Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Parametry výsledného snímku při kombinaci podkladů NTSC 4:3 a PAL 16:9

lubos.denner (11)|29.6.2010 14:31
Ahoj,

mám problém s volbou parametrů výsledného snímku při střihu z různých podkladů, prosím o radu...

Potřebuji střihnout krátký film, který bude pouštěný na roadshow na širokoúhlé TV - podklady mi byly dodány z různých zdrojů - jedny jsou v normě PAL 16:9 - druhé v NTSC 4:3 :-(

Jde o to, že podklady v NTSC mají menší počet řádků a výrazně menší šířku, než ty druhé... Buď to střihnu do NTSC 4:3 - na TV zbydou při pouštění vertikální pruhy přes třetinu plochy - amatérismus, navíc rozbiji kompozice záběrů v 16:9 a degraduji jejich kvalitu... Nebo to střihnu do PAL 16:9 - NTSC budu muset cca o 170% zvětšit, aby byly záběry přes celý obraz - kvalita bude také nízká...

Jde mi o zkušenosti, jaký poměr stran a normu výsledku - ani jeden způsob se mi moc nelíbí - nevím jak z toho ven...

Napadá mě kompromis NTSC 16:9 - co myslíte?

- příjdu o několik řádků z podkladů v PAL - to mi nevadí
- NTSC 4:3 trochu deformuji do šířky, trochu zvětším celek a nemusela by být zhoršená kvalita tolik patrná...

Jak z toho ven?
StD (8612)|29.6.2010 14:42
To jsou "hodně divoké počty". V každém případě bych zdroje nejprve ujednotil na PAL 16:9 i s případným výškovým ořezem toho NTSC - v Canopus ProCoder - a potom řešil další.
lubos.denner (11)|29.6.2010 15:59
Díky za snahu, ale nic to neřeší... Potřebuji nejprve zvolit výsledný formát - poté můžu provést dílčí převody...
StD (8612)|29.6.2010 16:18
[quote=lubos.denner;287583]Díky za snahu, ale nic to neřeší... Potřebuji nejprve zvolit výsledný formát - poté můžu provést dílčí převody...[/quote]

No to je především to, co já a jistě i ostatní v tvém dotazu postrádáme. Co má být cílem tvého snažení??? (přenosové/skladovací medium a na čem to bude přehráváno) - napsat chci promítat něco někde složené z takových a takových zdrojů nikomu nic moc neřekne. To budeš muset být trochu konkrétnější co do přesných parametrů - navíc budeš muset "srovnávat" také fps/časy (to ještě mimo ty rozměry)...
lubos.denner (11)|29.6.2010 17:16
Cíl jsem definoval, zřejmě ne dost jasně - video bude přehráváno na širokoúhlé TV - cílem mého snažení je tedy ideálně video v normě PAL 16:9, které skončí na DVD, nebo najít jakékoliv řešení, co bude na TV vypadat obstojně... Ideálně potřebuji narazit na člověka, který stejný problém úspěšně vyřešil... S převodem fps počítám, v tom problém nebude, ani v dílčích převodech, střihu, či masteringu - jde mi o návrhy, co je menší zlo...
StD (8612)|29.6.2010 17:30
[quote=lubos.denner;287590]Cíl jsem definoval, zřejmě ne dost jasně - video bude přehráváno na širokoúhlé TV - cílem mého snažení je tedy ideálně video v normě PAL 16:9, které skončí na DVD, nebo najít jakékoliv řešení, co bude na TV vypadat obstojně... Ideálně potřebuji narazit na člověka, který stejný problém úspěšně vyřešil... S převodem fps počítám, v tom problém nebude, ani v dílčích převodech, střihu, či masteringu - jde mi o návrhy, co je menší zlo...[/quote]

No když napíšeš cíl je "video", tak to je stejně obecné jako když napíšeš cíl je "počasí", jaké asi bude? Pokud má být cílem na konci věty zmíněný DVD-Video formát (tedy Mpeg2, 720x576 anamorfních 16:9 PAL 25 fps), tak už jsme o krůček blíže a nic to nemění na tom, co jsem napsal ve svém prvním postu jako ideální řešení pro zpracování.

Teď dej ještě ve známost v jakém tvaru/formátu jsou ty zdroje - ale přesně, zjistit pomocí programů jako GSpot, MediaInfo apod. nejlépe se screenshoty uploadovanými sem jako obrázky v příloze na tento server:
dalizije (641)|29.6.2010 18:47
Je to přesně jak říká: StD. Nejdřív sjednotit zdrojové video, a pak teprve zpracovávat! Něco podobného se řešilo tady - http://forum.grafika.cz/read.php?98,5043753
lubos.denner (11)|30.6.2010 09:10
StD: díky za trpělivost - koukám, že se vyjadřuji moc obecně, což je v tomto oboru matoucí - polepším se... až příjdu večer z práce, nahraji sem ty prt a parametry zdrojů...

dalizije: díky za odkaz - přečtení mi vnuklo několik postupů - novinkou je pro mě, že jde docela kvalitně udělat upscale SD do HD a postup jak - z toho usuzuji, že nejsem úplně v pr....
lubos.denner (11)|2.7.2010 10:58
Ahoj,

předevčera jsem se k PC nedostal - napravuji resty - posílám parametry a screenshoty obou zdrojů...

Kamcatka PAL - Container DV Type 2 AVI, Codec dvsd, Name DVC/DV Video, 25 fps, Interlaced, 720x576, 16:9, dar 1.778

Kamcatka NTSC - Container DV Type 2 AVI, Codec dvsd, Name DVC/DV Video, 29.97 fps, Interlaced, 720x480, 4:3, dar 1.333

Prosím rady jak dál, díky...
Kamcatka - NTSC.jpg Kamcatka - PAL.jpg
StD (8612)|2.7.2010 11:55
No těmi screenshoty jsem sice měl na mysli to, jak ti to načte analytický nástroj (GSpot, MediaInfo apod.) a ne dávat sem obrázky z filmu... Nicméně budiž, předpokládejme, že obojí je SD DV AVI z kamery - předpokládám že interlaced (prokládaný) LowerField First. Pro DVD-Video a reprodukci na TV se to potom musí na výstupu přehodit na UpperField First, ale nejprve musíš převést ten NTSC materiál na PAL - jestli to chceš hned přepočítávat ze 4:3 na 16:9 (ořezem s ReSize)hned, to záleží na tobě, jakou máš v hlavě představu že bude ten film hrát z DVD, jestli jako samostatné kapitoly nebo sestříháno do jednoho.

Navíc a to jako hlavní - musíš také napsat, co máš za nářadí (prg) a v čem jsi zvyklý dělat. Já bych si tu surovinu tedy připravil pro mastering komplet v tom ProCoderu, ale jestli jsi zvyklý dělat třeba ve Vegasu nebo Avidu apod., tak tě těžko navádět, aby jsi to dělal jinde.
lubos.denner (11)|2.7.2010 12:35
Jsem si říkal na co budou obrázky z filmu :-)

Převody většinou řeším ve VirtualDub, přípravu (stabilizace záběrů, barvy, efekty) a animace dělám v After Effect, střih v Premiere Pro, export v Media encoder a DVD mastering v Encore DVD - zatím mám CS4, ale chystám upgrade, až našetřím...

Film budu stříhat do jednoho půlhodinového snímku - takto ho použiji na net - ve finále ho budu dělit na kapitoly na DVD - moc nechápu souvislost s převodem - je nějaká? Myslel bych, že je to až otázka DVD masteru...

Ohledně převodu dám na tvoji radu a zkusím naistalovat ProCoder...

K ořezu při převodu na 16:9 - předpokládám, že algoritmus snímek zvětší a ořeže natvrdo dole i nahoře stejně - to se mi nelíbí, poněvadž bych rád ovlivnil kompozice - může se stát, že bude třeba říznout kvůli lepšímu dojmu 90% nahoře a 10% dole - když udělám z NTSC 4:3 PAL 4:3 - pořád nebudu na výšce kterou ve finále potřebuji - je tak? jak se to řeší? Díky...
StD (8612)|2.7.2010 12:45
[quote=lubos.denner;287848]Jsem si říkal na co budou obrázky z filmu :-)

Převody většinou řeším ve VirtualDub, přípravu (stabilizace záběrů, barvy, efekty) a animace dělám v After Effect, střih v Premiere Pro, export v Media encoder a DVD mastering v Encore DVD - zatím mám CS4, ale chystám upgrade, až našetřím...

Film budu stříhat do jednoho půlhodinového snímku - takto ho použiji na net - ve finále ho budu dělit na kapitoly na DVD - moc nechápu souvislost s převodem - je nějaká? Myslel bych, že je to až otázka DVD masteru...

Ohledně převodu dám na tvoji radu a zkusím naistalovat ProCoder...

K ořezu při převodu na 16:9 - předpokládám, že algoritmus snímek zvětší a ořeže natvrdo dole i nahoře stejně - to se mi nelíbí, poněvadž bych rád ovlivnil kompozice - může se stát, že bude třeba říznout kvůli lepšímu dojmu 90% nahoře a 10% dole - když udělám z NTSC 4:3 PAL 4:3 - pořád nebudu na výšce kterou ve finále potřebuji - je tak? jak se to řeší? Díky...[/quote]

No nazdar, to je gulášek... Já se při své skromné tvorbě z broadcastu obejdu se třemi, přičemž by stačily i dva.
Jestli chceš, mohu ti nejprve hodit na email Help (manuál) od CPC, aby jsi předem věděl, co to umí a dělá. Dej mi emila přes SZ.
Edit: gmailu se to nelíbí, tak je zip v příloze. Je to sice od 2ky, ale 3ka má jen širší možnosti formátů na vstupu i výstupu, jinak to v zásadě dělá totéž.
lubos.denner (11)|2.7.2010 13:50
Díky moc - mrknu na to a zkusím převést... Hodím sem potom ukázku před a po - zajímal by mě pohled dalších očí, zda-li se povedlo...

Řeším ještě další problém - máte zkušenosti s odstraněním chromatické aberace - ideálně bych si představoval, že existuje plugin do Premiere, který to řeší, ale nemůžu žádný najít... Pouze postupy, jak to vyladit ručně - zdá se mi to zbytečně složité...
StD (8612)|2.7.2010 13:59
Nevím jak ve 3ce, ale tady jsou možnosti filtrů tyto:

601 Correction - Expand Color Space - This video filter expands the RGB range of the video from 16-235 to 0-255. Use this filter to create output for a system that uses the full 0-255 range from input that uses 16-235.
601 Correction - Shrink Color Space - This video filter shrinks the RGB range of the video from 0-255 to 16-235. Use this filter when create output for a system that uses the 16-235 range from input that uses the full 0-255 range.
601 to 709 Color Correction - This filter converts the ITU-R BT 601 SD color range to the ITU-R 709-5 HD color range. Use this filter for exact broadcast color conversion from SD video to HD video.
709 to 601 Color Correction - This filter converts the ITU-R BT 709-5 HD color range to the ITU-R 601 SD color range. Use this filter for exact broadcast color conversion from HD video to SD video.
Adaptive Deinterlace - This video filter combines the fields of an interlaced video source's fields back into frames using special processing to preserve full resolution while guaranteeing smooth motion.
Bitmap Keying - Superimpose a bitmap logo or graphic on the video. This is often used to watermark video so it can be personalized.
Black/White Correction - This filter lets you adjust and control the levels of black and white pixels in your video. By adjusting the sliders, you can specify at which point a pixel will become black and/or white. The higher the setting, the more nearly black pixels will be converted to true black and vice versa. This works best if you are encoding video for the web and need to adjust the black and/or white levels of broadcast video so that they are truly black or white. It's also useful for making white titles on a black background more legible when viewing on a computer monitor.
Blur - This filter blurs the video in a rectangular pattern.
Circular Blur - This filter blurs the video in a circular pattern.
Color Correction - This filter allows you to adjust the brightness, contrast, hue and saturation of your video image.
Color Safe - Some colors that can be displayed on a computer cannot be displayed on television or video output. This filter restricts the colors in the source to only colors that are safe for television and video broadcast.
Crop - Remove unwanted edges on the video with this filter. This is often used for removing any edge blanking or other unwanted video information from the top or bottom of the video frame.
Fade In/Out - This filter applies a fade in and/or out to your video in order to aid the encoding process. You should use this filter if your source video has a lot of fast motion in the first few frames. The fade in gives ProCoder a "running start" so it can encode your video more efficiently.
Gamma Correction - This filter lets you adjust the gamma settings of your video.
Gaussian Blur - This filter applies a Gaussian blur to the video.
Median - This filter is designed to improve picture quality by removing single-pixel defects without affecting the sharpness. This is similar to a despeckle filter.
Video Pulldown - This filter offers conversion without interpolation for progressive-to-interlaced (such as film to video) file conversion. This preserves full spatial image quality and creates target fields that are selected from the nearest temporal source frame. Displaying the resulting file on a progressive display, such as a computer monitor, produces very noticeable interlacing artifacts. However, displaying this on an interlaced display, such as a television, produces very good image quality. This method is generally used when cinematographic footage is encoded to a DVD and played on a TV.
Video Rotate - This filter provides 90-degree rotation and axis-flipping for the video.
Video Sharpen - This filter sharpens the video using the "unshapen mask" technique.
Video Temporal Noise Reducer - This filter removes noise by using temporal noise reduction. Temporal noise reduction is effective for removing analog noise.