Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Mobilní televize na vzestupu

30.8.2013, Pavel Zubatý, aktualita
Přesněji sledování televizních pořadů v mobilních zařízeních je na vzestupu. Tuto zprávu přinesl výzkumný tým ConsumerLab společnosti Ericsson. Nárůst se netýká jen mladších, ale i starších věkových skupin. Na ústupu je naopak nahrávání pořadů.
Nejnovější zpráva ConsumerLab, oddělení společnosti Ericsson, odhalila znatelný nárůst sledování televizního obsahu v mobilních zařízeních. Tento nárůst se netýká jen mladších, ale i starších věkových skupin. 72 % účastníků průzkumu odpovídalo, že minimálně jednou týdně používají mobilní zařízení ke sledování videa. Z toho 42 % tak činí mimo pohodlí domova. 75 % účastníků používá mobilní zařízení při současném sledování televize. Ve věkového skupině od 65 do 69 let odpovědělo 41 % respondentů, že alespoň jednou do týdne streamovali video na vyžádání. Tato kategorie se týkala i časově posunutého videa.




Díky mobilitám lze pořady sledovat ráno ve vlaku, v práci při obědě, kdekoliv.
Na obrázku jsou DVB-T adaptér a tablet firmy Point Of View. Zdroj: PointOfView


Anders Erlandsson, jeden z výzkumníků ConsumerLab komentoval zjištění následujícími slovy: "Má to dopad na celý průmysl, na němž je zajištění dostupnosti obsahu napříč platformami. Mnozí tak činí již dnes, ale u několika služeb to platí se silnými omezeními." V rámci studie, která se konala už čtvrtým rokem, bylo tázáno 15000 respondentů ve věku od 16 do 59 let. Dalších 2300 osob ve věku od 60 do 69 let se účastnilo formou online dotazníku. Je však otázkou, jestli elektronická forma průzkumu nezkreslila výsledky ve prospěch mobilit, obzvlášť u starších osob.




Různé služby streamování videa si našly cestu i ke starším divákům. Zdroj ilustrace: Ericsson


Získané výsledky interpretoval Erlandsson tak, že lidé jsou v pohybu, s mobilitami po ruce. Sledování pořadu tak může začít už v ranním autobuse, další část během oběda a zbytek večer před spaním. Čím dál více tak převládá užívání notebooků, smartphonů a tabletů. Každý čtvrtý respondent přitom sledoval dva televizní programy zároveň. K tomu se začaly projevovat rozdíly v návycích diváků, které mohou být podmíněné i druhem zábavy. V případě živých přenosů sloužila druhá obrazovka k doprovodným účelům, jakými jsou komentáře ke hře (v případě sportovního klání). Opakem jsou celovečerní filmy, kde by druhá obrazovka jen zbytečně rušila.

Sledování regulérní televize je sice ve většině zemí stabilní, nicméně dramatický pokles nastal u nahrávání pořadů z televizního vysílání. To přežívá především u starších diváků, mladší diváci preferují video na vyžádání. Typický výběr začíná na oblíbené službě videa na vyžádání, následuje elektronický programový průvodce a nakonec YouTube. V kurzu byly i různé slevové nabídky a programové balíčky služeb videa na vyžádání. V rámci 9 zkoumaných trhů se jednalo o 12 % uživatelů, kteří přešli na levnější programové balíčky a 11 % zrušilo své předplatné kompletně. V předchozí studii (konané před 12 měsíci) se jednalo o 7 % pro první a 7 % pro druhý případ.

Průzkum se konal v 15 zemích světa. Jmenovitě to byla Brazílie, Čile, Čína, Francie, Itálie, Jižní Korea, Kanada, Mexiko, Německo, Rusko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko, Taiwan a Velká Británie. Průzkum na živo probíhal ve 30 domácnostech ze 4 vybraných velkoměst. Dalších 15000 respondentů se účastnilo online.

Zdroj: BroadbandTVNews