Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Konkurence pro H.265 od AOmedia

6.9.2015, Jakub Doležal, aktualita
Peklo zřejmě zamrzlo, neboť vznikla aliance, která si dala za úkol vytvořit vlastní multimediální formát nezatížený poplatky a patentovými obstrukcemi. Kdo za tímto projektem stojí? Budete rozhodně překvapeni.
Nestává se často, aby se nejsilnější hráči na poli IT semkli jako jeden muž a společně bojovali za lepší zítřky. I tentokrát hrají roli samozřejmě peníze, ale vedlejších efektů pro spotřebitele by mohlo být poměrně dost.



Licence na formát H.265 je zpoplatněná a byť se v řádu jednotek zdá částka zanedbatelná, tak u velkých producentů se ve výsledku jedná o poměrně velké sumy. Za každé zařízení je to 0,2 dolaru a strop stanovilo uskupení MPEG LA na 25 milionů dolarů v prvním roce. V případě uskupení HEVC Advance je to 0,5% ze zisku za jakýkoliv H.265 video-stream.

Takové podmínky a neustále se zvyšující ceny (oproti H.264) donutily několik velikánů na IT poli, aby společně vytvořili alianci, jejímž cílem bude vytvořit vlastní formát, který především nebude zatížen poplatky od patentových trollů, což je právě případ H.265 (HEVC).

Mezi zakládajícími členy je Amazon, Cisco, Google, Intel, Mozilla, Netflix a překvapivě také Microsoft, který sám o sobě je tak trochu patentovým trollem v oblasti Androidu.

Benefitů, které by toto uskupení mohlo přinést, je poměrně dost:
  • Podpora tolika velkých firem strhne i ostatní firmy
  • Cena za licenci H.265 by mohla jít strmě dolů
  • Nižší cena zařízení i služeb v oblasti multimédií
  • Nový formát má už nyní slušnou podporu jak HW, tak SW
  • Snadnější implementace otevřeného formátu

Nový formát od “Alliance for Open Media (AOMedia)” určitě nedorazí zítra, nicméně už nyní by mohl vyvolat jisté obavy u současných majitelů licence H.265 a snížit cenu natolik, aby se v budoucnu nevyplácelo přecházet na vznikající konkurenční formát.

Zdroj: aomedia, theregister.co.uk, cnet.com