Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

„Zobrazovadla“ včera, dnes a zítra

29.11.2010, Tomáš Mejzlík, článek
Zrak je nejdůležitější smyslový orgán člověka, údajně je zdrojem 80 % informací, které je schopný lidský jedinec přijmout. Od dob prvních pokusů s elektronickými zobrazovači uplynulo už více než sto let, a ani dnes se vývoj nezastavil…
Kapitoly článku:

Co bylo. Co bude?


Každá dnes popsaná technologie má něco do sebe. CRT má rychlou odezvu, věrné podání barev, dobrý kontrast a výborné pozorovací úhly. Mezi nevýhody patří především přílišná velikost a hmotnost. Využít uvedených předností dokážou grafická a televizní studia. V neposlední řadě je také můžeme najít v domácnostech, kde i přesto, že CRT televize už se téměř nevyrábí, spousta majitelů jen stěží najde pádný důvod k jejich výměně.

LCD jsou malé, poměrně lehké, mimo technologie TN mají také dobré pozorovací úhly a přesto, že nenabízí takové podání barev, odezvu a životnost jako CRT, jsou velice populární. Pro představu o využití LCD nám stačí následující zjištění: Podle společnosti Display Bank překročil v roce 2008 podíl prodaných LCD TV 50 %. Když uvážíme fakt, že u počítačů a notebooků se prakticky nenachází jiná zobrazovací technologie, můžeme tedy prohlásit, že LCD je primárním zobrazovačem informací pro většinu civilizované populace.


Ačkoliv se v dnešní době CRT televizory už téměř nevyrábí, mnoho českých domácností na nich stále sleduje televizní vysílání i v dnešní „digitální“ době.

Plazma má oproti LCD výhody lepšího kontrastu, zobrazení černé, delší životnosti, skvělých pozorovacích úhlů, výborná je rychlost odezvy, ale má větší spotřebu a hmotnost. Na internetových fórech také občas zazní argument proti plazmě o tzv. vypalování obrazu. Když je na jednom místě dlouhou dobu zobrazen stejný objekt (typicky logo televizní stanice), má dojít k vypálení obrazu a na jeho místě zůstane „duch“. Nicméně k tomu docházelo především v minulosti, když byla technologie plazmových displejů ještě v plenkách.

V současnosti se vypalování obrazu v domácích podmínkách bát nemusíme. LCD je u úhlopříček do jednoho metru pro plazmu vyrovnaný soupeř, ale jak potvrdil v nedávném rozhovoru profesor brněnské techniky Václav Říčný, u větších úhlopříček je plazma lepší. Mimo obývací pokoje je možné plazmové displeje vidět i jako vnitřní a venkovní reklamní obrazovky, informační tabule, na dispečerských pracovištích, v kontrolních centrech, atd.

O využití LED obrazovek už byla zmínka, jedná se především o venkovní reklamní plochy, kdy je pozorovatel ve velké vzdálenosti od panelu. Černým koněm této technologie má být obří LED obrazovka pokrývající budovu Polodium v Dubaji. Podle dostupných informací by měla být obrazovka o úhlopříčce větší než je 100 metrů zprovozněna v roce 2011. Samotná obrazovka má být připevněna na hlinikovém rámu a tento kolos ze svítivých diod údajně nebude nijak ovlivňovat světlo vstupující skrz obrazovku dovnitř budovy. Znamenalo by to tedy, že lidé v kancelářích na přední straně budovy si budou moci užívat ničím nerušený pohled ven. Obraz má být viditelný ze vzdálenosti 1,5 km.


Pohled do (blízké) budoucnosti: 33 pater vysoká budova, jejíž stěna je pokrytá LED panelem nevídaných rozměrů.

OLED technologie používané u „klasických“ obrazovek a displejů má výhodu vyššího jasu, rychlé odezvy, nepatrné spotřeby, miniaturních rozměrů a hlavně toho, že OLED displeje můžou být rolované a ohýbané jako fólie. Zatím se však prosadily jen do malých přístrojů, jako jsou různé přehrávače, mobily, foťáky a kamery. Mají totiž malou životnost a výrobní procesy jsou zatím drahé. Ale už brzy snad začne svítat na lepší časy, a je dost možné, že jednoho dne překonají OLED obrazovky dnešní suverénní prvenství LCD televizorů v prodejích po celém světě.

Velkou otázkou zůstává, zda se v brzké době dočkáme většího nástupu dalších zajímavých technologií, které by mohly konkurovat i OLED displejům. Podle některých pozorovatelů sem rozhodně patří laserové projekční televizory, které mají výborné barevné podání a poměrně nízkou spotřebu energie i při velkých úhlopříčkách obrazu. Hlavním průkopníkem v této oblasti je firma Mitshubishi se svou již čtvrtou řadou 3D ready laserových televizí. Obraz vzniká kombinací tří barevných (RGB) laserů, které jsou pomocí zrcadel nasměrovány tak, aby na stínítku vytvořly barevné pixely. Současný nejlepší model od Mitshubishi se pyšní úhlopříčkou 75 palců a cenou v přepočtu 120 000 Kč (prodává se pouze v Japonsku), průměrná spotřeba televizoru se pohybuje kolem 130 W. Je docela možně, že se v blízké budoucnosti dočkáme výrazného pádu cen laserových TV a plazma s LCD se začnou bát o své podíly na trhu.


Nejnovější projekční laserový televizor Mitsubishi LaserVue L75-A91 s úhlopříčkou 75 palců.

Ovšem, jak už to ve světě byznysu chodí, zvítězí nejspíš technologie, která bude tlačena silou marketingových kampaní a cílené podpory největšími hráči na trhu. Podle posledních informací se chystá boom především v oblasti OLED panelů. Laserové televizory tak zůstávají pouze nevýraznou menšinou, schovanou pod křídly jediného velkého výrobce, případně několika málo dalších.