Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Toshiba Camileo SX900: štíhlá novinka

4.8.2010, Jan Vítek, recenze
Dnešním námětem na recenzi se stala nová videokamera Camileo SX900 od společnosti Toshiba, která nabízí spíše levnější modely pro běžné spotřebitele. Ani tato není výjimkou, a tak se podívejme, co vše dokáže za cca 8000 Kč nabídnout.

Video testy


A nyní již následují video testy, které byly natáčeny především v rozlišení 1080p při 30 snímcích za sekundu, ale vyzkoušíme si také i jiná rozlišení, a to především také 1080i. Nabízená rozlišení jsou stejná jako u prozatím nejlepšího modelu firmy Toshiba, čili Camileo X100.
  • FHD (1920 x 1080p / 30 FPS)
  • FHD (1920 x 1080i / 60 FPS)
  • HD (720p / 60 FPS)
  • HD (720p / 30 FPS)
  • VGA (640 x 480 / 30 FPS)
Kamera jinak nenabízí žádné zvláštní režimy, které bychom označili za unikátní, a tak se zaměříme na klasické testy. Nejdříve to ale budou videa z exteriéru a z interiéru, pak test zoomu s využitím elektronické stabilizace a také test ostření. Stabilizace zde na rozdíl od Camileo X100 funguje i s nastavením rozlišením 1080i přo 60 FPS a také pohotovost ostření. Přijde ale také řada na srovnání rozlišení 1920 x 1080p / 30 FPS a 1920 x 1080i / 60 FPS a nakonec i ukázky pořízené ve třech zbylých rozlišeních.

Dříve se ale zmíním o samotném natáčení videa, protože nebylo bez problémů. Především jde o ovladač zoomu, u nějž jde přibližování velmi ztuha a pokud máte zkušenosti s natáčením, jistě víte, že sebemenší pohyb mimo dokáže zkazit celý záběr. Takto zpracovaný zoom však v pořizování kvalitních záznamů nijak nepomáhá, právě naopak. Je s podivem, že firma jako Toshiba dokáže vyprodukovat kameru s takto doslova zmršeným ovládáním, které činí dokáže při natáčení pokazit dobrou náladu.


Exteriér


Jako první přicházejí na řadu dvě videa z letního venkovního prostředí. Ta byla pořízena za pěkného oblačného dne, kdy měla kamera dobré podmínky k tomu, aby se předvedla. Natáčeli jsme v rozlišení 1080/30p.

- stiskněte pro stažení -
- stiskněte pro stažení -

Ve výsledcích se odráží některá fakta, která jsme zjistili už při fotografování, a sice problémy kamery se pružně přizpůsobit světelným podmínkám a také náznaky chromatické aberace. Také na to, že jde o rozlišení Full HD, nebylo video kdovíjak ostré a spíše odpovídalo nižšímu rozlišení.


Interiér


V interiéru byly také pořízeny dva záběry, a to opět ve dne, kdy byla místnost dobře osvětlena skrz okno. Využili jsme také v menší míře zoom, to v případě prvního videa a v případě druhého videa jsme se snažili zachytit detaily na kratší vzdálenost (kolem metru a půl).

- stiskněte pro stažení -
- stiskněte pro stažení -

Výsledky jsou bohužel neslavné. Kamera musela přepnout na vyšší hodnotu ISO, což se projevuje velmi znatelným šumem v obraze a dále má problémy s ostřením na zaměřené objekty, takže je celé video rozmazané (k tomu napomáhá i vyšší citlivost). Pokud se také pamatujete z druhé kapitoly na mé upozornění ohledně vertikální pruhu, ten můžete jako zelenkavou čáru jasně vidět především v prvním videu, a to už je vážná chyba. Tyto slabé schopnosti nemá šanci zachránit ani slabá LED svítilna, která je užitečnější spíše pro hledání klíčů ve tmě.


Zoom a ostření


Další dva testy ukáží schopnost kamery zoomovat, stabilizovat obraz a také se přizpůsobit změně světelných podmínek a přeostřit. Optický zoom je zde devítinásobný, což je v tomto případě dostatečné a stabilizace obrazu elektronická.

zoom - stiskněte pro stažení -
ostření - stiskněte pro stažení -

Zoomování, jak jsem již nejednou uvedl, je kvůli špatně provedenému ovladači nesnadné a jde ztěžka. Kamera navíc zoomuje pouze stálou rychlostí, takže se připravte na náhlé skoky. Elektronická stabilizace je překvapivě účinná, ovšem za jistých podmínek. Nesmíte totiž s kamerou příliš hýbat, protože elektronika se snaží obraz udržet co nejvíce stálý. Pak se obraz najednou utrhne a snaží se dohonit pohyb kamery, jak ukazuje video. Natáčet plynulé záběry na nejvyšší zoom se zapnutou stabilizací je tak v podstatě nemožné.

V případě ostření a úpravy clony dle světelných podmínek lze říci jedinou věc - mohlo by být rychlejší.


1080/30p vs. 1080/60i


Následují dvě ukázky videí zachycených v rozlišení 1080/30p a 60i, tedy nejdříve ve 30 snímcích za sekundu progresivně a pak v 60 snímcích prokládaně. Ukáže se v nich, které je výhodnější pro zachycení rychlých scén.

1080/30p - stiskněte pro stažení -
1080/60i - stiskněte pro stažení -

Prokládaný režim s dvojnásobnými FPS je dle očekávání v takovém případě výhodnější, protože obraz není tak trhaný a objekty tak rozmazané. Ostatně to můžete posoudit sami.


Ostatní rozlišení


A nakonec jsme si ve zkratce připravili tři podobné ukázky z exteriéru pořízené ve zbylých rozlišeních, tedy HD (720p / 60 FPS), HD (720p / 30 FPS) a VGA (640 x 480 / 30 FPS). Dobře použitelné je především první z nich, které vyniká vysokou snímkovací frekvencí i progresivním záznamem.