Jak správně na postprodukci?
Zdravím,
mám jeden (v mém případě spíše teoretický) dotaz: Jaký je správný postup při postprodukci (z profesionálního hlediska)?
Dám malý příklad: Je natočený nějaký materiál (třeba svatba, ale může to být cokoli) a ten se (předpokládám) natáhne do střižny např. do Vegasu a tam se provede sestříhání. Nyní předpokládejme, že je tam potřeba dodělat nějaké efekty (např. takové, jaké umí Particle Illusion) a případně je potřeba provést korekci barev. Kde (v jakém softwaru) a v kterém kroku (v jakém pořadí) se tyto věci provádí?
Osobně v tom mám docela guláš a čistě ze zvědavosti by mne zajímalo, jak se to vlastně správně dělá. Např to sestřihání v prvním kroku - dělá se pouze nahrubo nebo finálně? Nebo korekce barev - dělá se přímo ve střižně (když to daný software umožňuje) nebo se to přetahuje např. do After Effects a tam se dělají veškeré úpravy a dodělávky včetně efektů?
mám jeden (v mém případě spíše teoretický) dotaz: Jaký je správný postup při postprodukci (z profesionálního hlediska)?
Dám malý příklad: Je natočený nějaký materiál (třeba svatba, ale může to být cokoli) a ten se (předpokládám) natáhne do střižny např. do Vegasu a tam se provede sestříhání. Nyní předpokládejme, že je tam potřeba dodělat nějaké efekty (např. takové, jaké umí Particle Illusion) a případně je potřeba provést korekci barev. Kde (v jakém softwaru) a v kterém kroku (v jakém pořadí) se tyto věci provádí?
Osobně v tom mám docela guláš a čistě ze zvědavosti by mne zajímalo, jak se to vlastně správně dělá. Např to sestřihání v prvním kroku - dělá se pouze nahrubo nebo finálně? Nebo korekce barev - dělá se přímo ve střižně (když to daný software umožňuje) nebo se to přetahuje např. do After Effects a tam se dělají veškeré úpravy a dodělávky včetně efektů?
[quote=radek.kovacik;395333]Zdravím,
mám jeden (v mém případě spíše teoretický) dotaz: Jaký je správný postup při postprodukci (z profesionálního hlediska)?
Dám malý příklad: Je natočený nějaký materiál (třeba svatba, ale může to být cokoli) a ten se (předpokládám) natáhne do střižny např. do Vegasu a tam se provede sestříhání. Nyní předpokládejme, že je tam potřeba dodělat nějaké efekty (např. takové, jaké umí Particle Illusion) a případně je potřeba provést korekci barev. Kde (v jakém softwaru) a v kterém kroku (v jakém pořadí) se tyto věci provádí?
Osobně v tom mám docela guláš a čistě ze zvědavosti by mne zajímalo, jak se to vlastně správně dělá. Např to sestřihání v prvním kroku - dělá se pouze nahrubo nebo finálně? Nebo korekce barev - dělá se přímo ve střižně (když to daný software umožňuje) nebo se to přetahuje např. do After Effects a tam se dělají veškeré úpravy a dodělávky včetně efektů?[/quote]
Zadnej spravnej postup neexistuje. Barevny korekce muzes udelat primo ve Vegasu, ma ma to velmi slusny nastroje (napr. sekundarni color corrector - staci jen pochopit, jak funguje). Je to vzdycky pripad od pripadu a pro tvuj priklad s Particle Illision nic dalsiho nepotrebujes, teda pokud nebudes chtit jeho vystup pozdeji pecliveji animovat a neudelas to rovnou v PI.
mám jeden (v mém případě spíše teoretický) dotaz: Jaký je správný postup při postprodukci (z profesionálního hlediska)?
Dám malý příklad: Je natočený nějaký materiál (třeba svatba, ale může to být cokoli) a ten se (předpokládám) natáhne do střižny např. do Vegasu a tam se provede sestříhání. Nyní předpokládejme, že je tam potřeba dodělat nějaké efekty (např. takové, jaké umí Particle Illusion) a případně je potřeba provést korekci barev. Kde (v jakém softwaru) a v kterém kroku (v jakém pořadí) se tyto věci provádí?
Osobně v tom mám docela guláš a čistě ze zvědavosti by mne zajímalo, jak se to vlastně správně dělá. Např to sestřihání v prvním kroku - dělá se pouze nahrubo nebo finálně? Nebo korekce barev - dělá se přímo ve střižně (když to daný software umožňuje) nebo se to přetahuje např. do After Effects a tam se dělají veškeré úpravy a dodělávky včetně efektů?[/quote]
Zadnej spravnej postup neexistuje. Barevny korekce muzes udelat primo ve Vegasu, ma ma to velmi slusny nastroje (napr. sekundarni color corrector - staci jen pochopit, jak funguje). Je to vzdycky pripad od pripadu a pro tvuj priklad s Particle Illision nic dalsiho nepotrebujes, teda pokud nebudes chtit jeho vystup pozdeji pecliveji animovat a neudelas to rovnou v PI.
Sice nejsem zadnej profik,ale laickej selskej rozum mi rika,ze se vse dela cestou nejmensiho odporu ... skoro presne tak jak jsi to popsal a ze kazdej ma svuj rukopis. V prvnim kroku se asi oddeli zrno od plev (strih na hrubo abys nemusel pracovat s celym materialem,kterej muze byt i dvakrat delsi) a pak uz zalezi od situace. Ale je to jen muj laicky nazor.
je vela moznosti a ciest .. zasadna vec je , ako sa nataca .. Podme na ten najvyssi level, cize tocime na film .. dostanes jednoduchy scan filmu (one light) na betacame (sd), alebo HDCame (HD) .. ten postrihas v strizni .. z toho dostanes ake policka filmu sa pouzili (natocenych klapiek je samozrejme omnoho viac) .. ak sa film nespracovava digitalne , tak mozes ist rovno na farebny grading .. Ak sa spracovava digitalne (co dnes je vacsina) , tak sa nascanuju pouzite policka filmu .. film sa scanuje v 2K alebo 4K, vacsinou v 12bitovej hlbke farieb .. Tieto scany idu do online systemu .. Proste do pocitaca ktory je schopny ich prehravat v realnom case .. Strizna toto nezvlada .. V tom online systeme potom robis efekty , pridavas 3D, nakladas vrstvy na seba , robis finalny grading .. A z neho ide potom finalny vystup , kam treba .. SD, HD , FILM ..
No a teraz si to mozme zjednodusit na potreby "domaceho studia" .. doma malo kto striha nekomprimovane video .. Cize staci bezny pocitac a sme schopny video prehravat .. Cize sa robi rovno priamo s nahratym zaznamom z kamery .. Zabery sa potrihaju .. a potom moze prist postprodukcia .. Ta je dana vsdy zlozitostou .. Cize pri jednoduchej veci nam staci to co ponuka strizna .. Trebars VEgas .. Ked je to zlozitejsie , tak nam firmy ponukaju specialnejsie programy , ako trebars After Effects .. Tam je dobra simbioza strizne (Premiere) a After Effects , kde tie programy su zlinkovane a lahko sa medzi nimi prehadzuje material .. No a na zlozitejsie veci su tu potom uz spominane online systemy , napriklad od Autodesku (Smoke, Flame, Inferno ..) , alebo trebars Quantel a ine .. Tieto systemy doma nikto nebude mat , ale asi ako to funguje si mozme vyskusat aj doma s programom Autodesk Combustion ..
No a teraz si to mozme zjednodusit na potreby "domaceho studia" .. doma malo kto striha nekomprimovane video .. Cize staci bezny pocitac a sme schopny video prehravat .. Cize sa robi rovno priamo s nahratym zaznamom z kamery .. Zabery sa potrihaju .. a potom moze prist postprodukcia .. Ta je dana vsdy zlozitostou .. Cize pri jednoduchej veci nam staci to co ponuka strizna .. Trebars VEgas .. Ked je to zlozitejsie , tak nam firmy ponukaju specialnejsie programy , ako trebars After Effects .. Tam je dobra simbioza strizne (Premiere) a After Effects , kde tie programy su zlinkovane a lahko sa medzi nimi prehadzuje material .. No a na zlozitejsie veci su tu potom uz spominane online systemy , napriklad od Autodesku (Smoke, Flame, Inferno ..) , alebo trebars Quantel a ine .. Tieto systemy doma nikto nebude mat , ale asi ako to funguje si mozme vyskusat aj doma s programom Autodesk Combustion ..
Záleží i na tom, na čem pracuješ - krátká reportáž vs např. větší dokument. Můžeš dělat výběrky, různé verze u dokumentu, ale u krátké reportáže to dělat asi nebudeš. Rovnat barvy můžeš sice předem, ale logicky je lepší to dělat až nakonec, když už víš, že nebudeš měnit skladbu záběrů, mix zvuku taky bude až po té, co vytvoříš ruchovou kulisu, vybereš hudbu, má to logické návaznosti.
Profesionální postupy jsou určené technologií, na které se pracuje, jak naznačil Pytkin, u domácích snímků máš prostě jeden počítač a většinu práce uděláš v jednom programu (střih obrazu, práce se zvukem, jednoduché trikové záběry nebo efekty, drobné úpravy barev, titulky, výsledný mix zvuku).
Profesionální postupy jsou určené technologií, na které se pracuje, jak naznačil Pytkin, u domácích snímků máš prostě jeden počítač a většinu práce uděláš v jednom programu (střih obrazu, práce se zvukem, jednoduché trikové záběry nebo efekty, drobné úpravy barev, titulky, výsledný mix zvuku).
Díky, že jste se tak (poměrně zeširoka) rozepsali. Alespoň člověk může nahlédnout (byť jenom zprostředkovaně) "pod pokličku" těm, kteří dělají "velké filmy".
Já bych se však vrátil k tomu nastíněnému příkladu, který asi nejvíce odráží možnosti a použitelné prostředky většiny z nás zde na fóru. Mně se hlavně jednalo o samotný postup (např. v bodech), jak by to mělo probíhat. Abychom si rozuměli, tím mám na mysli to, zda nějaký efekt vytvořený např. v AE se vyexportuje ve formátu AVI a ten se následně naimportuje do střižny, ve které se nějakým způsobem propojí s podkladovým videem nebo zda se postupuje obráceně tj. video ze střižny se importuje do AE a tam se po vytvoření patřičného efektu a případných obrazových korekcích uloží jako finální produkt.
Jak LOPOLO 2 naznačil, že neexistuje žádný správný postup, mám tomu rozumět tak, že záleží na tom, co konkrétně by bylo potřeba vytvářet v postprodukci, zda pouze nějaký jednoduchý efekt (typu Particle či Boris FX) nebo případně celou animaci včetně např. 3D objektů?
Já bych se však vrátil k tomu nastíněnému příkladu, který asi nejvíce odráží možnosti a použitelné prostředky většiny z nás zde na fóru. Mně se hlavně jednalo o samotný postup (např. v bodech), jak by to mělo probíhat. Abychom si rozuměli, tím mám na mysli to, zda nějaký efekt vytvořený např. v AE se vyexportuje ve formátu AVI a ten se následně naimportuje do střižny, ve které se nějakým způsobem propojí s podkladovým videem nebo zda se postupuje obráceně tj. video ze střižny se importuje do AE a tam se po vytvoření patřičného efektu a případných obrazových korekcích uloží jako finální produkt.
Jak LOPOLO 2 naznačil, že neexistuje žádný správný postup, mám tomu rozumět tak, že záleží na tom, co konkrétně by bylo potřeba vytvářet v postprodukci, zda pouze nějaký jednoduchý efekt (typu Particle či Boris FX) nebo případně celou animaci včetně např. 3D objektů?
no ale to zavisi od toho co robis .. ak robis 1.5 hodinovy film , tak skorej budes nakladat efektovane zabery , do tajmlajny v strizni .. ak robis 20 sekundovu reklamu , tak to cele zbuchas v tej postprodukcii kludne ..
Dobrá tedy, takže postup závisí na konkrétním požadavku.
Jak je to pak s kvalitou - Adobe After Affects a jiné postprodukční programy taky umí smart rendering v případě, že se materiál ze střižny přetahuje do postprodukce? Je lepší to ze střižny exportovat přímo ve finálním formátu např. Mpeg-2 nebo raději využít nějaký bezeztrátový formát v AVI a teprve v postprodukci vyrenderovat finální formát?
Jak je to pak s kvalitou - Adobe After Affects a jiné postprodukční programy taky umí smart rendering v případě, že se materiál ze střižny přetahuje do postprodukce? Je lepší to ze střižny exportovat přímo ve finálním formátu např. Mpeg-2 nebo raději využít nějaký bezeztrátový formát v AVI a teprve v postprodukci vyrenderovat finální formát?
Jakmile udelas jakoukoliv upravu s beznym kodekem, tak na smartrendering zapomen. Doporucuju tvy pozornosti Cineform. Ja to pouzivam jsem jsem maximalne spokojenej.
To by mně zajímalo jak to celé vlastně funguje.Jde si někde něco o tom přečíst?
Nenapadá mně co bych měl zadat do vyhledávače.Je mi z předchozích příspěvku jasné, že nelze
aplikovat profi systém doma na PC.
Nenapadá mně co bych měl zadat do vyhledávače.Je mi z předchozích příspěvku jasné, že nelze
aplikovat profi systém doma na PC.
Preci Adobe ma toto funkcni, musi by "Dynamic Link" v PC s Premierou a After Effects, je to soucasti te Collection. Cast timeline pretahni do After Effect uprav a zas nactes do Premiere zpatky, toto se deje bez renderingu.
Tedy se musis zamerit na plug-ins v After Effects , shanet je do toho softu pokud se rozhodnes jit touto cestou.
Pokud mas Vegas a upravujes video nekde jinde, tak zvolis bud od zacatku Cineform uz. A pak z After Effects renderujes ruzne do kodeku bez kompresi, abys to mohl nacitat zpet do editoru.
Z Vegasu muzes pouzit i frame server (nezkousel jsem jestli to ovsem funguje do After Effectu), kde to pracuje s uncompressed soubory (jen 8bit) ...
Tedy se musis zamerit na plug-ins v After Effects , shanet je do toho softu pokud se rozhodnes jit touto cestou.
Pokud mas Vegas a upravujes video nekde jinde, tak zvolis bud od zacatku Cineform uz. A pak z After Effects renderujes ruzne do kodeku bez kompresi, abys to mohl nacitat zpet do editoru.
Z Vegasu muzes pouzit i frame server (nezkousel jsem jestli to ovsem funguje do After Effectu), kde to pracuje s uncompressed soubory (jen 8bit) ...
LOPOLO 2:
Který konkrétní produkt od Cineformu máš na mysli?
ai:
Já používám Vegas a protože přímo v něm moc možností vytváření nějakých efektů není, tak zvažuji, do čeho to šoupnout. Mně by v podstatě stačilo pár maličkostí typu Particle Illusion, ale nechci zase mít na každý jednotlivý efekt jiný program. Raději bych se naučil něco univerzálního jako AE a podobně.
Který konkrétní produkt od Cineformu máš na mysli?
ai:
Já používám Vegas a protože přímo v něm moc možností vytváření nějakých efektů není, tak zvažuji, do čeho to šoupnout. Mně by v podstatě stačilo pár maličkostí typu Particle Illusion, ale nechci zase mít na každý jednotlivý efekt jiný program. Raději bych se naučil něco univerzálního jako AE a podobně.
Ja pouzivam tohle http://cineform.com/products/gopro-cineform-studio-premium#features
Hlavne kvuli rychlosti, moznosti vetsi bitovy hloubky a nedestruktivni barevny korekci.
Hlavne kvuli rychlosti, moznosti vetsi bitovy hloubky a nedestruktivni barevny korekci.
[QUOTE=ai;396484]Preci Adobe ma toto funkcni, musi by "Dynamic Link" v PC s Premierou a After Effects, je to soucasti te Collection. Cast timeline pretahni do After Effect uprav a zas nactes do Premiere zpatky, toto se deje bez renderingu.
Z Vegasu muzes pouzit i frame server (nezkousel jsem jestli to ovsem funguje do After Effectu), kde to pracuje s uncompressed soubory (jen 8bit) ...[/QUOTE]
Náhodou se mi podařilo narazit na jednu zajímavost, která může uživatelům Vegasu trochu zpříjemnit život. Jedná se o možnost přenosu projektu z Vegasu do After Effects bez nutnosti renderování, i když pouze za dodržení jistých podmínek.
Z Vegasu muzes pouzit i frame server (nezkousel jsem jestli to ovsem funguje do After Effectu), kde to pracuje s uncompressed soubory (jen 8bit) ...[/QUOTE]
Náhodou se mi podařilo narazit na jednu zajímavost, která může uživatelům Vegasu trochu zpříjemnit život. Jedná se o možnost přenosu projektu z Vegasu do After Effects bez nutnosti renderování, i když pouze za dodržení jistých podmínek.
Export ostrych strihu v aaf, jeden render to usetri , ten prvni do After Effectu z Vegasu.
Jak rikam, mozna funguje ten Frame server , to same, jeden export se usetri , ovsem nemam After Effect nainstalovany nemuzu ted rychle vyzkouset, to by pak slo preklopit vse, i prolinacky efekty atd., ne jen ostre strihy.
Jak rikam, mozna funguje ten Frame server , to same, jeden export se usetri , ovsem nemam After Effect nainstalovany nemuzu ted rychle vyzkouset, to by pak slo preklopit vse, i prolinacky efekty atd., ne jen ostre strihy.