Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Test kamer nad 20 000: Canon HF10

13.8.2008, Michal Učeň, recenze
Dále se podíváme na model Canon HF10, jenž spadá do kategorie videokamer s cenou nad 20 000 Kč. Jedná se o kameru, jejíž hlavní devizou je záznam v maximálním rozlišení Full HD, jaké dovoluje standard AVCHD. Tento rozměr obrazu skvěle vyhovuje dnešním televizorům a poskytuje nejlepší možnou kvalitu obrazu. HF10 zřejmě uchvátí náročné filmaře, kteří požadují maximální mobilitu a výsoké nároky na kvalitu záznamu.
V první části praktického testu se podíváme na schopnosti kamery fotografovat. Snímač podle výrobce slibuje efektivní rozlišení 2,76 Mpx pro fotografie, což by samo o sobě už mohlo stačit na použitelné snímky. Ty jsou ukládány ve formátu JPEG a lze nastavit velmi dobré rozlišení až 2048 x 1536, dále lze nastavit hodnoty 1920 x 1080, 1440 x 1080, 848 x 480 a 640 x 480. První dojem byl poměrně dobrý a jak uvidíte z následujících testovacích snímků, kameru lze přirovnat k levnějším kompaktům. Pravděpodobně ale budou pokročilejší uživatelé, kteří po tomto modelu sáhnou, využívat především záznam videa.

Nastavení není samozřejmě nijak rozsáhlé, ovšem je možné zde upravit vyvážení bílé, nastavit scénické režimy, sériové snímání nebo třeba obrazové efekty. K dispozici je i stroboskopický blesk, který umožňuje dostatečné osvětlení scény a k lepším snímkům pomáhá i optická stabilizace.


Exteriér


Snímky v exteriéru se kameře celkem podařily. U první fotografie, kde je obloha zatažená a jsou tak horší i světelné podmínky, jsou znatelné horší detaily, ovšem nejde zase o tak špatný snímek, zvláště pokud jej porovnáme s levnějšími kamerami. Druhá fotografie za dobrého počasí je povedená a přestože ji třeba Sony HDR-SR10 zvládla lépe, jde o použitelnou fotografii. Opět jsou zde slabší detaily, větší jednobarevné plochy se však výrazně neslévají.

- Exteriér město - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér krajina - pro zvětšení klikněte -

U kamer asi nejoblíbenější scéna domu opět dopadla velmi dobře. Fotografie by se dala bez větších problémů vyvolat. Barevné podání předmětů na druhém snímků je také dobré, stejně tak je tentokrát detailní písek a je potvrzeno pravidlo, že bližší objekty jdou kamerám lépe.

- Exteriér budova - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér scéna - pro zvětšení klikněte -


Interiér


Protože má kamera integrovaný stroboskopický blesk, mohli jsme si vyzkoušet jeho účinnost v interiéru. Scéna s bodovým světlem však dopadla velmi dobře i bez jeho použití. Rozdíly nejsou příliš patrné ani v detailech, zvýšená úroveň šumu je pak znatelná na obou fotografiích. V podstatě se tedy změnilo jen podání barev a je zajímavé, že prosvětlení scény bylo větší při snímku bez použitého blesku. Neznamená to však, že by byl blesk špatný, jen je nutné jeho použití zvážit podle toho, zda-li je scéna dynamická či nikoliv. V našem případě statických objektů tak vítězí spíše varianta bez blesku.

- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -
- Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte -


Speciální režimy

Kameru jsme podrobili i dalším testům. V prvním případě se jednalo o snímek s objektem v popředí, který kamera zvládla celkem slušně. Detaily sice nejsou úplně ideální, ovšem ostrost snímku je vyvážená i přes rozdílnou vzdálenost objektů. Protisvětlo nijak velký problém nepředstavovalo, jasné objekty jsou dobře vyexponované a detailní.

- Objekt s pozadím - pro zvětšení klikněte -
- Protisvětlo - pro zvětšení klikněte -

Noční režim bohužel zachytil scénu dost tmavou a viditelné jsou jen body, které byly opravdu dobře osvětleny, nebo byly samy zdrojem světla. Také detaily nejsou úplně ideální a znatelný je i šum. Portrét bohužel tentokrát příliš nevyšel, ovšem na vině nebyla ani tak kamera, jako spíše nastavení bez použití blesku. V místnosti bylo méně světla, navíc se objekt pohyboval. Přesto jsme blesk nepoužili, aby bylo možné srovnat kvalitu fotografie s ostatními modely kamer v dalších recenzích.

- Noční režim - pro zvětšení klikněte -
- Detekce obličeje - pro zvětšení klikněte -

Rozsah zoomování není zrovna předností této kamery, protože nabízí pouze přiblížení 12x. Rozsah ohniskových vzdáleností je od 4,8 až 57,6 mm. Digitální zoom pak zvyšuje hranici až na 200násobné zvětšení, ovšem za cenu ztráty plné kvality. V praxi je zoom celkem dostačující, ovšem když už je integrovaný optický stabilizátor obrazu, čekali jsme trochu více. U fotografií to až tak nevadí, u videa naopak celkem ano. Snímek i na plný zoom s podepřením kamery je poměrně dobrý.

- Zoom 4,8 mm - pro zvětšení klikněte -
- Zoom 57,6 mm - pro zvětšení klikněte -

Kamera naopak zazářila v makro snímcích. V případě klasického makra se fotografie povedla a přestože je mírně kontrastní, detaily jsou dobře viditelné. Stejně u telemakra, tedy fotografování objektu na plný zoom, se zadařilo. Klidně můžeme napsat, že se jedná o srovnatelnou kvalitu jako u kompaktních fotoaparátů.

- Makro - pro zvětšení klikněte -
- Telemakro - pro zvětšení klikněte -

Vady


Sférické zkreslení se projevovalo zejména na nejkratším ohnisku 4,8 mm, kde byla znatelná soudkovitost. Naopak nejdelší ohnisko 57,6 mm nevykazovalo téměř žádnou poduškovitost. Výsledky lze označit za uspokojivé, přesto ale některé kamery v testu dopadly lépe. Na bílé ploše můžeme ohodnotit i úroveň vinětace, která je jen málo patrná.

- ohnisko 4,8 mm -
- ohnisko 57,6 mm -

Aberace se projevovala fialovými okraji u kontrastního přechodu, čehož si můžete všimnout i na následujícím testovacím snímku. I v případě reflexe má kamera co vylepšovat, objevují se zde fialové a zelené skvrny.

- Aberace - pro zvětšení klikněte -
- Reflexe - pro zvětšení klikněte -

V menu najdete hned osm možností vyvážení bílé, které zahrnuje klasické módy jako je denní světlo, žárovka, zářivka či zamračeno. Samozřejmostí je manuální nastavení namířením na bílou plochu se stisknutím tlačítka. Následující snímky pak zachycují stejnou scénu s různým nastavením, čímž si můžete prohlédnout konkrétní barevné posuny.

- Vyvážení bílé: automaticky - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: denní světlo - pro zvětšení klikněte -

- Vyvážení bílé: stín - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: zataženo- pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: žárovka - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: zářivka - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: hal. zářivka - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: manuální - pro zvětšení klikněte -


Další snímky


Poslední doplňující snímek je orientován na výšku, přičemž kamera se musela vyrovnat s přechodem mezi tmavší a světlejší částí. Kamera tentokrát zvolila spíše světlejší expozici, která přestože prosvětlila spodní část, tak obloha je celkem dobře výrazná a nepříliš světlá.


- pro zvětšení klikněte -


Rychlost kamery při fotografování je uvedena v následující tabulce. Videokamera je velmi rychlá a první fotografii pořídíte už za 3,5 sekundy po spuštění. Na stisk spouště v zapnutém stavu reaguje kamera prakticky ihned.

První fotografie
3,4 s
Fotografie z pohotovostního režimu
1,5 s
Fotografie (zapnutá kamera)
0,8 s
Rychlost zoomu
1,1 s