Panasonic vyvíjí vodivý film pro 70" dotykový panel

12.7.2013, Pavel Zubatý, aktualita
Společnost Panasonic oznámila, že jejich výzkumníci vytvořili vodivý film určený pro 70" dotykové panely. Jako vodivé médium byla použita měď. Své použití najde např. v informačních tabulích. Zájem už projevilo 20 výrobců elektroniky.
Společnost Panasonic Corp ohlásila, že jejich výzkumníkům se podařilo vyrobit prototyp vodivého elektrodového filmu pro 70" kapacitní dotykový panel. Jako vodivé médium zde byla použita měď. Tento prototyp bude nabízen výrobcům dotykových panelů a zařízení, aby jej vyzkoušeli v digitálních informačních tabulích nebo třeba elektronických nástěnkách.

Vodivý film pro 70“ dotykový panel v celé své kráse

Výroba vodivého filmu na bázi mědi probíhá následovně: Na začátku je materiál vyrobený připevněním vrstvy PET na měděnou folii. Následně dochází k ozařování, vyvíjení, leptání a nakonec oddělení. Povrchový odpor výsledného filmu je 0,5 Ω. To je 100 až 300krát méně, než je tomu v případě dnešních ITO filmů. Nedochází proto k takovému úbytku signálu, což ve výsledku umožňuje vytvoření větších dotykových panelů.

Detail měděné mřížky

Panasonic ohlásil vývoj nového filmu dne 4. června 2013. Od té doby se ozvalo asi 20 výrobců elektroniky z Japonska i dalších zemí. Řada potencionálních odběratelů projevila zájem o zabudování filmu do 70" dotykových panelů, jako jsou třeba elektronické nástěnky. Nejspíš z tohoto důvodu začal japonský výrobce elektroniky s vývojem filmu větších rozměrů.

Před tímto prototypem byl největším vodivým filmem společnosti 47“ film, který Panasonic vystavoval např. na veletrzích. Aby toho nebylo málo, tak ani 80 palců není mimo možnosti použitého výrobního procesu. Přesně pro takové dotykové displeje má vzniknout další prototyp. Jeho odhalení slíbil Panasonic už na podzim tohoto roku.

Oproti ITO elektrodám mají vodiče filmu na bázi mědi jednu nevýhodu: nejsou průhledné. Panasonic tento problém vyřešil tak, že vodiče jsou černé a snížil sílu jejich průřezu. Ta činí pouhé 2 μm při šířce do 5 μm (resp. 8 μm v případě 70“ modelu). I tak může nastat situace, kdy kontakt mezi mřížkou pixelů a mřížkou měděných vodičů povede ke vzniku moire. Panasonic pro takové případy slíbil doladění intervalů mezi spoji a úhlů svíraných vodiči. Bude přitom vycházet z tvaru každého pixelu panelu zákaznické společnosti.

Zdroj: TechOn