KLANG: další zvukové API pro Linux?
8.8.2012, Radek Jahoda, aktualita
Co se týče zvukových rozhraní pro Linux, je za námi již několik takových API, ale stále to není zcela ono. Možná i proto byl spuštěn nový počin, který by měl být poměrně revoluční, protože přesouvá vše přímo do jádra.
Nové rozhraní dostalo název KLANG, ale stále jde spíše o plány, protože práce na něm teprve začaly, zatím není k dispozici žádný preview ani testovací verze. Vypadá to, že si na něj ještě pár měsíců počkáme.
KLANG je zkratka Kernel Level Audio Next Generation, což už značí, v čem má být jeho hlavní přednost. Veškerá obsluha zařízení bude přesunuta přímo do jádra, aby obsluha byla okamžitá a využil se kernel rescheduling. V současné době je v jádře jen obsluha zařízení, ale samotné posílání dat do zvukového čipu zajišťuje program v userspace. Ten sice většinou běží s realtime prioritou, ale i tak se může stát, že při vyšší zátěži systému se nestihne plnění bufferu obsloužit a zvuk začne "koktat". Stává se to většinou při použití hodně malého bufferu, aby bylo jen velmi malé zpoždění zvuku (nutné hlavně u her a práce se zvukovými a video editory). Přesunutí do jádra pak má tento problém odstranit.
![](klang-dalsi-zvukove-api-pro-linux/4898/img/body-0.5AC.jpg)
KLANG si neklade za cíl vytvořit zcela nové nekompatibilní rozhraní, ale má být teoreticky kompatibilní se starším OSS, které je stále hojně využíváno. I ALSA v sobě obsahuje modul pro zpětnou kompatibilitu s OSS. Kdy se ale KLANGu dočkáme, se na stránkách projektu zatím nedozvíme. Takže zatím ani nevíme příliš technických detailů.
Zdroj: KLANG
KLANG je zkratka Kernel Level Audio Next Generation, což už značí, v čem má být jeho hlavní přednost. Veškerá obsluha zařízení bude přesunuta přímo do jádra, aby obsluha byla okamžitá a využil se kernel rescheduling. V současné době je v jádře jen obsluha zařízení, ale samotné posílání dat do zvukového čipu zajišťuje program v userspace. Ten sice většinou běží s realtime prioritou, ale i tak se může stát, že při vyšší zátěži systému se nestihne plnění bufferu obsloužit a zvuk začne "koktat". Stává se to většinou při použití hodně malého bufferu, aby bylo jen velmi malé zpoždění zvuku (nutné hlavně u her a práce se zvukovými a video editory). Přesunutí do jádra pak má tento problém odstranit.
![](klang-dalsi-zvukove-api-pro-linux/4898/img/body-0.5AC.jpg)
KLANG si neklade za cíl vytvořit zcela nové nekompatibilní rozhraní, ale má být teoreticky kompatibilní se starším OSS, které je stále hojně využíváno. I ALSA v sobě obsahuje modul pro zpětnou kompatibilitu s OSS. Kdy se ale KLANGu dočkáme, se na stránkách projektu zatím nedozvíme. Takže zatím ani nevíme příliš technických detailů.
Zdroj: KLANG