Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

„Nákup“ filmů v iTunes není nákup? Apple čelí žalobě kvůli klamání spotřebitele

24.4.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Apple bude muset u soudu v Kalifornii vysvětlit, proč svým zákazníkům tvrdí, že si ve službě iTunes mohou „zakoupit“ filmy a seriály. Podle žalobců se jedná o klamání, protože tituly mohou zákazníkovi kdykoliv zmizet z účtu.
Pokud si koupíte film na fyzickém disku, bude vám patřit bez časového omezení. Ano, jednou může disk přestat fungovat nebo jej ztratíte. Rozhodně ale nehrozí, že by vám ho prodejce jednoho dne vzal. V případě digitálních kopií by ovšem zákazníci měli být více na pozoru a přečíst si podmínky jednotlivých obchodů. Federální soud v Sacramentu v Kalifornii nyní řeší případ Applu, který čelí hromadné žalobě kvůli způsobu, jakým si zákazníci mohou „nakupovat“ nebo „pronajímat“ filmy, televizní seriály a další obsah v digitálním obchodu iTunes.
 
 
Ačkoliv totiž zákazník provede „nákup“ titulu, Apple si vyhrazuje právo ukončit přístup k zakoupenému obsahu. A podle dostupných informací jsou takové případy poměrně běžné. Podle Applu ovšem „rozumný spotřebitel by nevěřil“, že zakoupený obsah zůstane v iTunes po neomezeně dlouhou dobu. Podle soudce Johna Mendeze je ovšem termín „nakoupit“ obvykle spojen s „nabytím majetku“. Porot by spotřebitelé očekávají, že o přístup k nakoupenému zboží nemohou přijít.
 
Apple proto argumentoval ještě jedním důvodem. Možnost, že zakoupený obsah jednoho dne zmizí totiž podle americké firmy není konkrétní, ale spíše spekulativní. I tento argument ovšem soud odmítl. Apple proto stále čelí obvinění z podvodné reklamy a nekalé soutěže, naopak podezření na bezdůvodné obohacení soud odmítl. Ve hře zůstává možnost příkazu, který by Apple donutil změnit způsob prodeje filmů a seriálů v iTunes. Buď by musel změnit podmínky služby tak, aby byl nákup definován jako trvalý, nebo pořízení obsahu nazvat jinak než „nákupem“.
 
Podobné žalobě čelí také Amazon. Již v roce 2016 se případ poprvé objevil u kalifornského soudu. Jedna ze zákaznic si stěžovala na to, že za tlačítkem „koupit“ se neukrývá vlastnictví filmu, ale pouze „přehrávání na vyžádání po neomezenou dobu“, což je uvedeno na stránkách Amazonu pouze malým písmem. Stejně jako v případě iTunes se tak může stát, že obsah přestane být dostupný, pokud držitel práv třetí strany Amazonu odejme nebo změní licenci.