Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Nová kamera od SONY: NEX-VG10

JakubBH (16)|15.7.2010 10:14
boldri (57)|15.7.2010 13:36
Už jsem na ní koukal ráno, velice zajímavej stroj tahle kamča.
Před měsícem jsem koupil CX550, ale nelituju toho. Sice je tahle ve všech ohledech lepší, ale ta cena je strašná raketa...:( Sony by se nad sebou mělo fakt zamyslet. Kdyby dali na tohle cenu dejme tomu 35k s daní, tak by to šlo podle mne na dračku, ale 50k (přepočítáno z eur, ale nepochybuju o tom že cena v čr bude eště vyšší)? Pro příznivce poloprofi to je hodně malé a lecco jim asi bude chybět, pro spotřebkáře je to zase šíleně drahý.
Nebudu tu vynášet předčasný soudy z obrázků, ale jen co se objeví někde na krámě, tak se s ní určitě pomazlit půjdu...:)

Zvláštní doba nám začala: Canon naučil zrcadlovku točit jako pořádná kamera, Sony zase učí kameru fotit jako pořádná zrcadlovka..:-)
Valkyrja Entertainment (362)|16.7.2010 13:29
Je to kamera k ničemu. Bude stát 50k, má malý datový tok (24Mbps je výsměch), 1080i (jaktože proboha nemá 1080p?). Za tu cenu si radši koupím Canon 7D nebo Canon 5D Mark2.
tommmyt (542)|16.7.2010 20:43
Na hdworld.cz píšou že to bude umět 24p tak bych věřil že snad i 25P. Krom objektivů je tam zajímavostí ten 23.4×15.6mm símací čip (který je koukam skoro stejně velky jako u fotáku Canon 550D) , díky němuž pujde si lépe vyhrát s hloubkou ostrosti... Jen jsem u této kamery samozřejmě nenašel XLR vstupy, žádný ND filtry atd..,
Tady je nějaky first testvideo:
[video=vimeo;13323632]http://www.vimeo.com/13323632[/video]
a tady už nějaky kratičké dílko:
[video=vimeo;13344064]http://www.vimeo.com/13344064[/video]
Valkyrja Entertainment (362)|17.7.2010 12:45
Pokud ta kamera nebude mít rolling shutter, tak by to byla velká výhoda.
Pave1 (4279)|18.7.2010 17:29
Kamera snímá neprokládaně, pouze to ukládá do prokládaného záznamu, což ničemu nevadí
(oba půlsnímky jsou identické - pouze obsahují "svou polovinu" obrázku, takže není problém je v sw jednoduše opět spojit bez jakékoliv degradace; jiná věc by byla, pokud by kamera snímala prokládaně, tam by se musely provádět přepočty).

Horší je ta světelnost dodávaného objektivu, ale je to spotřební kamerka, takže v této třídě to bude jistě dělo .-) .
Valkyrja Entertainment (362)|19.7.2010 23:38
Pave1: Spotřební kamera za 50 000? :D
Pytkin (7947)|19.7.2010 23:53
a co ineho ? poriadna kamera stoji mega a vaaaac .. poloprofi kamera stoji od 100 hore .. a vsetko pod 100 je spotrebka ..
Mik_ (5)|29.7.2010 00:36
Kamera je to hezká, ale cena je opravdu dost mimo - jedná se pouze o Sony NEX-5 v jiném těle (s lepší ergonomií). NEX-5 s tímto objektivem (18-200 OSS) stojí mezi 28-30tisíci (s 18-55 jen 16,5tis). Rozdíly jsou pouze v ergonomii, EVF hledáčku, vstupem pro externí mikrofon (bohužel ne XLR), 4mikrofony namísto dvou, sáňky jak pro blesky Sony/Minolta, tak pro světlo/mikrofon a nakonec možnost 24Mbps oproti jen 16Mbps (bohužel asi úmyslně marketingově blokováno v NEX-5, protože obrazový čip, procesor a záznamové medium je stejné).
To je za 20tisíc navíc trochu málo. Uvítal bych filtry, roller pro clonu a datový tok 35-50Mbps. Ale za 35tisíc bych ji koupil hned.

O zmíněném Canon 5D II a Canon 7D (případně 550D) jsem také uvažoval (5D II mám volně k dispozici), ale na některé věci potřebuji kvalitní, tichý a spolehlivý AF, to mi Canon zatím nabídnout nedokázal. Včera jsem měl v ruce Sony NEX-3 a NEX-5 s objektivy 16/2,8 a 18-55/3,5-5,6 a ostření bylo automatické, rychlé a tiché jako u klasické kamery (možná i rychlejší než na mé HVR Z1), žádné chabé pokusy po namáčknutí speciálního tlačítka jako u Canon 7D/550D/1D IV.
Sháním něco s velkým čipem (šum při vyšším ISO, případně DOF) na doplnění k Z1 za rozumné peníze. Už jsem skoro rezignoval na AF (bez kterého se ale ve specifických případech neobejdu) s tím, že půjdu do 7D/550D, ale Sony NEX-5 mě přesvědčilo, NEX-VG10 by byla zajímavější, ale rozdíl cen je příliž velký vůči přidané hodnotě (už Sony NEX-3/NEX-5 je předražená, když klasické DSLR se seťákem jsou o 5tisíc levnější).
Co mi chybí je světelné sklo, něco jako 14(18)-50(70)/2,8 OSS. Na některých fotkách se sice NEX-VG10 prezentuje se Sony 24-70/2,8, ale s ním již nefunguje AF.
Navíc se mluví o NEX-7, která by měla příští rok přijít na trh a u ní se mluví o 1080p 50fps/60fps, případně 720p 120fps. Pak by již nebylo co řešit.

Dobré světlo
Michalda28 (43)|31.7.2010 18:50
Souhlasím s Mikem. Kamera OK, ale ta cena je fakt nereálná!
dalizije (641)|5.8.2010 21:04
Předražené jako prase! A ten lowlight je strašnej!
http://camcorder-test.slashcam.com/compare-ec1409d0ef41f053189c26c49587a771.html
Mik_ (5)|5.8.2010 22:21
Tak to jsem po těch všech prohlášeních čekal podstatně lepší výsledek, Canon EOS 550D je stále vyšší liga.

Takže zase nezbývá než čekat na nějaké obdobné řešení od Canonu (když už ho Sony a Panasonic má).

A k té ceně - zdá se, že to omezení NEX-5 na 16Mbit/s půjde softwarově obejít na 24Mbit/s, takže člověk ušetří 20tisíc a výsledek je stejný.
appalacio (201)|6.8.2010 08:40
[quote=Mik_;291702]Tak to jsem po těch všech prohlášeních čekal podstatně lepší výsledek, Canon EOS 550D je stále vyšší liga.

Takže zase nezbývá než čekat na nějaké obdobné řešení od Canonu (když už ho Sony a Panasonic má).

A k té ceně - zdá se, že to omezení NEX-5 na 16Mbit/s půjde softwarově obejít na 24Mbit/s, takže člověk ušetří 20tisíc a výsledek je stejný.[/quote]

bože.... výsledek nebude nikdy stejný... protože výsledné video není jen bitrate, potažmo technická kvalita videa... roli hraje i ergonomie, příslušenství atd...
Jarda.Bar (1238)|6.8.2010 09:21
Mik_: Lowlight bude tak dobrý, jak světelný objektiv na ní dáš. Takže z toho bych obavy neměl, ale vadí mi, že se nepoprali s moaré ... viz. cedník vlevo nahoře.
appalacio (201)|6.8.2010 16:45
hádal bych, že to moaré bude asi vlivem kodeku, ne? nebo optikou, která zrovna byla na kameře? jsem zvědav až půjde skutečně do prodeje a bude odzkoušena normálním smrtelníkem v normálních podmínkách s jedním objektivem .-))

to moaré je vidět i tady http://produktdbimages3.slashcam.de/camcorder-testergebnisse_testbilder_testbild_iso_klein_178.jpg
Pave1 (4279)|6.8.2010 17:23
[quote=dalizije;291694]Předražené jako prase! A ten lowlight je strašnej!
http://camcorder-test.slashcam.com/compare-ec1409d0ef41f053189c26c49587a771.html[/quote]

Kdo točí při 12 luxech :-) ?

jejich optimized verze (vyladěné pro 12lux manuálním zásahem) http://produktdbimages4.slashcam.de/camcorder-testergebnisse_testbilder_testbild_12_lux_optimiert_178.jpg
Mik_ (5)|6.8.2010 17:35
To appalacio:

výsledná kvalita bude stejná, jen ta ergonomie je plus pro manipulaci. Vzhledem k tomu, že točím s kvalitním stativem, tak bych ani toto neřešil. Navíc zvuk nahrávám na externí zařízení. Jde jen o to, zda mi 20tisíc stojí za lepší ergonomii.

To Pave1:

Vím, že jde především o optiku, což je škoda, že na to není zatím žádné světelné sklo s AF. 12lux je samozřejmě extrém, ale nelíbí se mi typ šumu. Na druhou stranu, já na svou práci mám většinou světla dost a k takovému extrému se ani nepřiblížím.
appalacio (201)|6.8.2010 18:02
for Mik: no i tady bych nesouhlasil.. při sterilních a neměnných podmínkách možná ano, pokud tam není jiný algoritmus přečtu videa (asi nebude)... ale pokud budeš jen trochu měnit podmínky natáčení, tak ta ergonomie je podstatná a tudíž kvalita videa dost ovlivnitelná... pokud jsi v ateliéru, jednou nastavíš a pak točíš, tak těch 20tis navíc asi neobhájím, ale pokud to chceš používat jako klasickou kameru, tak je to obhajitelné...

ale nemění to nic na faktu, že výrobce za ty prachy mohl nabídnout lepší vlastnosti.. bohužel, domnívám se, že výrobce ÚMYSLNĚ, nechtěl...
Pave1 (4279)|6.8.2010 18:09
Mik - pokud nebude zlobit moaré, tak to bude celkem slušná top spotřebka (za 40k by byla lepší, ale ona jistě půjde trochu dolů). Horší je to se zvukem, výbava je zcela bídná.
Jarda.Bar (1238)|6.8.2010 18:24
Bojím se, že moaré zlobit bude. Aliasing byl vidět i na tom promo videu z Bali. On to asi bude fakt jen jinak zabalenej foťák. Což by byla škoda. Třeba časem vydají lepší a nebo uvidíme co na to Canon. :)

Appalacio: to moaré je zde z důvodu nedokonalé změny velikosti snímků z čipu na FullHD rozlišení.
Mik_ (5)|6.8.2010 20:05
To je právě to, že já bych ji měl do toho atelieru, venku točím s Z1 a zatím ji nemohu nic vytknout.

Právě, že je to jen převlečený foták (konkrétně Sony Alfa 550). Mnohem více se mi líbí řešení od Panasonicu AF100, ale tu jsem neměl možnost ještě vyzkoušet (zatím jen Canon 5D/7D i 550D a Sony NEX-5). Zvuk neřeším, vždy ho nahrávám separátně, je to pro mou práci mnohem pohodlnější a i výstup je nesrovnatelně lepší. Jako objektiv by se mi na to nejvíc líbilo něco jako Tamron 17-50/2,8 (mám s ním velmi dobré zkušenosti při točení na 7D/550D), jen je škoda toho ostření. Na Canonu mi také nejvíc vadilo moaré, doufám, že Sony na tom bude lépe, ale obávám se, že také ne.

Cena by se mi líbila někde kolem 35tis, 40by také šlo. Kdyby finální verze opravdu příjemně překvapila, tak i 50nebude problém, samo si to na sebe relativně rychle vydělá, ale nechce se mi utrácet zbytečně.

Přijde mi, že tyto zařízení nejsou ještě doladěná a snad v další generaci to bude lepší. Velikost čipu je ok, ale mnohem lepší by bylo, kdyby měl 1920x1080 nativně, pak by to ještě méně šumělo a hlavně by skoro zmizel problém s moare. K tomu nějaký kamerový build, klidně s integrovaným objektivem, něco jako Canon A1/Sony Z1 a byl bych maximálně spokojený. Ale toho se nedočkáme.
appalacio (201)|6.8.2010 20:25
Ten Panasonicu AF100 je ale pořádná obluda .-))).. parametry lepší, ale Panasonic trochu zaspal, na to kdy to představil, už to mohlo být dávno venku....
Pave1 (4279)|6.8.2010 22:01
Mik - souhlasím, že to je nedotažené. A souhlasím i s výše řečeným, že výrobci to nechtějí dotáhnout .-) .

Hlavní problém je přepočet z čipu s mnoha body na těch 1920x1080, museli by do toho nacpat další procesory, aby to stíhalo vyhlazovat. Tohle řešení je u drahých kamer hotové, výrobci si tak nebudou chtít kazit kšefty (s RED, ARRI a dalšími kamerami top třídy).

Na řešení druhým způsobem (velký čip s menším počtem bodů) nevěřím (museli by nacpat prachy do nového řešení). Pokud ten přepočet z velkého počtu bodů alespoň napůl "ošulí", aby to skoro šlo, tak si pak jistě řeknou za takovou kameru min 200k.
Tak uvidíme, co udělá konkurenční boj, zda někdo z výrobců ty "překrabicovaný zrcadlovky" někam posune. Dávám jim rok, maximálně dva, pak si vývoj půjde zas jinou cestou.
Mik_ (5)|6.8.2010 23:11
Doufám, že výrobci vyjdou trhu vstříc a myslím, že do dvou let bude většina problémů vyřešena. Na západě a hlavně za mořem se s HDSLR točí běžně. Reklamy, hudební klipy, ale i nízkonákladové filmy a seriály (Dr. House - výborný marketingový tah Canonu).

Většina dnešních problémů HDSLR je uměle neřešena, ale jsou první vlašťovky - Sony a Panasonic již ostří tak jak mají, Canon má zase velký bitrate. Věřím, že do dvou let vyjde nová řada objektivů pro Canon, které budou ostřit tiše a "kamerově".

Výhodou je, že se tohoto řešení chytlo hodně nezávislých filmařů a snad by pak cena RED ONE a podobných mohla jít dolu (jednu RED ONE bych si do dvou let přál ve studiu).

Už jsem se rozhodl pro řešení 7D/550D s tím, že pořídím nějaký following focus, externí monitor a pár maličkostí. Na věci s nutností automatického ostření Z1 zatím bude muset stačit. Výhodu Canonu vidím hlavně v bitrate ( v lowlight bude víc detailu), formát se dá snadno konvertovat na 4:2:2 (10bit využiji hlavně při barevných posunech). Navíc RIG postavím jen jednou a věci zůstanou, měnit tělo a sklo je to nejmenší. Stejně 6let fotím s profi Canony a mám i dost skel. Takže já mám vyřešeno.

Jinak ještě jedna poznámka k tomu vývoji nového čipu. Měl jsem kdysi výbornou zrcadlovku Canon EOS 1D, crop jen 1,3 (výhoda) a rozlišení 4Mpix (menší než RED ONE). Udělat ho současnou technologií a budou všechny problémy v obrazu vyřešeny.
MAKcz (205)|15.8.2010 17:21
mel jsem ji par dnu doma a musim rici totalni zklamani, jen bleskove , nevejdu se mezi objektiv a mikrofon tak abych pri transfokaci nezavadil o mikrak, chybi mi motoricky zoom takze pri transfokaci z ruky a diky tuhosti toho objektivu (neco 18 az+-200) sem si s tim vzdy hnul. Obraz slusnej ale sposty nevychytavek, konektor napajeni a sluchatek mam v miste ukazovacku, takze nepouzitelne, pro ovladani clony je nutne odklopit bocni displej, hledak hodne spatnej a jeste ke vsemu 4:3 a v nem okenko s 16:9 .... fakt bida za ty prachy. Byla to predprodukce, ale od final se to zrovna v tomhle lisit nebude ... poreferuju jeste casem az vyjde clanek
Pavel_tempx2 (829)|16.8.2010 09:39
když si dáte do porovnání na http://www.camcorder-test.com/ tyto kamery:
Sony HDR-AX2000, Sony HXR-NX5, Sony HDR-FX1000, Panasonic HDC-TM700, Sony HDR-CX550V, Sony NEX-VG10, Sony HVR-Z1
tak jediná kdo je horší než VG10 je Z1

(v tom pořadí jak jsou napsané jsou od nejlepší po nejhorší)
Pave1 (4279)|31.8.2010 08:09
Pro zájemce 412MB aneb část z testu (ilustračních několik záběrů) 5D Mark II, XH-A1, 550D a NEX VG10, ke stažení v solidní kvalitě (HDV), rozděleno na tři části bez hesla

http://leteckaposta.cz/808511989 (143MB part1)
http://leteckaposta.cz/882986981 (143MB part2)
http://leteckaposta.cz/247488842 (96MB part3)

Color levels 16 - 235 (ITU R 709), takže na PC monitoru to může být trochu "našedlé" (má to TV úrovně).

Jednotlivé části jsou pomocí color correction (především jasově) mírně upravené, aby byly (jako v reálné postprodukci) co nejsouhlasnější, Mark II byl v prvním záběru na automatice (příliš vysoké ISO způsobuje šum). Největší problém je moaré, na které korekce (ani postprodukce) nemá prakticky vliv, nejhůř je na tom režim 1280x720/50p (550D), hned pak NEX VG10 (ale ta by chtěla šířeji otestovat, na více různých scénách), vcelku nebo plně akceptovatelné jsou režimy 1920x1080/25p u 550D a především 1920x1080/25p u 5D Mark II (kde je limit plynulosti rychlejších pohybů).
Točeno z ruky i ze stativu se stabilizací i bez, Xh-A1 je za dobrého světla z hlediska kresby srovnatelná, za malého světla ztrácejí barvy trochu glanc (setová optika 550D a NEX VG10 má ale malou světelnost, kolem F4,0, takže citlivost v lowlight je VELMI podobná - sice 550D a NEX VG10 mají mnohem větší snímač, ale taky na něm mají skoro desetkrát tolik bodů. Takže fyzická velikost bodu, která rozhoduje, se o tolik neliší; se sklem s dobrou světelností jsou ale lepší než XH-A1, ta má zase výhodu plynulého pohybu - 50fází pohybu, jemného plynulého zoomu, apod).

550D vs 5D Mark II se liší i třeba počtem nastavitelných ISO (550D má poměrně chudou - hrubou škálu, MARK II nastavuje ISO po mnohem menších skocích).
NEX VG10 točí krásných 25p a nic jiného, což je taky limit, byť mi subjektivně přišlo, že pohyb z ní je o vous plynulejší, než z 550D a 5DM2. Podobně jako XH-A1 má i NEX VG10 výhodu vyklápěcího LCD (narozdíl od XH-A1 ale nedovolí mít zapnuté oboje, což vadí specielně proto, že manuální ovládání je pod LCD a pro jeho zpřístupnění je nutné vyklopit LCD, čímž se vypne hledáček - takže manuál je u NEX VG10 pouze pro práci s LCD, nikoliv s hledáčkem).

---

Ještě doplním - NEX VG10 umí evropské časy závěrky (1/25 a 1/50), 550D a 5DM2 umí pouze u.s. verze (1/30, 1/45, 1/60). Její výhodou je i ergonomie, ale v lowlight se setovým objektivem bude na tom stejně jako běžné kamery s 1/3 CCD nebo CMOS.
Pokud dokoupíte redukci na jiné objektivy (nevím kolik stojí) a další sklo s dobrou světelností a případně adaptér pro možnost zapojení XLR s man. regulací, dostáváte se k ceně kolem 80k (ale nemáte 50 fází pohybu a nemáte plnohodnotné manuální ovládání, jaké je běžné u nízkonákladových profi kamer s 1/3 CCD, navíc stále je tu problém s někdy výrazně rušivým moaré).

Proto bych asi pro nízkonákladové řešení práce s malou DOF spíš šel do 550D (tady je třeba dokoupit LCD, dá se sehnat kolem 12-14k), NEX VG10 nenabízí o tolik navíc, laikům pak taky bude vadit to moaré (pokud by jí chtěli jakou "universální spotřebku" pro náročné). Namísto dokupování příslušenství k NEX VG10 bych za stejnou cenu spíš pořídil Mark II se seťákem (cena 71k).

Takže vycházejí "dvě zásadní cenové hladiny" pro použitelné řešení:
1/ 80k pro XH-A1 a spol, 5D MARK II a NEX VG10
2/ cca 40k pro 550D (s jedním objektivem a LCD dokoupeným navíc), případně nová přicházející 60D s výklopným displejem (pokud se vejde do této ceny).

Samozřejmě pro dlouhodobé natáčení z ruky by byl potřeba rig, ale do ceny základu nepočítám.
Jarda.Bar (1238)|31.8.2010 11:19
Jen bych dodal, že když A1 točí s f1.6, je jasné, že DSLR s f3.5 u setového objektivu bude s citlivostí na podobné úrovni. Jakmile dáš na DSLR sklo s podobnou světelností jako je u A1, budeš jí na míle vzdálený. Takže citlivější čip je rozhodně v DSLR. Viz.:

Pave1 (4279)|31.8.2010 13:46
Je to přesně jak říkáš, pokud k těm foťákům dokoupíš dobré (světelné) sklo, tak jsou lepší než XH-A1.

Problém NEX VG10 je to moaré, kterého se nezbavíš (navíc pro dobrý lowlight a max využití čipu muíš dokoupit sklo+adaptér). Ty foťáky mají režim 1080/25p vcelku použitelný, z hlediska moaré, to je jeich plus (nevím, co s tím Soňáci provedli, že u nich to moaré je v režimu 1080/25p tak viditelné).