Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Česká televize připravuje služby pro HbbTV

7.4.2011, Tomáš Mejzlík, aktualita
Česká televize pokračuje v zavádění moderních digitálních technologií – zahájila intenzívní rozvoj aktivit na platformě hybridní televize HbbTV. Obsáhlý online videoarchiv iVysílání se dostane do „chytrých“ televizorů.
Česká televize opět v České republice udává krok nové technologické revoluci v médiích. Razantně vstupuje do další fáze digitalizace televizního vysílání – urychluje přípravy na hybridní vysílání na platformě HbbTV. Bezkonkurenčně nejrozsáhlejší televizní videoarchiv v zemi, populární iVysílání, se rozšíří z počítačových monitorů nejen na mobilní zařízení, ale také na obrazovky televizorů.

V první fázi digitalizace ČT vyvinula dva nové, úspěšné programové okruhy, zpravodajský ČT24 a sportovní ČT4. Nyní pracuje na službě, jež divákovi umožní spustit v televizoru právě ten pořad z aktuálního programu nebo obsáhlého archivu, jaký si sám vybere dle svých momentálních požadavků, podle vlastní „chuti“. Tuto evoluci v pojetí televizního vysílání umožňuje HbbTV, oficiální evropská platforma pro televizní služby na vyžádání (video on demand) standardizovaná v červnu 2010. Postupně ji začínají využívat veřejnoprávní i komerční evropští vysílatelé.


Služby hybridní TV platformy HbbTV jsou u našich sousedů již v provozu - ukázka nabídky stanice ARD.

„Hybridní vysílání revolučně změní televizní trh,“ zdůrazňuje Milan Fridrich, výkonný ředitel Nových médií ČT, který má projekt na starosti. „Veškeré kroky první fáze digitalizace nyní přejdou do změny myšlení v tvorbě programu. Pro Českou televizi bude tím jediným a hlavním úkolem vyrábět hodnotné, atraktivní, inovativní nové pořady a programy dle zadání veřejné služby. Plnění schématu archivními snímky a hrátky se schématem samotným nebudou nutné, neboť divák si je najde kdykoliv bude chtít ve své televizní videotéce. Bude to náročnější, velmi tvrdé prostředí, které prověří akceschopnost a diváckou relevanci veřejné služby pro příští dekády. Přežijí jen ty televize a společnosti, které budou umět vyrábět dobré pořady,“ dodává Fridrich, podle něhož se Česká televize musí inspirovat na německém, francouzském nebo britském trhu, kde podobné služby začínají dobývat televizní svět, mění chování diváků a propojují televizní služby s novými médii – počítači, tablety a mobily.

Česká televize začíná vyvíjet hybridní model televizního přenosu, kdy má divák možnost vedle klasického programu získávat online textové zprávy k vysílání, listovat aktuálním zpravodajstvím, sledovat doplňkové informace a především si pouštět pořady z videoarchivu. V online videoarchivu České televize je aktuálně zaznamenáno téměř 1674 dnů původní tvorby ČT.


HbbTV využívá také stanice RTL.

„Rozhodli jsme se v co nejkratší době otestovat vysílání videoarchivu ČT na platformě HbbTV, která je oficiálním evropským standardem pro hybridní televize a vysílá v ní už německá veřejná služba ARD, ZDF nebo soukromá ProSiebenSat1. Pořady, které diváci České televize mohou sledovat v archivu na internetu, se brzy experimentálně objeví také na vybraných chytrých televizorech, které HbbTV umí,“ říká Milan Fridrich.

Formát HbbTV nabízí zcela jiný zážitek při sledování pořadů a rozšiřuje možnosti televizní služby. Divák nesleduje pouze to, co mu jednotlivé programové okruhy nabízejí v lineárním programovém plánu, ale může přizpůsobovat aktuálním potřebám jak obrazovku přijímače, tak právě i program. Na obrazovce může běžet pořad zmenšený „do okna“ jako v počítači, současně si divák může prolistovat aktuální zprávy, seznámit se s předpovědí počasí nebo sportovními výsledky. Může také zároveň sledovat vysílání i listovat archivem pořadů. V archivu získá ke zvolenému pořadu veškeré informace, spustí si jej, nebo jen využije rychloposun myší pro náhled libovolné části. Televizor na platformě HbbTV se chová téměř jako počítač, nabízí však divácký zážitek televizního obrazu a formátu.


Widget ČT vyvíjený pro televizory Samsung.

„Česká televize se rozhodla testovat hybridní vysílání jak v České republice, tak na Slovensku v kabelových sítích. V první fázi chceme zjistit, o co mají diváci v takovém modelu vysílání největší zájem a najít optimální vizuální a dramaturgický model, v druhé fázi pak ověříme, které doplňkové služby prosazovat přednostně. Věřím, že do konce letošního roku budeme mít optimální model ČT v HbbTV,“ říká Fridrich. Nejdůležitější podle šéfa Nových médií ČT je správný rozcestník a hledání v archivu pořadů, stejně jako dobré tipy, co by si diváci mohli pustit.

Stejně jako u „chytrých“ telefonů přišel boom sledování médií včetně televize a dalších služeb s vynálezem aplikace, také na platformě HbbTV bude nejdůležitější navrhnout a zprovoznit model vysílání s nejsnazším hledáním a spouštěním pořadů, zobrazováním informací k pořadům a nabídek dalších dílů nebo podobných relací. „Věříme, že po úspěchu nového webu ČT, inovativním jednoduchém designu nového iVysílání a mobilních aplikací ČT24 a ČT4 se nám pořadí totéž zopakovat i v televizním přístroji,“ uzavírá Fridrich.

Česká televize hodlá vedle aktivity na platformě HbbTV dovést do cíle také přístup do svého videoarchivu ve formě widgetu pro televizory Samsung. O podobných proprietárních službách ČT jedná také s dalšími výrobci. Vše je jen otázka technické připravenosti „chytrých“ televizorů a vůle jejich výrobců.

Zdroj: TZ Česká televize