Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
28.1.2011, Jiří Piškula, návod
Stejně tak, jako u digitálních fotoaparátů zdaleka nezáleží jen na tom, kolik megapixelů má jejich snímač, je velkým omylem spoléhat v audiotechnice na údaje o výkonu. „Čím víc Wattů, tím větší hlasitost.“ Skutečnost je trochu jiná. Jaká?
MaSu | 5.4.201119:06
Dobrý den,moc by mě zajímalo proč se nikde neuvádí kolik domácí pc repro má příkon wattů,teda kolik spotřebuje,mám doma Logitech Z­-323 a Logitech X­-210,je tam pouze výstupní výkon a nikde se tento údaj neuvádí,děkuji za odpověd
Odpovědět0  0
brranik | 20.3.201213:29
No hlavne preto ze prikon nie je konstantny, ale zavisi od toho co a v akej hlasitosti sa prehrava.
Odpovědět0  0
JaMuj | 14.2.201113:17
Z uvedene rovnice plyne, ze ctyrnasobny prikon reproduktoru, znamena narust akustickeho tlaku o 6 dB.
A z tabulky plyne, ze dvojnasobny tlak vzduchu v Paskalech znamena narust o 6 decibel.

Proc ctyrnasobna energie vyvola pouze dvojnasobny tlak vzduchu?
Odpovědět0  0
Terniss (1) | 4.2.201119:30
Děkuji za článek, jen mě mrzelo že nebyl až tak úplný, odkazujete na jiné články, mám rád vše pohromadě.
Ale supr, děkuji moc :)
Odpovědět0  0
Kozousch (24) | 5.2.201112:30
Ono je to subjektivní ­- vy třeba máte rád vše pohromadě, takže by vám vyhovoval článek obsáhlejší. Jenže obsáhlejší článek by zase odradil spoustu jiných čtenářů a ruku na srdce ­- já se obávám, že převažují netrpěliví čtenáři, kteří jsou zdeformovaní zkratkovitým vyjadřováním médií bez souvislostí. Já osobně si myslím, že délka článku je tak akorát a beru to tak, že koho toto téma zaujme, tak materiálů jdoucích více do hloubky ­"VyGooglí habakuk­". A chvála autorovi za každého poučeného čtenáře, který když dokáže tento článek pozorně přečíst celý, tak bude alespoň poučeným zákazníkem, který nepoctivým výrobcům a obchodníkům neskočí na ty neodpornější a do očí bijící marketingové lži.
Odpovědět0  0
tesla15 (98) | 5.2.201116:18
Naprosto a rád s Vámi souhlasím. Jsem nepřítel marketinkovému zavádění. A tvrdím, peníze nejsou na prvém místě. První místo patří způsobu žití. Je to až neskutečné, kdy kupující objede půl Evropy by mnohdy ušetřil směšnou částku. To ještě nemluvím o servisu, velké poruchovosti některých výrobků.
Odpovědět1  0
kasr (8) | 3.2.201112:57
Charakteristická citlivosť repro nie je nezmyselny udaj.Je to udaj velmi dôlezity u pa systemov.Tam je dôlezite dosiahnut s uvedenymi zosilnovacmi urcity minimalny akusticky tlak.Inak by sa museli pouzit zosilnovace vyssieho vykonu a reprobedne vyssieho prikonu­(nie vykonu,ako sa casto spomina­-udaj uvadzany na repro je jeho prikon­).A vôbec neplati,ze kvalitne repro pre domaci posluch maju väcsiu citlivost­(tym aj vykon­-teraz to je vykon­)­-u repro pre domaci posluch su ine dôlezitejsie udaje­-skreslenie...a citlivost byva vzdy nizsia ako u repro pre ozvucovanie koncertov a podobne.
A este jeden dodatok­-niekto spominal,ze kvalitnejsie zostavy hraju subjektivne hlasnejsie,ako nekvalitne.Je to presne naopak­-kvalitne zostavy nikto neprebudi,u smejdov sa snazia ludia zvysit hlasitost,signal byva skresleny s mnozstvom harmonickych frekvencii,co spôsobi dojem vyssej hlasitosti­-staci,ked som u mamy,ta je nahluchla,ma male radio a pustene na max­-pre mna velmi nahlas,ked si pustim hudbu ja­-tak 2*3 az 5 w na repro s citlivostou 89db mam pocit,ze mne to hraje tichsie.Inac obcas pocuvam aj ovela hlasnejsie.Zosik DPA, poctive trafo 400VA.
Inac mi neda nespomenut meno cloveka,ktory je v akustike u nas in­-je to rndr.Sykora­(meno asi Rudolf­).
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 3.2.201113:11
...ano, RnDr Bohumil Sýkora je pojem.
Mě osobně mrzí, že není více slyšet o zesilovačích pana Brassanyho... DPA od pana Dudka jsou fajn, hlavně pokud se jedná o bipolary, ale Brassanyho zesíky jsou dál...
Odpovědět0  0
Hltač informací | 2.2.201116:56
Díky za pěkný článek... Možná je to tím, že už jsem dnes dlouho v práci, možná ne ­- Ale já mu vůbec nerozuměl.
Na začátku článku jsem se dozvěděl, že udávaný výkon zesilovače neříká nic o výsledné hlasitosti hudby. Totéž jsem se dozvěděl na konci. A to uprostřed?? Tam bude asi důkaz...
Odpovědět0  0
tesla15 (98) | 2.2.201110:44
Tehdy jsem se pokoušel sestrojit kvalitní repro. Jiná možnost nebyla. A dočetl se: pro kvalitní přenos hlubokých tónů by ­" bedna ­" měla mít 2,5 x větší obsah reprodukovaného nástroje.Inu na buben, basu již slušný rozměr. Existovaly návody na umístění repro do betonových kanalizačních odpadních trubek. Uznávám zlepšení některých dnešních repro, ale obsah je stále základ. U firmy PHONAR v cenové kategorii nad 25 000 Kč jsou bedny k sobě párované ­( za podpory muzikantů ­) se stejnou chybou. Zpracované z nedunícího dřeva. Zvykl jsem si na B@W 800, ale.... Cabasse La Sphére mám stále zaposlouchané, musím uznat...TY uměly zahrát všechno. Basák 22­" atd., atd...
Odpovědět1  0
NRX | 2.2.20118:07
Ten čo to myslí s hudbou vážne, tak sa nebude až tak zaoberať parametrami a radšej dá prednosť posluchovým testom.
Nezabudnem keď som bol na testoch Electrocompaniet + Dynaudio a pýtal som sa najaké parametre ­(asi choroba z mladosti­) a chlapík sa ma spýtal na čo ich potrebujem vedieť. Vtedy som si uvedomil, že v podstate na nič a jediné na čom záležalo bolo ako to hralo ;­-)
Odpovědět0  1
Martin Vítek (13) | 2.2.20119:00
....no právě, pamatuji si, jak jsem se před 16 lety ocitl v jednom pražském poslechovém studiu. Tenkrát jsem měl doma ES sestavu od Sony. Trojkovou řadu CD, pětkovou řadu tuneru a moji hlavní pýchou, chloubou byl digitální předzesilovač TA­-E 2000 ESD. Zesilovač jsem měl ruskou kopii Nakamichi a reprobedny jsem pořídil ARS 850 ­(kdo nezná, jedná se o největší model uzavřených, třípásmových soustav s papírovými měniči a příjemným zvukem, ale do panelákového obýváku cca 22 m2 byly více než předimenzované ­- pro představu, průměr basového měniče byl něco přes 30 cm ­- http:­/­/www.repromania.net­/tesla­/tesla­-reprosoustavy­-ars­-850­/tesla­-reprosoustavy­-ars­-850.php­) z bazaru za 2500 Kč. Takže cenový nepoměr jako blázen, ale v tu dobu mi to přišlo zcela v pořádku.
Po několika málo okamžicích, kdy se ve studiu rozehrály Dynadio Contour 1.3, napájené zesilovačem a cd přehrávačem Audiolab ­(sestava cenově srovnatelná s tím, co jsem měl doma­), jsem měl ne sto, ale dvěstě chutí po návratu domů celou svoji sestavu vyhodit z okna... byl to pro mě takový otřes, který měl pak za následek otevření takového podobného studia v Liberci.

Takové zážitky jsou nezaplatitelné... ale nebuďte na omylu, takové šoky lze zažít i ve výrazně nižších cenových relacích. Sám jsem byl nadšený, když se nám ve studiu sešel nejnižší zesilovač a cd přehrávač od značky Marantz a nejnižší model základní řady reprosoustav Xavian, model Suona... a dalo by se pokračovat dál...
Odpovědět1  0
tesla15 (98) | 2.2.201110:52
Ve stejnou dobu jsem zde měl uváděné repro ARS 850 ­( tuším cena v oné době nějakých 30 000 Kč.­). Vůbec mne nenadchly, duněly.
Odpovědět0  0
NRX (1) | 3.2.20118:31
Prvá zostava s ktorou som začínal bola NAD + Castle, takže nejaký ten ­"slušnejší­" základ tam už bol. Pokiaľ som chcel ísť ďalej, tak posun do vyššej kategórie bol viac­-menej nevyhnutný.

Z reproduktorov som zakotvil pri Dynaudio a keďže som bol s NAD spokojný prichádzala do úvahy ­"renovácia­" v podobe najvyšších modelov z Classic série alebo prechod rovno do Master série. A keďže Master séria je cenovo porovnateľná s Electrocompaniet, porovnávací test bol na mieste. Nakoniec Dynaudia skončili u mňa doma a kúpu novej zostavy som odložil na neurčito ;­-)
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 3.2.20118:52
Proč se vůbec nedivím...?? :­-­) Dynadio patří mezi mé nejoblíbenější. Na stejné příčce jsou reprosoustavy Xavian ­(a nejen pro osobní vztah s jejich tvůrcem­) a pak US šílenost Martin Logan. ML však začínají na částkách, které jsou pro běžnou CZ rodinu poněkud zdrcující a starší model je obtížné sehnat. V US je sice lze sehnat zo dobrou cenu, ale vzhledem k jejich rozměrům jsou z valné většiny ­"pick up only­"... ale popravdě, i kdyby byl prodejce ochoten takovou krabici poslat ze států do CZ, cena dopravy by asi totálně potřela výhodu nižší ceny...

Electrocompaniet je výborné zesilovače, ale podobně jako repro Dynaudio mají měkčí, teplejší charakter a do zatlumené místnosti už může zvuk této kombinace působit poněkud zastřeně... naopak do moderních, strohých, minimalistických interiérů je to skvělá volba.
Odpovědět0  0
Doctor01 (1) | 2.2.20118:06
PMPO ­-> my jsme vzdy rikali: ­"Pro Mimoradne Pitome Obcany"
Odpovědět1  0
Lubomir338 | 1.2.201110:47
Vazeny pan, nie je pravda, ze vyrobcovia uvadzaju PMPO vykon pravdivo. Je to hlupost. Uvediem priklad: aktivne chrchlatka ­(­"repraky­") k PC mali napisany PMPO 400 W. Adapter bol s 12V napatim. Impedancia reproduktorov 4 Ohm. A teraz mi vypocitajte PMPO 400 W! To nie je mozne ani priamom pripojeni napajania na reproduktor pri 100% ucinnosti ­(144 U2­/4Ohm = 36W­)!!! Len ak by reprak bol na plyn alebo uhlie.... :­-­)
A co sa tyka porovnania 10 W a 100 W systemu ma daleko od skutocnosti.
Ak porovnate 10 W radiomagnetofon so 100 W HiFi vezou, tak si budte isty, ze radiomagnetofon na repraky s citlivostou 86 dB­/1m­/1W a HiFi veza 89 az 93 dB­/1m­/1W.
Cim ma reproduktor vyssiu citlivost, tym je drahsi. Nemate sancu kupit 10 W reproduktor s vysokou citlivostou za 5 EUR. A v beznych radiomagnetofonoch drahsie repraky nenajdete.
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 1.2.201111:14
....na druhou stranu ale nízká citlovost reproduktoru neznamená, že je to levný, nekvalitní reproduktor.. viz nabídka společností Scan­-Speak či Vifa...
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 1.2.201117:33
Suhlasim, ale opacne to plati. Kupte 99 alebo 109 dB reprak za 5 EUR. A necakajte, ze v pocitacovych bednickach mate reprak za 100 az 200 EUR ­(cena lepsieho repraku­).
Odpovědět0  0
Jiří Piškula (58) | 1.2.201114:29
V článku je jasně napsáno:
"...výkon PMPO není nijak standardizován, jeho definice se tedy může u různých výrobců lišit, a tudíž ani neexistuje žádný pevný vztah pro přepočet z jiných druhů výkonu.­"

Nikde není zmínka o tom, že je hodnota PMPO výkonu odvozená z reálných provozních hodnot.

Výkony a citlivosti použité pro demonstraci na výpočtech v článku jsou čistě ilustrativní, aby z nich bylo patrné, že nelze posuzovat jen výkon. Není primárně řešeno, o jaké zařízení se jedná.

Co se týče citlivosti reproduktorů, je celá problematika mnohem složitější, než je v článku nakousnuto, a proto je tam také ten dovětek ­(za závěrem­).

U reproduktorových soustav má na výslednou citlivost velký vliv také použitá výhybka, která upravuje poměry tak, aby byl výsledný zvuk kmitočtově vyvážený ­(kde je opět nutné počítat s citlivostí použitých reproduktorů a s dalšími parametry­).

To, že jsou reproduktory s vyšší citlivostí dražší než ty méně citlivé, je samozřejmé, také se tak dá provést základní dělení mezi ­"šuntem­" a kvalitou. U profesionálních PA systémů jsou dnes běžně používány reproduktoy s citlivostí 100­-107 dB.

Mimochodem, praktickým příkladem zařízení s malými rozměry a výkonem, které však hraje docela ­"nahlas­" jsou různá malá kytarová komba, v nichž bývají instalovány speciální reproduktorové měniče vhodné pro daný účel.
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 1.2.201114:53
"To, že jsou reproduktory s vyšší citlivostí dražší než ty méně citlivé, je samozřejmé, také se tak dá provést základní dělení mezi ­­"šuntem­­" a kvalitou. U profesionálních PA systémů jsou dnes běžně používány reproduktoy s citlivostí 100­­-107 dB­"

....potíž je ale i v tom, že soustavy pro ­"profi­" ozvučování hal a exteriérů jsou přeci jen jiné než reproduktory, které mají sloužit pro domácí reprodukci ­"konzerv­" ...takže skutečně bych netvrdil, že citlivost reproduktorů vypovídá o jejich kvalitě a ceně... tedy že vyšší citlivost znamená vyšší kvalitu i vyšší cenu...
Odpovědět0  0
Jiří Piškula (58) | 1.2.201116:32
To máte pravdu. Bylo to míněno tak, že to může být jistým vodítkem, ale samotná citlivost nic o kvalitě reprodukce daného modelu samozřejmě ­"absolutně­" vypovídat nemůže.

Ta úvaha vycházela ze zkušenosti s tím, že např. kvalitnější sestavy pro domácí kino zpravidla mívají o něco lepší citlivost než ty nejlevnější. Ovšem ve skutečnosti se mnohdy velmi liší svojí koncepcí i celkovým dílenským zpracováním.
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 1.2.201117:05
A také na tom, jak slušný je konstruktér, pokud je to prasátko, tak může použít ty nej díky a stejně neudělá dobrou soustavu... ale to je nekonečná debata...

...pokud se bavíme o standardních sestavách, co se dají pořídit v super­(hyper, mega, giga :­-D ­) marketu, tak je to skoro jedno...

ALe u opradu solidních reprosoustav, které mají sloužit k opravdu kvalitní reprodukci, tak tam ani přesně vypsané parametry nerozhodnou. Je to možná šílená představa, ale ta čísla nedokáží až tak přesně vyjádřit zvukový projev. Dvě reprosoustavy osazené stejnými měniči nebudou hrát stejně... sám jste zmínil výhybku, to je jasně, dále je potřeba započíst chování zesilovače... protože počítat s ideáoním zesilovačem je jedna věc, ale realita je jiná. Takže nalézt optimální kombinaci zesilovače a reprosoustav je spíše věcí trpělivostí a důvěry ve vlastní uši a pocit, než podlehnutí jak PR ­(důvěryhodným :­-­) ­) faktům tak zkušeností p­(r­)odavače.
A to už se dostáváme úplně někam jinam.. bohužel... či bohudík..?? Představy lidí o kvalitní reprodukci jsou bohužel zkreslené zaručeně skvělými parametry plasto­-hifi­-věže za 7000 Kč... :­-­)

Na druhou stranu je to docela fajn koníček objíždě polechová studia a hledat tu pravou sestavu, která se mi bude líbit...

Hmm.. a to se ani nezmínil vliv akustiky místnosti, ve které se bude sestava poslouchat... :­-)
Odpovědět1  0
Jiří Piškula (58) | 1.2.201117:55
Máte­-li chuť dozvědět se něco o vnímání zvuku ­(což je docela subjektivní záležitost­) tak trochu z vědeckého pohledu, doporučuji tuto velmi zajímavou přednášku ­(audio i video záznam­)
http:­/­/www.utko.feec.vutbr.cz­/~schimmel­/lectures­/?p=122
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 1.2.201118:06
Díky za odkaz na přednášku, rád si jí poslechnu... jen. čas :­-­) klasika...
5 let jsem provozoval poslechové audio studio v Liberci a díky tomu jsem si měl možnost něco poslechnout a měl jsem možnost nakouknout pod pokličku vzniku reprosoustav Xavian... s panem Barlettou jsme v kontaktu dál, ale už v jiné rovině...
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 1.2.201119:30
Vdaka za tip, pozriem si aj ine prednasky.....
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 1.2.201117:16
Ja som netvrdil, ze reprak s vyssou citlivostou je kvalitnejsi. Len, ze je drahsi. Co sa tyka PA systemov, tam sa pouzivaju uplne ine reproduktory, pretoze PA system pracuje inak, ako system s uzavretou ozvucnicou. Moze sa zacat bavit napr. o Lansingoch a ich konstrukcii a zistite, ze ju inak vyrobene, ako Hifi repraky.
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 1.2.201117:26
Ja tvrdim, ze PMPO je hlupost a nie relevantny udaj. Pisete, ze nie je dfinovany a moze sa u roznych vyrobcov lisit. To znamena, ze napr. sa RMS vynasobi bulharskou konstantou z intrevalu 10 az 1000 a dostaneme PMPO. Takze reprak ma RMS 5W a PMPO 5000 W.
Este raz, zabudnime na PMPO.
Mimochodom, najlepsie parametre zistite sluchom a ciastocne meranim v mrtvej komore.
Odpovědět0  0
Jiří Piškula (58) | 1.2.201117:41
Nikde v článku není informace o tom, že by PMPO byl relevantní údaj, naopak je tam vysvětlováno, že je to údaj k ničemu. Ano, s tou bulharskou konstantou je to trefné a přesně tak je to míněno i v článku. PMPO nebrat :­-­).
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 3.2.201110:18
váš argument je nesmyslný, stačí když v obvodě bude kondenzátor a teoreticky můžete na zlomek sekundy dosáhnout libovolně vysoký výkon a z toho si odvodit ono PMPO tak aby nedošlo k žádnému průrazu polovodiče... takže i těch 400W třeba na 1ms můžou ten zesilovač v reprácích dát, proč ne?
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 3.2.201114:19
Vazeny v0cas,

Vase tvrdenie je hlupe.
Pri napati 12 V a impedancii 4 Ohm, nikdy nedosiahnete prikon 400 W ­(a nie vykon­)!!!
Asi neviete, ako funguje kondenzator. Kondenzator,vo funkcii filtra, nezvysuje napatie.
Kondenzator by vam pomohol len v zapojeni zdvojovaca napatia...ale to uz hovorime o napati 24 V a nie 12 V. Alebo keby by ste menicom zvysili napatie, tak to je uz ina rec...
Prosim, nastudujte si zaklady elektrotechniky ­- fyzika pre zakladne skoly.
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 3.2.201114:37
ale, ale! Elektrotechniku jsem vystudoval na VS, takze na zakladku me laskavě neposilejte.
PMPO je specifikum zesilovace, nema to nic spolecneho s impedanci pripojenych repro a není tím tudíž ovlivněno...
Mimochodem, impedance je významná pro střídavé napětí a sama o sobe nic nerika o stejnosmernem odporu civky v reproduktoru, který může být podstatně nižší a ten proud potřebný pro 400W tam klidně můžete protlačit.
Odpovědět2  0
Lubomir338 | 3.2.201117:38
Prikon je definovany ako podiel stvorca napatia a impedancie zataze.
Vy si mylite reproduktor so ziarovkou!! Cievka reproduktora s impedanciou 4 Ohm ma jednosmerny ­(ohmicky­) odpor cca 3 Ohm ­(myslim reproduktor, ktory prenasa nizsie a stredne frekvencie­). Ked aj by mala cievka len 1 Ohm, tak je to 144 W teoreticky prikon ­(pri 100% ucinnosti zosilnovaca a teoretickom zdroji napatia­).
Ak ste vystudovali elektrotechniku, tak sa cudujem vasim vyrokom. Vy nemate sajn, o com hovorim. Elektrotechniku ste mali ­"studovali­" asi ako vedlajsi predmet, napr. Elektrotechnika v polnohospodarskej praxi. PMPO sa uvadza u lacnych bedni alebo ­"plazakov­" na oblbovanie ludi.
Odpovědět0  2
v0cas (12) | 3.2.201122:48
Vy jste asi fakt natvrdlý, neargumentujii impedancí zátěže, ale vlastnostmi samotneho zesilovače.
Pokud si znova přečtete přesnou citaci z článku, kterou jste kritizoval, tak zjistíte, že PMPO NEMUSÍ být definováno pro jmenovitou zátěž, kterou tady argumentujete:
"Jedná se o krátkodobý špičkový výstupní výkon, který je obvykle schopen dodat koncový zesilovač do zátěže, mnohdy jen po dobu několika milisekund, a dokonce to nemusí být zátěž jmenovitá.­"

Ta vsuvka s rezistivnim odporem zateze byla jen navíc, protoze jista impedance neznamena vubec nic o maximalnim vykonu pokud zanedbate frekvenci napeti. Vubec nevim jaky ma odpor bezna civka v beznem repraku a ani me to nezajima, protoze pro tuhlu teoretickou diskuzi o elektrotechnickych pojmech to neni vubec dulezite.
Odpovědět2  0
Lubomir338 | 4.2.20119:22
Je zbytocne sa s vami o niecom rozpravat, lebo vam chybaju zakladne vedomosti z elektrotechniky. Podla vasej teorie nemusi byt na zosilnovac nic pripojene a ­"zosilnovac doda vykon­". Myslim si, ze sa rozpravam s clovek s vekom cca 15 rokov. P.S. Aj vysielac vysiela do zataze, nie len tak ­"do vzduchu­". Ale to uz som odbocil od temy....
Namiesto urazok vam odporucam, aby ste si sadli ku knihe a nastudovali si zaklady. Napriklad, ako sa vypocita prikona zataze.
Odpovědět0  1
v0cas (12) | 4.2.201113:28
haha, tak teď jste mě opravdu rozesmál :­-D já z toho mám státnici, takže mi opravdu není 15 let. Mě spíš fascinuje, že jste schopen z vlastností napájecího zdroje vyvodit jaký maximální výkon může dodat zdroj, když zcela ignorujete fakt že ten zesilovač obsahuje prvky akumulující energii ­(kondenzátory­), jak již bylo řečeno tak PMPO NEMUSÍ výrobce počítat pro specifickou zátěž která je k tomu připojena, takže může být třeba 0,5 ohmu. Zkuste tenhle fakt pobrat a zamyslet se nad ním a pak druhé poučujte.
Kromě toho zesilovač je většinou stereo a pro tech vasich 400W takovy odpor vychází na 144­/200=0,72ohmu. Skutečně jste si jist, že ten zesilovač nebo jeho zdroj neobsahuje kondenzátor, který by byl schopen takový výkon po 1ms do takové zátěže 0,72 ohmu dodat?
Odpovědět1  0
Lubomir338 | 4.2.201113:55
Neviem o com tu rozpravate, lebo :
1. ked je stero zosilnovac tak sa uvadza napr. RMS 2x100 W ­/ 4 Ohm alebo sa moze zapojit do mostika ­(ak to umoznuje a potom je to 1x400 W. Ale to je nepodstatne.
2. PMPO je hlupost
3. Podla vasej teorie moze vyrobca PMPO pocitat aj pri prevadzke naprazdno ­(vy tvrdite, ze nezalezi na impedanci zataze, teda moze byt aj nekonecne velka impedancia­). Zamyslite sa nad svojim vyrokom.
4. Mimochodom, ako som uz napisal, PMPO je vyrobcom pocitane takto: PMPO = k. RMS, pricom k je bulharska konstanta z intervalu najcastejsie 1 az 1000.

Odpovedat vam uz nebudem, zbytocne stracam cas vysvetlovanim zakladov elektrotechniky.
Odpovědět0  1
v0cas (12) | 4.2.201114:51
1­) souhlasím
2­) souhlasím
3­) těžko může počítat PMPO při provozu naprázdno, případně s nekonečnou impedancí, to by totiž byl 0W.
4­) s největší pravděpodobností ano, i když renomovanější výrobci to mohou mohou mít zabalené do nějaké teorie.

Zatím jste mi nic nového nevysvětlil, pouze vycházíte z chybných předpokladů a z nepochopení mi vkládáte do úst věci které jsem neřekl. Vy jste na začátku zanedbal, to že PMPO NEMUSÍ být počítáno pro skutečnou zátěž, ale libovolnou a navíc jste ignoroval kondenzátory, které mohou potřebný výkon po tu krátkou dobu zajistit. To je celé.
Odpovědět1  0
Lubomir338 | 5.2.201116:01
Vazeny pan,

nevychadzam zo ziadnych chybnych predpokladov. Ak narazate na pochybnosti o vasich ­"vedomostiach­", tak tie ste prejavili vo svojich reakciach.

Vazeny pan, neobvinujte ma z toho, co som neurobil!
Nic vam nevkladam do ust. Len som do clanku vlozil vas citat.

Dna 3.2.2011 o 14:37 hodine ste napisali:
"?PMPO je specifikum zesilovace, nema to nic spolecneho s impedanci pripojenych repro a není tím tudíž ovlivněno... ­"

Na zaklade tohto tvrdenia moze byt pripojena impedancia aj nekonecne velka ­- na zosilnovac nic nepripojite. Aku hodnotu by mal PMPO? Nulovu.

PMPO je len marketingovy ohlupovaci udaj pre zakaznikov. Je to vymysleny udaj.
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 4.2.201114:02
Mimochodom, mate predstavu, aky odpor maju privodne kable? A uz som vam raz napisal, ze ohmicky odpor reproduktora s impedanciou 4 Ohm je cca 3 Ohm a reproduktora s impedanciou 8 Ohm je cca 6 Ohm. Vami uvazovany odpor 0,72 Ohm je nerealny. Nepredpokladam totiz, ze ste hlupak a pripajate na zosilnovac klince.
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 4.2.201114:33
PMPO je ryze teoreticka, spocitana hodnota a tyka se JENOM zesilovace, nevim co do toho tedy porad pletete skutecne reproduktory a privodni kabely.
Odpovědět0  0
Kozousch (24) | 5.2.20117:53
P.M.P.O. ­"výkon­" se počítá jak? Jako elektrický výkon, nebo podle ­"Marketingova­" zákona?
Elektrický výkon P = U x I ­(jasně, takto přesně to platí pro stejnosměrný proud­).
I je veličina závislá na U a R a platí, že I = U ­/ R.
Takže P = U x U ­/ R. Bez odporu se nehneme ani ­"teoreticky­".

Prakticky ­- zesilovačů schopných pracovat do zátěže 0,72 Ohmu je hodně málo a ve většině případů se jedná o hodně drahé Hi­-Endové zesilovače. U nich se zpravidla ­"pseudoúdaj P.M.P.O.­" neuvádí. Pokud se připojí zátěž 0,72 Ohmu na běžný zesilovač, zareagují ochrany zesilovače proti přetížení a žádný P.M.P.O. výkon se nekoná. Šmejdská čínská P.M.P.O. atrapa zesilovače bez ochran při zátěži 0,72 Ohmu odejde do křemíkového nebe ...
Odpovědět0  0
kasr (8) | 5.2.201111:14
Neodidu do neba,maju na to mekke zdroje.
Odpovědět0  0
Kozousch (24) | 5.2.201112:15
A ten měkký napájecí zdroj neodejde, pokud bude delší dobu několikanásobně přetěžován? Zkrátka takhle jednoznačně to taky nelze říct. Naprostá většina čínské elektroniky má poddimenzované napájecí zdroje a chladiče koncových zesilovačů. Většinu výkonových zesilovačů tvoří kopie integrovaných obvodů řady TDA s různě nefunkčními ochranami proti přetížení nebo přehřátí. I většina typů originálních TDAček není vhodná pro připojení k reprosoustavám s impedancí výrazně nižší než 4 Ohmy. Některé modely jsou i striktně určené pro jmenovitou impedanci 8 Ohm. V každém případě je při připojení zátěže pod 1 Ohm vysoké riziko nějaké poruchy ­- ať už koncového stupně nebo zdroje z důvodu proudového nebo tepelného přetížení. Samozřejmě může dojít i k situaci, že několikanásobné přetížení způsobí velký pokles napájecího napětí, který si zdroj i koncový stupeň nechají líbit po libovolně dlouhou dobu ­- ale sázet se na to rozhodně nedá.

Ohledně P.M.P.O. a argumentace s nábojem uloženým ve filtračních kondenzátorech napájecího zdroje ­- toto je samozřejmě pravda a napájecí zdroje zesilovačů ve třídě B a AB se běžně konstruují tak, aby zesilovač dokázal pokrýt tranzienty v hudebním signálu trvající řádově milisekundy tím, že si na signálové špičky bere energii uloženou ve filtračních kondenzátorech. Ovšem tento reálný krátkodobý špičkový výkon se blíží teoretickému hudebnímu výkonu ­- je tedy zhruba jeden a půl násobkem sinusového výkonu. Rozhodně není v řádu desetinásobků až stonásobků sinusového výkonu, jak bývá běžné u nesmyslného údaje P.M.P.O.
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 5.2.201115:18
Ako som uz predtym pisal v reakcii, tak PMPO sa pocita velmi ­"presne­".
PMPO = k. RMS, pricom k je bulharska konstanta ­(vymyslene cislo­) z intervalu 1 az 1000 ­(podla drzosti vyrobcu­).
Odpovědět0  0
Lubomir338 | 3.2.201117:43
Vy tvrdite poriadnu hlupost: ­"PMPO je specifikum zesilovace, nema to nic spolecneho s impedanci pripojenych repro a není tím tudíž ovlivněno... ­"
A vy co pripajate na zosilnovac? Ziarovky? Vtedy by vas PMPO mohol byt vysoky....
Len musi byt ziarovka aspon 500 W, aby sa neprepalila 400 W PMPO. Hahahahahaha
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 3.2.201122:50
odpověděl jsem v předchozím postu, ale rád zopakuji: ­"PMPO nemusí být definováno pro jmenovitou zátěž­" takže na něj nemá vliv jakou impedanci mají použité repráky
Odpovědět0  0
kasr (8) | 4.2.201115:11
Impendancia reproduktora nema nic spolocne s jednosmernym odporom cievky,je frekvencne zavisla a nikde nie je zarucene,ze u konkretneho reproduktora na urcitej frekvencii nemôze byt nizsia,ako 1 ohm.A este ocas­-odkial mas,ze napajanie zosilnovaca je 12V,kludne aj u smejdov môze byt ovela vyssie.
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 4.2.201115:29
Absolutní hodnota impedance je samozřejmě na odporu závislá, počítá se jako odmocnina­(R^2 + X^2­), kde R je odpor, X reaktance ­(imaginární část fázoru impedance­). R zároveň NENÍ závislé na frekvenci, takže těžko bude impedance nižší než onen stejnosměrný odpor.
Jistě jste pouze zaměnil pojmy impedance a reaktance.
Odpovědět0  0
v0cas (12) | 4.2.201115:31
Jinak těch 12V se týká výhradně toho původního příspěvku na který jsem reagoval, zkuste si ho přečíst.
Odpovědět0  0
kasr (8) | 5.2.201111:17
Jj,jasne,impedancia nikdy nebude nizsia,ako jsm odpor cievky.
Odpovědět0  0
PePePe | 12.3.201119:52
Dovolím si upřesnit, co zkratka PMPO znamená:
Dle normy ČSN 35 568 se jedná se o tzv. výkon Při Mimořádně Příznivých Okolnostech. To znamená, že udeří blesk do vedení přesně v okamžiku, kdy fáze, zapojená do zesilovače, dosahuje nevyššího napětí, resp. o nepatrnou chvilku dříve, kvůli rychlosti šíření elektrického proudu tenkými vodiči. ­(Tlustými dráty se šíří rychleji a vodiči s průhlednou a potištěnou izolací se šíří nejrychleji a s případným varistorem pro ochranu obvodů proti špičkám si nedělejte starosti, u zesilovačů této kategorie by zbytečně zvyšoval výrobní náklady.­) Zároveň v tomto okamžiku ­(max. ochylka +­/­- 0.071ms­) dojde v nahrávce k úderu do bubnu, když před tím bylo několik sekund absolutní ticho ­(kvůli času na nabití filtračních kondenzátorů­). To je právě chvíle, kdy lze na výstupu naměřit udávaný výkon. Tedy pokud to stihneme. Nemusím vysvětlovat, že běžné multimetry s periodou čtení cca 0,3sec, případně ručkové s hmotností ručky větší než 0,00047g nemají šanci.
Ještě na okraj vysvětlení pojmu absolutní ticho. Na výstupu zesilovače, u kterého výrobce udává výkon dle normy PMPO, to znamená zpravidla šum. Pokud na vstupu zesilovače není ticho ­(pro hnidopichy ­- je tam nějaký signál­), bude na výstupu tentýž signál trochu silnější, zkreslený a fázově posunutý.
Kdybyste potřebovali ještě něco dalšího vysvětlit, dejte vědět.
Mimochodem, jako satelity k subwooferu používám Mirage M5. Docela ujdou. To jen tak na okraj.
Odpovědět0  0
iii | 31.1.201112:17
Chybicka. Pomeru 10 000 000 : 1 neodpovida 130 dB, ale 140 dB.
Odpovědět0  0
Jiří Piškula (58) | 31.1.201112:42
Ano, máte pravdu. Děkuji za upozornění. Chybička opravena. Tabulku jsem dodělával pozdě v noci ­/ brzy ráno, což se projevilo...
Odpovědět0  0
Kozousch (24) | 29.1.20111:45
P.M.P.O. se překládá ­"Pro Mozkově Postižené Občany­" :­-­)

Doplním, že výkon uváděný u zesilovačů pro domácí použití ­(Hi­-Fi­) a pro profesionální použití ­(PA systémy­) je něco zcela jiného. Hi­-Fi zesilovač například 2 x 100 W není schopen tento výkon dodávat konstantně ­- PA zesilovač ano. U Hi­-Fi zesilovačů to totiž vůbec není potřeba, protože hodnoty jako 2 x 100 W jsou hodnoty potřebné jen a pouze pro pokrytí špiček v signálu ­(hudbě­) ­- tzv. tranzientů ­- bez limitace a při hlasitostech, kdy ­"teče krev z uší­".

Při běžném domácím poslechu se totiž střední hodnota potřebného výkonu pohybuje v řádu setin až desetin Wattu a střední hodnota výkonu 1 Watt už je řádná párty­". Špičky signálu při běžném poslechu málokdy dosáhnou 10 W. Já mám zesilovač s indikátory okamžitého výkonu a reprobedny s citlivostí 90 dB, takže to mám před očima denně.

Z toho plyne tento závěr: při běžném poslechu hraje klasická stereo sestava s ­"poctivým­" zesilovačem 2 x 100 W subjektivně stejně nahlas jako plastikové PC Speakery s vestavěným zesilovačem o skutečném výkonu 2 x 2 W. A to proto, že potřebná střední hodnota výkonu se pohybuje v setinách až desetinách Wattu. Problém je s tranzienty ­- PC Speakery je ­"oříznou­" ­- tedy zahrají se zkreslením v desítkách procent.
Odpovědět0  0
Martin Vítek (13) | 28.1.201114:27
...jsou důležité a podepíši se pod to, že mnoho komerčních výrobců zneužívá jejich šikovné a neúplné uvádění k přilákání a ­(omlouvám se za výraz­) oblbnutí zákazníka... je to smutné, ale je to bohužel klasický přístup...
Parametry mohou lecos napovědět, nicméně ač kompletně uvedené, stejně nepopíší to, jaký zvuk se po zapojení reprosoustav z měníčů ozve. Obecně jsou reprosoustavy s vyšší citlivostí jasnější, s otevřeným zvukem, soustavy s nižší či nízkou citlivostí ­(což nemusí být chyba, ale někdy i záměr jak pomoci drobným chybám některých reproduktorů k co nejlepšímu průběhu frekvenční i impedanční charakteristyky­) pak mívají spíše tlumenější střední a vyšší frekvence a dávají více vyniknout barvě akustických nástrojů...
Odpovědět0  0
SmirickyT (10) | 28.1.201112:36
Super článek díky. Jinak moje studiový poslechový monitory uvádějí v papírech SL toto:
Max. Level 3% THD ­(100­-10kHz­) 97.0 dB
Max SPL 10% THD ­(50­-100Hz­) 91.6 dB
Max. SPL Music ­/ Program 104 dB
Max. SPL 107 dB

Input Impedance: 10 kOhm balanced

Výkon zesilovače vestavěného v každé bedně je 15W pro vejškáč, 30W pro středobass.

Akustickým veličinám jsem doposud moc nerozuměl, ostatně ani teď to to není o tolik lepší a budu si muset článek přečist ještě několikrát,

Nicméně co vím, že ty bednyhrajou dobře. Vybral jsem si je prostě poslechovým testem, porovnáváním s jinými modely a a tyhle mě prosté ­"vzaly­". A chtěl jsem malý bedny.

A kažopádně můžu potvrdit že i 4­" měniče a 30w zesilovač, dokážou udělat pěknej rachot. A co je důlezitý že bez zkreslení ­(mnou slyšitelného­). Nicméně je trochu jiná cenová kategorie i jný styl beden ­(aktivní monitory)
Odpovědět0  0
jarino1978 (4) | 28.1.20119:44
Gratulujem, pekný článok. Super.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.