Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Avid Media Composer 6

SmirickyT (377)|7.11.2011 01:18
Zvazuju ze si zakoupim z BP photo upgrade na 5.5 za 500 dolaru. Takze budu mit 5.5 i BCC a zdarma upgrade na 6...
MIHI (940)|7.11.2011 11:57
Možná chtějí víc rozlišit Composer a Symphony, protože je to v podstatě totéž:)
SmirickyT: Ty Borisy, ti ale po upgrade na 6 budou stejně na prd...
SmirickyT (377)|7.11.2011 17:49
MIHI: No mozna... Ja mam furt dongle... S donglem je mozne pouzivat i ty prechozi verze co jsi mel. Pokud ho nebude mozne uz s verzi 6 pouzivat, muzu mit Borisy se starsi verzi a dnglem na druhym kompu a odemecenou verzi 6 na jinym.

Navic ja vlastne chci jen extreni nahled na monitor a Konu zatim kupovat nehodlam, 5.1 zvuk nedelam, takze... mi vlastne mi ty novinky verze sest zatim nejsou zapotrebi.

Jsem zvedavej jakou daji cenu. A jsem zvedavej i na Trial.
Pave1 (4279)|7.11.2011 18:37
Spíš jde o to, jestli už jsou BCC8 v 64bit avx2 vůbec k dispozici (předpokládám, že Symphony je stále 32bit aplikace). Naštěstí jsem koupil MC5.5 jako upgrade, i tak to bylo drahý. Bez BCC to už je opravdu předražená záležitost, pro nějaké malé firmy, nevím nevím, jaký bude mít tahle politika obchodní výsledek. Jestli AVID sází na zoufalost uživatelů FCPX, tak aby se nepřepočítal, jsou i jiná řešení.
MIHI (940)|7.11.2011 18:45
Taky přmýšlím proč vlastně upgradovat...
zatím mám tyto plusy a minusy (subjektivně)
- koupit přeinstalovat Windowsy na střižnách
- nejsou Borisy (tedy možný problém při práci se staršími sekvencemi-na druhou stranu na symphony to pojede)
+ plus mě žádný zásadní nenapadá...

Ještě jsem nikde nenašel, jak to bude se vzájemnou kompatibilitou s nižšími verzemi (tam i zpět). Nevíte někdo? Docela zásadní věc.
Pave1 (4279)|7.11.2011 19:30
Předpokládám, že se významně zlepší použití AMA (dík lepší správě paměti), takže pokud někdo dělá rychlopráce přes AMA linky (bez konsolidace), pak je to asi důvod k upgradu. Druhým důvodem může být možnost pracovat v ProRes (pouze na MAC verzi), což asi zláká nějaké pohrobky FCP7.

Mě se to ale netýká, zatím nemám žádný důvod pro přechod na MC6.
Počkám, až zprovozní projekt 1080/50p :-) .
MIHI (940)|8.11.2011 01:38
[quote=Pave1;376457]
Mě se to ale netýká, zatím nemám žádný důvod pro přechod na MC6.[/quote]

No právě, taky tak nějak zjištuji, že to vlastně nepotřebuji a že je s tím pro mě spojeno víc komplikací než užitku... Tak nevím.
SmirickyT (377)|8.11.2011 09:41
Tak to jsme se shodli ;-)

No ja mam jeste verzi 3.1.2 takze u me je ten upgrade uz takovej vetsi... Protoze uz mam W7 64 bit, tak zasadne uz nekupuju 32 bit (vetsi) aplikace, u kterych se planuje prevod na 64bitu.

Navic jsem zrovna nemel na 5 a 5.5 penize. A jak jsem neuupg. minule, tak jsem pak uz cekal prave az to bude 64bit, abych neplatil zbytecne za starej soft co nepobezi na novejch windowsech. A taky jsem chtel, aby to podporovalo vic HW, a nebyl jsem omezenej jen na MXO2 mini, kdyz uz do toho dam ty prachy.

Cili u me je ten upg trosku smyslupnejsi.

AMA by se uz hodila a externi levnej "odkuk" taky. Ovsem je fakt, ze posledni dobou mama tak malo casu na video, film a strih a musim s venovat jinym vecem....
Ze nakonec nevim esli s vama jeste nezustanu v klubu... ;-)
SmirickyT (377)|8.11.2011 09:50
No...
Oni zda se nejak nejsou 64bit pluginy v planu, to je zda se ten problem...
http://www.borisfx.com/press/BCC8AE.php

A pak si nejsem jistej... ale nektery programy umi pracovat myslim s 32 btovejma pluginama i kdyz jsou samy 64 bit. Myslim ze zrovna vegas. Dulezity je esli ten 32bit program/plugin bezi na 64 bit woknech. Kdyz jo, tak by nemel bejt problem. Proste to vola API.

Ale jak je to treba s AE nevim... Ten je furt 32bitovej? Pisou ze ten BCC 8 s tim bude fachat a je delanej pro nej.
zavinac (10)|9.11.2011 09:48
Posielam link na pekny clanok o novom MC.
http://provideocoalition.com/index.php/ssimmons/story/avid_media_composer_6_is_announced_and_its_moving_into_the_future/
Popri teseni sa nove MC sa chcem spytat na radu. Da sa nejakym sposobom ziskat vysledne video z timeline v nastaveni sequencie. Priklad: ak na timeline pouzijem len kodek DVCPro HD a chcem dostat vysledne video v tomto kodeku spolu so zvukom, bez toho aby doslo k nejakemu dalsiemu kodovaniu, je toto mozne? Na Adobe produktoch toto funguje. Vdaka.
MIHI (940)|9.11.2011 14:12
Zavinac: V exportu QuickTime Movie dáš Same as source, pokud budeš s tím videem pracovat na stejném počítači nebo počítači v síti, je ještě velmi elegantní řešení (šetří místo a hlavně čas) jako export QuickTime Reference.
Pave1 (4279)|9.11.2011 14:31
Třeba u HDV, pokud máš v sekvenci jen jednu video stopu (třeba i jen jednu zapnutou pro export a v exportním nastavení máš exportuj jen zapnuté stopy), tak se výsledný render do HDV pouze kopíruje (nepočítá znovu). Poznáš to podle času exportu zcela jednoznačně (při kopírování to jde mnohem rychleji, než při přepočtu).
Můžez zkusit, zda jde to samé pro DVCPRO HD.

Osobně ale tenhle export používám jen pro náhled, protože to dělá občas před střihem chybu, kompresní artefakty (je možné, že to je rychlostí/pomalostí disků, dělá mi to jen doma). Takže výsledek vždy přerenderuju do něčeho lepšího (120-185Mbps), až pak exportuju z mixdownu.
MIHI (940)|9.11.2011 14:43
Já to opět kombinuji, když mám hotový projekt, tak ho mixdownuji (DNxHD 120 nebo 185) a poté exportuji jako QT Reference pro další zpracování, pro mě splehlivá a kvalitní cesta.
SmirickyT (377)|15.11.2011 10:30
No tak jsme to dneska zkoumal a definitivne podporuje i tu nejlevnejsi kartu od BlackMagicku Intensity Pro... Ktera stoji jen 190 dolaru. To je fakt super. Lespi nez to MXO2 mini, pokud clovek nestriha na laptopu.

Protoze ta karta jede i ve Vegasu (na rozdil od Matroxu)

To se mi libi. Takze na levnej monitoring dobry.

Taky DecLink za 280 dolaru kterej ma SDI, pokud by clovek chtel neco lepsiho nez jen HDMI.
Pytkin (7947)|15.11.2011 10:40
SDI ma vyhodu , ked mas viac pocitacov .. take akoze male studio .. tak si vies vsetko nasupat do routingu ... napichas si tam komputre , betacamy , monitory .. a potom si lahko mozes len prepinat co chces kam ..

najlacnejsi routing 16x16 je tento http://www.studio.sk/bmd-routing-and-distribution/micro-videohub/
pripadne pre "malych" je pouzitelna tato striznicka , ktora ma 4x4SDI a 4x4 HDMI .. a to sa da potom vyuzit aj pri nejakej live produkcii / zazname .. je v tom zabudovany H264 encoder .. fakt to vyzera dobre .. http://www.studio.sk/bmd-production-switches/atem-television-studio/
Pave1 (4279)|15.11.2011 21:17
[quote=SmirickyT;377999]No tak jsme to dneska zkoumal a definitivne podporuje i tu nejlevnejsi kartu od BlackMagicku Intensity Pro... Ktera stoji jen 190 dolaru. To je fakt super. Lespi nez to MXO2 mini, pokud clovek nestriha na laptopu.

Protoze ta karta jede i ve Vegasu (na rozdil od Matroxu)

To se mi libi. Takze na levnej monitoring dobry.

Taky DecLink za 280 dolaru kterej ma SDI, pokud by clovek chtel neco lepsiho nez jen HDMI.[/quote]

A dává to ven výstup i při barevných korekcích, ověřil jsi to?

Za potvrzení díky.
SmirickyT (377)|15.11.2011 21:48
[quote=Pave1;378143]A dává to ven výstup i při barevných korekcích, ověřil jsi to?

Za potvrzení díky.[/quote]

Osobne neoveril, protoze ta verze 6 jeste neni ke stazeni jako TRIAL a ani ni jeste nedodavaj prodejcum. Na strance Avidu ale uvadi co zatim nefunguje a co bude fungovat a o tom ze by to neobrazovalo obraz v nejekym rezimu neni ani slovo.

Nicmene tu Intesity si koupim. Muj oblibeny Ebay je plny nabidek. Furt se toho nekdo zbavuje, za cenu 120 az 160 dolaru.
Podporuje to i tu USB3 verzi, i kdyz neni certifikovana, coz je zvlastnost.
Takze pak dam vedet.


---------------------------------------------------------------
Features not included in the first version of the Avid Open I/O:

Ancillary Data
LTC I/O (Timecode over RS-422 is supported)
Audio Punch-In
Full Frame Stereoscopic 3D Simultaneous Capture/Digital Cut
Hardware Codec Encode/Decode
Multiple I/O Hardware Support in CPU
Universal Mastering
Thin Raster Timeline Modes

http://avid.custkb.com/avid/app/selfservice/search.jsp?DocId=420615
Pave1 (4279)|15.11.2011 21:53
[quote=SmirickyT;378152]Furt se toho nekdo zbavuje, za cenu 120 az 160 dolaru.

Takze pak dam vedet.[/quote]

Tak to nevypadá jako moc dobrá reference .-) . Když ti to vyjde s vyzkoušením, tak budu rád za info, díky.
SmirickyT (377)|15.11.2011 21:54
[quote=Pave1;378154]Tak to nevypadá jako moc dobrá reference .-) . Když ti to vyjde s vyzkoušením, tak budu rád za info, díky.[/quote]

jeste jsem to doplnil o nejaky info. viz vyse.
MIHI (940)|15.11.2011 22:48
[quote=SmirickyT;378152]
Hardware Codec Encode/Decode


Thin Raster Timeline Modes

[/quote]

Moc těmto omezením nerozumím, nevíte podrobnosti?
Thin Raster Timeline Modes - znamená to, že nepůjde přehrávat v projektu nastaveném na 1440x1080? Takže HDV materiál se bude muset dát do plného 1080i projektu, ale zas to bude zatěžovat procesor?

Hardware Codec Encode/Decode - Tím myslí kodeky, typu AVCHD, že nebudou akcelerované, nebo se to bude nějak prakticky dotýkat i práce třeba s DNxHD?
Když někde narazíte na podrobnosti, tak prosím postněte :-)


EDIT: tady jsem narazil na readme http://cdn.pinnaclesys.com/SupportFiles/attach/README_AvidMediaComposer_Oct_31_11.pdf
Pave1 (4279)|15.11.2011 22:56
HW akcelerace - podle mě to nepodporuje HW akceleraci těch karet ve vztahu k timeline AVID MC (jaké kodeky je věc těch karet, ale evidentně jde o obchodní politiku, aby akceleraci určitých kodeků na timeline poskytoval pouze avid HW .-) ).
SmirickyT (377)|16.11.2011 10:39
[quote=MIHI;378168]
EDIT: tady jsem narazil na readme http://cdn.pinnaclesys.com/SupportFiles/attach/README_AvidMediaComposer_Oct_31_11.pdf[/quote]

Hmm.. takze stale zustava jen podpora 50 let stare Digi 002, coby ovladace. M-audio mix nic...., jen artist...

Thin raster si taky neumim vylozit. Hardwarovy kodek, myslim jak psal Pavel. Pokud vim tak nektery AJA maj vestvanej cip pro ProRes, cili to nebude fungovat. Podobne ten Matrox MAX, H264 nebude akcelerovat timelinu a ani ti nepomuze s exportem do H264.

Pokud to budes chtit pouzit tak hezky export do QuickTime reference a pak muzes pouzit kdyztak nejakou aplikaci od vyrobce krabicky...


Jak to tak ctu a nadavam v druhym vlakne ohledne podpory XDCAM HD 422 / Canon XF, MXF exportu a tak.

Takse mi nakonec zda ze nakonec kdyz se nechce clovek trapit s neustalym enkodovanim, tak naknec bude fakt nejlepsi nahravat na externi recordery.

A to bud do ProResu, nebo DNxHD (Ki mini, nebo Sound Devices).
Pro oboje je pohodlna podpora exportu...

Nebo zase strihat ve Vegasu, kterej nema s exportem do XDCAM HD problem...
MIHI (940)|16.11.2011 12:32
[quote=SmirickyT;378219]

Jak to tak ctu a nadavam v druhym vlakne ohledne podpory XDCAM HD 422 / Canon XF, MXF exportu a tak.

[/quote]
Nevím co přesně myslíš, ale jestli ti jde o to, jak třeba jednoduše vyexportovat MXF soubor v XDCAM HD z Avidu, tak na to používám takovou fintu s "virtuálním" XDCAM diskem. Jestli vás to zajímá, dám sem postup.
Pave1 (4279)|16.11.2011 14:41
Určitě zajímá, i když já si u XF100 plně vystačím s exportem QT REF a vrazím to pak do kodéru pro distribuční kompresi (nebo v QT PRO dám ulož selfcontained media a mám mov v XDCAM HD422 .-) ). Když jsem koukal na kvalitu deinterlace s fluid motion, tak sice to chvilku trvá, ale výsledek pro net je pak exportem H264 přímo z timeline perfektní. Pro prokládanou verzi hledám zatím ideální postup, možná by stačilo i HDV, případně zkouším H264 s prokladem (tam jdu právě do externích kodérů přes QT REF).

Každá finta se jednou může hodit .-) .
SmirickyT (377)|16.11.2011 18:04
[quote=MIHI;378247]Nevím co přesně myslíš, ale jestli ti jde o to, jak třeba jednoduše vyexportovat MXF soubor v XDCAM HD z Avidu, tak na to používám takovou fintu s "virtuálním" XDCAM diskem. Jestli vás to zajímá, dám sem postup.[/quote]

Přesně o to mi jde zajimá mě to a to bych potřeboval. Našel jsem ten postup někde na Avdi fóru, ale nevím jak to rozchodit.
Píšou tam něco jako, připoj prádnou složku (bez souboru) se strukturou XDCAM přes AMA. Nahlásí to chybu (žádný soubpr). Pak použij Send to-> XDCAM device a pošli to do tý složky....

Toto mi prosím popiš, hlavně jak vytvořit ten Virtualní XDCAM disk. Hned v této fázi jsem ztroskotal a nepovedlo se mi to. Díky!
SmirickyT (377)|16.11.2011 18:15
Myslim ze jsem to nasel, prave to zkousim podel tohoto navodu:
http://dylanreeve.com/videotv/2011/virtual-xdcam.html

Ale stejne napis...

Soubor, XDCAM HD 422 50, nebo timelinu, kterou Avid umi spravne vytvorit a transcodovat do tohoto kodeku, chci exportovat idelane jako validni MXF OP1 soubor.
SmirickyT (377)|16.11.2011 18:53
Ufff... mám to....
Pave1:
1) Stáhni si pripojenej zip, je to prazdna SXS Carta, nebo XDCam disk. A nekde si ho rozbal. Rekneme do D:/xdcam

2) Otevri si prikazovy radek a napis do nej: subst x: d:/xdcam Ten prikazovy radek nezavirej!
To pripojilo tu slozku jako virtualni disk X: Takze to ted "vypada jako" externi ctecka SXS karet, nebo XDCAM ddisk.

3) V avidu dej File -> Link Ama Volume... a pripoj ten disk X:
nahlasi to ze na disku nejsou zadny soubory, ale je pripojenej

4) Otevri Timelinu kterou chces exportovat

5) V menu Avidu vyber -> Output -> XDcam Device
objevi se ti exportni dialog, kde uz je predvybranej ten X disk a jen vyber kodek 50 MB a klikni OK


Vzhledem k tomu ze to neprepocitava, tak je to rychly jako svina. Timelinu dlouho 10:30, mi to exportovalo 3:47 vterin... Vegas mi identickou timelinu deset minut.

Ty vole.... To zas pambu nebyl doma...
SmirickyT (377)|16.11.2011 19:34
Tak uz ho prodvaj a trial je taky venku. Cena tak nejak jako minule.
299$ upgrade z verze 5 a 5.5
699$ z drivejsich verzi.

Uz stahuju...
MIHI (940)|16.11.2011 19:46
EDIT: Jé ty už to máš, jsem nebyl u počítače a neviděl poslední příspěvky, je to reakce na starší příspěvek. Takže s křížkem po funuse:))


Export MXF (XDCAM) z Avidu:
Je to přesně jak to píšeš, mě to funguje bez problémů. Zkus tu moji strukturu, jestli ti to načte.
V příloze je zabalená struktura disku, tu kdekoliv na disku rozbalit a přes Link to AMA Volume připojit (Ve výběru dát složku VIRTUAL XDCAM). Nahlásí to No clips found...
A pak už jen pravým přes Send to XDCAM device přepsat.
MIHI (940)|16.11.2011 19:52
Ještě poznámka: nevím jestli je to konkrétní strukturou, ale jde mi vyexportovat jen jedno MXF při jednom exportu, jestli je nějaká struktura, kde jde i víc klipů najednou jsem zatím nezkoumal-nepotřeboval jsem to.

EDIT: ještě jedno doplnění, nevím jestli to platí u všech verzí (mám to na 5.0 a 5.5), ale tu složku s diskem nemusíš mít v rootu disku (např: X:/XDCAM), já ho mám třeba na ploše a funuguje mi to taky.
SmirickyT (377)|17.11.2011 00:18
MIHI:
Kazdopadne Diky!
SmirickyT (377)|17.11.2011 04:17
Udelali mi radost... Je to tam!
mxf-export1.jpg mxf-export2.jpg
SmirickyT (377)|17.11.2011 08:33
No tak si s tim uz asi patou hodinu hraju a vypada to docela slusne. Shrnu to.

Na prvni pohled ty zmeny nejsou moc videt, vypada to furt jako Avid, vse je v zasade tam kde to bylo, coz je super.

Ten novej skin je decentni, jen to trosku poladili a udelali tomu kulaty rohy.

Vypada to stabilni a nepada to, i kdyz jednou jsem mel chybovou hlasku.

Rychlost:
*Meril jsem jen cas exportu, ty samy timeline co jsem delal vcera a exportovalo to uplne stejne rychle, zrychleni se nekona. Ale! Vzhledem ktomu, ze slo export ve stejnem kodeku, tedy ne prepocitavani ale rewrap, myslim si ze to nic nevypovida, leda tak o rychlosti meho disku. Jiny casy jsem nemel moznost porovnat - odinstaloval jsem starou verzi, ze.

* Pocitove, ale mysim ze ten prevod na 64 bit a vyladeni tomu prospelo. Pri transkodovani do do ruznych kodeku, mi to bezne vytizilo obe jadra CPU na 100% - coz jsem mel pocit mi predchozi verze rozhodne nedelaly, naopak CPU byvalo klidne na 60 az 80 procentech, jako by se nechumelilo.

Ale nejsem jistej, delal jsem minulej rok rady testu a uz nevim kterej je kterej, jen si to tak matne vybavuju.
Kazdopadne moje dvojadro to pri encodovani vytizi spolehlive na 100%, naopak v necinosti 1%, prehravani DNxHD a XDCAM kolem 30%, coz vypada dobre.
Jsem zvedavej co to bude delat na ctyr a sesti jadrech s hyperthreadingem. Tam se teprve ukaze jak moc byli programatori dobri a dokazali to zoptimalizovat.


64 bit. Ne cela aplikace je 64 bitova. Pri zapnuti titulkovacu (obou dvou) to vola stare 32 bitove exe, ci dll aplikace. To mi nevadi, moje titulky, nejou tak jako tak vypocetne narocne, ze bych potreboval - aby si braly vic jak 4GB ram a byly optimalizovane 64bit a vicejadro...
Je to ovsem zajimave - protoze to ukazuje ze aplikace umi spolupracovat s externimi 32 bitovymi programy, takze je otazkou jak by to bylo s jinejma pluginama. (Boris?). Kdyz to zvladne 32 bitovej titulkovac... asi by sly i jiny veci...

Ten novej zvuk 5.1 a 7.1 vypada solidne, ale nemel jsem cas si s tim hrat a ale celkobe se zda ze ta spoluprace s DigiDesignem, ProTools, a M-Audio pozvolna nese ovoce. Ten kousek na zvuk, ted vypada dost standardne jako kterejkoliv DAW. Nicmene treba Equalizer realtime neni, ale to mi fakt nevadi.

Zaver:
Kdyz jsem to videl poprve otevreny, tak jsem si rekl... Hmmm...
Je to proste stejny a dela to stejny veci.

V zasade neni duvod k upgradu, pokud je clovek spkojenej se starsi verzi.

Klicovy jsou tam teda pro me a podle me dve veci:
Podpora dalsiho levnyho hardwaru, pokud to clovek potrebuje. (Intensity, Kona)

A pro me ten zabijackej nedoresenej export, co me zvednul ze zidle dva dny zpatky - a kterej teda vyresili k my plny spokojenosti.

Jde exporotovat do dvou verzi MXF a je ukrutne rychly - ve srovnani s Vegasem. Je to ta sama funkce jako ten for s tim virtualnim SXS diskem, akorat ted uz neni zapotrebi vymejslet okliky a montovat disky, ale normalne tam dopsali tech sto radku kodu a je to ted klasicky v menu -> export.

Pribyly tam myslim ale navic v tom MXF exportu i dalsi kodeky -> varianta do SD IMX Mpeg2, coz myslim v ty verzi 5.5 nebylo, nejsem si jistej.

Jde ale exportovat klipy (rewrap) v pohode i do AVCIntra v kontejneru .MOV export -> quick time movie. Takze rychla efektivni rychla prace s kteroukoliv "filebased" profi kamerou (Sony, Canon, JVC, Panasonic) a jejich nativnimi kodeky je mozna.
Nicmene to AVCINtra dava teda procesoru poradne pokourit, je to fakt vypocetne narocny.


Export do ProRes jsem nezkousel, nemam Mac.

Celkove to hodnotim jakou dobrou verzi. Revoluce se na prvni pohled nekona, vypada to skoro stejne. Zmeny jsou pod poklickou, jak jsou kvalitni se ukaze az se to otestuje na lepsich pocitacich nez ma ja - kdy se ukaze jestli ten prepis do 64 bit a optimalizace udelali svoje a jestli to je se solidnim 4 jadrem, a grafikou rychlejsi nez starsi 32 bitova verze.

Kdybych mel verzi 5 nebo 5.5 tak bych teda neupgradoval, nevypada to, ze by byl duvod - jak jsme se o tom bavili. Ja se svoji verzi 3.1 do toho asi pujdu, neb tohle je uz solidni upgrade, kterej mi stoji za to. Jeste uvidim.

Ti co delaji hromadu efektu muzu mit ale problem s tema chybejicima Borisema...
SmirickyT (377)|17.11.2011 12:49
Tady dlouhlolety strihac a beta tester lepe shrnul jeho dojmy z te nove verze, co prinasi.
http://lfhd.net/2011/11/03/the-more-open-avid-media-composer-6-0/
SmirickyT (377)|19.11.2011 13:38
Tak zatim jediny problem na ktery jme narazil, ze Avid neni schopny naimportovat subory natocene fotaky Sony. Sony to uklada jako MTS a Avid hlasi: This mpeg is unable for import nebo neco takovyho.
Zatimco ostatni strziny (Vegas, Premiera, Edius to v pohode naimportujou)

S Panasonicem, GH2, Canonem 7d ani Nikony nema Avid problemy.
SmirickyT (377)|20.11.2011 01:43
Tak s Borisama je to takto. Verze 8 s tim funguje. Verze 7 s tim nefunguje.

V ramci nove licencni politiky Avid zacne vydelavat mene na Hardwaru a na Symphony (driv k ni byl zapotrebi Nitris HW, nyni bezi bez ne), Borisy nadale nejsou soucasti baliku Media Composeru.

Borisy jsou od ted uz jen Soucasti Symphony, asi aby meli lidi duvod si to je kupovat misto Composeru.