Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Sony KDL-46W905A: prakticky dokonalá!

16.7.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud dnes sháníte novou televizi, je téměř jisté, že sáhnete po LCD s LED podsvícením. Samozřejmě bude chytrá a velká. SONY navíc přidává prakticky dokonalé barvy a opravdu slušný kontrast. Co víc si přát?

Struktura displeje


Pokud si přečtete specifikace této televize, tak zjistíte, že nevíte nic. Ve specifikacích se totiž nikde neuvádí, o jakou jde technologii. Pouze LED podsvícení, ale to je zcela běžné. Pokud se však na televizi podíváte na vlastní oči, tak zjistíte, že nemá zcela perfektní pozorovací úhly a kontrast a barvy se při pohledu z boku hodně mění/snižuje. To značí technologii VA.


Sony KDL-46W905A A-MVA pixel structure

A-MVA struktura obrazovky Sony KDL-46W905A


A také makrofotografie tuto technologii potvrdila. Jde o A-MVA technologii s možností vypínat jednotlivé domény pro regulaci jasu (na fotce je pohaslá modrá a zelená spodní sada domén). Je to dobře vidět na modrém subpixelu, který je z části trošku pohaslý. Tím televize například nastavuje barevnou teplotu, nebo určuje výslednou barvu. Díky tomu může mít teoreticky VA technologie více barev. V praxi je to však zcela srovnatelné s IPS.


Testy barev


Velmi příjemným překvapením byl barevný prostor, který téměř přesně pokrývá sRGB/REC. 709. To je samozřejmě velmi příjemná zpráva. Protože právě REC. 709 je standard pro filmový průmysl. Televize by tak měla zobrazovat přesně to, co bylo přáním autora filmu. A co je důležitější než barvy u filmu? Odezva? Dnes už to tolik lidí netrápí a daleko důležitější jsou právě barvy.


Sony KDL-46W905A gamut CIE 1931


Sony KDL-46W905A gamut CIE 1976


Tento gamut ovšem patří použití režimu "Grafika". Při použití ostatních režimů se gamut postupně zvětšuje, resp. mění. Nedosáhne ovšem gamutu Adobe RGB. To je ovšem docela jedno, kdo by na televizi prováděl grafickou práci v Adobe RGB?


Sony KDL-46W905A dE

Výchozí nastavení TV (vypnuté funkce
dynamického kontrastu a doostření obrazu)


Ale protože samotný gamut není vše, tak se podíváme i na barevné odchylky. Ty jsou v režimu Grafika až neuvěřitelně dobré. Leckterý monitor by před takovým nastavením blednul závistí. Dokonce ani teplota barev není špatná. Je vidět, že Sony se snaží ctít standardy. Díky tomu je tato televize v barvách zkrátka perfektní. Průměrná odchylka ΔE2000=1,19 je jedním slovem super.




Barvy seřízené v OSD menu televize


V OSD nastavte následující hodnoty, přičemž tučně jsou hodnoty co jsou bezpodmínečně nutné a kurzívou jsou ty, které nemají na barvy vliv. Mohou však změnit ostrost apod.

Volba scény: Grafika
Jas: 50
Barevná sytost: 50
Odstín: 0
Barevná teplota: Teplá 2
Ostrost: 50
Redukce šumu: Vyp
Redukce MPEG: Vyp
Redukce bodového šumu: Vyp
Funkce Reality Creation: Vyp
Hladký přechod: Vyp
Motion Flow: Vyp
Filmový režim: Vyp
Pokročilé nastavení
Korekce černé: Vyp
Pokr. zvýraznění kontrastu: Vyp
Gamma: 0
Dynamické ovládání LED: Vyp
Automatické omezení jasu: Vyp
Zjasnění bílé: Vyp
Živé barvy: Vyp
Vyvážení bílé
Zisk červené:
Zisk zelené: -3
Zisk modré: -5
Předpětí všech barev: 0
Zvýraznění detailů: Vyp
Zvýraznění obrysů: Vyp

Jak vidíte, tak základ je, jako vždy, povypínat prakticky všechna vylepšení obrazu. Osobně dávám přednost obrazu bez jakýkoli úprav. Ovšem samozřejmě chápu, že například dynamický kontrast či Motion Flow může často pomoci. A souhlasím, že při sportu opravdu pomáhá. Sem tam se ovšem (hlavně u SD signálu) objeví artefakt.





Obvykle televizi nebudete kalibrovat. Přesto se podíváme na to, jak ICC profil změní barvy. Na předchozím grafu vidíte LUT křivky jednotlivých kanálů. Jde o závislost vstupu a výstupu jednotlivých barev. Zkrátka jak se daná barva musí změnit, aby odpovídala víc realitě.



Odchylka po kalibraci přes ICC


Celkově jsou v televizi Sony KDL-46W905A naprosto perfektní barvy. Těžko si lze představit něco lepšího. Trošku nám celkový obraz kazí podsvícení, které sice nemá průsvity, ale rozhodně homogenní není. U filmů to ovšem z valné většiny nevadí. Pouze je trošku zvýrazněn efekt vinětace.

Po kalibraci přes profil dosáhneme naprosto skvělých výsledků. Jen ona modrá je stále trošku přes čáru. Pro zájemce přikládám ICC profil. Ten však využijete pouze v kombinaci s propojením s počítačem.