Test kamer nad 20 000: Canon HF10

13.8.2008, Michal Učeň, recenze
Dále se podíváme na model Canon HF10, jenž spadá do kategorie videokamer s cenou nad 20 000 Kč. Jedná se o kameru, jejíž hlavní devizou je záznam v maximálním rozlišení Full HD, jaké dovoluje standard AVCHD. Tento rozměr obrazu skvěle vyhovuje dnešním televizorům a poskytuje nejlepší možnou kvalitu obrazu. HF10 zřejmě uchvátí náročné filmaře, kteří požadují maximální mobilitu a výsoké nároky na kvalitu záznamu.
Druhá, mnohem podstatnější část praktického testu, je věnována testu kvality záznamu videa. Do této chvíle jsme Canon HF10 hodnotili docela pozitivně a až na některé drobnosti u fotografických testů jde o dobrou kameru. Celkové hodnocení však ovlivňuje hlavně samozřejmě schopnost pořizovat videosnímky. Protože se jedná o kameru se záznamem Full HD, můžete čekat opravdu hodně. Ostatně testy to docela potvrdily a kamera je v tomto ohledu opravdu dobrá.

Video je zaznamenáváno ve formátu AVCHD s maximálním rozlišením 1920x1080i (prokládaně) a jedná se tedy o jeden z lepších modelů mezi osobními kamerami na trhu. Díky tomu, že jde o poměrně velká a na editaci náročná videa, doporučujeme zvážit problémy s editací a případně si pořídit výkonnější hardware. Kamera disponuje třemi možnostmi nastavení kvality - vysoká jakost FXP (17 Mbps), vysoká jakost XP+ (12 Mbps), standardní SP (7 Mbps) a nízká LP (5 Mbps). Od ní se odvíjí i celková délka záznamu, kterou je 16GB integrovaná paměť kamery schopna pojmout. Papírově je tedy kamera prakticky na špičce možností dnešních osobních kamer, uvidíme však její chování při samotném natáčení. Kvalitu výsledného snímku totiž ovlivňují i jiné faktory než rozlišení.

Vzhledem k tomu, že se jedná o videa ve velmi vysokém rozlišení, nechali jsme pro vás v tom původním pouze první dvě. V ostatních se totiž zaměřujeme na jiné vlastnosti, než je samotná kvalita snímku z pohledu rozlišení. Vybrali jsme scény, které by měly dostatečně ukázat kvality kamery při natáčení v interiéru, exteriéru, v noci a přidali jsme i testovací snímky prověřující rychlost ostření, optický zoom a společně s ním i stabilizaci. Pokud byste přesto měli zájem o video v originálním formátu .MTS, můžete si stáhnout první video i v této verzi.

Pokud si prohlédnete videa v plném rozlišení, můžete se pokochat velmi dobrými detaily a takřka bezchybnou kvalitou. Kameře sice trochu dělal problém ostrý kontrastní přechod, ovšem vše bylo v rozumných mezích. Těžko jinak něco vytýkat, záběry z exteriéru za dobrého osvětlení i v horších podmínkách ve špatném počasí nebudou žádný problém.

- Exteriér 1 [36,6 MB] - pro stažení klikněte -
- Exteriér 2 [24,7 MB] - pro stažení klikněte -

Také interiér se kameře podařilo zachytit v přirozených barvách, větší problémy nezpůsobilo ani bodové osvětlení. Při snímání dítěte byl výsledný snímek s automatickou expozicí tmavší, ovšem na vině bylo velmi špatné osvětlení, které přicházelo pouze okny. Lepších výsledků jsme se v testu moc nedočkali a jedná se naopak o docela dobré barevné podání.

- Interiér 1 [(9,1 MB] - pro stažení klikněte -
- Interiér 2 [8,3 MB] - pro stažení klikněte -

Záznam v různé kvalitě

Jak už jsme zmínili výše, v nabídce nastavení máte možnost volby mezi čtyřmi stupni kvality záznamu (LP, SP, XP+ a FXP). Pro srovnání jsme provedli testovací videosnímky, které si můžete stáhnout níže. V podstatě u statického předmětu není vidět podstatný rozdíl. Horší je to naopak při špatném osvětlení, kde se nejvyšší kvalita podstatně odlišuje. Snímání s nižší kvalitou má své opodstatnění pouze v případě šetření kapacity, většina uživatelů se k této variantě uchyluje jen málokdy.

- FXP 17 Mbps [7,5 MB] - pro stažení klikněte -
- XP+ 12 Mbps [5,9 MB] - pro stažení klikněte -

- SP 7 Mbps [2,4 MB] - pro stažení klikněte -
- LP 5 Mbps [2,2 MB] - pro stažení klikněte -

U nočních snímků si kamera nevedla až tak dobře, zejména kvůli absenci funkce specializované na noční záběry. Na záběru je tak hodně znatelný šum, na druhou stranu jsou objekty dobře viditelné a lze i přes poměrně málo světla rozeznat, o co se jedná. Při filmování na kratší vzdálenost pomůže nasvětlovací dioda, která se zapíná pomocí joysticku vedle displeje. Její výkon je sice slabý a dosah pouze kolem 1,5 metru, ovšem lepší než nic. Použití tak vidíme hlavně v tmavém interiéru, kde nejsou silné zdroje světla.

- Noční režim [12,1 MB] - pro stažení klikněte -
- Nasvětlovací dioda [4,9 MB] - pro stažení klikněte -

Rozsah zoomu není na kameru nijak ohromující, maximální optické zvětšení 12x by mohlo být lepší. Je tu samozřejmě i možnost digitálního zvětšení až 200x, ovšem to kvalitě záběru moc neprospěje. Protože se už jedná o kameru pro pokročilejší uživatele za nemalé peníze, je samozřejmostí i optická stabilizace. Její účinnost je dobrá, v praxi se nám osvědčila a záběry jsou podstatně stabilnější. Ostření při zoomování je také dobré, až na drobné výchylky se jedná o slušný výsledek. Co se týká samotné rychlosti ostření, tu jsme otestovali na přechodu z makra na nekonečno a zpět. Rychlost je průměrná a to v obou směrech.

Musíme pochválit citlivost páčky zoomu, kterou lze krokovat velmi pomalu a v případě nutnosti naopak bleskově přejít z nejkratšího na nejdelší ohnisko. Zoom je tedy podle nás jedním z nejlepších mezi testovanými kamerami. Rozsah ohniskových vzdáleností je již zmíněných 4,8 - 57,6 mm, v přepočtu na 35mm kinofilm 42,9 - 514,8 mm.

- Zoom a stabilizace: ohnisko 4,8 – 57,6 mm [6,6 MB] - pro stažení klikněte -
- Rychlost ostření [3,7 MB] - pro stažení klikněte -

V nastavení můžete najít i různé digitální efekty, kterými lze záznam přikrášlit už před editací na počítači. Pokročilejší uživatelé je pravděpodobně využívat příliš nebudou, pro méně náročné uživatele, kteří se se střihem a úpravami na počítači nechtějí trápit, ale může být tato funkce užitečná. Ať už je to jakkoliv, v následujícím videu si můžete jednotlivé efekty prohlédnout.

- Obrazové efekty [15,4 MB] - pro stažení klikněte -

Otestovali jsme i kvalitu zvuku, takže si pomocí krátkého záznamu můžete udělat vlastní obrázek, zejména pak následným porovnáním s ostatními modely. Kamera umožňuje nahrávání v režimu stereo (3 MB), kvalita zvuku je vcelku dobrá a bez výrazného šumu v pozadí. Navíc je možné na kameru instalovat doplňující externí mikrofon, takže pokud toužíte po lepším zvuku, můžete si nějaký dokoupit.

Rychlost kamery v režimu nahrávání videa je prakticky stejná jako u fotografií. První video tak pořídíte za 3,2 sekundy, započetí záznamu při přechodu z pohotovostního stavu už jen 1,5 sekundy. Identická je také rychlost zoomu, který z nejkratšího ohniska na nejdelší přejde za 1,1 sekundy.

První video
3,2 s
Video z pohotovostního režimu