Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Střih videa na Linuxu (téměř) profesionálně: Cinelerra

3.6.2009, Radek Jahoda, recenze
Pokud chceme pokročilý střihový software na video, tak buď musíme sáhnout hodně hluboko do kapsy a vytáhnout desetitisíce, nebo se omezit funkčností použitím nějakého jednoduššího programu pro domácí použití, nebo použít jediný software zdarma - Cinelerra.
Samotný střih začíná nastavením parametrů projektu. V podstatě jde jen o nativní rozlišení videa, framerate, poměr stran a způsob kódování obrazu - klasické RGB s kódováním v integer nebo float nebo YUV s integer kódováním. Zvuk může být zpracováván až v 16-ti kanálech, reálně to asi nebude víc než 6 kanálů (5+1).


Nastavení projektu

Poté vložíme do projektu média, buď zachycením ze zařízení nebo načtením souborů. Při načtení souborů je můžeme vložit buď přímo do časové osy do stávajících či nových stop, nebo jen vložíme mezi seznam používaných médií. Tento seznam zobrazuje buď ikonky všech souborů nebo jen seznam v textové podobě. Nezobrazuje ale vedle názvu žádné bližší informace, pouze komentář.


Seznam klipů v projektu

Bližší informace si zobrazíme klepnutím na klip pravým tlačítkem a výběrem Info, zde také můžeme změnit některé parametry jako framerate nebo nastavit prokládání.


Informace o klipu a jeho parametry

Klipy do časové osy přetahujeme buď klasicky myší, nebo ho můžeme vložit na pozici kurzoru pomocí menu pravého tlačítka Paste. Podívejme se blíže na práci v časové ose. Zde samozřejmě vidíme jednotlivé stopy, které můžeme dle libosti přidávat, ať už video nebo zvukové stopy. Každá stopa má samozřejmě hlavičku, kde je její název a také ikonky pro nastavování různých věcí, většinou ve formě přepínačů.

První ikonka určuje, zda se stopa bude přehrávat při náhledu, druhá je pro zapnutí nahrávání. Třetí ikona se zámkem spojuje/rozpojuje současné změny u souzněných stop (např. levá a pravá stopa zvuku) při nastavení úrovně pomocí posuvníku pod ikonkami a také tzv. Nudge - posunutí této stopy vůči ostatním stopám (to je to číslo 0.0000 v hlavičce pod posuvníkem). Poslední ikonka může celou stopu komplet vypnout, takže se neúčastní kompozice.

Poslední zbývající část hlavičky je vlevo dole vedle Nudge. Pro video stopy je zde nastavení způsobu kompozice - Overlay mode:
  • Normal - normální překrývání pomocí nastavené průhlednosti
  • Addition - sečtení stop, tedy prolnutí
  • Substraction - odečtení stop
  • Multiply - vynásobení stop, vhodné pro maskování stop
  • Divide - vydělení stop
  • Replace - nedělá žádný výpočet, pouze nahradí obraz obrazem vyšší stopy

U zvukových stop na tomto místě najdeme Panner, který určuje polohu zvuku v prostoru. Ten je klíčovatelný, takže s touto polohou můžeme v čase pohybovat a dosáhnout tak různých stereo efektů.


Časová osa a hlavičky stop

Hned nad časovou osou je pozice kurzoru a také ikonky pro přehrávání a další nástroje. Tyto ikonky jsou dobře umístěny hned u časové osy, takže jsou vždy po ruce, což byla vlastnost, kterou jsem oceňoval u dřívějších verzí Sony Vegas (u verze 8 se posunula časová osa dolu a ikonky zůstaly nahoře). Přehrávání umožňuje i plynulý pohyb po snímcích vpřed nebo vzad nebo klasické a zrychlené přehrávání vpřed nebo vzad. Nechybí ani posun na začátek a konec časové osy, chybí naopak posun po klipech.

Dále pokračují ikonky nástrojů. První dvě s obrázkem šipky myši a kurzoru myši přepínají dva módy práce v časové ose:
  • Drag and drop - umožňuje tahat klipy v časové ose a přemísťovat je
  • Cut and paste - nepracuje s klipy, ale v čase, lze označovat části osy, vystříhávat je a posunovat

Další ikonky určují různé další aspekty práce v časové ose, které je vhodné se naučit používat, protože značně urychlují práci.


Panel ikonek s nástroji

Vyzdvihněme zde ještě systém klipů. Klasické soubory, které vkládáme do projektu, jsou označeny jako Media. Pokud si ale v časové ose označíme její část pomocí tlačítek mezi ikonkami nástrojů [ a ], tak tlačítkem vedle vytvoříme Clip, který je vložen do seznamu v okně nástrojů pod Clips. Jde jen o informaci, jakým způsobem jsou k sobě média ve vztahu a můžeme je pak vkládat opět do časové osy. Nevkládají se jako jeden samostatný klip, ale vloží se média včetně efektů a přechodů, jak byly původně uloženy. Dá se říci, že je to taková schránka podobně jako Clipboard, ale s mnohem lepšími možnostmi.

Ve spodní části časové osy najdeme další ovládací prvky. První, co bude každý hledat, je nastavení zoomu časové osy. Kolečko myši pouze posunuje časovou osu nahoru a dolů, pro zoom nefunguje ani klávesa Ctrl (ta posunuje časovou osou doleva/doprava), ale jen první ovládací prvek pod časovou osou. Stačí na něj najet myší a pak funguje ovládací kolečko. Případně lze použít klávesové zkratky - šipky nahoru a dolů.

Další prvky slouží pro nastavení úrovně zobrazení průběhů zvuku (takže si slabé zvuky můžeme pěkně "vytáhnout") a pro výšku stop. Ta nejde nastavovat pro všechny stopy zvlášť, ale jen tímto způsobem pro všechny stopy najednou.

Dále je zde nastavení typu automatizace a jejich rozsahy. Automatizace určuje rozsah nastavení křivek a klíčových bodů v časové ose, ať už jde o průhlednost videa, hlasitost zvuku apod.


Spodní panel

Ořez a kompozice se dělá v okně Compositor. V jeho levé části jsou ikonky, které v něm určují způsob práce. První ikonka uzamkne video a ochrání ho proti změnám, druhá zapne nastavení zoomu, třetí vytvoří masku - tedy křivku, jejíž vnější části se zprůhlední. Tvar lze modelovat pomocí Beziérových křivek (stiskem klávesy Shift). Další dvě ikonky jsou pro nastavení Camera automation a Projector automation, tedy způsobu zobrazení a umístění na obrazovce.


Compositor

Další ikonka s obrázkem skalpelu přepne do módu ořezu klipu. Nastavíme požadovaný ořez buď přímo v okně Compositoru nebo v pomocném okně Crop, které se objeví po stisknu dalšího tlačítka s otazníkem. Zde doladíme přesný ořez a stisk tlačítka Do it vše vykoná.


Ořez klipu

Vkládání efektů, filtrů a přechodů se dělá přetažením ze seznamu v okně Resources.


Seznam audio efektů

Počet efektů se sice nemůže měřit s množstvím v jiných editorech, ale ty základní zde jsou a určitě si s nimi každý vystačí. Navíc mnoho efektů v jiných editorech jen zjednodušuje to, co lze udělat i jinak, i když složitěji.

Mezi video efekty najdeme i odstranění šumu, změnu barev, jasu, inverzi, korekci gamma, deinterlace a další.


Seznam video efektů

Přechodů také není nijak mnoho, zajímavý je ale přechod Shape Wipe, který vložením černobílého obrázku se stupni šedi definuje jeho průběh. Stupně šedi v podstatě určují, které body se zprůhlední v určitém průběhu přechodu. Jas bodu tedy určuje v procentech, kdy se tento bod zprůhlední a naopak. Každý si může vytvořit vlastní obrázek a tak i vlastní přechod.

Trošku horší je zobrazení přechodu v časové ose jako obdélníček mezi dvěma klipy. Není to moc pěkné, navíc se hůře šteluje délka přechodu, nejde to jen potažením myši. Pokud navíc první klip končí, tak je zastaven a přechodu se z půlky účastní jen zastavený obraz, což nevypadá pěkně. Je nutné si na to dát pozor a klip zkrátit.


Seznam přechodů

V časové ose je efekt nebo přechod zobrazen pod klipem a když na něj klepneme, zobrazí se jeho nastavení. Tam pak u Shape Wipe nastavíme obrázek a směr, podobně u ostatních efektů.


Nastavení přechodu Shape Wipe

Efekt lze posunout v časové ose tak, že se aplikuje jen na jeho část, viz obrázek.


Vložený efekt v časové ose - titulek

Jedním z efektů je i titulkovač, který umožní vytvořit jednoduchý titulek z textu. Lze nastavit jen font a jeho velikost, umístění, stín a také stmívačku, nic více. Nastavené kódování diakritiky se ale nezobrazovalo v editoru správně, ve videu pak správně bylo.

Pro pokročilejší titulky a kreslení je nutné využít jiného programu, například GIMPu pro tvorbu obrázků. Takto vytvořený obrázek je pak možné vložit do časové osy jako další klip a zde jsou poté možnosti neomezené. Chybí tu ale jakákoliv integrace, kdy by si například mohla Cinelerra zavolat GIMP sama a pak vložit klip do časové osy automaticky, což by ulehčilo a urychlilo práci.


Jednoduchý titulkovač

Celkový styl práce je sice docela jednoduchý, ale občas je některé ovládání ne přímo logické a šlo by udělat lépe. Nejsou zde také žádné další nástroje, které by práci ulehčovaly. Uživatel se tak musí spolehnout na vlastní um. Chybí zde také některé oblíbené přechody, například otáčení stránek apod., které musíme oželet a nejdou realizovat jinak. Cinelerru bych tak nestavěl jako konkurenta přímo proti profesionálním editorům jako Adobe Premiere, Sony Vegas nebo Canopus EDIUS, i když způsobem práce je jim blíže. Možnostmi ale za nimi pokulhává, mnoho v konkurenčních produktech standardních nástrojů a efektů chybí, což je určitě škoda.