Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Ze 4K TV se stává samozřejmost, letos se jich prodá přes 100 milionů

25.12.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Rozlišení 4K přestalo být záležitostí drahých televizorů a poměrně rychle se stalo manstreamem. Dokazují to i odhady analytiků, podle kterých by se v roce 2018 mělo prodat přes 100 milionů 4K TV. Kolik z nich umí HDR?
Našli jste letos pod stromečkem nový televizor se 4K rozlišením? Zdaleka nejste jediní. Podle analytické společnosti Futuresource se v roce 2018 po celém světě prodá více než 100 milionů 4K TV a vůbec poprvé bude překonána tato magická hranice. Většina odhadů přitom počítá, že celkový počet prodaných televizorů se letos bude pohybovat okolo 220 milionů. Skoro polovina z nich tedy bude umět přehrávat obsah 4K Ultra HD. To dokazuje, že se z ttéo funkce strává mainstreamová záležitost, která už není vyhrazena jen high-endovým modelům za desítky tisíc korun. Do roku 2022 by prodej 4K TV měl pokračovat v rychlém růstu, což nejspíš souvisí i s dalším zpřístupňováním této technologie díky snižujícím se cenám televizorů.
 
 
Z uvedených 220 milionů tedy stále velkou část tvoří modely s Full HD, případně HD rozlišením. 8K TV jsou potom pouze kapkou v moři. Připomeňme, že podle jiné analytické společnosti se letos prodá pouhých 18 tisíc televizorů s 8K rozlišením, přičemž odhad byl nedávno upraven z původních 85 tisíc kusů. Toto číslo v následujících letech poroste, ale zatím poměrně pomalým tempem. Na druhou stranu ani 4K TV neuspěly hned, první modely se dostaly na trh v roce 2012, takže trvalo šest až sedm let, než překonaly hranici 100 milionů prodaných kusů. Podle Futuresource je o 4K TV aktuálně největší zájem v Číně, ale znatelný nárůst byl zaznamenán také na evropských a severoamerických trzích.
 
Více než polovina prodávaných 4K TV také podporuje některý z formátů HDR, tedy vysoký dynamický rozsah. Tady je ovšem nutné připojit, že plný zážitek z HDR mohou nabídnout pouze OLED TV nebo LCD TV s lokálním stmíváním obrazu. mezi uživateli také roste zájem o Ultra HD Blu-ray přehrávače. Za kompatibilní disky letos spotřebitelé utratili 360 milionů dolarů, tedy více než 8 miliard korun. To je více než za digitální obsah v UHD kvalitě, ačkoliv jeho objem byl přibližně stejný. Důvodem je pochopitelně vyšší cena UHD Blu-ray disků ve srovnání s digitálními kopiemi filmů. Hlavním zdrojem obsahu v rozlišení ovšem zůstávají streamovací služby, kde podle očekávání vede Netflix. Okolo 20 až 30 % předplatitelů (podle konkrétní země) dalo přednost dražšímu plánu, který obsahuje obsah ve 4K.