SONY 40E4000: další Full HD televize

25.9.2008, Pavel Kovač, recenze
Do našich spárů dorazila LCD televize SONY KDL 40E4000, která má plné HD rozlišení, slušných 40" a velmi povedený design. Podívejme se na televizi podrobněji a podrobme ji našim náročným testům pomocí optických sond.

Metodiku testování odezvy jsem od minula opět vylepšil a výsledek měření vychází z více hodnot, díky čemuž je o něco přesnější. Navíc více respektuje odezvu ve středních tónech, která je u televizí velmi důležitá. Filmy obvykle nezobrazují krajní hodnoty, tedy černou a bílou barvu. Graf odezvy však musí být 3D a oproti předchozímu je lehce složitější. Každopádně komu nevyhovuje graf, může se zaměřit na tabulku hodnoty odezvy, která se nachází hned pod grafy.

Odezva v závislosti na změně

Všimněte si, jak odezva postupně klesá a při změně 225-255 již dosahuje hodnoty pouze 3,2 ms. Maximální odezva je pak 16,4 ms, což je také velmi pěkné.

Odezva v závislosti na změně

U odezvy fall je situace ještě o něco lepší. Maximální hodnota 11,8 ms a minimální 3,8 ms. Odezva fall je více vyrovnaná a nejsou zde žádné velké skoky.

Odezva v závislosti na změně

Komu tento způsob zobrazení nevyhovuje, mám pro něj i tradiční graf, který však nezobrazuje všechny měřené odezvy a pro výpočet se již samozřejmě nepoužívá.

Odezva v závislosti na změně

Když se podíváme na odezvu 0-175-0, můžete si všimnout lehkého překmitu, který je však do 5 %, a tak si ho lidské oko nemá šanci všimnout. Hodnoty odezvy rise a fall je možné vyčíst z předchozího grafu.

Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

Prakticky stejně je na tom i odezva GTG. V podstatě se vůbec nic nezměnilo. Ani u fall, kde by mohlo nastat nějaké výraznější prodloužení.

Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)

Inputlag

Změřený inputlag má hodnotu 32 ms. Takový inputlag už může být velmi dobře znatelný při hraní rychlých akčních FPS her. Každopádně jde o televizi, zda vám to vadí nebo ne, je pouze na vás.

Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.

Sledování televize a potažmo jakéhokoli videa rozdělím do 2 částí. První bude pro SD rozlišení (tedy u nás stále nejběžnější - DVD, analogová a digitální TV). Poté se podíváme na HD rozlišení, a to 720p i 1080p.

SD rozlišení

Zde si televize vede celkem slušně a to díky kvalitní interpolaci, dobrému doostření obrazu, redukci šumu mpeg2 videa apod. Televize má spoustu nastavení, kterým lze obraz vylepšit, ale také i zhoršit. Musíte si zkrátka trochu pohrát, poté jste ale odměněni velmi kvalitním obrazem. Například zvažte zvolení rozšířeného barevného prostoru, protože tím se hodně zvýrazní červená a někomu to může vadit.

Na dálkovém ovladači a vlastně i v OSD menu naleznete položku režim "Divadlo" resp. v originále "Theare", který po zapnutí sníží doostření obrazu a nastaví reálnější a méně přepálené barvy. V podstatě vlastně vypne různé barevné korekce. Je to zvláštní, ale zapnutím "Divadla" vypnete korekce. Inu i to je u dnešních produktů možné. Každopádně kvalita zobrazení SD rozlišení patří k těm nejlepším.

HD rozlišení

Při HD videu výrazně doporučuji zapnout režim "Divadlo", protože se jinak stává obraz velmi přeostřený a například u TV stanice NOVA se i leknete moderátorů hlavního zpravodajství. Nova navíc nejspíše obraz uměle doostřuje, aby vypadal dobře i na starších televizí, ale na moderní LCD full HD televizi to je spíše na škodu. Česká televize je na tom o něco lépe a je vidět, že používá daleko kvalitnější techniku. Ono přeostření a pastelové barvy zkrátka HD videu nesluší.

Ten, kdo si koupí Full HD televizi, jistě požaduje tu nejvyšší kvalitu, a tak ho jistě jakákoli odchylka od ideálu hodně rozptyluje. SONY v tomto ohledu dokázala opravdu mnoho, velmi věrné barvy v režimu "Divadlo", dobrý kontrast a hlavně možnost si volit zobrazení, kdy je signál zobrazen v 1:1, což u spousty televizí bývá problém. Často se totiž stává, že je obraz lehce přiblížen, aby se odstranily chyby, co se vyskytují na kraji obrazu. Často je to vidět například u zpravodajství, kdy jsou záběry od někoho odkoupeny, mají jiný formát, jsou několikrát převáděny apod. Přiblížení tento neduh sice odstraní, ale zase dochází k interpolaci obrazu (i u Full HD) a to není pro kvalitu nic příznivého. Naštěstí SONY KDL 40E4000 umí režim 1:1. Barevně je na tom televize velmi dobře, o tom si však povíme více až v další kapitole.

Opět jsem zkoušel hry Half-Life 2, FlatOut a Unreal Tournament. Všechny tři dopadly na jedničku a televize může velmi dobře posloužit jako zobrazovač pro konzole. Odezva je velmi vyrovnaná a pouze při velmi rychlých pohybech dochází k rozmazání, což však dnešní hry stejně mají zastoupeno softwarovým motion blurem. U televize lze, jak už jsem několikrát zmiňoval, nastavit režim 1:1, a tak i různá menu ve hrách uvidíte celá.

Příznivci designu jistě ocení umístění HDMI konektoru na boční straně televize. Pokud si zavěsíte televizi na zeď a kabely zasekáte do zdi, jistě nechcete, aby se někde na zemi válela konzole. Tu pouze připojíte, když chcete hrát hry, a proto se boční konektor jistě hodí.