Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Disney zkrátí exkluzivní období pro kina na polovinu. Následuje konkurenci

15.5.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Disney je dalším velkým studiem, které se rozhodlo zkrátit období, po které jsou jeho filmy exkluzivně dostupné v kinech. Některé snímky bude možné streamovat již po 45 dnech od premiéry. Disney+ hlásí zpomalení růstu počtu předplatitelů.
Předtím, než se film dostane na DVD/Blu-ray a VOD platformy, je exkluzivně dostupný pouze v kinech. Toto období, které je v USA označováno jako „theatrical window“, dříve trvalo šest měsíců. I pod tlakem internetu se později zkrátilo na tři měsíce. Vlivem pandemie covidu-19 ale dochází k dalším změnám. Některá studia krátkodobě zcela zrušila exkluzivitu pro kina a pustila filmy rovnou na internet, případně vyzkoušela souběžnou premiéru online a na stříbrném plátně. Další hřebíček do rakve „theatrical window“ v současné 90denní podobě přidala Walt Disney Company.
 
 
Během diskuze nad čtvrtletními finančními výsledky se CEO Bob Chapek zmínil, že dva nadcházející filmy budou mít zkrácené exkluzivní období pro kina. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (Marvel Studios) a The Free Guy (20th Century Studios) budou po mnoha měsících první filmy od Disney, které v USA zamíří nejprve do kin. Naposledy to byl hororový snímek Noví mutanti ze série X-Men, který měl premiéru 28. srpna 2020.
 
Od té doby jsou nové filmy uváděny buď rovnou na platformě pro streamování videa Disney+ (to je případ animáků Soul nebo Luca), případně proběhne souběžná premiéra v kinech a na internetu. V takovém případě ovšem divákům nestačí standardní předplatné Disney+, ale musí jednorázově připlatit 30 dolarů za Premium Access. Tímto způsobem byly nebo budou distribuovány filmy jako Mulan, Cruella, Black Widow nebo Jungle Cruise.
 
 
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings a The Free Guy budou v amerických kinech exkluzivně k vidění jen 45 dnů místo původních 90 dnů. Hned potom zamíří do služeb VOD, pravděpodobně na Disney+. Tato platforma podle posledních oficiálních čísel zaznamenala 103,6 milionu předplatitelů, což je o 6 milionů méně, než předpokládali analytici. Růst tedy zpomaluje, stejně jako v případě Netflixu. Disney+ také v březnu poprvé zdražilo své předplatné (v USA nyní stojí 8 dolarů).
 
Zkrácení „theatrical window“ oznámil z velkých studií jako první Universal. Warner Bros. k tomu přistoupí v roce 2022 a letos dokonce přinese souběžné premiéry v kinech a na HBO Max. Nedávno zkrátil exkluzivitu pro kina také Paramount, takže posledním velkým studiem bez konkrétních plánů zůstává Sony Pictures.