Střih videa na Linuxu (téměř) profesionálně: Cinelerra
3.6.2009, Radek Jahoda, recenze
Pokud chceme pokročilý střihový software na video, tak buď musíme sáhnout hodně hluboko do kapsy a vytáhnout desetitisíce, nebo se omezit funkčností použitím nějakého jednoduššího programu pro domácí použití, nebo použít jediný software zdarma - Cinelerra.
Kapitoly článku:
- Střih videa na Linuxu (téměř) profesionálně: Cinelerra
- Nastavení
- Střih
- Import a Export
- Závěr
Importovat různé formáty můžeme buď přímo a nebo je zachytit z podporovaných zařízení. Přímo importovat lze tyto video formáty:
Není podporováno otevření H.264 formátu, takže video z AVCHD kamer si bez konverze nesestříháme (ostatně podpora pro tento formát se objevila v Linuxu teprve nedávno, takže se doufejme dočkáme brzy i v Cineleře).
Jako zvukové soubory lze použít nejčastěji používané formáty:
Druhou možností je zachytávání. Nahrávat můžeme z DV kamer nebo z analogových zdrojů, které mají podporu ve Video4Linux ovladačích. Pak lze využít kompresi do MJPEG, ale ničeho jiného. U DV je podporováno i ovládání kamery. V seznamu je i DVB, to jsem ale vyzkoušet nemohl a ani to nebude nijak využívané.
Nabírání videa
V opačném směru, tedy při exportu, je situace obdobná. K dispozici máme základní formáty kontejnerů a komprese. Kromě sekvencí obrázků je zde jak AVI, tak i Quicktime s podporou komprese MPEG-4 i H.264 a zvuku MP3 i MPEG-4. Zajímavostí je formát Dual H.264 a Dual MPEG-4, které komprimují po půlsnímcích. Nechybí samozřejmě MPEG-1/2 a je zde i možnost poslat stream přes PIPE do jiného enkodéru přes typ YUV2MPEG Stream. Pak můžeme využít například ffmpeg nebo mpeg2enc enkodéry.
Výběr exportního formátu
Pokud potřebujeme vyrenderovat více projektů najednou, tak k tomu je zde Batch render. Vybereme všechny projekty, nastavíme k nim formát a vše se udělá nejednou.
Podpora pro střih HD videa je v Cineleře již z doby, kdy byl výkon počítačů ještě nízký. Proto zde byla implementována funkce Render farm, tedy farma renderovacích počítačů, které vše provedou najednou a tím urychlí celý proces enkódování. Asi to moc lidí (v domácím použití) nevyužije, ani jsem to nezkoušel, ale zní to hezky. Něco podobného má i Sony u Vegasu pod názvem Network rendering, zde se ale platí za každý stroj licenční poplatek.
- AVI - nemusí otevřít všechny kompresní formáty, ale základní fungují včetně DV a MJPEG
- Quicktime - platí to samé, co v případě AVI
- MPEG - je standardně podporován, vytvoří si tabulku s obsahem TOC (table of contents). Mohou se ovšem vyskytnout problémy u některých souborů, lze použít pro střih HD videa z HDV kamer
- Ogg Theora
- obrázky a sled obrázků - podporuje formáty PNG, TIFF, TGA, JPG a EXR
Není podporováno otevření H.264 formátu, takže video z AVCHD kamer si bez konverze nesestříháme (ostatně podpora pro tento formát se objevila v Linuxu teprve nedávno, takže se doufejme dočkáme brzy i v Cineleře).
Jako zvukové soubory lze použít nejčastěji používané formáty:
- MPEG Layer 1,2,3
- WAV
- PCM
- Ogg Vorbis
- AC3
Druhou možností je zachytávání. Nahrávat můžeme z DV kamer nebo z analogových zdrojů, které mají podporu ve Video4Linux ovladačích. Pak lze využít kompresi do MJPEG, ale ničeho jiného. U DV je podporováno i ovládání kamery. V seznamu je i DVB, to jsem ale vyzkoušet nemohl a ani to nebude nijak využívané.
Nabírání videa
V opačném směru, tedy při exportu, je situace obdobná. K dispozici máme základní formáty kontejnerů a komprese. Kromě sekvencí obrázků je zde jak AVI, tak i Quicktime s podporou komprese MPEG-4 i H.264 a zvuku MP3 i MPEG-4. Zajímavostí je formát Dual H.264 a Dual MPEG-4, které komprimují po půlsnímcích. Nechybí samozřejmě MPEG-1/2 a je zde i možnost poslat stream přes PIPE do jiného enkodéru přes typ YUV2MPEG Stream. Pak můžeme využít například ffmpeg nebo mpeg2enc enkodéry.
Výběr exportního formátu
Pokud potřebujeme vyrenderovat více projektů najednou, tak k tomu je zde Batch render. Vybereme všechny projekty, nastavíme k nim formát a vše se udělá nejednou.
Podpora pro střih HD videa je v Cineleře již z doby, kdy byl výkon počítačů ještě nízký. Proto zde byla implementována funkce Render farm, tedy farma renderovacích počítačů, které vše provedou najednou a tím urychlí celý proces enkódování. Asi to moc lidí (v domácím použití) nevyužije, ani jsem to nezkoušel, ale zní to hezky. Něco podobného má i Sony u Vegasu pod názvem Network rendering, zde se ale platí za každý stroj licenční poplatek.