Moderní zvukové formáty - vyznáte se?

Moderní zvukové formáty - vyznáte se?
, , článek
S rozvojem nových technologií se u moderních přístrojů (TV, přehrávače, receivery,…) objevuje řada formátů, které dříve nebyly zcela běžné. V tomto článku se blíže seznámíme s technologiemi vícekanálového prostorového zvuku Dolby a DTS.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. Moderní zvukové formáty - vyznáte se?
  2. Dolby Digital Plus, Dolby True HD
  3. Dolby Pro Logic, DTS a další
reklama
A jelikož se jedná o vícekanálový zvuk, je jasné, že se dvěma kanály stereofonní konfigurace si rozhodně nevystačíme. Jak se říká, „s jídlem roste chuť“, a současné technologie umožňují rozšiřování prostorových vjemů ve zvukovém doprovodu v kinech i v našich domácnostech, což má za následek postupné doplňování dalších kanálů v konfiguracích prostorového zvuku.


Mnohakanálový prostorový zvuk už není jen výsadou velkých kinosálů, např. receiver Pioneer SC-LX90 podporuje konfiguraci reproduktorů až do formátu 10.2.

Jeden, aby se bál, kam tohle všechno povede. Doufejme, že naše obýváky neskončí obložené reproduktory, a že nám zbude kousek místa i na klasický nábytek. Jen stěží je možné si představit zvukovou režii optimalizovanou pro prostorový formát 10.2, natož pak způsob, jakým se zvukový doprovod s tolika kanály při výrobě vlastně míchá.

Pojďme si nejprve říci něco o umístění reproduktorů v prostoru.

Prostorová konfigurace reproduktorů
  • 1.0 – mono. S tímto formátem už se dnes prakticky příliš nesetkáte, jedině tak u skutečně starých CRT televizorů či příručních „tranzistoráčků“.
  • 2.0 – obsahuje pouze kanály náležící přednímu páru reproduktorů a přenášený signál může být stereofonní nebo monofonní.
  • 2.1 – přední pár reproduktorů je doplněn o subwoofer přenášející společnou basovou složku. Nejde tedy o samostatný třetí kanál přenášející nízké kmitočty, ale o jeho vytvoření sečtením signálu z obou předních kanálů (a filtrací jejich vyšších kmitočtových složek).
  • 4.0 – přední pár reproduktorů je doplněn o pár zadních (surroundových) reproduktorů, kromě LFE (Low Frequency Effects, informace o basové složce) kanálu oproti konfiguraci 5.1 není zastoupen ani centrální kanál, hrají zde jen reproduktory po stranách poslechového prostoru.
  • 4.1 – sestava 4.0 doplněna kanálem LFE.
  • 5.0 – doplnění sestavy 4.0 o centrální kanál, v této konfiguraci není zastoupen LFE kanál a basová složka tohoto kanálu je přenášena jednotlivými hlavními kanály.
  • 5.1 – tedy 5 hlavních kanálů v rozsahu 20Hz – 20kHz a jeden kanál LFE nesoucí basovou složku v pásmu do 120 Hz. Rozložení jednotlivých kanálů v prostoru je patrné z obrázku níže, kde hlavní kanály – centrální (3. Center) by se měl nacházet přímo v ose mezi poslechovým místem (1.) a zobrazovací plochou, levý a pravý přední kanál (2. L, R – front) by se měly nacházet po stranách zobrazovací plochy v odklonu od pozorovací osy 22° - 30° (4), zadní kanály (6 Ls, Rs – surround) se nachází po stranách pozorovacího místa v odklonu 90° - 110° od pozorovací osy, basová složka (LFE) je reprezentována subwooferem (5. Sub) a jelikož se jedná o nejnižší frekvence zvukového spektra, které se dobře přenáší prostorem a nejsou zatíženy směrovostí reproduktoru, může být jeho umístění v prostoru téměř libovolné.


Rozmístění reproduktorů v systému 5.1.

  • 6.1 – sestava 5.1 je doplněna o zadní centrální kanál, který leží v ose mezi poslechovým místem a zobrazovací plochou.


Rozmístění reproduktorů v systému 6.1.

  • 7.1 – další evoluční varianta sestavy 5.1, tentokrát je sestava doplněna o pár zadních reproduktorů, které se nachází v prostoru za surroundovými reproduktory pod úhlem 135°- 150°.


Rozmístění reproduktorů v systému 7.1.

  • 9.1 – tato konfigurace je využívána systémem Dolby Pro Logic IIz, kdy nad předními reproduktory jsou umístěny další dva přední horní reproduktory.


Rozmístění reproduktorů v systému 9.1.

10.2 – sestava disponující 12 kanály: 7 předních kanálů, 3 surroundové a 2 LFE kanály. Existují velmi drahé přístroje, které vám umožní dopřát si poslech tohoto formátu doma v obýváku, např. i u nás běžně dostupný Pioneer SC-LX90 s cenou pohybující se na úrovni 200 000 Kč, ovšem jen těžko seženete zdroj multimediálního obsahu s tímto zvukovým formátem. Na běžných DVD a Blu-ray médiích na českém trhu se zatím příliš nevyskytuje ani formát 7.1, natož pak nějaký s ještě větším počtem kanálů.


Rozmístění reproduktorů v systému 10.2.


Dolby Digital


Zvukový formát Dolby Digital byl vyvinut v roce 1991 laboratořemi Dolby. Jeho původní využití bylo jako vícekanálový zvuk v kinech, kdy v roce 1992 zazněl v konfiguraci Dolby Digital 5.1 ve filmu Batman se vrací. Signál je nesen samotným pásem filmu, jak je patrné z obrázku pod tímto odstavcem, a je reprezentován maticí světlých a tmavých bodů mezi perforací pásu, tento obrazec je opticky snímán a poté dekódován Dolby Digital dekodérem a jako 6 samostatných kanálů je zesílen zesilovači a poslán do reproduktorů, jak je vidět na schematickém obrázku níže.

Jeho původní označení bylo AC-3. Později se tento formát dostal z kinosálů až do našich obýváků díky laserdiskům, TV vysílání a jako základní formát kódování zvuku na DVD.


Rozložení zvukových stop na 35mm kinofilmu (vlevo modře - SDDS, mezi perforací Dolby Digital, vpravo analogový optický, u pravého okraje DTS).


Systém dekódování Dolby Digital v kinech.
-klikněte pro zvětšení obrázku-

Specifikace
Jedná se o digitální ztrátovou kompresi, takže zvukový signál po komprimaci ztrácí určité složky svého spektra, je převeden do digitální podoby a poté zaznamenán na nosné médium.

Počet kanálů: 1.0–5.1
Datový tok: 32–640 kb/s
Datový tok u DVD 5.1 kanálové audio: 384, nebo 448 kb/s
Datový tok u Blu-ray 5.1kanálové audio: 640 kb/s
Podpora Dolby metadata: ano
Připojení: S/PDIF, HDMI, IEEE 1394 (Fire-Wire)

V současné době patří Dolby Digital mezi nejrozšířenější formáty kódování zvuku, nejčastěji v konfiguraci 5.1. Velice často se s ním setkáváme v kinech vybavených prostorovým zvukem a na discích DVD a Blu-ray. Na zvukovou stopu AC-3 můžeme narazit také u souborů komprimovaného videa, abychom byli schopni správně dekódovat zvukovou složku, je třeba vybavit PC vhodným audio kodekem, nebo přehrávačem, který si s tímto formátem dokáže poradit.


Dolby Digital EX


Bývá označován jako Dolby Digital 5.1 EX, případně jako Dolby Digital Surround EX v kinech. Poprvé zazněl v kinech při premiéře filmu Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba, v roce 1999. Oproti formátu Dolby Digital má kromě 5.1 kanálů ještě navíc zadní centrální kanál, který je maticově zakódován v zadním levém a pravém kanálu. Tento zadní centrální kanál může být přehráván jedním nebo dvěma reproduktory.



Zvuková stopa ve formátu Dolby Digital EX je určena pro systémy v konfiguraci reproduktorů 6.1 a 7.1, konfigurace 5.1 je podporována, zvuková informace zakódována v zadních kanálech vytváří při přehrávání virtuální zadní centrální kanál.

V současnosti zvukové stopy ve formátu Dolby Digital EX obsahují digitální značku, která automaticky aktivuje EX dekódování v receiveru domácího kina, případně v předzesilovači. Na tento formát můžeme narazit opět jak v kinech, tak u přehrávačů DVD, mezi jeho nesporné výhody patří kompatibilita s různými konfiguracemi reproduktorů prostorového zvuku.




Nejnovější články
Shutterstock uvedl Elements, knihovnu s filmovými efekty Shutterstock uvedl Elements, knihovnu s filmovými efekty
Fotobanka Shutterstock už nějakou dobu nabízí prodej videoklipů, svůj záběr ale dále rozšiřuje. Tentokrát totiž spouští funkci Elements, která bude nabízet nejen profesionálům nejrůznější vizuální efekty pro filmy.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Zoner Photo Studio X: obstojí i jako střihový software? Zoner Photo Studio X: obstojí i jako střihový software?
Zoner Photo Studio X je sice už dle svého názvu software určený pro správu a editaci fotografií, v posledních verzích se ale začaly rozšiřovat i schopnosti editace videa a podporuje dokonce i H.265. Obstojí jako střihový software?
15.7.2019, recenze, Milan Šurkala
Spider-Man: Daleko od domova - marvelovka, jak má být Spider-Man: Daleko od domova - marvelovka, jak má být
V těchto dnech do kin vlétl nový díl Spider-Mana s podtitulem Daleko od domova (Far From Home) a my přinášíme jeho recenzi. Peter Parker se vydá na školní výlet po Evropě, jenže elementálové mu zhatí klidnou dovolenou. Nebudou však jediní.
5.7.2019, recenze, Milan Šurkala1 komentář
Netflix ukázal snímky ze svého Zaklínače (The Witcher) Netflix ukázal snímky ze svého Zaklínače (The Witcher)
Legendární Zaklínač (The Witcher) Andrzeje Sapkowskeho se dočká dalšího seriálového zpracování. Tentokrát se o něj postará streamovací služba Netflix, která o něm více pohovoří na následujícím Comic Conu.
2.7.2019, aktualita, Milan Šurkala
Rim of the World: když se Netflix zblázní Rim of the World: když se Netflix zblázní
Netflix vypustil do světa další sci-fi snímek. Tentokrát se o záchranu celého světa před invazí mimozemšťanů postarají čtyři děti na letním táboře. Bude film natočen stejně uhozeně, jako zní jeho zápletka?
2.7.2019, recenze, Milan Šurkala2 komentáře