Blackmagic Pocket Cinema Camera (BMPCC)
Zdravím, chci se s vámi podělit o nadšení, které se dostavilo při výměně kamery. Prodal jsem HF G30 a koupil jsem si BMPCC. A jsem fakt velice, velice spokojen. Trošičku jsem se bál, protože práce s touto kamerkou je úplně o něčem jiném. Natáčím především rodinná videa a prakticky vše z ruky. Proto jsem se bál. Že nestihnu nastavit expozici, že nestihnu zaostřit a hezký moment bude pryč. A taky ty baterky, a SD karty. Je toho negativního na internetu napsáno kila. Ale zkusil jsem, zariskoval a tady je můj pohled - moje zkušenost.
1) Kvalita videa je absolutně někde jinde, než byla u kamer, které jsem kdy měl
2) Nastavení expozice a ostření je otázka cviku a zkušenosti. Jde to, když se to naučíš a zvykneš si na jiný způsob práce. Už nejde jen namířit a "naplácat" na kartu všechno, co máš před sebou. Musíš přemýšlet. Hloubka ostrosti je něco, co mi zpočátku hodně komplikovalo život. S Canonem bylo všechno skoro pořád ostré. :-o
3) Baterka vydrží cca 50 minut, ale jedna stojí pár korun a výměna v kamerce je otázka cca 10 sekund. Mám jich zatím celkem šest a i s nabíječkami to byla menší investice, než dvě baterky do Canonu.
4) Nabíjení baterek je absolutně v pohodě. Nabití jedné trvá cca jednu hodinu. Canon se nabíjel pět hodin.
5) SD karty používám Kingston SDXC 64GB Class 10 UHS-I U3 za 2.200,- Kč a zvládají i RAW video. Jsou dražší než moje původní karty, ale to video je fakt pecka.
6) Crop faktor je u BMPCC 2,88, což je hrůza, ale používám objektivy od Panasonicu a dostávám se na dobré výsledky. První je Panasonic Lumix G X Vario 12–35 mm F2,8 Asph. Power O.I.S. po přepočtu je skoro stejně široký jako byl Canon. Ideální do interiéru, ale venku dělá samozřejmě taky nádherně. Druhý je Panasonic G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Asph. O.I.S. Ten mám více méně pouze na exteriér. Jednak kvůli šířce záběru, která je tady po přepočtu 40 a to je docela hodně, ale hlavně kvůli tomu zoomu. Oba mají stabilizátor, který funguje velice dobře.
7) Natočené video si bez úpravy moc nikde neužijete. Je bledé, nic kromě kamery to neumí přehrát. Takže napřed zkopírovat do PC, upravit (sestřihat), "obarvit" ... a pak ho můžete ukazovat. Blackmagic Davinci Resolve Lite je sw zdarma a dostatečně dobrý a účinný pro práci s tímto materiálem (nejčastěji dělám s ProRes 422 HQ). Davinci Resolve používám k přípravě klipů - výstupní klipy rendruji do Grass Valley HQX, samotný střih pak provádím v Ediusu 7. Je s tím více práce, než s klipy z Canonu, ale natáčení, úpravy a střih je něco, co mě baví. Proto si vlastně všechny ty věcičky kupuji. Abych si mohl hrát. Takže vlastně jsem rád, že mám víc práce. A kdo někdy zkoušel porovnávat práci s 8 bit 4.2.0 videem a proti tomu s 10bit 4.2.2 videem tak ví, jak moc velikánský rozdíl to je. Mluvím o barevných úpravách. Nádhera, nádhera, nádhera. :-)
8) 50p to neumí a 25p není totéž. Blbě si stoupneš, natočíš pohyb ze špatného úhlu a nedá se na to koukat. Panoráma je taky o něčem jiném. Ale dá se to naučit. Na internetu je toho hodně moc. Nadšenci poradí. Najednou tě začne zajímat nastavení kamery víc, než dřív. Nastavený čas je najednou klíčový parametr. Najednou jsem zjistil, že nic neumím a musím se ještě moc, moc učit. :-)
No a co dodat závěrem? Doporučit nebo ne? Jestli o té kamerce někdo uvažujete, napřed si jí vezměte někde do ruky. A zkuste si něco natočit. Mě to trvalo skoro půl roku, než padlo konečné rozhodnutí a nelituji. Je to fakt dobrý stroječek. I když hodně jednoduchý a bez výbavy. Kdo to s filmováním myslí vážně, tomu ji určitě doporučuji.
1) Kvalita videa je absolutně někde jinde, než byla u kamer, které jsem kdy měl
2) Nastavení expozice a ostření je otázka cviku a zkušenosti. Jde to, když se to naučíš a zvykneš si na jiný způsob práce. Už nejde jen namířit a "naplácat" na kartu všechno, co máš před sebou. Musíš přemýšlet. Hloubka ostrosti je něco, co mi zpočátku hodně komplikovalo život. S Canonem bylo všechno skoro pořád ostré. :-o
3) Baterka vydrží cca 50 minut, ale jedna stojí pár korun a výměna v kamerce je otázka cca 10 sekund. Mám jich zatím celkem šest a i s nabíječkami to byla menší investice, než dvě baterky do Canonu.
4) Nabíjení baterek je absolutně v pohodě. Nabití jedné trvá cca jednu hodinu. Canon se nabíjel pět hodin.
5) SD karty používám Kingston SDXC 64GB Class 10 UHS-I U3 za 2.200,- Kč a zvládají i RAW video. Jsou dražší než moje původní karty, ale to video je fakt pecka.
6) Crop faktor je u BMPCC 2,88, což je hrůza, ale používám objektivy od Panasonicu a dostávám se na dobré výsledky. První je Panasonic Lumix G X Vario 12–35 mm F2,8 Asph. Power O.I.S. po přepočtu je skoro stejně široký jako byl Canon. Ideální do interiéru, ale venku dělá samozřejmě taky nádherně. Druhý je Panasonic G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Asph. O.I.S. Ten mám více méně pouze na exteriér. Jednak kvůli šířce záběru, která je tady po přepočtu 40 a to je docela hodně, ale hlavně kvůli tomu zoomu. Oba mají stabilizátor, který funguje velice dobře.
7) Natočené video si bez úpravy moc nikde neužijete. Je bledé, nic kromě kamery to neumí přehrát. Takže napřed zkopírovat do PC, upravit (sestřihat), "obarvit" ... a pak ho můžete ukazovat. Blackmagic Davinci Resolve Lite je sw zdarma a dostatečně dobrý a účinný pro práci s tímto materiálem (nejčastěji dělám s ProRes 422 HQ). Davinci Resolve používám k přípravě klipů - výstupní klipy rendruji do Grass Valley HQX, samotný střih pak provádím v Ediusu 7. Je s tím více práce, než s klipy z Canonu, ale natáčení, úpravy a střih je něco, co mě baví. Proto si vlastně všechny ty věcičky kupuji. Abych si mohl hrát. Takže vlastně jsem rád, že mám víc práce. A kdo někdy zkoušel porovnávat práci s 8 bit 4.2.0 videem a proti tomu s 10bit 4.2.2 videem tak ví, jak moc velikánský rozdíl to je. Mluvím o barevných úpravách. Nádhera, nádhera, nádhera. :-)
8) 50p to neumí a 25p není totéž. Blbě si stoupneš, natočíš pohyb ze špatného úhlu a nedá se na to koukat. Panoráma je taky o něčem jiném. Ale dá se to naučit. Na internetu je toho hodně moc. Nadšenci poradí. Najednou tě začne zajímat nastavení kamery víc, než dřív. Nastavený čas je najednou klíčový parametr. Najednou jsem zjistil, že nic neumím a musím se ještě moc, moc učit. :-)
No a co dodat závěrem? Doporučit nebo ne? Jestli o té kamerce někdo uvažujete, napřed si jí vezměte někde do ruky. A zkuste si něco natočit. Mě to trvalo skoro půl roku, než padlo konečné rozhodnutí a nelituji. Je to fakt dobrý stroječek. I když hodně jednoduchý a bez výbavy. Kdo to s filmováním myslí vážně, tomu ji určitě doporučuji.
Ano, to je skoro tak. Ale Edius je moje srdcová záležitost a ve srovnání s Resolve je pořád o dost lepší. I když s Resolve by se určitě dalo stříhat docela pohodlně. Ale víš jak to je. Když si na něco zvykneš, je strašlivě těžké přejít jinam. :-)
Dobrý den zeptám se jak je to prosím s 10 bit 4.2.2 videem v této kameře?Nahráváte jej interně na kartu nebo je potřeba ext. rec přes HDMI?Dále má tato kamera možnosti přepnutí na NTSC 60/30p?Děkuji za odpovědˇ.
nemas na tej bmpcc problem s hot pixelmi? Lebo ja ano a preto uvazujem, ze ju predam. pri asa 1600 niekedy aj pri 800 a horsich svetelnych podmienkach vidno biele bodky na zazname...a nebodaj ked v aae zvysim expoziciu tak tie hot pixeli brutalne ziaria...
kazdopadne pri normalnych svetelnych podmienkach to ide ok...
kazdopadne pri normalnych svetelnych podmienkach to ide ok...
Zdravím,
1) 10bit 4.2.2 se ukládá přímo na kartu. Žádné sbírání z HDMI není nutné.
2) BMPCC umí 30p
3) S bílými body problém nemám. I když většinou (skoro pořád) jsem byl s kamerou v dobrých světelných podmínkách. Zkusím se na to zaměřit a dám kdyžtak vědět.
1) 10bit 4.2.2 se ukládá přímo na kartu. Žádné sbírání z HDMI není nutné.
2) BMPCC umí 30p
3) S bílými body problém nemám. I když většinou (skoro pořád) jsem byl s kamerou v dobrých světelných podmínkách. Zkusím se na to zaměřit a dám kdyžtak vědět.
Zdravím,
níže posílám odkaz s porovnáním Canon HF G30 a BMPCC. Prosím, nehledejte na těch záběrech žádnou kvalitu. Jsou velice nekvalitní, protože jsme neměli žádný čas na nastavení kamer, bílá je asi ujetá u obou kamer. Záběry z BMPCC jsou všechny neostré, protože jsem ještě neuměl s kamerou pracovat. Záběry nejsou upravené žádnými filtry ani jinými korekcemi. Jediné, co je upravené je ořez u HF G30. Ta je proti BMPCC více širokoúhlá, takže jsem udělal malý ořez, aby byly záběry co nejpodobnější. Na BMPCC jsem měl objektiv Panasonic LUMIX G VARIO HD 14-140mm f/4-5.8 ASPH. O.I.S.
1) Sledujte tedy rozdíl ve stabilizaci - vše je točené z ruky jen tak vestoje na chodníku. Stoupli jsme si a jednoduše plácli záběr.
2) Sledujte barvy. I když kamery nejsou dobře nastavené, tak jde vidět co která kamery s barvami umí.
3) Sledujte dynamický rozsah. Schválně jsme vybírali záběry, kde byl nějaký tmavý kout nebo jiné tmavé místo a k tomu jsme chtěli, aby tam někde bylo taky hodně silné, ostřejší světlo. Rozdíl je jasně a přesně vidět. Musíte si k tomu ale uvědomit, že když začnete u klipů upravovat expozici a barvy v nějakém střihovém programu, máte u BMPCC mnohonásobně lepší možnosti, než u HF G30. Ten rozdíl je fakt obrovský.
Chtěl jsem udělat pořádné porovnání, aby vše bylo dobře nastavené a ostré, ale musel jsem HF G30 prodat. Kvůli penězům. Takže už to neudělám. Je to trošičku škoda, ale i tak je na tomto porovnání něco vidět. Nu, posuďte sami:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
níže posílám odkaz s porovnáním Canon HF G30 a BMPCC. Prosím, nehledejte na těch záběrech žádnou kvalitu. Jsou velice nekvalitní, protože jsme neměli žádný čas na nastavení kamer, bílá je asi ujetá u obou kamer. Záběry z BMPCC jsou všechny neostré, protože jsem ještě neuměl s kamerou pracovat. Záběry nejsou upravené žádnými filtry ani jinými korekcemi. Jediné, co je upravené je ořez u HF G30. Ta je proti BMPCC více širokoúhlá, takže jsem udělal malý ořez, aby byly záběry co nejpodobnější. Na BMPCC jsem měl objektiv Panasonic LUMIX G VARIO HD 14-140mm f/4-5.8 ASPH. O.I.S.
1) Sledujte tedy rozdíl ve stabilizaci - vše je točené z ruky jen tak vestoje na chodníku. Stoupli jsme si a jednoduše plácli záběr.
2) Sledujte barvy. I když kamery nejsou dobře nastavené, tak jde vidět co která kamery s barvami umí.
3) Sledujte dynamický rozsah. Schválně jsme vybírali záběry, kde byl nějaký tmavý kout nebo jiné tmavé místo a k tomu jsme chtěli, aby tam někde bylo taky hodně silné, ostřejší světlo. Rozdíl je jasně a přesně vidět. Musíte si k tomu ale uvědomit, že když začnete u klipů upravovat expozici a barvy v nějakém střihovém programu, máte u BMPCC mnohonásobně lepší možnosti, než u HF G30. Ten rozdíl je fakt obrovský.
Chtěl jsem udělat pořádné porovnání, aby vše bylo dobře nastavené a ostré, ale musel jsem HF G30 prodat. Kvůli penězům. Takže už to neudělám. Je to trošičku škoda, ale i tak je na tomto porovnání něco vidět. Nu, posuďte sami:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Ano rozdíl je vidět ,zeptám se do jakých souborů/formátů renderujete vDavinci aby se to dalo přehrát na TV nebo MMC počítám že Proress asi nic nezkousne, jeto MXF nebo jiný formát?
Nechci být protivný, ale stejné barevné podání a dynamický rozsah z HF G30, stejně jako v mém případu z Panáka SD700 se dá vytáhnout v programu
MAGIX Movie Edit Pro 2015 Plus, který umí ve videu HDR. Psal jsem o tom tady v "Editaci videa" 14.9.2014 a přiložil pro porovnání mrtvolky z videa.
Proto jsem si ten program zakoupil, jinam stříhám v Ediusu.
Pro MONYSe - 4K z FZ1000 jsem ještě nezkoušel, nebyl čas. Až odzkouším, podělím se o výsledek.
MAGIX Movie Edit Pro 2015 Plus, který umí ve videu HDR. Psal jsem o tom tady v "Editaci videa" 14.9.2014 a přiložil pro porovnání mrtvolky z videa.
Proto jsem si ten program zakoupil, jinam stříhám v Ediusu.
Pro MONYSe - 4K z FZ1000 jsem ještě nezkoušel, nebyl čas. Až odzkouším, podělím se o výsledek.
Proč protivný? Ten Magic funguje velice dobře. Zkoušel jsem si s ním hrát právě po tvé informaci tady na fóru. Je to ale omezené kvalitou natočeného videa. Mám některé záběry z HF G30, které prostě nejdou vylepšit ničím. Když ve zdrojovém materiálu není dost informací, nic se s tím nedá udělat. Ale potvrzuji, že ten Magix je zajímavý a také doporučuji každému ho vyzkoušet.