Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně
Diskuze k článku: Sony NXCAM pro profesionály
25.11.2009, Jan Vítek, aktualita
Společnost Sony si pro profesionály připravila novou videokameru s označením NXCAM. Jedná se o model natáčející ve vysokém rozlišení s kompresí AVCHD a je to také první takový model využívající paměťové karty Memory Stick PRO Duo.
ja som ja a ty ? | 18.8.201013:56
vyrobci velmi radi daju 50 az 60p, pokial je to mozne a k staremu sa nechcu vracat. Ide tu o minimalny datovy tok a plynulost obrazu. 24­/25­/30 snimkovanie su nedostacujuce historicke hodnoty ospravedlnovane tiez pojmom ­"filmlook­". 720p pri aktualne beznom datovom toku a schopnosti snimaca na bez tazkosti pekny obraz pri 50­/60p. 1080p zvladnu snimace a pri prijatelnom datovom toku len pri 24­/25­/ niekedy snad i pri 30 snimkoch za sekundu ­/teda 30p­/ so zachovanim akej takej kvality obrazu ­/bez artefaktov v kompresii. Take kratke snimkovanie je ale zle pre vnem, a riesi sa to tym ze sa zobrazenie policka aspon zdvojnasobi. 100 a viac Hz obrazovky teda davaju viac oku lahodiaci obraz.

Samotny zaznam ako je realne zaznamenany moze byt aj prekladane­/interlanced resp. i
Preto zaznam ­/nie reprodukcia­/ 50i znamena takmer tak kvalitny zanam ako 25p ale ak sa nieco zanamena prekladane v kompresii do robi vacsie artefakty, na druhej strane, je taky zaznam hladsi pre pohyb, pretoze sa skutocne snima rychlostou ­/tiez inak povedane ­"nativne­"/ 50­/60Hz ALE na striedacku len kazdy druhy riadok ­/raz parne raz neparne rychlostou 50 snimkov za sekundu­/. Pri vyssich rozpiseniach 1080i tak stiha senzor aj elektronika.

Su kamery, ktore nativne snimaju 1080p 25sn­/z ale ukladaju obraz ­- zaznamenavaju ho ako 50i
V takom pripade je lepsie ho zanamenat ako 25p, hoci to ma trosku vyssi narok na sw aj hw.

V sucastnosti existuju len male asi 1,4 mozno 1,2 palcove cmos ­/nie ccd­/ ktore dokazu 1080p60­/50

Vacsina vychyrenych aj tych menej vychyrenych nema skutocny raw vystup z cipu taky, akym ho deklaruje pri zazname. Je mozne to lahko overit pri vysokom datovom toku snimanim sikmo naklonenych kontrastnych ciar a porovnanim s fotografiou urobenou v rovnakom rozliseni.

Uz od oka je jasne ze tam chybaju riadky, niekedy stlpce. Stlpce maju takmer vzdy pri 1080p len 1440 a riadky od 600 do 800, miesto 1080.

Ide o to, ze z cmos cipu tahaju data co najrychlejsie sa da a tie musi este spracovat zdatny procesor a to vsetko v realnom case. Takze sa to sali na hranici rozoznatelnosti a ta je taka ze je to sotva lustitelne na monitore, takze skutocnu pricinu neostrosti voci fotke ako keby neviete ­/poviete si ...asi komtresia pri videu­/. Ono ..nie ze by to nebolo mozne zostrojit... ale nedoplatil by sa vyrobca a zakaznik by tolko nezaplatil. Vid 5d 7d od canon a gh1 od panasonic ktore maju rezim video. Len tak tak sa tam da uverit ze to je... cim sa to prezentuje... hlavne na hacknutom gh1 sa zda ze je to poctive aspon z 95%
Odpovědět0  0
ptrsn | 8.2.201015:46
ja nevim panove, ale jdete na to dost vedecky....
pro me.....720p 50­/60fps znamena, ze pokud prehravam snimek v projektu bezne 25­/30fps...dostavam vcelku kvalitni slomotion ­/pokud jedu na vyssi casy­( mohu ocekavat ostry a plynuly slo­-mo 5O%......to neni zanedbatelna funkce­)....vetsina vystupu vypada nejlepe progresivni tj ...25fps.....prokladane video je pro CRT televizi,ktera umira ­- rozhodne ne pro LCD.....
Odpovědět0  0
riman (55) | 25.11.20097:33
Všimnul jsem si toho už u DSLR s videem ­- proč se ve video režimech obvykle nabízí pouze režim 720­/60p a ne 720­/24p nebo 720­/30p? Nechápu, co bych s 720­/60p dělal. Má to nějaké rozumné vysvětlení ­(kromě toho, že na nižší režim výrobci kašlou­)?
Odpovědět0  0
ODSákEda | 26.11.200912:59
Má! Totiž, prokládané video 25fps ­"i­" = 50hz, po deinterlaci se z půlsnímků složí jeden snímek a tedy z 50Hz se rázem, stane jen 25Hz!!!... A u Progresivu platí přímo že 25fps ­"p­" = jen 25Hz!!! Tedy že fps = Hz!!!!! Gomeš?!
Pro Evropu by měli býti pro anologovou cestu a CRT TV spíše 50fps a né 60fps, ale v DIGI světě je to šumafuk, stejnak většina nejen LCD TV ale i plazma TV jakožto progresívně zobrazující, tím spíše PC LCD monitorů tiká na 60Hz! Kouknite na jaké frekvenci vám tiká mmonitor?! Vsadím se že na 60Hz ­(progresívně­) tedy videozáznam také 60fps progresívně je stav ideál :­-­) To by jste s tím dělal!
Odpovědět0  0
riman (55) | 26.11.200913:27
1­) Odpovídáte na něco úplně jiného. Na rozdíl mezi prokládaným a progresivním režimem jsem se vůbec neptal.
2­) Na 60p potřebujete dvojnásobný datový tok. ­(Při komprimaci to dvojnásobek už být nemusí, ale nezanedbatelný nárůst je tam při zachování kvality taky.­)
3­) Filmy se také nedistribuují a nevysílají v 60p. ­(Asi to nějaký důvod mít bude, což?­)

Opakuju tedy otázku ­- proč výrobci nenabízejí 720­/30p,24p, třeba jen jako další možnost?
Odpovědět0  0
ai (44) | 26.11.200915:23
.... aby ty kamery prodali nove znovu, kdyz tam to 24p nebo 30p daji, nebo mozna ze prisli na to, ze po tech fps smejdi jen zanedbatelne procento, a dneska to je vsecko jen o procentech ...
Odpovědět0  0
ODSákEda | 26.11.200921:57
Nejsem mimo! Nepochopil jste... Proklad s tím totiž souvisí přímo!!!!!!!!!!!!!!! Aby progresivní záznam nepotrhával v a byl pocitově pro oko a mozek stejně zdánlivě plynulý na pohled jako prokládaných 25i=50Hz, musí být alespon 50p=50Hz!!!

No ale: jelikož svět ­(USA, JP­) není přitroublá Evropa v níž pouze je standart 25i­/50Hz, používá se násobek světové fps, tedy 30i­/60Hz a tedy v progresívu pak nutně 60p%60Hz!

Už to chápete proč?
Rekapitulace jinak:
1. Progresivní záznam potřebuje obecně dvojnásobné fps než prokládaný, jinak se obraz bud trhat neb 25p nebo 30p je jen 25Hz respective 30Hz a to je pro oko kkurevsky málo! Oko potřebuje nad 50Hz tedy nad 25i nebo­(!­) nad 50p! 60p pak proto
2. Svět používá 30i tedy v progresívu nutně 60p a na Evropu s jejím vyjímečným a kompromisním 25i a nedostatečných 25p, kašle!
Odpovědět0  0
riman (55) | 26.11.200922:56
Tak se na to podívejme: Sony představila kameru, která umí rozlišení 1920x1080 v režimech 50i, 24p a 30p a rozlišení 1280x720 v režimu 60p.

Moje otázka: proč to menší rozlišení neumí taky v režimu 24p a 30p?
Vaše vysvětlení: méně než 50 Hz trhá a vyspělé USA s Japonskem na zaostalou Evropu kašlou.

Zajímavé. Jen je to v přímém rozporu s tím, že pro to vyšší rozlišení Sony ty ­"trhavé­" režimy podporuje.

P.S. Nemusíte křičet, používat desítky vykřičníků a být vulgární. Odpovídat se dá taky slušně a věcně.
Odpovědět0  0
ODSákEda | 26.11.200923:50
Protože je 1920x1080p 60fps ­(­"60p­") velmi velmi náročné na výkon čipu, pak na spotřebu aku ale hlavně, hlavně je náročné na dat tok, prakticky dvojnásobně oproti ­"i­" a tedy je to o ceně akompromisu... SONY je velký hráč ale i lhář. Reálně, tedy fyzicky ­(nativně­) z čipu stejnak scanuje jen 1440x540x2­/s, a 1920x1080i je jen nepřímý výpočet videa... :­-­(

Dále: 1920x1080p 60fps je náročné na dat tok, jak jsem psal a i 45Mb­/s je skoro málo! Totiž DSLR fotoaparáty Canon ale i kompakt Canon SX1 s FullHD videem jako jediné­(!­) scanují nativně FullHDV tedy 1920x1080p a ­"jen­" o 30fps a maj dat tok 45Mb­/s! Tedy ­"60p­" by pak potřebovalo alespon 80­-100Mb­/s!!! Jenže tato profi kamera má záznam na pásku a proto je limitována dat. tokem jen 24Mb­/s............................... :­-­( Proto...

SONY je totiž velký hráč a hlavně chce vydělat, proto ty ­(levné na výrobu­) kompromisy a táké musí uspokojit konzervativní ­"profesionální­" filmaře závyslé psychicky na pásce a také na nedostatečném cukajícím kinovém hnusu: ­"24p­" :­-­( ­(což v době digitálu přece není nutné, v DIGI světě platí: čím více fps tím lépe ­-hry maj i 100fps :­-­), nebo snat chcete svoje DIGI­-tální dílo převádět za miliony Kč na filmový pás???...­)

Jsteli náročný na obrazovou kvalitu, kupte raději foták s FullHDV, např. Canon 7D umí 50 nebo 60fps progresívně také ­"jen­" v HDV ­(1280x720­), ale 1920x1080 umí scanovat, naproti i mnohem více dražším kamerám, progresívně nativně alespon v 30fps :­-­) a hlavně má velkej čip přes 1­" a né jen 1­/3­"... a velký sklo před něj dáte jakékoliv, má slušný dat tok 45Mb­/s a né jen 24... a sampluje barvy tuším YUV 422 a né jak mnoho kamer jen 421 nebo jen 411 :­-­(, tedy umí skoro hejbací fotokvalitu co se barevného podání týče :­-­) Má však horší ergonomii než kamera!

POZN: vykřičníky = důraz, né křičení nebo vulgarita!...
Odpovědět0  0
RiMr (43) | 27.11.200911:26
Zdravím,
mám dotaz k tomu EOS 7D, má při natáčení videa průběžné měření expozice a ostření? Testoval jsem totiž EOS 500D a tam to video bylo použitelné pouze na statické záběry ­(o 20p ve fullHD nemluvě...­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.