Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Profesionalni televizni kamery

MIHI (940)|2.3.2009 11:48
Těch možností a způsobů převodu je víc, ztratí to na kvalitě prakticky vždycky, jediná možnost jak to udělat "bezztrátově" by bylo přehrávat to 30fps video rychlostí 25fps. To znamená, že by se ti to ale zpomalilo(takže zase nepoužitelné). Ale jestli pořád řešíš jak s tím jít do televize, tak musíš být konkrétnější, každá má podmínky trochu jinak, protože by se ti mohlo stát, že i sebelíp převedené video ti bude naprd, když po tobě budou vyžadovat prokládáný obraz. Nehledě na spoustu dalších technických norem které musíš splnit a navím jak bys toho s tím foťákem dosáhl.
M1969 (44)|2.3.2009 13:21
Ide o to že točím dokument, prírodopisný a ktorá TV to odvisiela neviem. Robím to na vlastnú päsť a potom som to chcel ponúknuť. Ako sa to rieši, ked sa má natočený videofilm prezentovať v TV v krajinách s roznym fps? Napríklad v Anglicku a USA.
Pave1 (4279)|2.3.2009 13:30
Pokud to myslíš opravdu vážně (a točíš s nějakými znatelnými výdaji .-) ) tak asi nejjednodušší je udělat technologický test.

Natoč a ušmikej nějakou 4min ukázku, převeď ji (u nějaké profi firmy) na 50i na betu z domluv si třeba v čt (něbo jinde) 0,5h frekvenci, kde ti technik posoudí kvalitu (zda je to vysílatelné, technickou kontrolní projekci). Vyjde tě to celé třeba na 2k, ale budeš mít jistotu (pokud je tvůj záměr tedy seriozní), zda tvůj technologický postup projde či ne (snaž se do ukázky dát co nejrůznější záběry, s pohybem, v lowlight atd).

Nic jiného se poradit asi nedá.
Plané povídání na netu to nevytrhne.
M1969 (44)|2.3.2009 13:37
Pave1: dík, ale stejne ma zaujíma, ked niekto v Eu natočí film ako ho premietnu v USA a naopak? Ako to riešia ?
MIHI (940)|2.3.2009 13:41
No jasně že to jde, ale ono to není jednoduché. Vem si, že film je zase něco jiného než televize a je rozdíl převádět NTSC do PALu a film do PALu. Po tom převodu se obraz jemně rozmaže a za pohybem zůstavají duchové (nevím jak bych to popsal:) Podívej se na sportovní zprávy na záběry z NHL. Tam je ta nehezká konverze dobře vidět.
Pave1 (4279)|2.3.2009 13:45
Pokud jde o věci s tímto záměrem (distribuce po celém světě) natáčené, např. odpolední US seriály nebo detektivky a filmy, pak je to jeden z důvodů, proč se to snímá na filmovou surovinu (dobře se to převádí na PAL, snadno přeskenuje do HD atd).

U přírodovědných dokumentů to platí kupodivu dvojnásob .-) .

(jistě existuje i elektronická produkce, v SD rozlišení to řešili tím, že točili do PALu a převáděli na NTSC - ne naopak, v HD se to dá asi taky převést - z NTSC do PAL FPS, ale takový materál může mít nižší cenu, pokud převodem kvalita klesne).

u HD jsem tohle dosud nezkoumal (zatím jsem nepotkal takový dokument).

Vždy ale hodně záleží na kvalitě zdroje (tedy perfektní i v HD .-) ) a na profi způsobu převedení (zkus UPP apod firmy)
M1969 (44)|2.3.2009 13:46
MIHI: sorry, myslel som videofilm natočený npr. v EU ked ide do sveta a naopak
MIHI (940)|2.3.2009 13:50
No to se právě převádí, většinou jsou na to samostatné "krabice" . Softwarově se to moc nedělá (trvalo by to asi zbytečné dlouho).
Ještě bych doplnil, že ten převod je poměrně náročný a dá se dělat mnoha způsoby. Proto by bylo dobré kontaktovat opravdu specializovné pracoviště, kde nastaví optimální parametry pro převod. Ono to 30p je asi to nejnešťastnější co sis mohl vybrat. Kdyby to bylo alespoň 60i dělalo by se to trochu líp. Jestli můžeš, vystav někde kousíček videa (nejlépe s pohybem) a můžem se na to podívat trochu podorbněji.
MIHI (940)|2.3.2009 13:52
Ještě jednou připomínám, že ale záleží komu to chceš dávat, tak jestli víš komu to chceš nabídnout tak řekni. Když to bude třeba do Public TV, tak ti myslím vezmou cokoliv,naopak když to bude do ČT můžeš mít problémy už jen s tím že je to neprokládáné a musíš jim zatajit na cos to točil:)
Pave1 (4279)|2.3.2009 13:54
A sám pro sebe se můžeš mrknout (jeden den) na vysílání novy a primy a spočítat zahraniční seriály, které nejsou na filmové surovině ;) (osobně myslím, že nepotkáš ani jeden .-) ).
Pave1 (4279)|2.3.2009 13:58
[QUOTE=MIHI;218101]Ještě jednou připomínám, že ale záleží komu to chceš dávat, tak jestli víš komu to chceš nabídnout tak řekni. Když to bude třeba do Public TV, tak ti myslím vezmou cokoliv,naopak když to bude do ČT můžeš mít problémy už jen s tím že je to neprokládáné a musíš jim zatajit na cos to točil:)[/QUOTE]

No, zrovna nedávno jsem se na tohle téma s nimi bavil a pokud vím, tak jim vadí především špatně odstraněný proklad (např. duplikací půlsnímků). Ale pravda je, že po špatných zkušenostech z DV éry mají pro vlastní elektronickou produkci zakázané neprokládané video (tedy lze točit i tak, ale potřebuješ pro to přímé povolení producenta, aneb musíš předem - alespoň jemu .-) - doložit, že to umíš ;) ).
M1969 (44)|2.3.2009 14:01
To video točím ako som písal Canonom 5D MarkII a je to 1980x1080p H.264, čip 24X36mm, tak za 7000sk super obraz, až na tú pos....tú fps. Rozmýšlam ešte nad canon XL-H1A, kvoli canon sklám co mám, alebo JVC GY-101. Len neviem či sa 3x1/3 cipy vyrovnajú 5cm čipu.
jibarr (792)|2.3.2009 14:02
Tak tak. Záleží pro koho to je. Pokud o to budou stát, tak si s tím poradí i s 30 fps.
Jinak u filmu je to jasný. Tam se pracuje při přepisu s rychlostí.
U digitálu jsou na to taky speciální programy. Dá se to i amatérsky třeba programem MRestore, nebo RePAL.

http://translate.google.cz/translate?hl=cs&langpair=en|cs&u=http://www.videohelp.com/forum/archive/29-976-to-25fps-removing-pulldown-from-a-ntsc-converted-pal-film-transfer-t331518.html&prev=/translate_s%3Fhl%3Dcs%26q%3Dp%25C5%2599evod%2Bfilmu%2BNTSC%2Bna%2BPAL%26tq%3Dtransfer%2Bfilm%2Bto%2BNTSC%2BPAL%26sl%3Dcs%26tl%3Den
M1969 (44)|2.3.2009 14:05
MIHI: to je divné, znamená to že s kamery JVC GY-101 by to nevzali, lebo točí progressive?
jibarr (792)|2.3.2009 14:06
Osobně jsem převáděl NTSC DVD na PALové. Kvalita nějak pohledově neutrpěla, ale občas je tam malý škubanec. Na doma mi to stačí, tak jsem se tím dál nazabýval.
jibarr (792)|2.3.2009 14:08
[quote=M1969;218111]MIHI: to je divné, znamená to že s kamery JVC GY-101 by to nevzali, lebo točí progressive?[/quote]

Progresiv 25p a další.
720p/24, 720p/25, 720p/30, 576p/50, 576p/25, 576i/50
Pave1 (4279)|2.3.2009 14:17
[QUOTE=M1969;218111]MIHI: to je divné, znamená to že s kamery JVC GY-101 by to nevzali, lebo točí progressive?[/QUOTE]

Jde o to, že oni ti dají podmínky, na jakém nosiči jim to máš dodat (např. DigitaBetacam, dle ITU R 601, prokládaný 50i, s jistou strukturou testu, černé před a za pořadem, dle určitých norem atd). Ty si to někde musíš nechat převést a oni už jen posoudí, jestli je výsledek pro ně na distribučním nosiči ok.
Takže 720/50p jim nevnutíš (ale můžeš si u nich nechat udělat ty přepisy - ovšem bez vlivu na tu technickou projekci; to je tvoje věc, jak a kde si to necháš přepsat ;) ).


Něco jiného je, pokud točíš přímo pro tu televizi (na smlouvu), tam ti rovnou dají technické parametry, v jakých materiál musíš dodat, podle svých interních předpisů.
Pave1 (4279)|2.3.2009 14:19
[QUOTE=jibarr;218112]Osobně jsem převáděl NTSC DVD na PALové. Kvalita nějak pohledově neutrpěla, ale občas je tam malý škubanec. Na doma mi to stačí, tak jsem se tím dál nazabýval.[/QUOTE]

V TV ti tohle nemusí projít. Pokud jsou tam škubance (ne zcela ojedinělě, záleží i na celkové kvalitě materálu), vrátít ti to, že byl špatně provedený převod fps.
M1969 (44)|2.3.2009 14:22
Ešte jeden dotaz. Ak by som vyberal medzi kamerami Canon XL-H1A interlaced alebo JVC GY-101 progressive, je pravdepodobné ze mi vzniknú problémy v rôznych TV a musím riešit výber kamery podla toho ci je i, alebo p? Alebo prevod medzi i a p a naopak je bezproblémový?
jibarr (792)|2.3.2009 14:29
[quote=Pave1;218116]V TV ti tohle nemusí projít. Pokud jsou tam škubance (ne zcela ojedinělě, záleží i na celkové kvalitě materálu), vrátít ti to, že byl špatně provedený převod fps.[/quote]

Já vím. Proto jsem to dával jako příklad. Hrál jsem si s tím půl dne a nakonec jsem to vzdal.
jibarr (792)|2.3.2009 14:32
[quote=M1969;218118]Ešte jeden dotaz. Ak by som vyberal medzi kamerami Canon XL-H1A interlaced alebo JVC GY-101 progressive, je pravdepodobné ze mi vzniknú problémy v rôznych TV a musím riešit výber kamery podla toho ci je i, alebo p? Alebo prevod medzi i a p a naopak je bezproblémový?[/quote]

Jak psal Pave1. Je jedno jak a čím to točíš. Akorát při odevzdávání to musí odpovídat jejich požadavkům. Jestli ti to pomůže, tak tady jsou třeba požadavky, co mam od jedné z TV.


http://web.iol.cz/B-A/N1.bmp
http://web.iol.cz/B-A/N2.bmp
Pave1 (4279)|2.3.2009 14:34
No, pokud budeš točit přímo pro ně, můžou po tobě chtít prokládané materiály (přímo z kamery) protože celá postprodukce bude u nich (takže pojedeš podle jejich interních předpisů, které musíš respektovat, na to máš smlouvu).

Pokud jim ale budeš nabízet hotový pořad, měl bys u elektronické produkce (snímání pomocí čipů) dodržet 50i nebo 50p (při 25p při snímání můžeš mít problémy). Ale jak říkám, ty jim dodáš kazetu s již hotovým pořadem. Takže ty si uděláš posprodukci např. v 720/50p, uděláš z toho DVD nebo BR a pro tv uděláš přepis toho 720/50p například na HDCAM (1920 aneb 1440x1080/50i) nebo DigitalBetacam (1024 aneb 720x576/50i), tedy jimi specifikované HD nebo SD nosiče. Zkus nějaké tv napsat, v jakých formátech přijímají nabídky pořadů .-) .
Pave1 (4279)|2.3.2009 14:35
Oni pak posoudí technickou kvalitu. zda je pro ně dostatečná.