Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Japonci vyvíjejí pach emitující televizi

13.4.2013, Pavel Zubatý, aktualita
Od svého vzniku ušla audiovizuální technika pěkný kus cesty. Zahrnutí vjemu třetího – čichu, na sebe ale pořád čeká. Změnit to má prototyp výzkumníků z tokijské Univerzity pro zemědělství a technologie. Mluví se o přesnosti na jednotlivé pixely.
Možná se to tak nezdá, ale pachová kulisa není v kinematografii ničím novým. Kulisou zde rozhodně není míněn pach propocené sedačky nebo sýrový popcorn z první řady. Asi nejznámějším případem je americký film Scent of Mystery (neboli Pach tajemna) z roku 1960. Existují však ještě starší zdokumentované případy takového využití pachu, často starší 100 let. Často k tomuto účelu stačila vata namočená v růžovém oleji a větrák pro rozptyl pachu. Dynamické střídání pachů umožnil automat s množstvím ampulí, kde každá ampule obsahovala éterický olej o jiném pachu.




Zařízení Smell-O-Vision bylo použito ve filmu Scent of Mystery,
vlevo režisér Micheal Todd, vpravo vynálezce Hans Lube.


Takže pro scénu broskvového sadu obdržel přístroj signál broskvového sadu. Větrák pak po kině rozptýlil vůni z příslušné ampule. Pokud příslušná ampule chyběla, tak přístroj namíchal pach z více dostupných ampulí. Hlavním úskalím takového systému je nutnost průběžné výměny drahých éterických olejů. K tomu je třeba naprogramovat kdy a jaké oleje uvolňovat.




Prototyp konstruktérů z tokijské Univerzity pro zemědělství a technologie


Do toho přichází tým japonských výzkumníků z tokijské Univerzity pro zemědělství a technologie, Výše zmíněné nedostatky zatím neodstranili, ale dokázali zvýšit přesnost. Systém byl představen na konferenci IEEE Virtual Reality. Prototyp uvolňuje pachy tak, že se zdá, jakoby pach vycházel z jednotlivých pixelů obrazovky. Využívá přitom obyčejného LCD monitoru. V každém rohu obrazovky dochází k zahřívání gelových pelet. Čtveřice větráčků (v každém rohu jeden) pak roznáší pach do specifického místa před monitorem. Pokud tedy bude někde zobrazena ikona kuřete, tak ikona bude vonět jako kuře. Právě v této lokalizaci je systém jedinečný.

V současné verzi systém nedokáže produkovat více pachů současně. Šéf týmu Haruka Matsukura proto chce v dalším kroku zavést kartridže, které by šlo snadno vyměňovat. To už ale připomíná předstupeň ke klasické sestavě ampulí s různými oleji. Rozhodně ještě pár let nepůjde o systém vhodný do domácnosti. Opačný případ je využití v reklamních poutačích a muzejních exponátech. Je libo křupavá, voňavá křidýlka?

Zdroj: HiTechReview, ExtremeTech, NewScientist, filmsite
reklama
reklama