Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
11.9.2006, Radek Jahoda, článek
O nástupu digitálního vysílání se mluví stále častěji. Jedním z důvodů je konec zkušebního vysílání a náběh řádného vysílání. Koneckonců termíny vypnutí vysílačů analogových stanic a zapnutí vysíláčů digitálních stanic jsou již přibližně známy. Proto je vhodné se zaměřit také na druhou stránku věci - kvalitu. V souvislosti s digitálním vysíláním se často mluví o křišťálově čistém obrazu a zvuku, někdy se prostě mluví jen o digitální kvalitě a bere se za samozřejmost vyšší kvalita. Je ale toto označení na místě? Nejde jen o čistou propagandu?
bessynka1 | 25.7.200916:06
Již nějaký čas uvažuji, že se zbavím televize úplně. Nemá smysl platit poplatky za TV, když není možné sledovat jediný pořad či kanál aniž by mne nebolela hlava z trhaného slova a čtverečkování obrazu. Digitální vysílání nepokládám za pokrok. Cítím se být okradena o požitek příjemné zábavy u televizních pořadů.
Odpovědět0  0
Jméno54618487 | 26.7.200917:03
Sakra tak si někomu zavolej, když si neumíš nastavit anténu sama!
Odpovědět0  0
bessynka1 | 27.7.200914:41
Poruč bouřkám, aby nerušily signál. To se dalo čekat, že se ozve chlap, co se pokusí z ženy udělat hlupačku, ale na rozdíl od tebe, já mám dobrou anténu.
Odpovědět0  0
Jméno54618487 | 28.7.200914:26
To samý bych doporučil i chlapovi. Prostě to neumíš, tak si to nech udělat od někoho kdo to umí. Neustálý výpadky obrazu a zvuku nejsou normální.
Odpovědět0  0
bessynka1 | 6.8.20098:05
Poslechla jsem Vaši radu a zavolala odborníky. Výsledek je, že mě to stálo 1300,­-Kč a výsledek nulový. Kvalita obrazu se nezlepšila. Síla signálu je stále 4%. Máte ještě nějakou dobrou radu, za kterou vyhodím peníze a nepomůže?
Odpovědět0  0
Anunnaki2 | 26.10.200911:58
V mistech kde zrusili ANALOG musi fungovat DVB­-T na 100% bez jedineho kostickovani nebo trhani.

Pokud k Vam prisla nejaka firma Vam toto vyresit a nic nevyresila, tak jste jim nemela platit, protoze to nebyli odbornici.

a­) zkontrolujte si, zda mate od anteny na strese az do bytu kvalitni koaxialni kabel, nejaky hrubsi se aspon 40% dvojitym stinenim ­(idealne 70% a vice­). Rozhodne to nesmi byt takzvany TESCO­/DATART kabel, kde prakticky neni stineni, a podle meho ani nesplnuje podminky aby ho bylo mozne oznacit za tridu KOAXIAL.

b­) vyhodte vsechnny ­"rozdvojky­" v ceste, pripadne zakupte nizkoutlumove celokovove rozdvojky
c­) vymente obe koncovky na antennim kabelu za nejake kovove=stinene
d­) nasledne proverte natoceni anteny smerem na zdroj signalu
e­) take doporucuji se podivat primo na zesilovac v antene, zda neodesel, nebo zda je skutecne sirokopasmovy, tedy ze zosiluje vsechny analogova kanaly ­(2 az 58­).
f­) overte si zda mate vporadku SetTopBox, treba si pujcte jiny, nebo ten Vas vyskousejte jinde, a porovnejte, jakou bude ukazovat silu signalu

Neexistuje aby Vam tyto veci nepreverila nejaka aspon trochu odborne zdatnejsi firma a nic nevyresila.
Hodne stesti.
Odpovědět0  0
bessynka1 | 26.10.200919:39
Já vím, že to myslíte dobře, ale potíž je v tom, že takto skončila pohádka o zkvalitnění TV příjmu aniž by nás to mělo něco stát. Vždyť nám slibovali, že nebudeme muset nic měnit a ono ouha!! Není to pravda. Docela stačilo, že jsem musela koupit hned dva SetTopBoxy, aby jsme měli aspoň nějaký signál. Další výdaje si nemohu dovolit. Nejsem pilot ČSA ani europoslanec. Nemohu kupovat nové antény, stíněné kabely a rozdvojky, když nemám co dát do hrnce. Spíše zvažuji, že odnesu SetTopBoxy i s televizí do zastavárny.
Přesto Vám děkuji za odpověď. Jistě pomůže někomu jinému.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 27.4.200713:51
1­) zajímalo by mě, kde autor sebral ty snímky. Kvalita se u mě o dost liší.
2­) Kvalita u profesionálů je vina Novy. Do digitálu některý starý analogový věci pouští přes velice nekvalitní konvertor, což způsobuje tohle rozmazání. Kolikrát jsou vidět i artefakty po nedokonalém hřebenovém filtru.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 27.4.200713:57
Abych upřesnil dotaz ­- na těch obrázcích je totiž naprosto jasně vidět, že bylo použito silné filtrování. Artefakty MPEG2 vypadají úplně jinak.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 27.4.200714:17
Kde bych je asi vzal? Grabnul jsem je z vysilaneho streamu, samozrejme po dekodovani dekoderem a po filtraci ­- deblocking atd. Ano mohl jsem je vypnout, pak by to ale vypadalo jeste podstatne hur.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 27.4.200723:29
Jaké filtry byly použity?
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 28.4.20078:50
Filtry ma samotny dekoder MPEGu ­- takze nejaky deblocking apod. zadny pridavny filtr pouzit nebyl
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 28.4.200712:39
Dobře, tak jaký dekodér byl tedy použit?
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 28.4.200719:08
ffdshow
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 28.4.200719:46
ffdshow je dobrý, ale zrovna postprocesing je tam úplně na hovno...
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 29.4.200710:28
Na hovno neni, jen nevyhladi naprosto degradovany video, kde uz stejne nejde nic udelat, kdyz to srovnam treba s InterVideem, tak ten pravda to vyhladi daleko vic, ale pak se tam objevi jednolite plochy nebo smouhy, kde nic neni, otazka je, co je lepsi. Kazdopadne neco takoveho rozhodne nelze povazovat za koukatelne video, ano v 90% pripadu je to video dobre, ale pokud prijde na horsi sceny, tak je to bida, s tim nic nenadela zadny post processing. Prave to jsou obrazky zde uvedene.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 29.4.200712:54
Tak pokud je video hodně kostkatý, tak ho vyhladí taky.
Jenže, problém je, že ten deblocking co tam je funguje tak, že podle kvantizéru bloku blok rozmaže. Takže je na výběr kostičkatost, nebo rozmazanost. Vzhledem k tomu, že v DVB­-T jsou kostičky naprosto vyjímečně, tak je lepší to úplně vypnout. Zkoušel jsem to dlouho, několikrát jsem si myslel, že jsem našel optimální nastavení, ale zase jsem po pár dnech zjistil, že když ho vypnu, vypadá to líp.
Intervideo nevim, to přece deblocking nemá vůbec, nebo jo?
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 29.4.200714:37
Ale prave toto je deblocking, berou se v uvahu jeste sousedni makrobloky a podle toho se to vyhladi, pokud uz se dela neco jineho, tak to neni deblocking, v ffdshow lze zapnout i jine filtry, ne jen toto
Tvrzeni, ze v DVB­-T jsou kosticky jen vyjimecne, je dost odvazny, skoro lze rict, ze kazda stmivacka je kostkovana, v pohybu to neni prilis videt, protoze prave deblocking to kostickovani rozmaze a ze tam nejsou detaily si vetsina lidi nevsimne, ale zkus si to zastavit, nebo jeste lepe si to nahraj odkrokuj si to ­(prave tak vznikly tyto snimky)
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 29.4.200716:09
Tak to máme asi jiné DVB­-T, u mě jsou kostičky opravdu jen vyjímečně. Někde bude chyba. Zkusil bych jinej dekodér, třeba dscaler 5.
Co právě toto je deblocking? Prostě deblocking funguje na naprosto primitivním principu, že obraz rozmaže. Což je pochopitelně k ničemu, jen se vymění kostičky za rozmazanost. Smiř se s tim, že ffdshow má taky svoje mouchy :­)
A to krokování je docela hloupost, enkodér totiž schválně vynechává detaily tam, kde to člověk stejně nepostřehne, aby moh přidat detaily tam, kde to bude vidět.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 29.4.200716:12
mělo být
...deblocking v ffdshow funguje...
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 29.4.200716:11
Jo a ještě, nemáš zaplý ffdsow i pro raw video? to by vysvětlovalo to rozmazání u inter video.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 29.4.200719:40
Samozrejme ze ne. Proc hledas porad nejake jine vysvetleni, ze to video z DVB­-T stoji obcas za prd? To tak proste je. Nahraj si to video a pak si ho odkrokuj a uvidis sam.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 29.4.200720:31
Ne, jde mi o to, že intervideo prostě deblocking nemá.
Fakt si ten deblocking vypni a uvidíš že je to tak. Prostě stojí za prd, je to tak.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 28.4.200720:34
Nikdy se mi ho nepovedlo nastavit tak, aby to nerozmazávalo. Dobrý je třeba MSU deblocking a pro opravdu hodně nekvalitní MSU smart deblocking. ­(ale ten už si trochu vymýšlí­) Ale oba jsou bohužel jen jako pluginy do virtualdubu.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 28.4.200712:40
A jestli se dají filtry vypnout, doporučuju zkusit. Většinou to nadělá víc škody než užitku.
Odpovědět0  0
wave (3) | 18.9.20060:00
to mi chcete nahovorit ze tych 5 stanic v jednom bude realne aj po skonceni analogoveho vysielania??
ja si myslim ze sa nieje coho bat, ok pozerate sa na vec realne s milionmi pripomienok ale rozhodne divak... nieje mozne aby sa realna kvalita vysielania zhorsila oproti minulosti... staci tak malo zriedit multiplex, stane sa to hned ako sa ludia zacnu stazovat a zauimat o digytalnu tv, mozno sa mi to hovori lahko kedze som slovak :P ale pochybujem ze natom sme lepsie, ajked nemam sa to odkial dozvediet, jedine ze si kupim usbkartu a skusim...
Odpovědět0  0
tucnak_oldd (2) | 20.9.20060:00
".. ale rozhodne divak" - ano. Bohuzel :-(

"nieje mozne aby sa realna kvalita vysielania zhorsila oproti minulosti" - je to mozne, a je to velmi pravdepodobne - vetsinoveho divaka absolutne nezajima kvalita, ale pouze pocet programu, a to ze pouziva novou technologii, kterou jaksi automaticky poklada za celkove lepsi.

Par prikladu:
* digitalni fotaky - dnes uz jsou pouzitelne, ale jeste nedavno byli lidi ochotni vynakladat nehorazne sumy napr. za 1Mpix "fotaky" ktere nejsou schopne vyprodukovat ani obrazek 9x13, a jeste vsude vykladali jak jsou pokrokovi a nadavali vsem "zabednencum" kteri tehdy "jeste" fotil na film.
* LCD televize - stale ze zlepsuji, pro praci na PC jsou dobre, ale pro sledovani filmu zatim nesahaji klasicke televizi ani po kotniky, presto v mnoha obchodech uz nic jineho nesezenete
* sledovani filmu na mobilu - to je opravdu nad me chapani. Rozumel bych tomu podivat se na zpravodajstvi, ale pry se to pouziva i na normalni filmy.
* audio "aparatury" - kdyz nepocitam malou skupinu nekrestansky drahych kvalitnich pristroju, pak bezna audio vez dnes pouziva "reprobedny" mensi nez krabice od mlika - jenze fyzika/akustika se osidit neda. Kdyz si obcas pustim gramofonovou desku pres 40 let stare reprobedny (delane doma podle navodu v casopisu Hudba a zvuk), je to obrovsky zazitek - deska sice obcas trochu zapraska (na zivem koncerte je to ve skutecnosti daleko horsi, tam porad nekdo chrchla, funi, dupe, telefonuje, ...), ale to je bohate vynahrazeno plasticnosti zvuku ...

Aby nedoslo k omylu - rozhodne jsem pro nove technologie, ale
* vyrobci/provozovatele je nuti lidem tak jak se to hodi jim (proto necekam ze by se pocet stanic v multiplexu snizoval)
* i nove technologie musi "dozrat", bohuzel se lidem vnucuji vetsinou nedodelane (pochopitelne-kdyz zakaznik pozna ze naletel, nezbyva mu nic jineho nez koupit dalsi "generaci" pristroje)
* u TV vysilani je to bohuzel slozitejsi. Kdyz si nekdo poridi 4-pixelovy fotak, je to *jeho* rozhodnuti, a je na nem kdy si polepsi koupenim 64 pixelu, pak 100k pixelu, pak 800k pixelu, pak 2M pixelu, ...
Kdyz se ale zmeni format TV vysilani, musi "upgradovat" vsichni, at chteji nebo ne (tedy, pokud ne tak se nemusi divat, ze)
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 21.9.20060:00
tedy, pokud ne tak se nemusi divat, ze - nemusi se divat, ale platit musi...
Odpovědět0  0
Martin Suchánek (1) | 17.9.20060:00
Jednoduchá otázka: v jiných článcích jsem četl, jak je s interferencemi konec - signály různých vysílačů a odrazů se hezky sečtou. Zde ale autor tvrdí, že odraz ruší! Jak je to doopravdy?
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 21.9.20060:00
Konec je s nimi v tom smyslu, že pokud je odraz dostatečně slabý, tak nemá vliv na příjem, ale samozřejmě jde o elektromagnetický signál stejný jako u analogu a tak tam jsou odrazy a interference z jiných vysílačů úplně stejné, pouze se při dostatečném signálovém odstupu neprojeví (modeulace a korekce chyb je odstraní). Silný odraz může naopak příjem úplně zrušit.
Odpovědět0  0
pavelxxxxxxxxxxxxxxxxxx | 27.4.200713:49
Omyl, pokud jsou vysílače dostatečně blízko. ­(jak blízko musí být závisí na zvolené modulaci­) signály se opravdu sečtou.
Odpovědět0  0
ydog (2) | 15.9.20060:00
zajímavá analýza problému, ale když k technické kvalitě signálu přičteme ješte kvalitu vysílaných pořadů (dnes na NOVE letos snad již popáté Slunce Seno...) tak je asi zbytečné se televizí zaobírat a je čas najít slušnou a levnou videopůjčovnu. Díky za tu práci s analýzou.
Odpovědět0  0
Medcin (5) | 15.9.20060:00
Ještě dotaz - vojín Kotas

Jak jste prováděl analýzu (HW, SW) a dá te to nějak aktuálně změřit i bez nějaké aparatury (jen pomocá DVB-T karty?)

Kolikrát mám dojem, že někdy nějaký kanál nehorázně ořežou na kvalitu YouTube.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 15.9.20060:00
Ano staci DVB karta a programy TSReader, PVAStrumento a BitrateViewer, vse je zde v Downloadu
Odpovědět0  0
Medcin (5) | 15.9.20060:00
Digitální vysílání má jednu výhodu - tam, kde se analog nechytá lze digitál bez problémů přijmout.

Bydlím v radiovém stínu pod Cukrákem a signál chytám odrazem od Brdských kopců. Normálně jsem chytal tak 3-4 Novy současně a vymítači duchů by u nás měli žně. Takže na digitál jsem přešel hned jak to bylo možné (UPC Direct v té době ještě nevysílala české terestriální kanály)

Po několika letech jsem se mohl opět kochat krásným obrazem.

Tím ovšem netrvrdím, že digitál je lepší kvalitního analogu - bohatě stačí záběr tmy. Kde je analog černý, tam digitál dává chaos různě šedých kostek.
Odpovědět0  0
zxc (2) | 15.9.20060:00
Je škoda,že autor nezná českou terminologii. Následkem toho uvedené teorie jsou za hranicí srozumitelnosti i pro člověka, který o principu TV a komunikaci něco ví. Nelze to omluvit snahou po stručnosti. Nebo autor nechodil do školy v Česku?
Jinak s praktickými závěry autora souhlasím. Jde o velké peníze a desinformaci prostých uživatelů.
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 15.9.20060:00
Třeba?
Odpovědět0  0
samboush_tvf (2) | 14.9.20060:00
No je jasny.. ze to dnes neni uplne idealni... ale jaksi... nelze neustale zaplnovat eter mega analogem... kterej je az na miru neefektivni.. myslim ze je zde trochu analogie s DIGI fotoaparaty na jejich zacatku.. kdy nova technologie neuspokojovala ani velice nenarocne uzivatele... a dnes je tomu jiz jinak... prodavaji se digitalni aparaty az do 12Mpix s otikama leica a nikdo uz moc neremca.. az na lidi od umeni a profiky kteri zustavaji u klasickejch zrcadlovek.... i s DIGI TV se to bude zlepsovat... Mpeg-2 je stara streamovaci technologi hodne narocna na bitrate... proto je treba ji renovovat ..idealne na ten mpeg4.. zmensi se narocnost bitrate ...a bude vetsi kvalita... co se vymeny setTopbox nebude problem stejne jako u Digi Fotto... kdo ma jeste svuj prvni DIGI aparat.. uz nikdo... krom toho prechod na mpeg4 nebude nijak rychly takze urcite chvilku kazdej vyuzije i stary Box.... jinak digi TV neni jen o obraze ale i o zvuku... tzn prechod ze sterea na 5.1 popripade vice bude taky znat... co se fragmentace tyce... pro vetsinu uzivatelu kabelovych TV je to u mnoha kanalu bezna vec.. jelikoz i KTV pouzivaji digitalizovanou formu prenosu.... u starych filmu... s velkym procentem sumu.. se neda nic delat.. i kdyz si ty Profesionaly encodujete v pocitaci do Mpeg2/Divx/Xvid.. tak vypadaji hrosne.. tzn reseni by bylo .. takoveto porady vyfiltrovat pomoci nejake technologie jiz pred pustenim do streamovaciho procesu.... jinak doporucuji se podivat na nejake DVD ... a sledovat bitrate u nejakych akcnich dynamoickych pestrych scen.. kam se vysplha bitrate Mpeg2.. tak je jasne ze pokud to voriznete na mene nez 4Mbit/s jak ty sceny budou vypadat.... viz DVD Shring a podobne .. kde vysledek je k nepoznani od originalu v klidnych scenach ale jakmile se to dostane nekam do akce je to hnusne... takze bych to hned tak nezatracoval a pockal kam se to dostane....
Odpovědět0  0
Radek Jahoda (397) | 14.9.20060:00
Nikdo to nezatracuje a určitě je DVB krokem vpřed - problém je s tím, že kdyby tam dali stanice 3-4, tak je to v pohodě, ale když jich tam chtějí dát 5-6, tak to je ten problém
Odpovědět0  0
zxc (2) | 15.9.20060:00
Váš optimismus nemá reálné opodstatnění. Srovnání s digitálním foťékem není správné. Jejich rozlišovací schopnost je dána technologií, která ještě nevyčerpala svoje možnosti. Výměna foťáku za pokročilejší je záležitostí jen malého počtu spotřebitelů ve srovnání s TV. U televize nemůžete systém a TV normy měnit příliš rychle.
Rozvoj TV je systémovou záležitostí a nikoliv pouze technologickou. Musí respektovat fyzikální zákony; nelze očekávat, že budou objeveny nějaké nové.
Jediné řešení do budoucna je HDTV. V oblasti komunikace by to mohl být kódový multiplex. To však vyžaduje úplně nové TV přijímače a širokopásmové přenosové kanály - zřejmě družicové. Proto dlouho zůstane u stávajícího systému, který nevyžaduje nahradit dosavadní analogové TV přijímače. Myslím, že ani Mpeg-4 to příliš nevytrhne, přírodu nelze jednoduše oklamat.
A místo "bitrate" raději říkejme rychlost přenosu.
Odpovědět0  0
samboush_tvf (2) | 23.9.20060:00
S fyzikalnima zakonama to nema moc co do cineni... rozhodne ne zde projednavany problem... naopak DIGI TV je k prirodnim zakonum daleko privetivejsi a umoznuje na jednom kanalu , ktery zabirala analog TV ,namodulovat efektivneji nekolik kanalu digitalnich.... prenos je efektivnejsi i pri zlomku vykonu analogoveho vysilace... posun v DIGI TV by mel byt hlavne v tom..., vycistit "vzduch" od stare technologie ..trespective vyuzit ji daleko efektivneji...-- kdyz se vam nelibi prirovnani k digi foto... muzem to prirovnat k nynejsimu vyuzit pevnych linek... muzete je pouzivat... s analogovym modemem.. nebo vysokofrekvencnim zarizenim.... HDTV... neni nic jineho nez .... DVD na druhou... s daleko narocnejsim bitrate a jako novinka i draha techniologie, takze to zadny reseni neni... krom toho ... podle testu si lidi nevsimnou rozdilu mezi HDTV a DVD pri prehravani na poradnym HW... muj osobni nazor je ten ... ze rozliseni 1900x1200 je zbytecnym placanim mistem... a pouitelny by to bylo kdyby clovek mel doma TV se 4 metrovou uhloprickou... coz jen tak nebude... tzn digi TV v PAL rozliseni je uplne dostacujici.. pri pouziti Mpeg4 .. je i v tomhle rozliseni bitrate kolem 1.5 - 2 Mbit/s... Priroda uz byla oklamana MegaX....
Odpovědět0  0
CyberTec (7) | 15.9.20060:00
Myslím, že z toho nízkého bitratu z MPEG-2 už víc nevyždímají, jedině přechodem na MPEG-4. Ten by měla používat Telefonica pro O2 TV, tak jsem na ne dost zvědavý. Podle toho co jsem četl, by měl být bitrate kolem 3 mbits.
Odpovědět0  0
Miko (1) | 14.9.20060:00
A nepřejte si vidět, co dokáže s tak nízkým bitrate přepočet na 24" 1920x1200, z blízka (práce u PC) se na to nedá dívat (až na vyjímky).
Odpovědět0  0
Atkins (11) | 13.9.20060:00
"Nejde jen o čistou propagandu?" - JDE
Odpovědět0  0
CyberTec (7) | 12.9.20060:00
Docela by mě zajímalo srovnání bitratu s vysíláním ze satelitu. O kolik je tam vyšší bitrate a je tam taky taková filtrace obrazu ?

Streamy z DVB-T se mnohdy tváří, že mají 15 mbits, ale skutek utek a jsou tam v reálu tak 3-4. Hlavně, že pak díky těmto údajům nejdou dát do authoringového programu.
Odpovědět0  0
Libor (1) | 14.9.20060:00
podle mě to bude více méně to samé, DVB-S prošlo několikrát snižováním bitrate, jen příklad, když jsem si před léty nahrával Simpsonovi, tak jeden díl měl přes 1GB, dnes i 430MB
Odpovědět0  0
CyberTec (7) | 15.9.20060:00
tak to je podle toho na tom jeste hur, z dvb-t vyjde dil odpoledne kolem 550 a v noci i pres 600.

nechci delat propagandu O2, ale ti by uz meli vysilat v MPEG-4, takze by to mohlo byt kvalitativne lepsi. zalezi jak skrouhnout bitrate. vysilani by uz asi melo byt v H264. problem je ze maji jen jeden prijimac, ktery nema zaznam na HD. zvykl jsem si na to a uz se bez zaznamu neobejdu, jinak by to mohla byt dobra alternativa. jsem zvedavy co se z toho nakonec vyklube.
Odpovědět0  0
exTNT (6) | 11.9.20060:00
A když jsem v kostce totéž shrnul někdy před rokem, tak mně někteří optimisti div nesežrali... Je to pořád jenom o prachách!
Odpovědět0  0
BOBA (12) | 11.9.20060:00
Určitě je to o penězích, ale také o zákonech, kdy se poslanci ( pokud by jim šlo skutečně o dobro voličů a ne lobbistů) informovali u odborníků. Měly se uzákonit minimální datové toky pro jednotlivé Mpegy. A pak by se mi nemohlo stát, že se dívám na mazanice a kostičky. Stačí, že to vysílají pro děti.
Odpovědět0  0
exTNT (6) | 11.9.20060:00
No ale to je přesně vono - zákonodárci se taky daj koupit za prachy, ergo proto je legislativa taková, jaká je... :-)
Odpovědět0  0
riman (55) | 11.9.20060:00
Když začalo pokusné digitální vysílání, nadšeně jsem si koupil kartu do počítače... abych byl ve výsledku zklamán nejen slabým signálem v místě bydliště (a tedy nezbytným trháním a výpadky), ale hlavně kvalitou obrazu. Z rozhodnutí o namačkání vysokého počtu stanic do jednoho multiplexu jsem byl doslova nešťastný. :-(

Zajímalo by mě technické srovnání kvality DVB-T ČRa s IPTV od O2, kde jsou pro transportní tok vyhrazeny 3 Mbit/s (nevím, kolik vychází na čistá data) a používá se MPEG4. Situace je nesrovnatelná v tom, že se v daném čase přenáší jen jeden program, na druhé straně je to příjemná šířka pásma.

Kdybych to měl ale subjektivně zhodnotit... no, kvalitou jsem byl opravdu mile překvapen.
Odpovědět0  0
Gappa (5) | 11.9.20060:00
Dobrý popis stávajícího stavu. Většina čtenářů tvfreaku to už ví, tak je jen škoda, že si tohle nepřečte většina redaktorů periodik, kteří píší oslavné články na digitální vysílání resp. kvalitu pro širokou veřejnost.
Odpovědět0  0
Ivo Mašek (53) | 11.9.20060:00
Však já také preferuji analog. Ale na veřejnost s tím nechodím, protože je tu dost lidí, co jsou "in" a já jsem pouhým "staromilcem".
Takže všem "digitálním" lidem přeji pěkné a ničím nerušené "digitální" pokoukáníčko. :))))
Odpovědět0  0
ODSakEda (108) | 11.9.20060:00
Ivo, myslíš zřejmě digitální TV vysílání?! Jinak digitální video obecně je v praxi lepčí! Ono je to s tím přívlastkem digitální težké, analog je obecně teoreticky a při přenosu videa online dráty lepčí-prostě analogové-spojité v barevných přechodech j. a vhodnější, jdeli především o záznam, analogově na pásek to prostě lépe nepude leda tak při rychlosti rotační záznamové hlavy a tím i pásku tak vysoké, že by se na ni vešlo vždy jen několik málo minut!... To že zneužili distributoři u dig. vysílání pojmu "digitální" -kdy se video pouze koduje a přenáší digitálně, ale většina lidí na něj kouká pak přes analogový Scart do telky... a že používaj malé datové toky není problém digitálu obecně, ale jde o marketingový tach na strhnutí slepého neodborného davu...
Odpovědět0  0
Ivo Mašek (53) | 11.9.20060:00
Ano, myslím digitální TV vysílání. A je to krásně popsané v tom článku. Jestli takovým způsobem je myšlen pokrok, tak potěž PánBůh.
A zlepšení se asi nedočkáme. To dříve přijde MPEG_4, v kterém už dnes několik francouzských a britských televizí vysílá. A v našich zeměpisných šířkách začne celý "bordel" nanovo.
Takový binec při zahájení analogu v ČSR nebyl. A kdo zažil analogové vysílání a porovná to s tím, co nám cpou dnes za moderní digi, tak musí zaplakat.
Je mi jasné, že pro ty, kteří měli špatný příjem analogu (duchy, rušení, nemožnost srovnání obrazu se zvukem) to bude na první pohled "vysvobození". Ale po čase budou remcat (a oprávněně) i tito uživatelé, nota bene placené služby.
Odpovědět0  0
Ivo Mašek (53) | 11.9.20060:00
Já už dlouho tvrdím, a ještě asi hodně dlouho budu: zlatý analog
Odpovědět0  0
Bodie CI5 | 26.2.200710:51
Pouze ale jen když máš perfektní signál. Jinak duchů, jezdících pruhů a výpadků mám už dost a rád oželím tu ­"horší digitální­" kvalitu.
Odpovědět0  0
peco (5) | 11.9.20060:00
Momentalne byvam v meste, no predtym som mal na vidieku problem s analogom a jediny program vhodny ako tak na pozeranie bol STV2, tak som si obstaral DVB-S a kartu SL a CL. Kvalita digi bola oproti povodnemu analogu pre nas podstatne lepsia. V meste mam analog a aj DVB-S, a analog je oku prijemnejsi. Pri rychlejsich scenach je to jasne vidiet. Analog je lepsi.
Odpovědět0  0
ODSakEda (108) | 11.9.20060:00
Ano peco, mnoho lidí co má horší signál a duchy si polepší, především díky DVB-S budou mít někteří na samotách a v dolíku dokonce poprvé možnost sledovat např. čt2! ale i naopř. analogen nechytnutelný JOJ či Markízu a pod. :-)
Kvalita vysílání je kompromisem vs cena a záleží i stanice od stanice!
Odpovědět0  0
Anunnaki_Nibiru | 16.4.200716:01
Pisu jiz asi po funuse ale jen pro informovanost.

Jiz jiz nekolik let pouziva samotna CTV u vsech mobilnich prenosu ­(hokej, fotbal a pod.­) a ve studijich jen digitalni prenosy. Veskery obraz je komprimovan SDI nebo PALem rozliseni 720x576 v MPEG2 a cca 25Mbit toku.

Ovsem na vsechny vysilace jede pres optiku ­(atm­) jen jeden STREM o kapacite 16Mbit. V tomto streamu jsou jiz oba kanaly jak CT1 tak i CT2. Kazdy jeden kanal je pak skutecne kodovan skutecnym bitratem na 6,5Mbit v MPEG2 720x576 a toto se prevadi spet do analogu a vysila v cele CR. Takze ANALOG ktery porovnavate je vlastne udelany z obycejneho MPEG2 PAL 720x576 o konstatnim toku 6,5Mbit.

DIGITALIZACE jo obrovsky skok kupredu co se tyce kvality obrazu pro 95% vsech divaku. A to z jedineho duvodu, protoze ten analog chytaji ve velice spatne kvalite. Ci uz nevhodnou antenou nebo ­"plastovym­" nefunkcnim zesilovacum v antenach. No nejcastejsi duvod proc maji nekvalitni analog jsou jak je nazyvam TESCO koaxialni kabely ­(cc 90% koaxialnich kabelu v prodeji­). To ovsem lidi nevedi, a diky spatnym koaxialnim kabelum kde misto dvojiteho stineni ­(alobal + huste nejlepe medene dratovani­) si kupuji kabely ktere jen tezko oznacit za koaxialni a pak maji obraz, ze se na nej neda koukat. ANo. lidi jako Vy nebo ja si koupi nejakou slusnou standardni antenu, kvalitni predzosilovac, velice kvalitni koax, konektory a ­"rozdvojky­" a jsou s ANALOGEM spokojenejsi nez se soucasnym DVB­-T. Bohuzel ale to neni chyba DVB­-T ale chyba, ze misto toho aby na stejnem pasmu kde byl jeden analog spustili multiplex s dvema digitalama, tam nacpou dalsich 5­-6 programu a X radiovych stanic. Ale porad je to pro bezne lidi kvalitnejsi obraz, nez silne zasumeny obraz plny duchu a jinych deformaci.

Verim ze az se prejde na digitalni vysilani ve velkem, a lidi zacnou chtit HD rozliseni a vetsi kvalitu, budou telezive nutne potrebovat prejit na MPEG4 a mene stanic na jednom multiplexu ­(puvodne jednom analogovem kanalu­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.