Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

novy AVCHD + Panasonic HDC-SX5

Petr10 (17)|13.10.2007 19:02
Myslel jsem, ze soucasna tzv. nova generace AVCHD kamer (pry umi narozdil od prvni generace zaznam ve "Full HD", tedy s rozlisenim 1920 x 1080) bude tim pravym resenim pro podzimni nakup HD kamery (cenova hladina 20-30 tis.). Celkem rezervovane komentare stran AVCHD (je tedy ve srovnani s nim kvalitnejsi starsi format HDV?) mne ale ponekud zmatly...

Zaznam rozhodne strihat chci a o aktualni neprilis velke podpore strihovych sw vim, ale verim, ze prave tohle se postupne zlepsi...

Zmineny format AVCHD (1920 x 1080) pouziva napr. novinka Panasonic HDC-SX5. Muzete ji, prosim, doporucit nebo naopak? Byla by misto ni napr. lepsi starsi a dost oslavovana Canon HV20?

Velmi dekuji a predem se omlouvam za zrerme amatersky dotaz...
stayman (12393)|13.10.2007 22:39
No neviem, ci je to vyhra pri rovnakom dat.toku, ktory je beztak na hrane, pouzit este vacsie policko, kvalitu vidis sam, FX1/Z1 ide na 960x1080 bodov a tam uz to je poznat, ze je to malo, ale u 1440x1080 od 1920x1080 nerozoznas urcite nic, iba ak viac koceciek u toho 1920..:D
Pave1 (4279)|13.10.2007 22:56
Dobře, tedy znovu a znovu a znovu po 107 :

1. každý kamkordér (kamera) se skládá z kamerové a záznamové části.

2. pro kvalitu obrazu je rozhodující kvalita kamerové části (neboť zpracování obrazu v kameře probíhá ve dvou kvalitách - první v kamerové části je důležitám druhá nižší kvalita je daná použitým typem komprese záznamu apod - AVC nebo HDV např).

3. kamerová část se skládá především "z kvality" optiky (objektiv), kvality snímacího čipu a kvality elektroniky - prvního zpracování signálu.

- kvalita optiky je cca stejná, důležitá je širokoúhlost kamery - šířka úhlu záběru optiky pro natáčení v interiéru
- kvalita čipu je daná fyzikou velikostí (kamery s 1/6 čipem jako tvůj panasonik jsou velmi nevýhodná koupě, jemně řečeno, v třídě 20-30k pak jsou to vyhozené peníze)
- elektronika je stejnám liší se pouze provedení ovládání - tlačítek a jejich ergonomie (použitelnost)

to je kamerová část a zde HV20 není vůbec "stará", patří naopak k moderním kamerám s CMOS čipem, zatímco tvůj vybraný pana je oldies s nejhorším čipem CCD 1/6

------------------

Záznamová část takto získanou kvalitu buď udrží nebo zhorší (přijatelně nebo..)

1. komprese jsou dvojího druhu, intra a inter frame (zjednodušeně řečeno). První znamená, že každý snímek je komprimovaný samostatně, což usnadňuje střih na počítačích menšího výkonu.

druhá používá při komprimaci takzvané skupinky obrázků, GOP (group of pictures). zde je pro střih třeba většího výkonu, pro rekonstrukci jednoho snímku je třeba dekompresovat celou skupinu - což je výpočetně náročnější.

do intra frame kompresí patří např. miniDV, ovšem to je pro SD rozměr pouze (ve spotřební třídě).

do inter frame kompresí patří např. (původně pouze distribuční) mpeg2 (v HDV specifikaci) nebo mpeg4 (AVC coding), který poskytuje za cenu vyšších nároků při zpracování (na HW) stejné výsledky při nižším toku.


--------------

Takže v HD rozměru je to takto

- mpeg2 HDV má standardně 20Mbps, stačí to. mpeg4 AVC má běžně 13Mbps (ale často i jen 10Mbps), což je "skoro stejně" kvalitní jako HDV(především to ale "úsporně" umožňuje použít kartový záznam namísto mechaniky).

Z hlediska záznamu je tak paradoxně na tom lépe mpeg2 HDV, neboť pásek z hlediska kapacity neomezuje tolik dat. tok jako záznamové karty - v praxi je tedy HDV o vous kvalitnější (dík vyššímu prakticky použitelnému dat. toku).

Souhrn:

kamerová část těchto HD kamer pracuje v "HD" (ROZMĚRU -cca, vždy je to otázka počtu bodů na snímači a procesu zpracování barev - tedy 1xCCD/CMOS vs 3xCCD/CMOS kamery, samplování v kamerové část u nejvyšších modelů HDV kolem 100k ceny je plnohodnotné 4:2:2, 8bitů).

Záznamová část pracuje v HDV čí AVC kompresi, zde je úsporná kvalita - záznam se v H rozměru zmáčkne na 1440x1080, barvy se podsamplují na 4:2:0 (4:0:2 v dalším řádku - šachovnice). To je druhá kvalita, s menším vlivem na kvalitu výsledku.

-----

Pro kvalitu obrazu je rozhodující objektiv, velikost snímače (stručně ne 1/6 CCD, to ani třikrát) !!!
- to dává kvalitu.
Záznam bych pro střih volil páskový (větší dat tok a delší trvanlivost při dobře seřízené mechanice), kompresi pro náročnější použití jasně HDV.

Pro turistiku je možné použít pevný disk (nebo i ojediněle kartu), komprese je pak v SD rozměru mpeg2, v HD rozměru mpeg4 AVC. Střihové možnosti jsou limitované náročností HW a menším počtem programů podporujících AVC.

Závěr
náročnější volba by se měla vyhnout CCD 1/6, v SD rozměru je tu miniDV (pásek), v HD a SD rozměru je pro 16:9 HDV (pásek).

méně náročná volba je z kamerové části DTTO (pouze kamery pod 12k je možné vzít i se CCD 1/6), záznam je pak dnes volbou mezi pevným diskem s mpeg2 (SD) nebo mpeg4 AVC (HD) kompresí, movitější koukají po HDV.

Ten panasonic je souhrnem stará šunka s novým záznamem, proti tomu je HV20 moderní kamera s kvalitním spotřebním záznamem HDV (s možností zpracovávat nahrávky v miniDV aneb DV kompresi, kamery totiž umí převádět záznam z HDV "letmo" do miniDV na firewire - mají převodník, zapíná se v menu).

Nakonec - tohle vše popisují populárně naučné knížky pro začátečníky, šířeji a srozumitelněji, takže doporučuju investovat :-) .
Pave1 (4279)|15.10.2007 19:37
přidám citaci z jedné aktuální debaty v SZ:

1. Komprese AVC dokáže při "o něco menším dat. toku" uchovat (pozorovatelem na tv subjektivně vnímanou) stejnou kvalitu, jako mpeg2 HDV.
- zde se mýlíš pouze v tom, že právě limit kapacity záznamu snižuje "deklarovaný" dat. tok mpeg4 AVC z 18Mbps (což by stačilo na HDV s 20Mbps) na "praktických" max 13Mbps u kamer s SD kartami či pevným diskem. Vyčteš to ze specifikace kamer, kterou najdeš na stránkách výrobce daného modelu. Prakticky je tedy limituje ne komprese, ale především "použitelná kapacita" záznamových karet či pevných disků (běžný dat tok v mpeg4 bývá 8 - 10 - 13Mbps, HDV má proti tomu vždy neměnných 20Mbps)

2. HD je sice "hudba budoucna", ale ve spotřebních kamerách už dávno ne. Kamerová část pracuje vždy v HD (rozměr), záznamová část v HDV či AVC (mpeg2 vs mpeg4).

3. Zpracování AVC je výpočetně o dost náročnější než zpracování HDV (není to tedy "jen otázka sw, ale i síly HW, který dodává pro spotřebitele "praktickou použitelnost"). Zatím je AVC spíš vhodné pro "natočit a moc neupravovat", ale jistě se to časem změní - snad k lepšímu.

4. Kamery ke kterým jsi došel (HV20 a HC5) jsou HD/HDV kamery (kamerová část je osazená CMOS čipem/záznam pracuje v mpeg2/HDV specifikaci, ukládané je to na miniDV formát kazety). Opět tedy neplatí, že "HD je hudbou budoucna", naopak je lepší točit vše do HDV a dočasně zpracovávat downconvert verzi signálu (převodník v kameře převede HDV na "klasické" DV - natahuješ to běžně přes FW přímo z kamery, pouze je do signálové cesty zařazen i převodník).

Souhrn - "miniDV kamery" bývalo dřív označení pro 1xCCD kamery s SD (rozměr) miniDV záznamem (tedy DV komprese). Současnou nevýhodou těchto výprodejních modelů je především špatná podpora snímání 16:9 - v kamerové části; dochází k degradaci kvality v 16:9 v kamerové části - především se snižuje vertikální rozlišení obrazu, což je znatelně vidět) Druhou nevýhodou je často výběhový typ snímače CCD 1/6 (příliš malý snímač má mnoho neduhů, významně snižuje kvalitu snímaného obrazu).

Současné "HDV kamery" = kamery především s 1xCMOS čipem, které záznam provádějí v mpeg2/HDV specifikaci (na pásku miniDV).

Kamerová část dobře snímá 16:9, nesnižuje kvalitu.
Bohužel nové CMOS čipy (v porovnání s většími CCD 1/4 palce - malé čipy CCD 1/6 jsou naopak horší) mají o vous horší výsledky v malém světle.
Řeší to světlo na kamerku v ceně kolem tři tisíce kč, s 10W halogenkou (a difůzní fólií za 200Kč, která zjemní tvrdé stíny, způsobené tímto světlem).Světlo není horké a velikost je vhodná i na malé kamery (například Canon HL 10 nebo 20, Sony také dělá 10W světýlko).
Toto přisvícení řeší snímání "tváří děcek" např. na vzdálenost 0,5 až max 1,5m - 20W halogenka pomůže do vzdálenosti max 3m - ubude šum, barvy získají na kvalitě a "oživí" to oči děcek, opravdu světýlko vřele doporučuju)

Přes tuto drobnou nevýhodu je kvalita obrazu v běžném světle bezkonkurenčně prostě vynikající. Obraz je perfektně prokreslený a záznam HDV toto dokáže uchovat.

Takže ano, pro rozumnou kvalitu jednoznačně CMOS kameru s HDV záznamem na miniDV kazety (a točit do HDV, ne do "DV" - tedy SD rozměru).

Jestli Sony nebo Canon je na tvých preferencích, pokud bude točit manželka (víc na automatiky) tak kup klidně dražší Sony, má spolehlivější mechaniky. Ovšem ani s tím Canonem neuděláš chybu, je to kvalitní kamera, nějaká vyšší poruchovost se zatím dle referencí na netu neprojevila.
Za tu cenu je to bezkonkureční kousek a dobře a hodně se prodává (také dík "přítulnějšímu" manuálnímu ovládání, proti Sony s jejím dotykovým LCD známým pod zkrakou DAKTYL).

Tak přeju šťastnou ruku při výběru

Ahoj