Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

kamera 20- 30 000

stayman (12393)|22.1.2008 03:01
[QUOTE=Morki;162697]Sanyo ma vyhodu v tom ze to co natocite a to co vam vyleze rovnou z kamery v klidu prehrajete a nastrihate narozdil od HD od sony nebo panasonicu[/QUOTE]

To myslis ako? :eek:
Morki (180)|22.1.2008 03:10
ze sanya ti vyleze MP4 kterou prehrajes bez probelmu v VLC playeru , mplayeru, QuickTime player a ne jak panasonic sd5 nebo treba jvc hd7 kde ti vylejzaj soubory typu MTS, a jvc TOD to uz je pak tezsi jak sestrihat nebo jen prehrat bav bavime se o HD kamerach
stayman (12393)|22.1.2008 03:18
To je uz uplne jedno, aku to ma obalku, dolezite je, ze je to rovnaka kompresia Mpeg4 AVC (HD) a bavim sa tiez o HD kamerach :D
Radoo (1302)|22.1.2008 13:41
Máš s tím, co píše Morki
[QUOTE=Morki;162699]ze sanya ti vyleze MP4 kterou prehrajes bez probelmu v VLC playeru , mplayeru, QuickTime player a ne jak panasonic sd5 nebo treba jvc hd7 kde ti vylejzaj soubory typu MTS, a jvc TOD to uz je pak tezsi jak sestrihat nebo jen prehrat bav bavime se o HD kamerach[/QUOTE]
nějakou osobní zkušenost ?
Že to je jedno mi moc nepřipadá, zatím všude čtu jen a jen nářky majitelů HD kamer, v čem to mají přehrát, v čem to mají stříhat ... ???
stayman (12393)|22.1.2008 13:44
Sony Vegas vie vsetko :D
Radoo (1302)|22.1.2008 14:45
Paráda, jednoduché a levné řešení pro amatéry ! :D
stayman (12393)|22.1.2008 15:07
Radoo (1302)|22.1.2008 17:42
Pořád mi tu chybí nějaká ta ukázka miniDv, HDV ...
tjanuska (19)|23.1.2008 09:24
Zeptám se blbě, ale když se tu řeší HDV a problém archivace, tak mi řekněte, jaký bude výstupní formát po sestříhání. V současné době mám miniDV kameru (po 5letech stále funkční, ikdyž už 2x zazlobila), stáhnu, sestříhám, převedu do MPEG2 a udělám DVD. Jelikož je DVD video spotřebitelský standard, tak se nebojím, že ho i za 10-20 let na něčem přehraju (raději neřeším výdrž média samotného). Ale co s HDV? MPEG4 je stále spíše počítačový formát, který se neustále vyvíjí a mění se kodeky, nové DVD přehrávače je umí číst, ale už mívají problémy se staršími verzemi. Jak to řešíte? Přece to nebudu každých X let převádět do něčeho jiného?
marek62 (168)|23.1.2008 09:33
Saxel (2279)|23.1.2008 09:48
[quote=Radoo;162793]Pořád mi tu chybí nějaká ta ukázka miniDv, HDV ...[/quote]
Tak jo. Hodil jsem 4 krátké ukázky z HV20 sem: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (nechybí ani oblíbené kachničky).
Pave1 (4279)|23.1.2008 15:59
kočičky jsou skutečně parádní .-) .

Pto Tjanusku - ono ti něco brání vyrobit si to samé DVD (mpeg2) pro prohlížení?

HDV jako archiv vypíšeš zpět na kazetu (m2t), pro prohlížení bude HD placka (až si ji koupíš) do té doby SD placka nebo cokoliv jiného. Důležité je, že archiv máš v HD na kazetě, uložené jako MASTER (nejlépe i s čistými záběry v místech titulků, které nahraješ na konec).
Radoo (1302)|23.1.2008 16:26
[QUOTE=Saxel;162892]Tak jo. Hodil jsem 4 krátké ukázky z HV20 sem: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (nechybí ani oblíbené kachničky).[/QUOTE]
Díky moc ! :)
Obraz je na full HD fakt krásnej, optika udělá svoje.
Otevřel jsem v NERO 8 kde se to dá taky hned zpracovat.
Radoo (1302)|23.1.2008 16:33
[QUOTE=tjanuska;162886]Zeptám se blbě, ale když se tu řeší HDV a problém archivace, tak mi řekněte, jaký bude výstupní formát po sestříhání. V současné době mám miniDV kameru (po 5letech stále funkční, ikdyž už 2x zazlobila), stáhnu, sestříhám, převedu do MPEG2 a udělám DVD. Jelikož je DVD video spotřebitelský standard, tak se nebojím, že ho i za 10-20 let na něčem přehraju (raději neřeším výdrž média samotného). Ale co s HDV? MPEG4 je stále spíše počítačový formát, který se neustále vyvíjí a mění se kodeky, nové DVD přehrávače je umí číst, ale už mívají problémy se staršími verzemi. Jak to řešíte? Přece to nebudu každých X let převádět do něčeho jiného?[/QUOTE]
např HD1000 točí H.264 AVC, což by měl přečíst každý blue ray přehrávač, takže se to dá pálit na CD, DVD, nebo BR a pak to přehrávat na tom. Otázka roku, kdy budeme mít každí BR doma.
Kdo má HTPC, tak tam problém není žádný.
Radoo (1302)|23.1.2008 18:01
[QUOTE=olee;162647]zatial vyhovuje, dakujem. len som chcel, ci existuju aj ine, aby som mohol porovnat. radoo, pls napis mi, ake mas skusenosti so sanyo pri slabsom osvetleni. doma mame vsade bodove svetla. vonku nebude problem, lebo na cypre svieti slnko 365 dni v roku. popripade daj nejake zabery z takeho natacania. dakujem.[/QUOTE]

na, je to při různém ISO
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Pave1 (4279)|23.1.2008 18:42
tak tady je pár obrázků z 3xCCD XH-A1 v plném rozlišení (..manuálního ostření).

- bylo hodně pod mrakem, po slunci ani vidu. Barevnost "originálu" taky nebyla příliš atraktivní (bahno-hněď "předjaří"), je tam také záběr, kde vodní tříšť hodně prověří schopnosti HDV kodeku (tedy mpeg2 s dlouhými GOP).

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (80MB, m2t, HDV 1080/50i)
Morki (180)|23.1.2008 18:44
a kolik stoji XH-A1
Pave1 (4279)|23.1.2008 19:23
pro aktuální cenu si zagoogluj (HDV s 3xCCD o velikosti 1/3" ale něco stojí, před rokem 100k).

další ukázku (už ale v netovém rozlišení ve wmv) najdeš tady - http://www.videoproduce.cz/images/Vanocni_trhy_2007si.wmv
fide (54)|23.1.2008 19:32
no stoji pres 90 a vetsine smrtelniku tahle kamera neni urcena i kdyz videa jsou parada...
Pave1 (4279)|23.1.2008 19:39
HDV kamera HV20 (Sony HC5 a spol) je za dobrého světla velmi srovnatelná, rozdíly se projeví až za nižšího světla, přičemž cena HV20 a spol už je dostupná všem (24k).
fide (54)|23.1.2008 19:42
vsak joo Ja jen k te tve kamere Je to bomba ale ta cena...
Pave1 (4279)|23.1.2008 19:46
Jsou i lepší kamery, ale ty ceny :-)) .

tady je ještě kousek z léta 56MB (m2t, HDV 1080/50i; jeden záběr je zpomalený)

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

HDV prostě uživatele HD kamer nelimituje (a je poměrně jednoduché na zpracování).
T-Munny (18)|24.1.2008 16:19
[QUOTE=olee;162690]otazka: a na com si prehras mini DV kazety za 10 rokov? nie som si isty, ze ti terajsia kamera bude fungovat a potom kde si kupis druhu, kde si kazety mozes prehrat? dvd- ak vies,ze ti vydrzia max dva roky, tak je treba zalohovat napr. na ext. hdd, alebo si ich po 1 a pol roku prepises znova. neviem, ci je nejaky rozdiel medzi napalenym dvd z natacenia s kamerou a medzi napalenym filmom. pretoze, ak chces kludne vam ukazem vyse 3- rocne dvd, na ktorych su filmy stale take ako som ich vypalil.
ale to je stale dookola to iste. mini DV versus ine media. okrem tej sanyo som tu este ziadny iny tip na kameru nedostal. som z toho trochu smutny.[/QUOTE]

Oto kde přehraju DV se nebojím... i v dnešní době si můžeš film natočený před padesáti lety na pravěkou kameru nechat zkopírovat do množství formátů u specializovaných firem a ještě ti původní film ošetří a vrátí.

S tím DVD máš pravdu že jde oto, jaké médium koupíš a jak ho skladuješ. Stejně ale potřebuješ alespoň tři DVD disky pro zálohu jedné DV pásky beze změny formátu.
olee (35)|24.1.2008 16:37
takze... skoro som rozhodnuty. uz cakam len na prikyvnutie mojho znameho kameramana z jednej mensej nemenovanej tv. schvalne som ho nenechal naposledy, co mi povie na moje rozhodnutie po mojich studiach a zistovaniach. takze volba padla (zatial) na slavnu HV20. :-) trochu ani sam sebe neverim, ze si idem kupit kameru z paskou:-), no fakty su fakty.... za cca mesiac som si precital vela for v roznych krajinach a v roznych jazykoch. no vsetky fora( ceske, madarske, anglicke, grecke) sa zhoduju v jednom- este stale mini DV, a najlepsie s canonom hv 20(mam na mysli v mojej cenovej kategorii). pani, dakujem vam vsetkym za vase pomocne prispevky, ktore mi pomohli pri vybere mojej prvej kamery. ked ju budem mat, urcite sem dam nejake tie moje pokusy, hlavne na zhodnotenie a na kritiku. pevne verim, ze aj nadalej budete pomahat, nielen mne, ale aj dalsim hlavne neskusenym buducim "kameramanom" ako som ja. dakujem vam este raz.
Pave1 (4279)|24.1.2008 18:11
Jdeš správnou cestou, pro klid duše se jen mrkni na HDV od Sony (někde je vem v obchodě do tlapek a porovnej je s HV20).

V této třídě kamer (HDV s CMOS čipem) je to všechno celkem podobné (jen Sony mají opravdu velmi dlouhodobě spolehlivé mechaniky). Pozor ale na konektor pro externí mikrofon, má ho jen nejvyšší model (což obnáší cenový rozdíl proti HV20 právě v ceně toho ext. mikrofonu .-) ).

Saxel je ale zdá se s HV20 maximálně spokojený (a já se mu nedivím .-) ).
Saxel (2279)|24.1.2008 20:19
U loňských a předloňských modelů HDV spotřebek od Sony jsem měl osobní problém s tím, že mají přednastavenu redukci šumu, která sice subjektivně zlepšuje záběry za horších světelných podmínek oproti Canonům, ale za dobrého světla ztrácí prokreslenost detailů. A není to jen můj názor. Na druhou stranu je potřeba říct, že při ergonomických porovnáních na webech je na tom lépe právě Sony. HV20 má v ergonomii určité nectnosti, se kterými je třeba se vyrovnat. Nicméně i na Sony se najde "bota" v podobě naprosto nestandardní botičky, které se firma Sony zjevně nehodlá vzdát. Každý výrobce má holt něco...
Pave1 (4279)|24.1.2008 21:53
Každý výrobce má holt něco - to je přesný :-) .

Ten dešumátor tam mohl být, i s těmi nectnostmi, jak je popisuješ (u CMOS je dle mého vždy, jen se projevuje víc nebo míň dle nastavení od výrobce).
appalacio (201)|24.1.2008 23:28
[QUOTE=olee;163077]takze... skoro som rozhodnuty. uz cakam len na prikyvnutie mojho znameho kameramana z jednej mensej nemenovanej tv. schvalne som ho nenechal naposledy, co mi povie na moje rozhodnutie po mojich studiach a zistovaniach. takze volba padla (zatial) na slavnu HV20. :-) trochu ani sam sebe neverim, ze si idem kupit kameru z paskou:-), no fakty su fakty.... za cca mesiac som si precital vela for v roznych krajinach a v roznych jazykoch. no vsetky fora( ceske, madarske, anglicke, grecke) sa zhoduju v jednom- este stale mini DV, a najlepsie s canonom hv 20(mam na mysli v mojej cenovej kategorii). pani, dakujem vam vsetkym za vase pomocne prispevky, ktore mi pomohli pri vybere mojej prvej kamery. ked ju budem mat, urcite sem dam nejake tie moje pokusy, hlavne na zhodnotenie a na kritiku. pevne verim, ze aj nadalej budete pomahat, nielen mne, ale aj dalsim hlavne neskusenym buducim "kameramanom" ako som ja. dakujem vam este raz.[/QUOTE]

jsme taky rád, že jsi si vybral miniDV .-)) jinak malá rada závěrem.. počkej si na model hv30.. už je venku, cenu nastaví prodejce určitě někde kolem hv20 a ta pak zmizí z trhu.. jsou to vlastně stejné kamery, přesto nějaká drobnost bude jiná (podle obrázků určitě u hv20 špatně řešená kolébka zoomu by mohla být u hv30 lepší).. a hlavně je to novější model .-))
Pave1 (4279)|25.1.2008 12:36
a tady už annoncuje Panther (dovozce Sennheiser) mikrofon (nejen) k HV20 - MKE400:

http://www.panter-praha.cz/

http://www.sennheiser.cz/mke400.html
olee (35)|25.1.2008 15:25
ta hv 30 sa mi paci viac. uz som nasiel na niektorych nemeckych strankach za 999 eur, v usa 999 dolarov.
uvidime, co povedia nasi obchodnici. potom mozno bude hv30 z hv20.
Radoo (1302)|25.1.2008 16:39
[QUOTE=olee;163208]ta hv 30 sa mi paci viac. uz som nasiel na niektorych nemeckych strankach za 999 eur, v usa 999 dolarov.
uvidime, co povedia nasi obchodnici. potom mozno bude hv30 z hv20.[/QUOTE]

naši obchodníci povedia, že kurz dolaru je 1:33 :D
Saxel (2279)|26.1.2008 09:38
Spíš bych se obával termínu uvedení hv30 na náš trh. Vloni se o hv20 začalo taky mluvit na začátku roku, pak se někdy únor-březen začala prodávat v USA, o víc než měsíc později přišly první PAL kousky do UK, pak do německa a do ČR dorazily první kusy na přelomu května-června. :( Cenu pro náš trh bych odhadoval podobnou, jako při uvedení hv20, tedy cca 28-29 tisíc.
Jestli máš tedy trpělivost, čekej na hv30 ;) . Ta černá barva jí fakt sluší víc, jinak mezi nimi výrazné rozdíly nečekej - obraz bude stejný, ergonomie a ovládání také a režim 30p asi nevyužiješ (pokud vůbec bude dostupný u verze PAL). Také záleží, jaký bude skutečný rozdíl v ceně nového a loňského modelu.
Pave1 (4279)|26.1.2008 10:19
pro PAL je u téhle kamery režim 25p (pro NTSC verze mají dva režimy - "televizní" 30p a "filmový" 24p)

- rozdíl v NTSC mezi 30p a 24p je postřehnutelný, u PAL verze by rozdíl mezi 24p a 25p byl prakticky nulový, proto ho výrobci levných modelů nenabízejí.

Jinak tvůj odhad dostupnosti HV30 mi přijde dost přesný :-) .
olee (35)|27.1.2008 11:45
Tak vcera sme boli s manzelkou na obhliadkovej ceste a .... si predstavte na cypre mate znacne problemy zohnat hv dvacinu z "kamenaku". nasli sme v jednom obchode(1ks), za... skoro mi oci vypadli 1170 eur! vo vacsine obchodov ani o hv 20 nevedeli, ci nepoculi :-)))). len pre porovnanie v us (viem, ze to je ntsc, ale predsa cca 670 dolacov!) nie z us si objednavat nebudem, o tom som sa tu uz nacital dost:-) ale nieco by som si odtial predsa len objednal, ale az po vasich vyjadreniach o kvalite, ci absolutnej nekvalite, ci o vyhode a nevyhode kupy- tu je link http://www.digitalinnovationsny.com/Items/canonohdvhv20ultikit?
vselijak budem potrebovat niektore tie pomocky, napr. stativ, nahradna bateria, ci filtre a objektiv wide atd. no a tu by to bolo vsetko uz spolu, nebusel by som to vsetko zvlast nahanat, ak... ak by byli normalne. viem ze, urcite nie su na top mieste v kvalite, ale ak budu pouzitelne pre moje potreby... jednou ranou vela much.
inak z us som si objednaval uz viackrat, zatial... maximalna spokojnost, vsetko vzdy ako malo byt!
kedze budem objednavat cez internet( este neviem odkial) je mozne zistit z parametrov, ci je to pal, alebo ntsc verzia? este skoro nikde som to nevidel takto oznacene a nepisu ani 25p ci 30p, podlo coho by sa to dalo taktiez zistit.
dakujem za vase nazory a pripomienky.
Saxel (2279)|27.1.2008 17:46
Zajímavá sada za zajímavou cenu (kolik to může být včetně dopravy, cla a DPH?). Ty objektivy patrně nebudou nic moc ale jinak je to zajímavé.
PAL verze kamer bývají označené doplňkovým písmenem "E". Hledej tedy HV20E.
olee (35)|27.1.2008 17:55
doprava vychadza vacsinou okolo 60 dolarov. clo a dph? ak si to objednas na niekoho znameho a on ti to posle, tieto veci, clo a dph odpadaju. aspon tu na cypre je to tak.
StH (12)|27.1.2008 18:47
[QUOTE=Pave1;163087]Jdeš správnou cestou, pro klid duše se jen mrkni na HDV od Sony (někde je vem v obchodě do tlapek a porovnej je s HV20).

V této třídě kamer (HDV s CMOS čipem) je to všechno celkem podobné (jen Sony mají opravdu velmi dlouhodobě spolehlivé mechaniky). Pozor ale na konektor pro externí mikrofon, má ho jen nejvyšší model (což obnáší cenový rozdíl proti HV20 právě v ceně toho ext. mikrofonu .-) ).

Saxel je ale zdá se s HV20 maximálně spokojený (a já se mu nedivím .-) ).[/QUOTE]

Také se rozhoduji mezi Sanyo a HV20. Podle mého názoru zde nebyla dostatečně diskutována spolehlivost páskové mechaniky. Někde jsem dokonce četl, že miniDV kamery Canon jsou jako bumerang - musí se s nimi stále do servisu. Příznivci miniDV pochlubte se spolehlivostí svých kamer. Nemyslím to špatně, jen potřebuji vyvrátit tyto obavy. Můžete nějak upřesnit rozdíl spolehlivosti mezi Canon a Sony.
Pave1 (4279)|27.1.2008 22:35
Pokud se rozhoduješ mezi Sony a Canon, tak je to něco jiného (v kontextu HDV páskových kamer) než Sanyo a Canon :-) .

Mechaniky jsou jako jiné přístroje, vždy je možnost, že se něco (tedy i mechanika) porouchá. Pokud je to u "statisticky nevýznamného procenta" výrobků, pak je to v "běžné spotřebitelské toleranci".

----

Konkrétně Sony má pověst o vous lepší než Canon, který skutečně umí vyrobit i problematickou mechaniku. Při dnešní dvouleté záruční lhůtě se ale problémy projeví většinou hned, takže je možnost výměny/opravy.

Na internetu jsem v souvislosti s HV20 nezaznamenal nějaké větší stížnosti uživatelů, ale obecně je vhodné v nové mechanice nahrát kousek záznamu (cca 1 - 2min) a požádat prodavače o přehrání v druhé (jiné) HDV kameře. Pokud záznam hraje bezproblémů (bez výpadků zvuku či dokonce obrazu) je mechanika vpořádku a problémy s ní už nebývají. Pokud by jiná kamera záznam nepřehrála, vzal bych si jiný model/kus (je ale možné takovou mechaniku v servisu úspěšně seřídit tak, aby kompaktibilita byla vpořádku).

Sony mechaniky bývají bez problémů , Canon u některých řad kamer v minulosti zlobil, o problémech (s HV20) jsem zatím neslyšel.
Vyzkoušej kameru popsaným způsobem a máš celkem solidní jistotu (zcela novou kameru taky můžeš JEDNOU - 10sec - přečistit čistící kazetou miniDV. Z výroby tam mohou být nečistoty).

Osobně jsem nechal svou (dražší) kameru po koupi zkontrolovat v servisu (mechaniku) od té doby jsem řešil (už jen) značku kazet. Sony HDV (320Kč) jsou zcela bez dropů, Sony Premium má 1 drop na asi 5 - 6 kazetách, což je ok.

Nepřeháněl bych tento strach "z mechanik", na druhou stranu je kontrola v jiné kameře věc užitečná a ničemu nevadí (platí to obecně jak pro miniDV tak zvlášť pro HDV kamery).
olee (35)|28.1.2008 17:28
to Pave1: prosim ta, mohol by si sa vyjadrit k tomu baliku, co som sem pisal? pomohlo by mi to pri rozhodovani sa, ci si to objednat,alebo nie. mam na mysli, ci su tie veci v tom kite pouzitelne, alebo ci su uplne nanic a nepozitelne. (viem, ze to nebude nejaka top kvalita)hlavne tie optiky wide a tele, filtre a stativ. dakujem za radu a aj dalsie pripomienky.
http://www.digitalinnovationsny.com/...dvhv20ultikit?
alebo
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Pave1 (4279)|28.1.2008 20:07
Já to takhle "v balíku" nekupuju, ale jestli je to pro tebe finančně výhodné, tak proč ne.

- klady a zápory jsou taková "plichta" (některé věci potřebuješ, jiné míň, mini stativ snad vůbec, stejně tak 1GB kartu či nějakou externí nabíječku, kde nevíš jak je kvalitní, aby ti nezkrátila životnost na proces nabíjení citlivých baterií).
Užitečné je šíro (tady je ale docela zajímavý ten Saxelův typ na to šíro "52mm", mají ho u Škody), ochranný filtr (ten je vysoce užitečný, stačí i trvale nasazený UV filtr, i pro běžné čištění to hodně pomůže uchránit optiku, nemluvě o nehodách), náhradní baterie (tu seženeš dnes už poměrně levně), stativ bych asi taky radši kupoval tady (byť třeba levný do 3k).

Chybí mi tam např. světlo, které hodně večer pomůže (výhodné je, když používá stejné baterie jako kamera, takže pro Canon typ VL10 nebo "jak se to jmenuje" .-) ),

---

Já osobně bych si nejprve koupil ochranný filtr (UV nebo jak radil Jibarr ten druhý...), ten bez prodlení.

Pak náhradní baterii (dostatečně velkou), dle potřeby mikrofon, šíro (tady je k mání originál nebo diskutovaný kousek pro 52mm závit s redukcí) a světlo. Ten mikrofon se zdá "nepodstatný", ale osobně vím, že umí velmi zvednou dojem z kvality výsledku.

Prostě jak už to v těch větších sadách bývá, výrobce tam nacpe i to, co tolik nechceš. Ale pokud to finančně nebolí, tak proč ne. Při jednotlivé koupi máš ale možnost líp si vybrat, takže pro mě je spíš tahle druhá cesta .-) .

P.S. Určitě bych si taky z nějakého lehkého dřívka "vykuchal" nějakou ramenní opěrku, to je senzační vynález...
Pave1 (4279)|28.1.2008 20:16
typ na domo robo ramenní opěrovátko... (horní "rig" - držadlo příslušenství na kameře, povinné není .-) ).
"figurant" Radek má špatně umístěný palec (nepatří pod opěrku), ale princip fungování je jasný.

Fungovalo to bezvadně :-) .
a rameni operka.jpg ramenni_operka_figurant.jpg RYCOTE p?es VELUR.jpg sestava seshora.jpg
olee (35)|28.1.2008 21:54
dakujem. vyborne rady a pomoc. teraz mozem zacat uvazovat a kalkulovat. vlastne si potrebujem scitat to, co potrebujem( a mozem si to vybrat sam), alebo... nejaka ta sada... za cca 150 dolacov
siSINka (122)|30.1.2008 09:37
Jako (ani ne poučený) laik jsem se taky zaměřil na hledání nějaké HDD kamery (domácí video), ale nakonec to bude na 99% Canon HV20 (popř. "30"), v horizontu několika měsíců..

Měl bych ale jeden dotaz - "problém", s kterým si nevím rady. Stáhl jsem si video s kočkama, které tu pastnul Saxel: https://www.tvfreak.cz/forum/showthread.php/14996-kamera-20-30-000#162892

VLC player jej normálně přehraje, ale při "obyčejném" nastavení VLC jsou rychleji se pohybující objektky jakoby "vodorovně páskované" (prokládání). Vyberu-li nějakou volbu z menu VLC playeru (Video - Odstanění prokládání), je vše v pořádku.

Dotazy:
1) budu-li video, natočené kamerou (nebo tohle, to je vlastně jedno) v PC dále upravovat (konvertovat třeba do *avi, divx, zmenšovat rozlišení...), "ztratí" se nějak ono prokládání? Nebo co je potřeba udělat, aby nebylo při přehrávání patrné?

2) budu-li přímo natočené video přehrávat z kamery na TV, bude prohládání vidět nebo ne? Bude se to dát nějak odstranit?

Omlouvám se za (možná trochu) stupidní dotazy; rád bych "problémům" se zobrazeným prokládáním nějak předešel či je nějak eliminoval. Abych třeba mohl natočené video třeba vypálit na DVD a to bylo možno přehrát v pořádku (tedy bez nějakého hledání, jak prokládání odstranit/zneviditelnit) vlastně na čemkoliv (jiném PC, DVD přehrávači,...

Díky za vaše reakce.

Omluva:...nechápu, proč (mi?) nelze odeslat jeden delší příspěvek. Po mnoha pokusech jsem jej musel rozdělit.... :-/
---
sloučeny 3 posty v jeden. Mod: I.M.
Pave1 (4279)|30.1.2008 12:10
prokládání ničemu nevadí (je to vlastně jedna z prvních "kompresních" technologií, slouží úspoře "objemu dat").

na TV i v PC je vše v pořádku, také DVD se vyrábí prokládaně (je určené pro sledování na TV).

- TV si s prokladem poradí sama
- na PC proklad odstraní přehrávač (některé automaticky, jiné s možností volby způsobu).

Není tak důvod proklad "odstraňovat", nemusí se při zpracování nějak ztrácet apod. (na jeho zvládnutí stačí pár jednoduchých znalostí, jak nastavit pořadí u nestandardních záběrů které třeba od někoho dostaneš, zpracování dat z videokamery HDV je ale bezproblémové).

----

"..tři druhy" neprokládaného videa:

Neprokládané video vzniká především přepisem filmu (filmové políčko-okénko není prokládané, při přepisu na video se přesto uloží do dvou půlsnímků; ty jsou ale původně na zdroji snímané "ve stejnou chvíli", nijak se tak neliší a lze je kdykoliv složit zpět do CELKU bez ztráty kvality).

Neprokládané video vzniklé "z videa" je často problém.
Videokamery většinou snímají video prokládaně, to znamená, že nejprve snímají první a pak druhý půlsnímek. Informace v nich (pohyb) se tak liší (na druhém půlsnímku je například běžící postava o kousek dál ve fázi pohybu) a jejich "složení do jednoho celku" není snadné, vzniká nějaká degradace (obraz méně ostrý s méně detaily), vznikající snímek se musí dopočítat (s vyhlazením rozdílů v pohybu).

Poslední kategorií je neprokládané video vzniklé z videokamery snímající "skutečně neprokládaně" (už na čipěch jsou oba půlsnímky" snímány skutečně ve stejnou chvíli a jdou tak opět složit bez ztráty kvality, jako u filmového okénka).

------------------

Režimy kamer 25p (progressive = neprokládané)

ještě nepopisují, jak takový režim vzniká, zda elektronicky "dopočtem s vyhlazením" (aneb s degradací) nebo skutečným neprokládaným snímání (a opětovným složením bez ztráty kvality).
Drtivá většina kamer snímá prokládaně (Canony XH-A1 nebo HV20 také), tj. půlsnímky se po sejmutí na čipech videokamery liší (v kamerové části jsou složeny dopočítáváním "s vyhlazením do plného snímku").

CO Z TOHO PLYNE

1. Pokud kamera snímá prokládaně a režim 25p skládá elektronicky (s nějakou mírou degradace) je obecně vždy lepší točit prokládaně (složení lze totiž kdykoliv provést později, často s lepším výsledkem, neboť kamera má na přepočet jen omezený čas 1/25 vteřiny). Zjistíš to snadno, porovnáním "stejných" záběrů v režimu 50i a 25p.

2. tzv. "film look" stylizace (estetický výraz obrazu, který navozuje "pocit" sledování filmu) jsou často chybně provedené. Kameramani a tvůrci z neznalosti často používají "neprokládané snímání", jenže to elektronicky dopočítavané. Výsledkem je tak jen zbytečná degradace obrazu (dle typu kamery), přitom lepšího výsledku by šlo dosáhnout v postprodukci.

Některé videokamery umí skutečně neprokládané snímání (ale i tam se projeví rozdíl mezi snímáním videokamerou, "s maticí pevně určených bodů" snímače, a filmové suroviny s jiným principem snímání - světlocitlivé chemické vrstvy; u videa jsou tak lepší výsledky většinou až v režimu 50p, dík pravidelnému rastru bodů a dalším okolnostem, film je víc "vyhlazený", pohyb je plynulejší).

3. Pro internetové distribuce (s velmi malým dat. tokem) se často používalo neprokládané nastavení komprese (z důvodu jednoduššího komprimování), při malých dat.tocích do 1Mbps stejně nebyly detaily vidět. Dnes už jsou ale i v této distribuci dat.toky větší.

Snad ti tato informace (a nejen tobě .-) ) trochu pomůže. Obecně je u videokamer režim25p na přání zákazníků, proklad se ale dá odstranit (často lépe) až později při zpracování.




Zavěrem.

Při běžném rodinném natáčení tě omezují mnohem "základnější" technické okolnosti (které mají daleko větší vliv na kvalitu výsledku), než režim 25p.
Nekvalitní zaclonění, nekvalitní zvuk, příliš neklidné držení kamery, nepoužití přídavného světla v "lowlight", špatně provedná kompozice obrazu (zarámování scény před kamerou) poznamenají výtvarně-esteticky výsledek mnohem víc, než jemná rádoby filmová stylizace 25p (s častou degradací dopočítávaného výsledku).

Jak postupně mizí staré CRT televizory a nastupují nové (většinou s LCD obrazovkou), které proklad už tolik nepodporují, začínají se lidé ptát, zda není lepší točit v režimu 25p? Rychlejší pohyb u videokamer spíš ale potřebuje režim 50p (než 25p, viz ten rozdíl ve způsobu snímání proti filmu), takže důvody jsou spíš "pocitové" než technické.
Pokud nevíš, toč tak (i zpracovávej) zatím vše prokládaně.

Po čase praxe ("natáčení" na kazetu či rotující plotny disků či "zapisování" na záznamovou kartu :-) ) sám poznáš, jestli chceš vylepšit esteticko-výtvarnou úroveň svých nasnímaných záběrů stylizací 25p. Např. "filmová stylizace" je ale obecně daná mnoha dalšími okolnostmi, prací s hloubkou ostrosti, filmově pojatými kompozicemi obrazu, svícením, propracovaným předem promyšleným snímáním záběrů, kvalitou zvuku. Proklad se odstraňuje spíš až dodatečně.

P.S. Závěrku 1/25 lze použít (v běžném režimu 50i) tam, kde není dost světla. To je ale "krátkodobé použití", ne trvalé (režim 25p přepne zpracování obrazového procesoru kamery a záznamu, závěrka 1/25 přepne jen režim práce snímací části, další zpracování je ale prokládané).
siSINka (122)|30.1.2008 13:18
Díky moc za vyčerpávající informace.

Můj dotaz na ono "škaredé viditelné vodorovné prokládání" vyplynul z toho, že jsem netušil, zda je toto nutno "odstranit" při těch úpravách v editačním sw; po tvém vysvětlení jsem chytřejší: do prokládání "nerýpat"
1) TV si s tím poradí
2) na LCD v PC viditelné prokládání odstraní příslušná volba ve VLC playeru. Třeba se mi podaří VLC donutit spuštět se defaultě s příslušně přednastavenou volbou na odstranění prokládání ;-)
Terka (274)|30.1.2008 13:31
>>>Drtivá většina kamer snímá prokládaně (Canony XH-A1 nebo HV20 také), tj. půlsnímky se po sejmutí na čipech videokamery liší (v kamerové části jsou složeny dopočítáváním "s vyhlazením do plného snímku").

HV 20 neumi 25p, dopocitava to z 50i?
Terka (274)|30.1.2008 13:33
[QUOTE=Pave1;163723]
Drtivá většina kamer snímá prokládaně (Canony XH-A1 nebo HV20 také), tj. půlsnímky se po sejmutí na čipech videokamery liší (v kamerové části jsou složeny dopočítáváním "s vyhlazením do plného snímku").
[/QUOTE]
HV 20 neumi 25p, dopocitava to z 50i?
stayman (12393)|30.1.2008 16:08
[QUOTE=Terka;163739]HV 20 neumi 25p, dopocitava to z 50i?[/QUOTE]

25p, teda 25 plnych snimkov, je rozlozenych (napoly :D) do 50 polsnimkov, ako trebars V1


Pave1 (4279)|30.1.2008 16:18
HV20 i Canon XH-A1 umí režim 25p (kromě 50i).

Tento režim je (alespoň u XH-A1) dopočítávaný. Předpokládám, že u HV-20 to bude obdobné (byť má proti XH-A1 ne tři CCD ale jeden CMOS čip). Obě kamery používají stejný obrazový procesor (DigicII) a není důvod si nějak myslet, že by si výrobce "dobrovolně komplikoval život" (leda by procesor umožňoval zpracování obou druhů signálů, ale tomu se mi nechce moc věřit).

v kamerové části v obrazovém procesoru dojde nejprve k převodu na 25p, pak už se to zpracovává (v režimu kamery 25p) dál neprokládaně.

Nejjednodušší je ověřit si, zda po přepnutí kamery do režimu 25p vzniká nějaké "vyhlazení" (ztráta obrazové informace, především ve vertikálním směru), proti režimu 50i. Snímaný neprokládaný obraz není totiž třeba nijak "vyhlazovat" (zpracování pak klidně může být i prokládané, vždy jde výsledné půlsnímky beze ztrát opět spojit v jeden snímek). Editační sw jen přidá (v projektu nastaveném na "25p") i neprokládanou grafiku, neprokládané zpracování efektů, titulků atd.

Podle toho "vyhlazení" se to právě pozná (jestli kamera snímá neprokládaně nebo dopočítává), byť u HD kamer je celý proces ve výsledku dík vyššímu rozlišení jemnější.

P.S. Testoval jsem to u XH-A1 na jemných vzorech (záclon apod), nějaké info běhalo taky na netu (že to ty Canony dopočítávají). Přišlo mi při sledování výsledku (ostrost hran, jemných detailů), že tam ten drobný rozdíl je. Je ale pravda, že u HD kamer termín "dopočítávání" rozhodně nepředstavuje tu nekvalitu, často známou ze starých DV kamer. Rozdíl v 25p v rozlišení není proti 50i ani v přepočtu nijak velký.

Mnohem víc vadí rozdíl mezi 25p a 50p, kamery nejsou film (na kterém pohyb vypadá hladce i ve 24 fps). I z tohoto druhého důvodu je zatím lepší točit prokládaně a proklad odstraňovat případně až v postprodukci
Pave1 (4279)|30.1.2008 16:51
ad) "..Třeba se mi podaří VLC donutit spuštět se defaultě s příslušně přednastavenou volbou na odstranění prokládání ;-) "

- Saxel tu dával nedávno návod pro VLC, fungovalo to .-) (v možnostech videa zaškrtneš dva filtry, navolíš v jejich specifikaci odstranění prokladu).