Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Proč na trhu chybí televize s Amazon Fire TV? Na vině je Google

16.3.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Na trhu nenajdeme skoro žádná zařízení na platformě Fire TV s výjimkou těch, která nabízí samotný Amazon. Důvodem ovšem nemusí být nezájem výrobců, ale striktní podmínky Googlu stanovené pro partnery.
Amazon úspěšně prodává miliony svých streamovacích zařízení Fire TV, které se vyznačují malými rozměry a především nízkou cenou. Používá na nich svou vlastní platformu, která je založena na Androidu, ale zcela bez služeb Googlu – veškeré aplikace nahradil Amazon svými vlastními, které pro něj znamenají další příjem. Platforma Fire TV by měla ambice na rozšíření do dalších zařízení, především televizorů a set-top boxů od jiných výrobců. Zatím se však na trhu příliš mnoho takových produktů neobjevilo. Důvodem přitom nemusí být nezájem výrobců, ale snaha Googlu omezit své partnery v tom, jaké operační systémy používají.
 
 

Android na smartphonu? Omezení i pro televize

 
Podle informací, které získal web Protocol pod podmínkou anonymity od jednoho ze zaměstnanců, zakazuje smlouva mezi Googlem a jeho partnery  – v tomto případě výrobci zařízení s Android TV – používat jiné verze Androidu, jako je právě Fire TV. Pokud by společnost tuto dohodu porušila, hrozí jí ztráta přístupu ke Google Play Store a dalším aplikacím od Googlu na všech zařízeních. To znamená, že pokud výrobce nabízí televizory s Android TV, nemůže zároveň prodávat modely s Amazon Fire TV. A toto omezení platí i napříč kategoriemi zařízení. Pokud by například LG, které používá Android pouze ve smartphonech, chtělo představit televizor s Fire TV, mohlo by se dostat do konfliktu s Googlem.
 
 
Vloni přitom Google prohlásil, že spolupracuje se 6 z 10 nejvýznamnějších výrobců televizorů, takže možnosti Amazonu jsou v tomto ohledu značně omezené. Výše uvedená podmínka by měla být součástí celé řady pravidel, které musí výrobci dodržovat s cílem zabránit fragmentaci (tj. roztříštění) Androidu – především jde o zajištění kompatibility aplikací a usnadnění aktualizací. Ačkoliv je totiž Android vyvíjen pod licencí open source, přístup k balíčku služeb od Googlu (včetně již zmíněného obchodu s aplikacemi Play) nemá zdaleka každý. Výrobce v takovém případě musí platit licenční poplatky a dodržovat podmínky stanovené ve smlouvě.
 
V minulosti měl Google svým partnerům poskytnout několik výjimek, mimo jiné v případě, kdy je značka licencována více výrobcům – to se děje poměrně často. Zaměstnanci přesto tvrdí, že těmito omezeními ztrácejí výrobci konkurenceschopnost na velké firmy jako Samsung nebo LG, které používají vlastní operační systém.