Střih videa alá Pinnacle Studio 12

24.9.2008, Radek Jahoda, recenze
Když některý software dosáhne čísla verze 12, většinou to značí, že má za sebou dlouhou historii. To je u nelineárního střihového videoeditoru Studio od firmy Pinnacle naprosto pravda. Jaká je verze z číslem 12? Podíváme se přímo na nejvyšší verzi Ultimate.
V místě, kde vybíráme vstupní klipy, hudbu, obrázky nebo titulky, můžeme zobrazit dva další panely pomocí dvou ikonek v levém horním rohu časové osy. Jedním je Panel nástrojů video a druhým Panel nástrojů audio. Každý panel je dále rozdělen stejně jako před tím do několika záložek podle funkcí. Každá záložka se otevře automaticky při případném dvojkliku na příslušném objektu v časové ose.

U video nástrojů je jako první nastavení klipu.Jde jednoduše o výběr začátku a konce klipu z video souboru, ten lze přehrát a pohybovat se po snímcích, přičemž je k dispozici samozřejmě náhled. Tu samou funkci lze dělat i v časové ose, toto se ale hodí při práci v seznamu klipů.

Na druhé je Koláž, která je v angličtině nazývaná Montage, což je podle mne lepší označení. V překladu znamená montáž nebo střih, což lépe vystihuje účel této funkce, ale věřím, že zrovna toto pánové v Pinnacle rozmýšleli dobře, a že to lidé možná přijmou lépe. Montáž se v projektu chová stejně jako jiný klip, tedy je v časové ose úplně stejně, jejími parametry jsou ale dva nebo více klipů, které jsou do sebe určitým způsobem "smontovány". Může jít o zajímavé přechody s různými motivy, hezké je například animované album, kde místo fotek je až pět video klipů a podobně.

Výběr Koláže, pro zvětšení klepněte

Dalším nástrojem je titulkovač, který přináší oproti předchozí verzi nové předdefinované styly, což přijde vhod hlavně dlouholetým uživatelům, kteří již asi všechny předchozí styly vyčerpali. Vkládat kromě textu lze i obrázky jak na pozadí, tak na popředí, Pracuje se s ním příjemně, vše je přehledné a intuitivní. Dokonce je zde možnost titulek částečně rozpohybovat, ale jen plynule horizontálně nebo vertikálně, což zapříčiní volba tlačítek vlevo nahoře. Klíčování ale chybí.

Editace titulků, pro zvětšení klepněte

Stejně tak funguje i editor DVD menu, vlevo nahoře pouze přibylo jedno tlačítko právě pro editaci menu a vpravo v seznamu přibude volba tlačítek.

Vložené DVD menu do časové osy a nastavování parametrů menu
(pro zvětšení klepněte)

Menu se do projektu vkládá stejně jako libovolný klip do hlavní video stopy, obyčejně na začátek, ale lze v podstatě kamkoliv, což pak ale určuje, co se začne hrát jako první. Do časové osy se pak vkládají značky jako začátek kapitol a případné návratové body. DVD je vytvářeno vždy jen s jedním titulem a pouze s kapitolami. Při vytvoření disku tak jsou na něm vždy pouze VTS_01_xx.VOB soubory.

Dalšími nástroji je uložení snímku z časové osy s možností použití přímo v projektu a také SmartMovie. SmartMovie je v českém překladu označen jako "Vytvoření hudebního videa", což není zcela přesné, lze samozřejmě vytvářet i jiná videa. Tato funkce se snaží automaticky vytvořit celé video tak, že uspořádá vložené video na délku stopy pro hudbu na pozadí, do které musíme vložit nějaký klip. Rovněž tak musíme vložit do hlavní video stopy tolik videa, aby bylo celkem delší než zvukový klip. Poté dojde k automatickému rozřezání video klipů podle přednastavené šablony, přičemž i pořadí klipů se může změnit. K dispozici je asi 15 předvoleb ve dvou skupinách - hudební klip a prezentace. Druhý jmenovaný ale nepracuje s video klipy, ale se statickými snímky.

Automatické vytvoření videa SmartMovie

Jako předposlední je nastavení efektu obraz v obraze (Picture-in-Picture - PiP), který můžete vidět na obrázku na předcházející straně. lze nastavit velikost vloženého okna, jeho průhlednost a stín. A jako poslední je nastavení video efektů (třetí obrázek na předcházející stránce). K dispozici je asi 80 efektů (v základní verzi asi polovina), od základních jako je redukce šumu, stabilizace obrazu, změna rychlosti, lupa apod. až po rozmazání, reliéf, sklo, voda apod., takže si tvůrce určitě vyhraje. U některých efektů lze použít dokonce i klíčové snímky.

Panel nástrojů zvuku je ve stejném duchu, jako první je změna nastavení klipu, tedy možný ořez začátku a konce. Jako druhý je zvukový mixer, kde můžeme nastavovat hlasitost jednotlivých stop. Při změně hlasitosti se přidá v časové ose klíčový snímek, takže můžeme modelovat hlasitost dle libosti. Zde také vybíráme parametry mixování - zda bude stereo nebo prostorové a také nastavit umístění stop, do prostoru lze ale nastavit jen zvuk z videa, komentář je vždy uprostřed a hudba na pozadí lze nastavit jen pro přední reproduktory.

Hlasitost stop lze nastavit i přímo numericky v dB a u každého posuvníku je indikátor vybuzení, který funguje po spuštění náhledu. Úplně vpravo je pak globální nastavení hlasitosti, což je novinka v této verzi.

Nastavení hlasitosti

Další zvukový nástroj je pro nahrání komentáře z mikrofonového vstupu, ten lze nastavit v preferencích projektu včetně vzorkovací frekvence. Dále lze importovat zvuk ze zvukového CD (neměl by se prodej takového software, co umožňuje porušovat autorská práva, zakázat?), automaticky vygenerovat hudbu na pozadí pomocí funkce Scorefitter (což je produkt SoundStage integrovaný do Studia). Jde vlastně o MIDI generátor, který dokáže vygenerovat hudbu na požadovanou délku bez uříznutí tónů na pozadí. Škoda, že zvuk zní opravdu trochu elektronicky, jako generovaný FM syntézou, jinak jde o hodně praktickou funkci. Také nabídka hudby by mohla být větší, je zde výběr z devíti stylů, v každém je čtyři až sedm písniček v několika variantách. Nabídku tak vyčerpáte velmi brzy.

Posledním nástrojem jsou efekty zvuku, k dispozici je například redukce šumu, změna rychlosti, ekvalizér, ozvěna apod., celkem asi 10 efektů, u některých lze rovněž používat klíčové snímky.