Test MPEG-4 kodeků: 2. část

Test MPEG-4 kodeků: 2. část
, , recenze
Konečně se dostáváme ke druhé části našeho testu MPEG-4 kodeků. V první části jsme komprimovali čisté nezašuměné video, ve druhé části to bude video horší kvality se šumem, kde budeme testovat kodeky na jejich maximu. Oproti první části bude ale několik změn.
reklama
Celý test máme za sebou a můžeme se pustit do sečtení všech bodů. Pořadí asi nepřekvapí, první je X.264 kodek, kterému chybí k maximu osmnácti bodů jen málo - dosáhl 17,74 bodů. Druhý je VP7 kodek, který dosáhl na 15,36 bodu a s přehledem si drží druhé místo. Třetí místo vybojoval WMV9 kodek s 12,37 body. Zajímavý je i duel mezi DivX a XviD, který tentokrát vyhrál XviD, který má přibližně polovinu bodů oproti x264 - 8,67 bodů, DivX pak má o něco méně - 7,05 bodů. Poslední libavcodec nasbíral pouze 1,42 body a je tak jednoznačně poslední.


Celkové výsledky druhého testu

Zajímavé na celém testu je ale více věcí, především z pohledu k minulému testu. Je vidět, že změna typu videa a také změna testování může hodně zamíchat s výsledky. Minulý test probíhal striktně v RGB kódování, což vyhovovalo VP7 kodeku, který pravděpodobně právě v RGB pracuje, oproti ostatním kodekům, které pracují v YUV se subsamplováním barevných složek. Připomeňme si minulé výsledky.


Celkové výsledky prvního testu

Vidíme, že rozdíl mezi x264 a VP7 je mnohem menší, za což může s velkou pravděpodobností právě způsob testování v RGB kódování. Náskok před ostatními je pak hodně velký. X.264 kodek si se zvyšujícím bitrate svůj náskok navyšoval a utíkal všem ostatním. A to jak v rozdílových testech, kde ale vyhrál vždy, tak i u DCT testu, kde u nižších datových toků zůstal za VP7 i WMV9.

U VP7 kodeku stojí za zmínku rovněž DCT test, kde oproti všem ostatním kodekům přidává do obrazu něco svého, což DCT posunuje do záporných hodnot. Ostatní kodeky mají spíše tendenci k vyhlazování.

Změna nastala ale i u ostatních kodeků. Třetí z minulého testu DivX nedokázal za horších podmínek, čímž je zašuměné video, obhájit svou pozici. Nestačil ani na svého rivala XviD, který dominoval hlavně v DCT testu, což značí větší míru detailů. DCT test ale vyzněl příznivěji pro XviD kodek i v minulém testu. Tentokrát ho ale porazil i v rozdílovém testu, pouze u maximálních rozdílů na něj nestačil. Jeho výhodou je i to, že lépe reguluje bitrate podle potřeby (rate control) a to i s dost velkým rozkmitem. Celkově to stačilo na jednoznačné pokoření DivX. Ten má jednu nevýhodu - dělá velké "pročištění" videa, co může opticky vypadat na první pohled dobře, ale při srovnání s originálním videem to už tak dobré není.

Překvapením je WMV9 kodek, který se tentokrát dostal na třetí místo a to dost jednoznačně před XviD i DivX. Zdá se, že jeho RGB výstup není příliš kvalitní, protože právě maximální rozdíl v minulém testu ho hodně srážel zpět. Tentokrát ale dosáhl velmi dobrých výsledků. Jeho největší slabinou je ale rate control. Nebýt něj, mohl by na tom být ještě lépe. Dá se dokonce říci, že v některých scénách to nezvládl vůbec - u špatně kódovatelné scény s motýlem téměř nepřidal bitrate a také zde měl hodně špatné výsledky, které se zlepšily až u velmi vysokého datového toku. Naopak u "kouřové" scény zcela zblbnul a přidal do takového bitrate, až to bylo zbytečné. To by tak ještě nevadilo, ale co hůř - po skončení této scény pokračoval v nastaveném bitrate dále, čím vyšší nastavený bitrate, tím déle. Sice v průměru dopadl dobře, ale raději o něco hůře vypadající celkový výsledek, než kvalitní video po celou dobu až na některé scény, které pak celkový dojem úplně zkazí. Kvůli tomu bych si ho ke kódování vlastních videí nevybral.

Zklamáním je pak nově zařazený kodek libavcodec. Jednak nezvládl vyšší datové toky než 3000kbit/s a za druhé prostě neprokázal takovou kvalitu jako ostatní. Nasbírané body jsou pouze z DCT testu, kde dokázal porazit DivX kodek.

Otázkou nyní je, zda nezopakovat první test a provést ho se stejnými podmínkami jako nyní - v YV12 barevném schématu. Když už jsme to nakousli, tak si to také provedem. Takže zase příště...
Nejnovější články
Samsung se zbavil matoucí zkratky HDR+ Samsung se zbavil matoucí zkratky HDR+
Ve specifikaci letošních televizorů od Samsungu už nenajdeme informaci o HDR+. To nemusí znamenat, že aktuální modely o tuto funkci přišly, ale zkratka se mohla zákazníkům plést s formátem HDR10+.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Loewe chystá televize Bild 1 v nových úhlopříčkách Loewe chystá televize Bild 1 v nových úhlopříčkách
Na fóru Loewe prosákly informace o dvou připravovaných modelech 4K LCD TV z řady Bild 1. Potěší především zájemce o menší televize, nabídnou totiž úhlopříčky 43" a 49". Na trh by se měly dostat v dubnu.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Netflix a Marvel rozvazují spolupráci, důvodem je Disney+ Netflix a Marvel rozvazují spolupráci, důvodem je Disney+
Seriály z produkce Netflixu, které vznikaly ve spolupráci s Marvelem, definitivně končí. Jako poslední vyjde třetí série Jessicy Jones. Není pochyb o tom, že hlavním důvodem bude vlastní streamovací služba, kterou spustí Disney.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Nové Panasonic LCD TV se nebojí HDR10+ ani Dolby Vision Nové Panasonic LCD TV se nebojí HDR10+ ani Dolby Vision
Pro rok 2019 si Panasonic přichystal čtyři nové řady LCD TV se 4K HDR. Nalezneme je v řadách GX940, GX900, GX800 a GX700 s úhlopříčkami 40" až 75". Nejvyšší model využívá obnovovací frekvenci 100 Hz a procesor HCX Pro Intelligent.
19.2.2019, aktualita, Jáchym Šlik
Panasonic zdvojnásobil svou nabídku OLED TV Panasonic zdvojnásobil svou nabídku OLED TV
Zatímco vloni nabízel Panasonic televizory s OLED pouze ve dvou řadách, pro rok 2019 přichystal rovnou čtyři – GZ2000, GZ1500, GZ1000 a GZ950. Všechny modely podporují zároveň HDR10+ a Dolby Vision, nechybí ani Dolby Atmos.
18.2.2019, aktualita, Jáchym Šlik