Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Zdeněk Duspiva: Role státu v digitalizaci je nastavena správně

31.5.2010, Jiří Piškula, aktualita
V pátek 28. května byl hostem pořadu Interview ČT24 národní koordinátor pro digitální vysílání v ČR Zdeněk Duspiva. Dle jeho slov se proces digitalizace televizního vysílání v Česku dostal do stnadardní fáze.
„Z nejhoršího jsme venku“, odpověděl Duspiva na dotaz, v jaké fázi se nyní proces digitalizace v ČR nachází. Nenaplnila se možná rizika masových protestů nespokojených diváků, zbývá však vyřešit ještě celou řadu individuálních problémů, které už nastaly nebo se teprve objeví.

Televizní stanice a operátoři dle slov národního koordinátora spolupracují na odstraňování „bílých míst“, tedy oblastí, kde je digitální pozemní příjem i po spuštění výkonných vysílačů problematický. Bylo zdůrazněno, že důkladné analýzy mohou být v těchto lokalitách provedeny vždy až po vypnutí tamního analogového vysílače, kdy lze optimálně změřit a vyhodnotit pokrytí digitálním signálem a zvolit vhodný způsob, jak by mohl být na daném území vylepšen jeho příjem např. s pomocí dokrývačů.

Zdeněk Duspiva v pořadu vyjádřil přesvědčení, že účast státu na procesu digitalizace a postup, kterým byla provedena, byly nastaveny správně. Role státu je především koordinační a informační. Probíhá státní informační kampaň, která provozuje webové stránky a bezplatnou telefonní linku. Dotazy jsou prý nyní z 90 % technického rázu a týkají se konkrétních individuálních problémů. Kampaň je teď více kontaktní se zaměřením na skupiny obyvatelstva, které mohou mít více problémů – starší občané, zdravotně postižení.



Existuje mnoho způsobů příjmu digitálního vysílání a diváci se učí rozhodovat se, který z nich zvolit. Stále přitom převažuje příjem pozemního vysílání, ačkoliv to již není takové procento. „My postupujeme technologicky neutrálně, divákům nabízíme veškeré informace pro všechny způsoby, které jsou dominantní.“

Digitalizace se dotkla redukce rozpočtu, protože v potřebě čerpání stojí až v poslední řadě. „Ponecháváme hlavní prvky informační kampaně a redukujeme nadbytečné, tedy informace, které už diváci mají. Hodně přitom vypomohla Česká televize, která musela mnohé obětovat.“ Příkladem může být podle Duspivy předčasné vypínání kanálu ČT2.

Záznam rozhovoru můžete zhlédnout on-line v archivu ČT24.

Zdroj: digitalne.tv a ČT24.