Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Na reklamě mohou výrobci TV vydělávat stejně jako na prodeji televizí

13.5.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Finanční výsledky amerického výrobce televizí Vizio ukazují, že příjmy z prodeje reklamy a uživatelských dat dosahují skoro stejné hodnoty jako příjmy z prodeje samotných chytrých televizí. 
Jedním z důvodů rozšíření chytrých televizí, které z trhu prakticky vyhnaly „hloupé“ modely, je také snaha výrobců zvýšit své výdělky. Zatímco při prodeji běžné televize vydělají pouze jednorázově, Smart TV může být dlouhodobým zdrojem příjmů. A to i přesto, že vývoj a údržba operačního systému něco stojí, stejně tak výroba chytré televize je dražší (např. kvůli výkonnějšímu hardwaru). Kolik ovšem výrobci mohou vydělávat jen díky chytrým funkcím svých televizí? A mohou tyto výdělky překonat i příjmy z prodeje samotných zařízení?
 
 
Částečné odpovědi na výše uvedené otázky nám přináší finanční výsledky, které zveřejnil americký výrobce Vizio. Jeho televizory se sice v Evropě neprodávají, ale v USA jde o jednu z nejúspěšnějších značek na trhu. Důvodem je hlavně atraktivní poměr ceny a výbavy. Vizio se letos po neúspěchu v roce 2015 konečně stalo veřejně obchodovanou společností, a tak muselo zveřejnit zprávu o výsledcích hospodaření. Údaje za první tři měsíce roku 2021 ukazují, že prodej televizorů, soundbarů a dalších zařízení firmě přinesl hrubý zisk 48,2 milionu dolarů. To znamená výrazný nárůst proti stejnému období loňského roku, kdy byl zaznamenán zisk 32,5 milionu dolaru.
 
Mnohem rychleji – dokonce o 152 % – rostly zisky z platformy SmartCast. Jedná se o operační systém používaný v televizorech Vizio, který umožňuje společnosti získávat data o divácích a zobrazovat relevantní reklamy. Zástupce společnosti prohlásil, že Vizio pokračuje v navazování vztahů se značkami a agenturami podle stejného plánu vytvořeného před šesti lety. Jeho hlavním pilířem je automatické rozpoznávání přehrávaného obsahu, díky čemuž může systém zobrazovat relevantnější reklamy. Právě z reklamy a prodeje dat plynou příjmy, které v prvních třech měsících roku dosáhly 38,4 milionu dolarů.
 
Pokud bude tento vývoj pokračovat, začne Vizio vydělávat více na reklamě a datech než na samotných televizích. V roce 2017 narazila společnost na problémy s americkými úřady, podle kterých sběr dat probíhal bez řádného informování diváků. Od té doby Vizio učinilo změny v ochraně soukromí a umožňuje vypnout anonymizovaný sběr dat. Firma uvedla, že nyní má 13,4 milionu aktivních účtů na platformě SmartCast.
 
Trend zvyšování příjmů z reklamy a prodeje dat bude jistě patrný i u dalších výrobců televizí. V žádném případě to ale neznamená, že by u všech značek byly tyto příjmy podobně vyrovnané. Vzhledem k agresivní cenové politice budou marže společnosti Vizio nižší než např. u Samsungu nebo Sony.