snimkovací frekvence pri interpolaci
Zdravím,
mám dotaz na rychlost závěrky. Pokud natočím obraz v 50p a dám tedy rychlost zaverky 1/100 , dvakrat pocet snimku, tak potom pokud interpoluju zaber na 25p, tak zaverka je porad 1/100 ? Nebo je to potom 1/50 ? Pokud bych chtel po interpolaci na 25p zaber s rychlosti uzaverkou 1/50, tak bych to musel pri 50p tocit na 1/50 ? :) Snad je to pochopitelné. Jde mi o to, že kůli plynulosti chci zachovat zaverku dvojnasobek snímkovací frekvence. Díky
mám dotaz na rychlost závěrky. Pokud natočím obraz v 50p a dám tedy rychlost zaverky 1/100 , dvakrat pocet snimku, tak potom pokud interpoluju zaber na 25p, tak zaverka je porad 1/100 ? Nebo je to potom 1/50 ? Pokud bych chtel po interpolaci na 25p zaber s rychlosti uzaverkou 1/50, tak bych to musel pri 50p tocit na 1/50 ? :) Snad je to pochopitelné. Jde mi o to, že kůli plynulosti chci zachovat zaverku dvojnasobek snímkovací frekvence. Díky
cas zavierky si mozes predsa nastavit .. cim krastia tym trhanejsi pohyb .. cim dlhsia , tym plynulejsi pohyb , ale rozmazanejsi ..
priklad, natocis trebas 1000fps s 1/1000 zaverkou, a pak to prevedes na 25fps
-tedy 50p na 25p, tak zaverka "zustane" kratka, jak se to natocilo, a to prevedene video muze viditelne strobovat v pohybu (nekomu to vubec nevadi a vetsina si toho ani stejne nevsimne), toto dosahnes metodou prosteho vypusteni snimku
-pokud chces "upravit" zaverku, tak musis simulovat delsi cas tim, ze se video pak mazne, nemyslim blur, ale vektorove, kde se simuluje ta delsi zaverka, to dela QTGMC napriklad v Avisynthu, ale ve videu je mnoho pohybovych vektoru, a proste ten vypocet selze v nejake situaci, kratce v nejakem bloku snimku
-tedy 50p na 25p, tak zaverka "zustane" kratka, jak se to natocilo, a to prevedene video muze viditelne strobovat v pohybu (nekomu to vubec nevadi a vetsina si toho ani stejne nevsimne), toto dosahnes metodou prosteho vypusteni snimku
-pokud chces "upravit" zaverku, tak musis simulovat delsi cas tim, ze se video pak mazne, nemyslim blur, ale vektorove, kde se simuluje ta delsi zaverka, to dela QTGMC napriklad v Avisynthu, ale ve videu je mnoho pohybovych vektoru, a proste ten vypocet selze v nejake situaci, kratce v nejakem bloku snimku
Dobře, díky
ale stejně to uplně nechápu :D... je teda moje uvaha spravna, kdyz chci dosahnout 25p se zaverkou 1/50, tak normlane natocim video v 50p se zaverkou 1/50, a potom po interpolaci na 25p budu mít zaverku porad 1/50 ? A budu mit tak nastavenej idelani pomer pocet snimku vs zaverka ? :)
ale stejně to uplně nechápu :D... je teda moje uvaha spravna, kdyz chci dosahnout 25p se zaverkou 1/50, tak normlane natocim video v 50p se zaverkou 1/50, a potom po interpolaci na 25p budu mít zaverku porad 1/50 ? A budu mit tak nastavenej idelani pomer pocet snimku vs zaverka ? :)
Toto je zajímavé téma. Nakonec jsem došel k závěru, že nastavená rychlost závěrky vlastně nemá až tak podstatný vliv. Alespoň pro účely které používám.
Jako příklad uvádím: kamerou Panasonic FZ1000 jsem natáčel dlouhozobku svízelovou (kdo tu čipernou můrku zná, dá mi za pravdu, že to není jednoduché).
Kameru jsem měl nastavenou na 50p FHD mp4, cl.4 a čas 1/4000 sec., ISO 800. Video za moc nestálo, točil jsem z ruky s velkým zoomem, ale dají se z toho
vypreparovat báječné fotky, které by se mi při focení těžko povedly. Ve videoeditoru Edius 7 jsem vyďobal jednotlivé snímky a tím, že jsem měl nastavený
čas na 1/4000 a 1/5000 sec., má ta potvůrka i ostrá křídla. Takže rychlost závěrky se podle mne nemění, protože i když jsem v Ediusu video převedl na
rychlost 50 %, jednotlivé snímky byly stále stejně ostré.
Jako příklad uvádím: kamerou Panasonic FZ1000 jsem natáčel dlouhozobku svízelovou (kdo tu čipernou můrku zná, dá mi za pravdu, že to není jednoduché).
Kameru jsem měl nastavenou na 50p FHD mp4, cl.4 a čas 1/4000 sec., ISO 800. Video za moc nestálo, točil jsem z ruky s velkým zoomem, ale dají se z toho
vypreparovat báječné fotky, které by se mi při focení těžko povedly. Ve videoeditoru Edius 7 jsem vyďobal jednotlivé snímky a tím, že jsem měl nastavený
čas na 1/4000 a 1/5000 sec., má ta potvůrka i ostrá křídla. Takže rychlost závěrky se podle mne nemění, protože i když jsem v Ediusu video převedl na
rychlost 50 %, jednotlivé snímky byly stále stejně ostré.
Domnívám se, že jde o trochu dvě různé věci. Analogie s klasickým filmem. Osvit jednoho políčka byl dán (vlastně ještě je) velikosti úhlu volného sektoru rotační závěrky nebo otevření posuvné závěrky (1/32-1/40 sec), u některých lepších kamer se se tento úhel dal měnit (u lepších videokamer čas závěrky taktéž), ale u většiny byl fixně dán. Rychlé pohyby tím pádem byly poněkud mázlé. Ještě samozřejmě do hry vstupovala citlivost filmové suroviny (u videa GAIN). Čili nastavení rychlosti závěrky u videokamery - pomyslná "expozice jednoho videosnímku" je obdobou uvedeného. Filmová políčka byla (a vlastně stále ještě leckde jsou) na filmovém pásu při natáčení (a později při projekci) posunovana standardizovanou rychlostí za sekundu (24obr/sec.). To představuje ve videosvětě oněch v zásadě 50 fps/p,i, 60fps/p,i atd. Takže v zásadě platí co uvedl Pytkin. Jde tedy o dvě věci, které až tak moc se sebou nesouvisí. Zjednodušeně by mělo platit pro video to co pro film čili podexponovaný film bude stále podexponovaný při jakékoli projekční rychlosti, tak jako přeexponovaný. Pokud jsem se někde mýlil a nebo jsem byl někde nepřesný ať mě věci znalejší přispěvatelé opraví :-)
BEPE - jestli jsem Tě dobře pochopil, je to 50 snímků exponovaných 1/4000 sec. A rychlost závěrky nemá podstatný vliv. Někde jsem totiž četl, že při 50p má být nastavena na 1/50 sec., při 25p na 1/25 sec. a jiná rychlost že degraduje videozáznam. Když jsem to zkoušel, zjistil jsem, že to asi tak není, protože by to vedlo k přeexpozici nebo podexpozici videa. Jó, člověk se pořád musí učit. U předchozí videokamery Panasonic SD700 jsem to neřešil, měla automatiku.
nastaveni rychle zaverky v 50p vubec nevadi, protoze nas mozek registruje 50 snimku plynule.
Ale je rozdil tocit 25 s rychlou zaverkou, tam uz mozek "vidi" mezery". Tedy ta plynulost se pokud to natacim 25p dela tak, ze se nastavi dlouhe casy (1/25, 1/50), ale to se pak tezko nataci, protoze pokud se nedava pozor, tak je akorat vsechno mazle. Samozrejme na Slunci, ve dne, musi s temi dlouhymi casy byt vepredu ND filter, aby se na to video pak dalo divat vubec.
Pokud jen vyhodim snimky na 25p tak je video ostre tak jak bylo, ale jak rikam, uz tam vidime mezery podprahove, skube se to.
-Rychlost zaverky se nemeni. Po prevodu 50p na 25p mam porad zaverku 1/50, tak jak jsem to natocil. Pokud pouze vynecham kazdy druhy snimek.
-Pokud udela softwatre "blend" nebo "interpolation" tak dosahnu jakehosi "paskvilo-kompromisu", kde uz nevidim tu rychlost zaverky jakou jsem nastavil, vytvori se nove snimky, nejak upravene. Sony Vegas to muze udelat uplne vpohode, pokud neni zatrzeno nastaveno "Disable Resample". Z properties projektu se vybere bud ten blend nebo interpolation. Nekomu to muze vadit, nekdo bude nadseny, podle typu videa. Napriklad letici ptak mavne rychle kridlem a ten software po tom "blenu" vytvori jakesi dve faze toho mavnuti v jednom snimku. Vypada to plynule na pohled, ale pokud to clovek zmrazi to video, tak je to divne, neprirozene.
-pak existuje to vektorove maznuti a (snizeni casu zaverky) s tim QTGMC napriklad, ale je to nepouzitelne. Snad jen na nejake vybrane zceny, kde to neposkodi video footage.
Ale je rozdil tocit 25 s rychlou zaverkou, tam uz mozek "vidi" mezery". Tedy ta plynulost se pokud to natacim 25p dela tak, ze se nastavi dlouhe casy (1/25, 1/50), ale to se pak tezko nataci, protoze pokud se nedava pozor, tak je akorat vsechno mazle. Samozrejme na Slunci, ve dne, musi s temi dlouhymi casy byt vepredu ND filter, aby se na to video pak dalo divat vubec.
Pokud jen vyhodim snimky na 25p tak je video ostre tak jak bylo, ale jak rikam, uz tam vidime mezery podprahove, skube se to.
-Rychlost zaverky se nemeni. Po prevodu 50p na 25p mam porad zaverku 1/50, tak jak jsem to natocil. Pokud pouze vynecham kazdy druhy snimek.
-Pokud udela softwatre "blend" nebo "interpolation" tak dosahnu jakehosi "paskvilo-kompromisu", kde uz nevidim tu rychlost zaverky jakou jsem nastavil, vytvori se nove snimky, nejak upravene. Sony Vegas to muze udelat uplne vpohode, pokud neni zatrzeno nastaveno "Disable Resample". Z properties projektu se vybere bud ten blend nebo interpolation. Nekomu to muze vadit, nekdo bude nadseny, podle typu videa. Napriklad letici ptak mavne rychle kridlem a ten software po tom "blenu" vytvori jakesi dve faze toho mavnuti v jednom snimku. Vypada to plynule na pohled, ale pokud to clovek zmrazi to video, tak je to divne, neprirozene.
-pak existuje to vektorove maznuti a (snizeni casu zaverky) s tim QTGMC napriklad, ale je to nepouzitelne. Snad jen na nejake vybrane zceny, kde to neposkodi video footage.
[QUOTE=bobmurphy;515645]... Pokud natočím obraz v 50p ... potom pokud interpoluju zaber na 25p...[/QUOTE]
Jaký máš pro to důvod z 50p dělat 25p? Není to škoda? S 25p nikdy nedosáhneš plynulosti bez trhání, zvláště při točení z ruky. Nebylo by pro tebe řešením 25i?
Jaký máš pro to důvod z 50p dělat 25p? Není to škoda? S 25p nikdy nedosáhneš plynulosti bez trhání, zvláště při točení z ruky. Nebylo by pro tebe řešením 25i?
[QUOTE=Saxel;515682]Jaký máš pro to důvod z 50p dělat 25p? Není to škoda? S 25p nikdy nedosáhneš plynulosti bez trhání, zvláště při točení z ruky. Nebylo by pro tebe řešením 25i?[/QUOTE]
Tak ten důvod chápu, protože ho mám taky. Žádná televize neumí přehrát Full HD /50p, umí HD/50p ale Full HD jen 25p. Zkoušel jsem to na 3TV ( moje LG a u kámošů Samsung a Sony ). Všechny hlásí " nepodporovaný formát ". Takže jsou dvě možnosti. 1) Převést Full HD/50p na Full HD/25p nebo 2) Full HD /50p na HD/50p. U prvního řešení se změní počet snímků, u druhého rozlišení. Je fakt, že na 120cm nevidím z cca 3m rozdíl mezi 1280x720 a 1920x1080, takže je věc názoru, co je "menší zlo".
Multimediální centrum mi samozřejmě Full HD/50p přehraje, ale každý ho nemá, lidi většinou strčí USB flash disk nebo ext. HDD do USB vstupu TV.
Jestli umí FullHD/50p přehrát nejnovější modely TV nevím, moje, 3 roky stará to neumí a neumí to ani mých známých.
Tak ten důvod chápu, protože ho mám taky. Žádná televize neumí přehrát Full HD /50p, umí HD/50p ale Full HD jen 25p. Zkoušel jsem to na 3TV ( moje LG a u kámošů Samsung a Sony ). Všechny hlásí " nepodporovaný formát ". Takže jsou dvě možnosti. 1) Převést Full HD/50p na Full HD/25p nebo 2) Full HD /50p na HD/50p. U prvního řešení se změní počet snímků, u druhého rozlišení. Je fakt, že na 120cm nevidím z cca 3m rozdíl mezi 1280x720 a 1920x1080, takže je věc názoru, co je "menší zlo".
Multimediální centrum mi samozřejmě Full HD/50p přehraje, ale každý ho nemá, lidi většinou strčí USB flash disk nebo ext. HDD do USB vstupu TV.
Jestli umí FullHD/50p přehrát nejnovější modely TV nevím, moje, 3 roky stará to neumí a neumí to ani mých známých.
[QUOTE=keto;515684]... Žádná televize neumí přehrát Full HD /50p, umí HD/50p ale Full HD jen 25p.[/QUOTE]
Pokud by byl tohle důvod a neměl bych MMC, raději bych pro TV vyrobil Full HD /50i, aby neutrpěla plynulost videa. TV si pak interně udělá deinterlaci zase na 50p.
Pokud by byl tohle důvod a neměl bych MMC, raději bych pro TV vyrobil Full HD /50i, aby neutrpěla plynulost videa. TV si pak interně udělá deinterlaci zase na 50p.
Důvod je takový, že točím ve 4K, a moje kapera umí maximálně 4K 25p, a potom točím 50p ve FHD (kuli slow motion) no a potřebuju potom míchat oba zaběry, proto FHD převedu na 25p (stejně jako mam 4K), a nebo pokud potřebuju jen zpomalit záběr tak zpomalím na 25p ... :) každopadně jsem z toho pořád nějak nemoudrý :D závěr je pro mě tedy, že budu točit 1/50 zaverkou (pokud nebudu chtít dělat slow motion), a pak převedu 50p na 25p... A řešení ve 25i netuším, protože se přiznám že uplně nevím jaký je v tom rozdíl (obrazovej) v porovnání s 25p... ale jak jsem řek zaběry potřebuju mít stejně kompatibilní s výstupem ve 4K (25p)
[QUOTE=bobmurphy;515768]... točím ve 4K, a moje kapera umí maximálně 4K 25p, a potom točím 50p ve FHD (kuli slow motion) no a potřebuju potom míchat oba zaběry...[/QUOTE]
V tom případě se snaž časy závěrky sjednotit na obou kamerách. Snížením framerate z 50p na 25p vypuštěním každého druhého snímku se samozřejmě čas závěrky (expozice) nezmění. Připrav se ale, že pokud budeš mít nastavený dlouhý čas, bude potřeba v dobrých světelných podmínkách používat ND filtry, aby ti automatika příliš nezavírala clonu. Je dobré co nejlépe stabilizovat kameru.
V tom případě se snaž časy závěrky sjednotit na obou kamerách. Snížením framerate z 50p na 25p vypuštěním každého druhého snímku se samozřejmě čas závěrky (expozice) nezmění. Připrav se ale, že pokud budeš mít nastavený dlouhý čas, bude potřeba v dobrých světelných podmínkách používat ND filtry, aby ti automatika příliš nezavírala clonu. Je dobré co nejlépe stabilizovat kameru.
Narazil jsem na zajímavý plugin RealSmart Motion Blur od RE:Vision, který umí máznout objekty ve směru jejich pohybu pomocí analýzy vektorů pohybu. Plugin jsem vyzkoušel a výsledek mě příjemně překvapil. Pro snižování framerate na 25p nebo 24p je velmi dobře použitelný. Bohužel není nejlevnější (pro Vegas $90). :-(