Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Překlad návodu na SteadyMovePRO

28.7.2005, lada, návod
Pokud si koupíte program SteadyMovePRO, což je plugin do Premiere a After Effects pro dodatečnou stabilizaci obrazu, dostanete k němu i návod na jeho použití. Ten je jak jinak v angličtině a určitě spoustě lidí pomůže, kdyby ho měli i v české verzi.
Adobe Premiere 6.0 nebo 6.5

1. Zadejte nastavení projektu DV -PAL > Standard 32kHz. Do Nezadávejte náhled v reálném čase (real time preview).

2. Nastavte projekt na průběžný (progressive ) (bez prokládaných řádků (non-interlaced – viz níže v diskusi o prokládaném řádkování) tak, že za dáte nastavení Project > Project Settings > Keyframe and Rendering… a změníte parametr polí (Fie lds) na No Fields (žádná)

3. Importujte klip track.avi (File > Import > File…)

4. Přetáhněte klip do časové řady (timeline).

5. Použijte SteadyMovePRO jeho přetažením z okna Video Effects, ve složce 2d3 na klip v časové řadě (timeline).

6. Prohlédněte si klip Timeline > Preview [Enter] a pak si ho přehrajte znovu, abyste ho porovnali s neupravovanou stopáží.

7. Pokud chcete mít náhled jednoho snímku, musíte při pohybu ukazatele na daný snímek v časové řadě držet klávesu Alt.

8. Výsledek by měl vypadat jako vzorový soubor track_SM.avi poloviční velikosti.

9. Můžete načíst projekt Premiere track.ppj, který by měl dát stejný výsledek.


Obr. 1

Stopáž videa má obvykle prokládané řádkování. To znamená, že se zobrazí každý střídavý vodorovný řádek ve snímku a pak se zobrazí druhý soubor střídavých řádků. Každý soubor řádků je znám jako pole (field). Každé pole představuje různý okamžik v čase (na obr. 1 je předvedeno, jak to vypadá, když zobrazíte obě pole současně). Na druhou stranu, pokud je celý snímek zachycen v tomtéž okamžiku v čase, stopáž je označována jako průběžná (progressive).

Je velmi důležité, aby Vaše hostitelská aplikace (např. Adobe After Effects nebo Premiere), byla nastavena tak, aby správně interpretovala stopáž, kterou jí zadáte. Pokud to neuděláte, nebude SteadyMovePro fungovat správně.

Obvyklá stopáž PAL je 720 pixelů na šířku krát 576 na výšku, s prokládáním nejprve spodního pole a má rychlost snímků 25 snímků za sekundu (zkratka: fps). Obvyklá stopáž NTSC je 720 krát 486, s prokládáním nejprve horního pole a má rychlost snímků 29,997 nebo 30 snímků/sek. Stopáž DV pak má vždy první spodní pole. Dodržování těchto pokynů Vám pomůže stabilizovat první část prokládané stopáže.

Video norma
Rychlost snímků
Dominance polí
PAL
25
nejprve spodní pole
NTSC
29,997 nebo 30
nejprve vyšší pole
DV
kterákoli z obou
nejprve spodní pole


Jak rozeznat, že prokládání je nesprávné

Přehrajte plně renderovanou sekvenci, pokud se u ní projevuje jeden z následujících příznaků, je velmi pravděpodobné, že příčinou je prokládání.

1. Chvění směrem zpět a dopředu ve směru pohybu.

2. Prokládání ve špatném pořadí při sledování u prokládaného zobrazení.

3. Zdvojení obrazu (nastavení nastaveno na Progressive, když je sekvence prokládaná).

4. Velmi rychlé chvění.

Prostudujte si zbytek tutoriálů, abyste se naučili, jak používat různé parametry SteadyMovePRO. Tyto tutoriály jsou obecnější a předpokládají, že jste zvládli jednotlivé ovládací prvky programů Premiere a After Effects.
Použijeme jeden klip, abychom se podívali, jak fungují různé parametry SteadyMovePRO. Budeme zkoumat pohyb v tomto klipu tak, abyste lépe pochopili, jak parametry ovlivňují stabilizaci.

1. Načtěte soubor number_plate_intl_dot.avi do Vašeho programu.

2. Řazení polí musí být nastaveno na Lower field first (nejprve nižší pole).

3. Načtěte soubor do Vašeho projektu.

4. Stopáž si přehrajte – sledujte množství pohybu a jeho vlastnosti, pokud se budete soustředit na auto vlevo, všimnete si, že:

a) záběr se pohybuje doprava, zpět doleva, pak rychle doprava těsně před koncem (snímek 74). Snímek nejvíce posunutý doleva je snímek 61 (00:00:02:11) a doprava snímek 16 (00:16).



b) Kamera hodně poskakuje nahoru a dolů. Ve snímku 34 (01:09) je auto ve snímku tak nízko, jak jen to jde, a ve snímku 55 je úplně nahoře (02:05).



c) Pokud si nejste jisti svými výsledky, porovnejte je se souborem s polovičním rozlišením Stage_1.avi.



1. Použijte program SteadyMovePRO na klip.

2. Nejprve programu SteadyMovePRO potrvá několik vteřin, aby si vystopoval snímky ve stopáži, které musí překontrolovat, aby mohl upravit stávající obraz. Jakmile s tím skončí, budete vidět obraz trochu zvětšený.

3. Ponechejte SteadyMovePRO parametry na jejich standardních hodnotách a vyrenderujte sekvenci, abyste viděli efekt.

4. Při prohlížení stopáže teď zjistíte, že se kamera stále pohybuje zleva doprava, ale hodně trhavého pohybu nahoru a dolů už zmizelo. Stopáž je mnohem příjemnější na prohlížení, ale pořád je zde ještě hodně pohybu. Pokud si nejste jisti svými výsledky, porovnejte je se souborem s polovičním rozlišením Stage_1.avi.

5. SteadyMovePro stabilizuje stopáž přesouváním, zoomingem a pootáčením jednotlivých snímků tak, aby obsah stávajícího snímku byl co nejvíce sladěn s obsahem předchozích a následujících snímků. Abyste tyto změny mohli sledovat, změňte nastavení Edge Handling (úprava okrajů) na None (žádná).

6. Sekvenci si znovu přehrejte (v Premiere 6 nebo 6.5 ji musíte nejprve vyrenderovat) a uvidíte, jak se okraje obrazu pohybují, když se SteadyMovePro pokouží udržet obsah stabilní.

7. Povšimněte si, že se zdá, jako by se záběr hodně zaostřoval a rozostřoval. To způsobuje rozmazání vyvolané pohybem, které nebylo tak vidět, dokud byl obraz hodně roztřesený, ale které je nyní jasně patrné. Pokud budete procházet snímky jednotlivě, všimnete si, že u některých je rozmazání mnohem větší než u jiných. Toto rozmazání můžete snížit při natáčení záběrů tím , že zvýšíte rychlost závěrky. Pozdější odstranění je velmi obtížné. Porovnejte snímky 3 a 7:


Obr 4: Detail snímku 3


Obr 5: Detail snímku 7


8. Parametr Smoothness (vyhlazování) upravuje počet snímků, které SteadyMovePRO prohlíží při pokusu o stabilizaci stopáže. Maximální hodnota 100% představuje 2 sekundy, takže při stopáži PAL (25 snímků za sekundu) je to 50 snímků, 25 snímků před snímkem, který se má stabilizovat a 25 snímků za ním.

9. S parametrem Cropping (ořez) stále nastaveným na “None” přejděte na snímek 34 (01:09) (v Prem iere 6 nebo 6.5 musíte nejprve sekvenci vyrenderovat). To je snímek, ve kterém je auto nejníže z celé plochy obrazu – takže SteadyMovePro musí obraz posunout nahoru. S parametrem Smoothness nastaveným na standardní hodnotu 50 bude snímek 34 ovlivňován snímky 22 až 46.

10. Dívejte se na obraz a jezdcem u parametru Smoothness sjíždějte dolů. Obraz ve snímku se pohybuje dolů, protože se snižuje počet snímků kontrolovaných před a za daným snímkem. Jakmile je Smoothness na nule, vrátí se snímek do své původní polohy.

11. Zvyšováním hodnoty Smoothness se obraz ve snímku bude posunovat dále nahoru, ale jen trochu. Nastavte parametr na 100% a přehrajte si sekvenci. Pohyb je nyní velmi hladký, ale záběr není úplně statický. To proto, že SteadyMovePRO porovnává maximálně 50 snímků, ale sekvence má 75 snímků, takže pohyb na začátku sekvence nemá vliv na stabilizaci snímků na konci. Pokud si nejste jisti svými výsledky, porovnejte je se souborem s polovičním rozlišením Stage_1.avi.


12. Tento záběr vypadá, jako by se kameraman snažil udržet kameru statickou, ale kombinace velkého zoomu a kamery držené v ruce to neumožňuje. K odstranění nežádoucího pohybu z takového typu záběru nastavte parametr Camera Motion (pohyb kamery) na Static (statický).

13. Proveďte to a uvidíte, že parametr Smoothness (vyhlazování) teď není aktivní. To proto, že SteadyMovePRO nastavil Smoothness na mnohem vyšší hodnotu a bude záběr prohlížet až 7 sekund, aby se pokusil udržet ho co nejvíce statický v rámci ostatních parametrů, které jste zadali.

14. Sekvenci si znovu přehrajte (v Premiere 6 nebo 6.5 ji musíte nejprve vyrenderovat) – je nyní velmi stabilní. Pokud si nejste jisti svými výsledky, porovnejte je se souborem s polovičním rozliše ním Stage_1.avi.

15. Všimněte si, že asi kolem snímku 50 (02:00) se auto začne pohybovat ve snímku nahoru, a pak se za snímkem 55 zase vrací dolů (02:05). To proto, že pohyb požadovaný u snímku 55 leží mimo nastavení maximální úpravy Max Correction. To je rozebráno v další části.


16. Maximální rozsah, ve kterém SteadyMovePRO bude pohybovat obrazem, se nastavuje parametrem Max Correction. Je to maximální rozsah pohybu v ose X nebo Y, vyjádřený jako procento z horizontálního nebo vertikálního rozlišení obrazu. Tato stopáž je v PALu

17. (720 x 576). Pokud je Max Correction stále nastavena na standardní hodnotu 7%, pak je maximální rozsah, ve kterém je schopen program pohnout se snímkem, 50 pixelů vodorovně a 40 svisle .

18. S parametry nastaveným i na stejné hodnoty uvedené v předchozí části přejděte na snímek 55 (02:05), pak pomalu zvětšujte Max Correction.

19. Auto se pohybuje ve snímku dále dolů (v Premiere 6 nebo 6.5 musíte sekvenci nejprve vyrenderovat) a zastaví se, jakmile se Max Correction dostane na hodnotu kolem 8. Nastavte Max Correction na maximální hodnotu 15.

20. Sekvenci si znovu přehrajte, měla by být téměř nehybná.

Pokud si nejste jisti svými výsledky, porovnejte je se souborem s polovičním rozlišením Stage_1.avi.



21. Myslím, že asi nebudete chtít renderovat svou stopáž s parametrem Cropping (ořez) s nastaveným na “None” (žádný); nastavili jsme ho tak proto, abyste viděli vliv změny různých parametrů.

22. S parametry nezměněným i oproti předchozí části změňte parametr Cropping z “None” na “Fixed”.

23. Obraz se zoomem hodně zvětší a velká část záběru se ztratí (v Premiere 6 nebo 6.5 musíte sekvenci nejprve vyrenderovat). Tím bude zajištěno, že pokud se obraz při stávajícím nastavení parametru Max Correction pohne, neobjeví se žádný okraj. Měňte hodnotu Max Correction, abyste viděli, jak se obraz zvětšuje a zmenšuje.

24. Ne vždy je ovšem toto žádoucí. Spíše by se obraz měl "přiměřeně" zvětšit. To umožňují dvě nastavení “Auto” parametru Cropping (ořez).

25. Zadejte “Auto Fast” (rychle ) a prohlédněte si náhledem sekvenci. Uvidíte, že obraz se během záběru zvětšuje, to proto, že parametr Max Correction (který v těchto automatických režimech není aktivní) se dynamicky mění, aby toto zvětšení udržel co nejmenší.

26. Zadejte “Auto Slow” (pomalu) a znovu si sekvenci prohlédněte v náhledu. Uvidíte, že zoom obrazu je mnohem pomalejší, to proto, že hodnota Max Correction se dynamicky mění mnohem pomaleji. Auto Slow je nejspíš to správné nastavení, které byste použili v tom to případě .

27. Výsledek si porovnejte se souborem Stage_6.avi.

28. Pokuste se změnit “Camera Motion” (pohyb kamery) zpět na “Free & Pan” (volný) a vyzkoušejte znovu oba automatické režimy.

Náhlé změny zoomu mohou být pro diváka velmi rušivé. Moderní kamery mají motoricky ovládané čočky zoomu nebo funkci digitálního zoomu. Obojí lze jen těžko hladce regulovat. SteadyMovePRO může tyto zoomy vyhladit a stopáž je pak na sledování mnohem příjemnější.

1. Načtěte klip duck_zoom.avi

2. Přehrajte si ho; opravdu je v něm velice špatný “překotný zoom” – nejprve přiblížení a pak vzdálení.

3. Sledujte začátek a konec obou zoomů, přiblížení zabírá jen několik snímků od snímku 32 (01:07) do snímku 35 (01:10) a prudce se zastaví u snímku 95 (03:20).



4. Použijte SteadyMovePRO, nastavte Smoothness na 100, Smooth Zooms enabled (aktivní) a Edge handling nastavte na Auto Slow * .

5. Vyrenderujte výsledek a podívejte se na celý pohyb znovu (můžete ho porovnat se souborem duck_zoom_SM.avi.)

6. Nyní je přechod z přiblížení a oddálení mnohem hladší, pohyb se dříve zpomaluje k zastavení a obnovuje se později mnohem pomaleji. Konec vzdálení je jemně změkčen a končí teprve až kolem snímku 118 (04:18).

7. Znovu si můžete ověřit, jaký rozdíl je v úpravách s použitím SteadyMovePro, pokud přepnete parametr Edge handling na None a Max Correction na 15.




Smoothing Smoothness upravuje rozsah pohybu odstraňovaného z obrazové sekvence nastavením trvání pohyblivého časového okna, ve kterém je pohyb kamery filtrován. Použijeme-li krátké vyhlazovací okno, budou odfiltrovány jen rychlé prudké pohyby. Zadáme-li dlouhé vyhlazovací okno, budou odstraněny pomalé pohyby, např. kymácení kamery při natáčení za chůze. Maximální hodnota parametru Smoothness je 100%, znamenající 2 sekundové prohlížení a porovnávání stávajícího snímku. Při tomto nastavení je pohyb kamery vyhlazen na úroveň mechanických stabilizátorů kamery.
    Camera Motion nastavuje typ pohybu kamery, který se má stabilizovat. Free & Pan se používá tehdy, pokud se kamera přesouvala nebo pootáčela po celý záběr nebo jeho část. Úroveň vyhlazení Smoothness lze nastavit a upravit na hlavní snímek..

    Static* se používá, pokud kamera byla během natáčení držena staticky nebo téměř staticky. Regulátor Smoothness není aktivní a SteadyMovePRO používá stupeň vyhlazování několikrát vyšší, než je maximální nastavení 100%, takže se lze přiblížit záběrům z kamery upevněné na stativ. Tato vlastnost je zvláště cenná při stabilizaci záběrů s dlouhým zoomem nebo s teleobjektivem. Při použitém nastavení Static lze použít jakýkoliv režim ořezu (cropping), ale obecně je nejvhodnější Auto Slow. Pozornost je třeba věnovat tomu, aby nastavená hodnota Max Correction byla dostatečně vysoká, aby umožnila provést v klipu stabilizaci pomocí funkce Static.
    * znamená, že při tomto nastavení je dlouhá doba zpracování náhledu. Viz část Long Preview Times níže.
      Smooth Zoom umožňuje vyhlazování změn ohniskové vzdálenosti čoček s použitím stejných parametrů jako pro vyhlazování pohybu kamery.

      Edge Handling – úprava okrajů obrazu. Stabilizace si vyžaduje pohybování s obrazem, takže se objeví okraj obrazu a černá plocha za ním.
        Max Correction nastavuje maximální úroveň korekce používané při stabilizaci záběru, vyjadřuje se jako procento ze šířky a výšky obrazu. Přesný efekt Max Correction závisí na zvoleném režimu ořezu (Cropping).

        Cropping - existují 4 režimy zpracování okrajů obrazu po provedené stabilizaci pohybu: Fixed, None, Auto Fast a Auto Slow.
        Fixed používá pevnou úroveň ořezu stabilizovaného obrazu, upravovaného parametrem Max Correction. Všechny prázdné okrajové plochy jsou ze stabilizovaného obrazu ořezány. Max Correction by měla být nastavena co nejníže, jen aby byla zajištěna stabilizace klipu na stávající úroveň vyhlazení (Smoothness). Pokud je MaxCorrection nastavena nad tuto úroveň, zbytečně dochází k ořezu i částí původního obrazu. Pokud je MaxCorrection nastavena pod touto úrovní, omezí se úprava stabilizací automaticky jen na několik snímků.
        None ponechává stabilizovaný obraz bez ořezu. Prázdné okrajové plochy stabilizovaného obrazu jsou černé. Max Correction nastavuje maximální úroveň korekce používané při stabilizaci záběru. Náhled nebo renderování s použitím nulového režimu ořezu (None) jasně ukáže, v jaké míře proběhla stabilizace pohybu u jednotlivých snímků a umožní pečlivé nastavení ostatních parametrů.
        Auto Fast dynamicky a průběžně udržuje minimální ořez nutný pro stabilizaci. U snímků, kde stabilizace na požadovanou úroveň vyhlazení vyžaduje jen malé úpravy, se používá jen málo ořezu a většina původního obrazu zůstane zachována. U snímků vyžadujících ke stabilizaci větší úpravy se ořez zvětšuje. Parametr Max Correction je v obou automatických režimech nefunkční, protože jeho hodnota je nastavována automaticky.
        Auto Slow * funguje obdobně jako Auto Fast, ale s pomalejšími změnami úprav a ořezu. Změny měřítka podobné zoomu jsou méně patrné, ale ořez je větší. Symbol * znamená, že při tomto nastavení je dlouhá doba zpracování náhledu. Viz část Long Preview Times níže. Parametr Max Correction je v obou automatických režimech nefunkční, protože jeho hodnota je nastavována automaticky.

        Long Preview Times. Pro stabilizaci stávajícího snímku program SteadyMovePRO sleduje pohyb kamery v předchozích a následujících snímcích. Při prvním použití SteadyMovePRO nebo při přeskočení do části klipu, kterou jste předtím neměli v náhledu, musí být před vyrenderováním snímku nejprve provedeno sledování pohybu. V After Effects uvidíte na liště, jak sledování probíhá.

        SteadyMovePRO ukládá data do paměti, takže následné změny parametrů lze rychle prohlížet. Nastavení parametrů Camera Motion:Static a Cropping: Auto Slow vyžaduje sledování mnohem více snímků než u jiných nastavení. Pokud požadovaná data ze sledování již nejsou uložena do paměti, může vygenerování náhledu s těmito nastaveními trvat podstatně déle. U některých aplikací, např. Adobe Premiere Pro, není žádný ukazatel postupu během zpracování náhledu. Aplikace nereaguje na klikání myší a může se zdát, že provádí operaci správně. Chcete-li při těchto nastaveních dobu zpracování zkrátit, je nutno nastavit Sequence Monitor na Draft Mode, který potlačuje náhledy. Pokud SteadyMovePRO vyrenderoval celý klip najednou (tj. po náhledu rezervy pracovní paměti?? nebo plném vyrenderování), mělo by být následné zpracování náhledu a renderování rychlé.

        Kombinace nastavení - nastavení Camera Motion:Free & Pan a Cropping:Fixed nebo Auto Fast zajistí odpovídající stabilizaci většiny záběrů. Největšího vyhlazení záběru při volném držení kamery zajistí nastavení Camera Motion:Free & Pan s parametrem Smoothness nastaveným na 100%. Pokud byla kamera držena staticky, pak nastavení Camera Motion:Static zvyšuje úroveň stabilizace nad 100 % vyhlazení. Nastavení Static lze používat s jakýmkoli režimem ořezu (cropping). Jestliže se v záběru mění zoom, použijte Auto Fast a Smooth Zoom. Pokud se zoom nemění, použijte Auto Slow. Nepoužívejte nastavení Camera Motion:Static ke stabilizaci záběrů točených kamerou v pohybu. SteadyMovePRO se pokusí pohyb upravit a vytvořit statický obraz, zjistí ale, že to s nastavenými parametry nejde a přeskočí na novou statickou úpravu a opakuje tyto kroky tak dlouho, dokud je kamera v pohybu. "Stabilizovaný" výsledek může být rozskákanější než původní záběr.

        Nastavení ořezu (Cropping) na Auto Fast používá drobné a rychlé úpravy měřítka obrazu odpovídající konstatním úpravám ohniskové vzdálenosti. V mnoha záběrech, které vyžadují jen nepatrnou stabilizaci, je tento efekt sotva patrný. Ale u záběrů vyžadujících velké úpravy může stabilizovaný obraz vypadat jako práce nezkušeného kameramana, používajícího nadměrně zoom. Chcete-li dosáhnout minimálního ořezu záběrů, u nichž jsou ale nutné velké úpravy, používejte pomalý režim ořezu (Cropping: Auto Slow).

        Preferences Cut Detection - SteadyMovePRO je schopen detekovat střihy v rámci klipů. Nastavte Cut Detection na Batch stabilize (dávkovou stabilizaci) řady jednotlivých klipů, které byly předtím pospojovány do jediné sekvence. Keyframing - nastavení parametrů Smoothness a Max Correction lze v jakékoli části klipu přiřadit jednotlivému snímku, což umožňuje uživateli měnit úroveň stabilizace používané pro jednotlivé snímky. Tato vlastnost může být velmi užitečná tehdy, jestliže jediný záběr obsahuje více částí, z nichž každá vyžaduje různou úroveň stabilizace. Například oblíbený záběr začíná širokoúhlým (panoramatickým) záběrem, následovaným dlouhým statickým zoomem až k teleobjektivu. Širokoúhlý záběr nevyžaduje obvykle tolik vyhlazování, ale s tím , jak se zvětšuje zoom, je nutno obraz stabilizovat.