2020, zatímco ve stejném období loňského roku 53 %.
 
Na druhou vyvstává otázka, zda zákazníci mají na výběr. Pokud totiž požadují televizor se solidní kvalitou obrazu, budou muset téměř jistě sáhnout po Smart TV. Dokonce i modely za pár tisíc korun si poradí s internetem a aplikacemi. Stejně tak se postupně snižuje nabídka televizí s menšími úhlopříčkami. Na závěry, jaký měla koronavirová krize vliv na celosvětový prodej televizorů, si budeme muset počkat na další data. Mírný růst na německém trhu totiž nemusí znamenat, že  podobnému trendu dojde v jiných zemích. Na globálních číslech se pochopitelně nejvíce podepíšou výsledky z obrovských trhů, jako je Čína a Indie, kde ekonomická síla obyvatelstva zdaleka nedosahuje takové úrovně jako v Německu.
 
I přes zhoršující se finanční situaci způsobenou poklesem příjmů nebo ztrátou zaměstnání se řada německých zákazníků rozhodla využít čas v období pandemie k nákupu nové televize. Význam televizoru navíc pro mnoho lidí vzrostl vzhledem k nucenému pobytu doma, kdy odpadly jiné možnosti trávení volného času.